Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - automat

#1
Elbilen i Samfunnet / Hydogen er ikke dødt enda
lørdag 07. september 2024, klokken 22:37
Toyota og BMW børster støv av samarbeidet. De skal utvikle 3.generasjons brenselceller og etablere hydrogenfyllingsnettverk.

BMW har mål om serieprodusert hydrogenbil i 2028.

https://bil24.no/bmw-og-toyota-med-fornyet-sats-mot-hydrogenbiler
#2
I flg NAF er det en kjent batterisvaket på Leaf fra 2017 og tidlig 2018 med det minste batteriet. Som kort fortalt går på at enkelte celler ikke får nok kjøling under høy belastning (motorvei/oppoverbakker), som kan medføre at batteriet etterhvert havarerer. Og at problemet løste seg ved overgang til en annen batteriprodusent.

Er det noen som vet noe mer om dette? Snakker man da om alle biler av 2018 årsmodell, eller skjedde det noe før 2019-modellen kom på markedet?

https://www.motor.no/aktuelt/alvorlig-batterifeil-pa-nissan-leaf-norges-mest-solgte-elbil/284391

«Batterifeilen er et svært utbredt problem på Nissan Leaf med de minste batteriene, produsert sent i 2017 og tidlig i 2018, ifølge Jan Tore Gjøby, ekspert på lade- og batteriteknologi i NAF.
I en rapport han har utarbeidet, skriver han at disse bilene kan få et plutselig rekkevidde-dropp.
– Det tar ofte bare noen sekunder fra bilen har eksempelvis 60 prosent batterikapasitet til den er svært nær null.
Ifølge batterieksperten inntreffer feilen som regel ved høy belastning på motorvei eller i oppoverbakke, slik som i Atlanterhavstunnelen.
– De defekte cellene tåler ikke varmen som oppstår i batteripakken, trolig på grunn av noe mangelfull kjøling av driftsbatteriet, skriver Jan Tore Gjøby.»
#3
At biler viser feil fartsgrenser er ikke noe nytt. Men etter de nye reglene er konsekvensene mye mer inngripende. Med obligatorisk akustisk varsling som må deaktiveres for hver tur, hvis man ikke ønsker dette varselet.

Bilen vil vel ved feilvising heller ikke oppfylle forskriftskravene? Føreren kan bli forledet til å kjøre for fort, når bilen viser for høy fartsgrense og ikke varsler slik føreren forventer. Hvor stor treffsikkerhet krever regelverket at et slikt varsel skal ha?

Er dette en mangel etter forbrukerkjøpsloven? Hvis man klager på en slik feil, og den ikke rettes, hva slags kompensasjon vil det være grunnlag for å kreve? Det kvalifiserer neppe for å heve kjøpet, og det er kanskje noe man ikke ønsker. Men man bør vel kunne kreve et solid prisavslag hvis bilen ikke tilfredsstiller lovpålagte krav?

Enkelte (amerikanske) bilprodusenter har hittil vist liten vilje til å rette opp i feilvising. Sannsynligvis fordi de ikke bruker de mest oppdaterte fartsgrensedatabasene. Kan mange krav om prisavslag gjøre noe med den viljen mon tro?
#4
Elbiler i media / El-køyretøy på full fart inn på kenyanske vegar
søndag 17. desember 2023, klokken 22:16
En liten oppdatering til alle som påstår at elbil aldri vil fungere i Afrika.

https://www.nrk.no/urix/nairobi_-tenar-meir-med-miljovennleg-motorsykkeltaxi-1.16666097
#5
Jeg var ute å kjørte andre juledag, dagen da man ble advart om vanskelige kjøreforhold, og det ble interessant når jeg kom utenfor allfarveg. På venstre halvdel av vegen var det dårlig strødd, og bare griseglatt. På den ustrødde delen var det sinnsykt perverst griseglatt. Spennende når jeg skulle ned en lang bratt bakke, der det i tillegg lå et tre over store deler av veien.

Men det var imponerende å kjenne hvordan regenereringen jobbet når den holdt hastigheten nede der jeg snirklet meg nedover i 15-20 km/t. Og kunne utnytte veigrepet maksimalt på alle hjul, enkelt kontrollerbart med wattpedalen.

Hadde jeg brukt vanlig brems her ville en upresis ABS (sammenlignet med en elmotor) slått inn på forhjulene lenge før bremseeffekten på bakhjulene var brukt opp. Og gitt en utfordrende nedkjøring.
Det er jo en grunn til at man ved offroadkjøring ligger unna bremsen når man skal ned en skikkelig bratt bakke, og i stedet  motorbremser på lavgir. (Selv om man der har en treg fossilmotor, ikke nøye kontrollerbare elmotorer.)

Derfor blir jeg litt oppgitt når NAF oppfordrer til å skru av regen på glatta, fordi det kan være skummelt hvis man slipper wattpedalen brått. For da skrur man samtidig av en av fortrinnene med elbil.

https://www.tu.no/artikler/naf-advarer-mot-a-la-elbilen-bremse-selv-pa-glattisen/524654/

Alle som kjører bil er jo vant til å finjustere denne pedalen når man øker og holder hastigheten. Det er derfor ikke særlig vanskelig venne seg til å finjustere også når man skal redusere hastigheten. Man bråslipper ikke gassen på glatta, på samme måte som man ikke tramper inn bremsen. Og selv om gjør det, så er min erfaring at regen jobber bedre enn ABS.

