Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - automat

Sider: [1] 2 3 4
1
Model X / Hvor godt tåler TMX75D konkurransen fra nyere elbiler?
« på: Mandag 12. Oktober 2020, klokken 00:13 »
Når jeg kjøpte min TMX75D i 2017 var det nesten bare andre Teslamodeller som hadde bedre rekkevidde. Ampera E hadde kommet til landet. Men når det skulle hurtiglades, ble den stående igjen på en 50kW-lader, mens jeg kunne superlade.

Slik er det ikke lenger. De aller fleste nye biler har lengre rekkevidde, noen vesentlig lengre. Og lynladere popper opp overalt.

Så hva står man igjen med da? TMX75D er en bil med suveren plass. Og selv om superladingen ikke går så veldig fort (fordi man med kort rekkevidde ofte må lade til høy SOC), så har man tilgang til det største, beste og mest brukervennlige ladenettverket. Men er det noe mer TMX75D fortsatt kan konkurrere på?

På en annen side. Det virker som e-tron 50 selger ganske bra, og den har vel til og med litt kortere rekkevidde enn TMX75D. Så da er det kanskje håp likevel, selv om TMX75D ikke henger med på rekkevidderacet?


2
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Slutt for trillingene
« på: Mandag 05. Oktober 2020, klokken 23:43 »
I følge Motor slutter produksjonen innen mars 2021.

Mitsubishi i-MiEV ut av produksjon:
«Vi har ikke økonomi til å investere i elbiler»

https://motor.no/elbil-elektrisk-i-miev/vi-har-ikke-okonomi-til-a-investere-i-elbiler/175333

3
Hyundai / Charge myHyundai
« på: Onsdag 30. ſeptember 2020, klokken 19:08 »
Hyundai har lansert ladekort for Hyundaieiere. Tre forskjellige abonnement er mulig. Ser ut som fornuftige alternativer, selv om det ikke blir særilg rimelig hos Ionity. Andre norske ladeparnere ser ut til å være Grønn Kontakt, BKK og eOn.


https://www.hyundai.no/magasinet/charge-myhyundai-ladebrikke/?fbclid=IwAR3Xuyf14IWS3hwXi3zDIp0LyIkhvAmvrI0JdcfgQf9B6YibaCKKcpBPICs


https://chargemyhyundai.com/web/hyundai-no

4
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Hvem er den beste hurtigladeroperatøren?
« på: Torsdag 20. August 2020, klokken 13:06 »
- Hvem har størst utbredelse?
- Hvem har best brukeropplevelse/app/rfid-løsning?
- Hvem er best på mange ladere/lite ladekø?
- Hvem har minst feil, og er best på kundeservice?
- Hvem er best på lynlading?
- Hvem har best prispolitikk?

Tesla SuC stiller utenfor konkurranse.

Fortum er vel fortsatt den største operatøren. De vant jo mange anbud på strekningsutbyggingene, og har stor utbredelse. Men sitter med et inntrykk av at endel av de ladestasjonene går for lut og kaldt vann. Og at de ikke har blir utvidet i takt med elbiløkningen. De har vel også fått kritikk for defekte ladere, og dårlig kundeservice?
Har ikke inntrykk av at Fortum er så veldig foroverlent med videre utbygging. Virker som de bare bryr seg om de høyt trafikkerte bynære stasjonene. Ikke så gode på lynlading?

Grønn Kontakt er den andre historisk store operatøren. Har hatt litt ujevn geografisk spreding. Med alliansene med Amfi og Coop ser de ut til å gå i retning av en kjøpesenteraktør mer enn en "langs veien"-aktør. Ikke så gode på lynlading?

Ionity ser ut å hente noe av filosofien til Tesla SuC, med mange ladere på utvalgte lokasjoner langs hovedveiene, og kun lynlading. Men de har et godt stykke igjen, både når det gjelder utbredelse og antall ladere pr lokasjon. Har inntrykk av at brukeropplevelsen er høyest varierende, med en jungel av brikker/apper og betalingsaktører. Høy pris. Stor fordel at det er en europeisk aktør, som fungerer godt over landegrensene.

Cirkle K satser godt, og har utviklet seg til en betydelig aktør. Som bensinstasjon-kjede har de ofte gode plasseringer langs veiene, og har en naturlig fordel med servicetilbud. Flinke til å sette opp flere ladere pr lokasjon, også lynladere. Er det en ulempe at de på noen stasjoner har Ionity-ladere istedet for egne? Kan jeg betale med Cirkle K-brikke/app på disse laderne?

BKK satser også godt. Fra å være en lokal aktør, til en aktør man også kan regne med på nasjonal basis. Flinke til å bygge mange ladere pr lokasjon, også lynladere. Men noen lokasjoner har jo helt fraværende servicetilbud, som f.eks Maurset. Bra app.

Kople. Må regnes som en lokal aktør, men hvilke ambisjoner har de? De bygger godt ut der de først bygger.

