Jeg var ute å kjørte andre juledag, dagen da man ble advart om vanskelige kjøreforhold, og det ble interessant når jeg kom utenfor allfarveg. På venstre halvdel av vegen var det dårlig strødd, og bare griseglatt. På den ustrødde delen var det sinnsykt perverst griseglatt. Spennende når jeg skulle ned en lang bratt bakke, der det i tillegg lå et tre over store deler av veien.
Men det var imponerende å kjenne hvordan regenereringen jobbet når den holdt hastigheten nede der jeg snirklet meg nedover i 15-20 km/t. Og kunne utnytte veigrepet maksimalt på alle hjul, enkelt kontrollerbart med wattpedalen.
Hadde jeg brukt vanlig brems her ville en upresis ABS (sammenlignet med en elmotor) slått inn på forhjulene lenge før bremseeffekten på bakhjulene var brukt opp. Og gitt en utfordrende nedkjøring.
Det er jo en grunn til at man ved offroadkjøring ligger unna bremsen når man skal ned en skikkelig bratt bakke, og i stedet motorbremser på lavgir. (Selv om man der har en treg fossilmotor, ikke nøye kontrollerbare elmotorer.)
Derfor blir jeg litt oppgitt når NAF oppfordrer til å skru av regen på glatta, fordi det kan være skummelt hvis man slipper wattpedalen brått. For da skrur man samtidig av en av fortrinnene med elbil.
https://www.tu.no/artikler/naf-advarer-mot-a-la-elbilen-bremse-selv-pa-glattisen/524654/
Alle som kjører bil er jo vant til å finjustere denne pedalen når man øker og holder hastigheten. Det er derfor ikke særlig vanskelig venne seg til å finjustere også når man skal redusere hastigheten. Man bråslipper ikke gassen på glatta, på samme måte som man ikke tramper inn bremsen. Og selv om gjør det, så er min erfaring at regen jobber bedre enn ABS.
Så mitt råd er: Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din.
Men det var imponerende å kjenne hvordan regenereringen jobbet når den holdt hastigheten nede der jeg snirklet meg nedover i 15-20 km/t. Og kunne utnytte veigrepet maksimalt på alle hjul, enkelt kontrollerbart med wattpedalen.
Hadde jeg brukt vanlig brems her ville en upresis ABS (sammenlignet med en elmotor) slått inn på forhjulene lenge før bremseeffekten på bakhjulene var brukt opp. Og gitt en utfordrende nedkjøring.
Det er jo en grunn til at man ved offroadkjøring ligger unna bremsen når man skal ned en skikkelig bratt bakke, og i stedet motorbremser på lavgir. (Selv om man der har en treg fossilmotor, ikke nøye kontrollerbare elmotorer.)
Derfor blir jeg litt oppgitt når NAF oppfordrer til å skru av regen på glatta, fordi det kan være skummelt hvis man slipper wattpedalen brått. For da skrur man samtidig av en av fortrinnene med elbil.
https://www.tu.no/artikler/naf-advarer-mot-a-la-elbilen-bremse-selv-pa-glattisen/524654/
Alle som kjører bil er jo vant til å finjustere denne pedalen når man øker og holder hastigheten. Det er derfor ikke særlig vanskelig venne seg til å finjustere også når man skal redusere hastigheten. Man bråslipper ikke gassen på glatta, på samme måte som man ikke tramper inn bremsen. Og selv om gjør det, så er min erfaring at regen jobber bedre enn ABS.
Så mitt råd er: Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din.