Så mitt råd er: Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din.

#6
Ser ut som Renault Kangoo E-Tech og Nissan Townstar EV viderfører ladeløsningen fra Zoe, dessverre for oss i Norge.

«Merk at bilen krever TN-nett og vil ikke lade på IT-nett.»
https://renault.no/elbil/nye-kangoo-e-tech-electric

«Dersom laderen er koblet til et IT-nettverk, kan den ikke brukes til å lade Nissan Townstar EV, siden bilen krever et TN-nettverk.»
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/townstar-varebil/elvarebil.html

Er dette noe man risikerer å se på flere modeller fra Renault og Nissan?
#7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Circle K - MER samarbeid?
mandag 17. oktober 2022, klokken 23:43
Var innom Circle K's nettsider pga den nye appen, og der stod det følgende:

«I ladekartet får du en enkel oversikt over alle tilgjengelige ladestasjoner, både fra Circle K og våre partnere, Ionity og Mer.»

https://www.circlek.no/elbillading/ladestasjoner/ladeapp

Dette partnerskapet var nytt for meg. Betyr det at man kan lade hos MER med Circle K app/brikke?
#8
Tesla SW og AP / Feil på høyre sikkerhetssystem bak
søndag 25. september 2022, klokken 22:47
«Feil på høyre sikkerhetssystem bak Service kreves.»

Jeg har fått opp denne feilmeldingen noen ganger. Som forsvinner av seg selv etter noen få sekunder. Har hatt feilmelding for både høyre og venstre side. Stort sett når bilen har vært i bevegelse. Men denne gangen når jeg stod stille, slik at jeg rakk å ta bilde av det. Mener også at jeg har sett airbag-lampe lyse.

Noen som har forslag på hva dette kan være?

2017 TMX75D

#9
Elbiler i media / Helt taust om Toyotas nye elbil
fredag 16. september 2022, klokken 11:32
Lurer på hva som egentlig skjer. Leveringsstatusen blir nullstillt.
Det må jo være noe mer enn denne hjulboltproblematikken som ligger bak?

https://www.motor.no/aktuelt/bjorn-venter-og-venter-pa-toyotas-nye-elbil/232094
#10
Polestar 2 / Må virkelig nøkkelen kastes etter 3,5 år?
torsdag 01. september 2022, klokken 17:52
Man kan tydeligvis ikke bytte batteri i ekstranøkkelen (som de kaller sportsnøkkel) til Polestar. Og nøkkelen må kastes når batteriet er tomt.

En fullverdig nøkkel koster 5-7000kr

Dette er for dårlig av Polestar

https://www.motor.no/aktuelt/med-polestar-2-far-du-en-nokkel-du-ma-kaste/231320
#11
Tesla i media / Tesla på jumboplass i verkstedundersøkelse
fredag 26. august 2022, klokken 08:26
I den delen av Autoindex sin spørreundersøkelse som gjelder «Tilfredshet med service på verksted» havner Tesla på 22. plass.

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/wOMb75/stor-undersoekelse-dette-klager-bileierne-paa-naar-bilen-har-vaert-paa-verksted
(Plussartikkel)

Om Tesla:
«Ender også absolutt sist i elleve av de 21 delspørsmålene: Evne til å yte hjelp ved akutt problem, fagkunnskap på verkstedet, kundemottagerens interesse, evne til å yte topp service uansett bilens alder, evne til å avdekke hvilke reparasjoner som må utføres, overholdelse av avtalt hentetidspunkt, treg utlevering, manglende gjennomgang av utført arbeid, alt avtalt arbeid ikke utført, evnen til råd og veiledning om fremtidige reparasjoner som må forventes, fleksibilitet/imøtekommenhet med garantiarbeid, tillit til og total tilfredshet med verkstedet.»

Her har jeg sitert det mest negative. Hele artikkelen er mer balansert. (De nevner f.eks. at Teslaeiere er fornøyd på mange andre områder).

Audi kom på nest siste plass.
#12
Tesla i media / Tesla dårligst ut i test med berøringsskjermer
torsdag 28. juli 2022, klokken 13:13
«Ny test slår alarm om berøringsskjermar i bil

Tysk rapport konkluderer med at skjermbruken i nye bilar «representerer ein stor tryggingsrisiko». Tesla kjem dårlegast ut.»

https://www.nrk.no/vestland/ny-test-slar-alarm-om-beroringsskjermar-i-bil-1.16050940

Kan hende Teslas strategi med å putte absolutt alt inn i berlringsskjermen ikke er det lureste.
#13
AC fleksilading / God destinasjonslading
lørdag 09. juli 2022, klokken 23:40
Jeg vil skryte av Kistefos Museum på Jevnaker. På søndre p-plass er det 20stk 22kW Zaptec ladestasjoner (og klargjort for fler), driftet av Kople. Startet ladingen med elbilforeningens brikke med Fortum-konto. I flg appen har de 10 stk 22kW ladeplasser på nordre parkering også.