 


5
Elbilen i Samfunnet / Ny studie: Skiftet til elbil gir store samfunnsmessige gevinster.
« på: Onsdag 19. August 2020, klokken 14:58 »
Stor økonomisk gevinst og bra for klima, helse og miljø.

https://news.northwestern.edu/stories/2020/08/widespread-electric-vehicle-adoption-would-save-billions-of-dollars-thousands-of-lives/&fj=1


A new study found that if EVs replaced 25% of combustion-engine cars currently on the road, the United States would save approximately $17 billion annually by avoiding damages from climate change and air pollution. In more aggressive scenarios — replacing 75% of cars with EVs and increasing renewable energy generation — savings could reach as much as $70 billion annually.

6
Tesla i media / Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
« på: Torsdag 13. August 2020, klokken 21:35 »
«En Tesla-sjåfør skulle justere vinduspusser-intervallet på skjermen i sin Model 3 - og mistet kontrollen. Domstolen sidestilte det med mobilbruk.»

https://motor.no/bot-infotainment-mobiltelefon/brukte-tesla-skjermen-straffet-for-mobilbruk/176608

Skulle likt å visst litt mer om omstendighetene for ulykken, og grunnlaget for dommen. Og litt mindre synsing fra NAF-eksperten.

Hvis dette blir rettspraksis, så blir det vanskelig å kjøre Tesla.

7
Tesla SW og AP / Oppgradering fra HW 2.5 til 3.0, er det verdt det?
« på: Mandag 29. Juni 2020, klokken 11:04 »
Har tmx med hw 2.5 og mcu 1, og EAP. Skal jeg slå til på tilbudet med å oppgradere til FSD til 18,8k, som gir oppgradering til hw 3.0

Ikke fordi jeg noen gang regner med å få full selvkjørning. Men mer at med hw 2.5 så blir man akterutseilt med oppdateringer og bug-fixes.

8
Elbiler i media / Mer utslipp med lette elbiler
« på: Mandag 11. Mai 2020, klokken 21:30 »
Vet ikke hvor mye vekt man skal legge på denne studien:

https://www.dinside.no/motor/mer-utslipp-med-lette-elbiler/72416574
Lav vekt kan faktisk være verre for miljøet, ifølge ny studie.

9
Elbiler i media / Nissan sliter
« på: ſøndag 10. Mai 2020, klokken 10:42 »
Nissan ser nå ut til å ha store problemer, særlig innen elbil.

Det er jo synd. De var jo en av pådriverne innen elbil når de kom med Leaf.

https://www.motor.no/artikler/bilnytt-rykter-om-sprekk-for-nissans-elbilstrategi/

10
Når man tar med at norsk etterspørsel etter elbiler har senket batteripriser, og derved økt elbilettrspørsel, også i andre land.

Kostnade pr tonn co2 reduseres fra 1500kr til 250kr, når man tar med dette i regnestykket.

https://www.aftenposten.no/norge/i/awElq4/norges-rekordstore-andel-elbiler-gir-store-co2-kutt-i-hele-verden

11
Kjøretips / Redusert forbruk ved å montere takboksen feil vei.
« på: Torsdag 19. Mars 2020, klokken 21:19 »
16% lengre rekkevidde ved å montere takboksen bak-frem.
https://teslaclubsweden.se/16-langre-rackvidd-med-bakatvand-takbox/
Hvis dette resultatet viser seg å gjelde generelt, så bør jo takbokser i fremtiden designes helt annerledes.

12
Model S / Sammenligning 2012 vs 2020
« på: Lørdag 18. Januar 2020, klokken 20:19 »
Kom over denne videoen som sammenligner 2012 og 2020-modellen.

https://www.youtube.com/embed/7-XMnUrFp5U

Der sies det at bilen koster det samme nå som i 2012, nemlig $80k. Det høres for utrolig ut til å være sant. For det er definitivt ikke tillfelle her til lands. Er utviklingen i dollarkurs hele forklaringen?

13
AC fleksilading / Blir 22kW AC-lading nedprioritert på Fortum hurtigladestasjoner?
« på: ſøndag 11. August 2019, klokken 20:23 »
På flere Fortum-stasjoner ser det ut som AC-lading blir nedprioritert, særlig når de øker antall DC-ladere. Type-2-stolper blir erstattet med DC-ladere, og AC-tilbudet som står igjen er AC-uttak på en (eller kanskje to) av DC-laderne. Stasjonen på Bekkelaget er et eksempel. Hvorvidt man kan AC-lade når en annen bil DC-lader er jeg usikker på, men det kan uansett bli trangt å parkere.

Dette er i såfall dårlig nytt for Zoe-eiere, samt Tesla S/X-eiere uten Chademo/CCS-adapter.

14
Elbiler i media / Ladestasjontrøbbel i Engerdal
« på: Fredag 05. Juli 2019, klokken 08:56 »
Å bytte ut busskuret med et overbygg som passer litt bedre med omgivelsene ville kanskje sukret pillen litt?

https://www.nrk.no/ho/sinne-mot-ladestasjoner-i-engerdal-1.14613663


Kritikken går på at ladestasjonen er det første man ser når man kommer til bygda istedet for kirka. Samt at kommunen kan ha brutt kirkeloven med plasseringen.

15
BMW i3 / Hva er reel vinterrekkevidde på motorvei for 94Ah og 120Ah i3?
« på: ſøndag 16. Juni 2019, klokken 16:40 »
Og er det bakseteplass igjen når førersetet står i bakerste posisjon?

Trenger ny nr-2 bil, og kjører mye på motorvei.

Sider: [1] 2 3 4