Dette er fremtidsrettet og bra.


#14
Fruen skal på tur til et sted med CloudCharge destinasjonslading. For å slippe at hun også må laste ned app og registrere kundeforhold ville jeg registrere RFID'en .

Frem med elbilforeningens brikke og CloudCharge-appen. Neida. Her kunne man ikke bare skrive inn brikkenummetet, som hos andre aktører. Man må stå koblet til en lader og ha en aktiv ladeøkt!

Ut på tur for å finne en CloudCharge-lader. Skal koble meg til, men så står det i appen: Hvis det er lader med dobbelt uttak og det allerede står en bil tilkoblet som ikke lader, så kan man ikke pare RFID-brikke. Og hva er det som står ved siden av meg? En bil som er ferdig ladet, koblet til.

På andre siden står det en ledig lader reservert kommunale elbiler. Jeg drister meg til å koble til, og får startet lading , og begynner å registrere brikken. Her må man skrive inn Id-nummeret til laderen i appen, før man holder brikken foran laderen. Hallo DEFA! Jeg har nettopp startet en ladeøkt på denne laderen fra app'en. Dere vet hvilken lader jeg er koblet til. Hvorfor må jeg taste inn dette manuellt?

Men brikka får ikke kontakt med app'en selv etter flere forsøk. Om det er fordi jeg var så frekk å prøve dette på en lader som egentlig er reservert, eller om det var noe annet som feilet, vet jeg ikke. Og siden DEFA ikke oppgir noe supportnr, kunne jeg ikke spørre de heller. Prøvde ikke DEFA's sentralbord, siden dette var etter kontortid.

På jakt etter ny CloudCharge-lader. Den fant jeg aldri, selv om jeg brukte «naviger til» i CloudCharge-app'en.

Jakten startet på CloudCharge-lader nr tre. Den fant jeg, og jeg fikk endelig registrert RFID'en, i en treg registreringsprosess.

Håper fruen får en litt bedre opplevelse med RFID på CloudCharge enn det jeg har hatt.
#15
Hurtiglader med 4 kempowerladepunkt og stort batteri.
Unngår egen nettstasjon og tidkrevende søknadsprosesser.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/PoVK7R/tester-ut-ny-ladeloesning-for-elbiler?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row23_pos2&utm_medium=df-86-a32ae42f
#16
https://www.nrk.no/rogaland/ukrainarar-kjoper-norske-elbilar-grunna-mangel-pa-bensin-og-diesel-1.15994352

Elbilkritikere har i årevis stilt spørsmål om hvordan man skal få strøm til elbilene i en krisesituasjon. Og hvordan overgangen til elbil kan gå utover beredskapen.

Interressant at nettopp elbiler er etterspurt i et land som er i full krig og krise. Pga drivstoffmangel i landet. Men tydligvis ikke strømmangel.
#17
På de brukte S og X som ligger på Tesla sine sider står det «30-dagers Prøveperiode for Premium Connectivity»

Dette er jo biler som ble levert med premium connectivity «for life» som nye.

Har Tesla begynt å fjerne dette på innbyttebiler, som de gjør med superlading?
#18
Østfold elbilforening / Medlemskveld.
onsdag 25. mai 2022, klokken 21:08
Medlemskveld: Elbil og camping hos Ferda
Ferda Mysen og Østfold Elbilforening ønsker velkommen til vårens siste medlemskveld torsdag, 2. juni kl 17:30 – 18:45.

Vi tar denne kvelden turen til Ferda sin avdeling på Mysen og temaet blir selvfølgelig elbil og camping. Med stadig flere hurtigladere og campingplasser, som satser på destinasjonslading, kan dette bli ett bra campingår.
Ferda lover å stille ut flere av sine modeller de mener egner seg best for elbilferie. Det blir også mulighet til å stille spørsmål, få nyttige tips, og selvfølgelig se på vognene.

Når: Torsdag, 2. juni 2022
Tid: 17:30 –18:45
Sted: Ferda avd. Mysen
Adresse: Ramstadveien 15, 1850 Mysen
#19
Østfold elbilforening / Ladeprat
tirsdag 10. mai 2022, klokken 23:19
Østfold elbilforening ønsker velkommen til årets første Ladeprat lør 14.mai. Denne gangen er vi tilstede på YX Jaren langs E18 mot Tøcksfors.

Velkommen innom om du har spørsmål om elbil og lading eller vil prate med oss om noe annet. Våre dyktige tillitsvalgte er tilstede fra 12 til cirka 15.
#20
Nå som Tesla har åpnet for andre biler, hvordan fungerer det i praksis? Fungerte det bra på din bil? Blir det ladekaos for Teslaeiere? Jeg tok en tur  med Ioniq'en til Rygge i kveld. Plugget i, og valgte stolpe i app'en. Og det fungerte helt fint. Kun et par-tre andre biler, så definitivt ikke noe kaos.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA