Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - automat

Sider: [1] 2 3
1
AC fleksilading / Blir 22kW AC-lading nedprioritert på Fortum hurtigladestasjoner?
« på: søndag 11. august 2019, klokken 20:23 »
På flere Fortum-stasjoner ser det ut som AC-lading blir nedprioritert, særlig når de øker antall DC-ladere. Type-2-stolper blir erstattet med DC-ladere, og AC-tilbudet som står igjen er AC-uttak på en (eller kanskje to) av DC-laderne. Stasjonen på Bekkelaget er et eksempel. Hvorvidt man kan AC-lade når en annen bil DC-lader er jeg usikker på, men det kan uansett bli trangt å parkere.

Dette er i såfall dårlig nytt for Zoe-eiere, samt Tesla S/X-eiere uten Chademo/CCS-adapter.

2
Elbiler i media / Ladestasjontrøbbel i Engerdal
« på: fredag 05. juli 2019, klokken 08:56 »
Å bytte ut busskuret med et overbygg som passer litt bedre med omgivelsene ville kanskje sukret pillen litt?

https://www.nrk.no/ho/sinne-mot-ladestasjoner-i-engerdal-1.14613663


Kritikken går på at ladestasjonen er det første man ser når man kommer til bygda istedet for kirka. Samt at kommunen kan ha brutt kirkeloven med plasseringen.

3
BMW i3 / Hva er reel vinterrekkevidde på motorvei for 94Ah og 120Ah i3?
« på: søndag 16. juni 2019, klokken 16:40 »
Og er det bakseteplass igjen når førersetet står i bakerste posisjon?

Trenger ny nr-2 bil, og kjører mye på motorvei.

4
Elbiler i media / Norske sjåfører trener hjernen til tesla-bilene
« på: fredag 03. mai 2019, klokken 00:06 »
https://www.nrk.no/urix/norske-sjaforer-trener-hjernen-til-tesla-bilene-1.14533229
"Tesla utvikler nå selvkjørende biler. For at de skal bli like flinke, eller bedre enn mennesker, må de trenes. Det norske sjåfører gjør og opplever i trafikken, er en viktig del av denne treningen."


En fin artikkel.

7
Lading av Tesla / Kystriksveien
« på: søndag 08. april 2018, klokken 21:05 »
Familien tenker å kjøre Kystriksveien sørover fra Bodø i sommer, og vi har en X75D. Saltstraumen, Svartisen og Torghatten er obligatoriske stopp. Utover dette er det ingen planer foreløpig. Heller ikke hvor mange dager vi skal bruke. Vi er mer i retning campinghytte enn hotell, når det gjelder overnatting.

Er dette null stress, eller blir det en jakt på ladestasjoner. I flg Plugshare er det litt magert med lading enkelte steder. Hvor lang dagsetappe bør man maks regne med, lademessig? Det blir mange stopp, og vi vil ha mulighet til spontane avstikkere.

Noen gode forslag?
 


8
Avansert: Batterier og Lading / Problem med ladestasjon hjemme
« på: mandag 29. januar 2018, klokken 00:23 »
Jeg har en semiportabel 6-10-16A Ratio ladestasjon koblet til et industristikk i carporten. Denne bruker jeg til å lade begge elbilene (Trilling og Tesla). Jeg har noen ganger opplevd en merkelig feil, som jeg må prøve å få lokalisert.

Tesla'en kobles til, det første halve minuttet når man kan velge ladehastighet, viser bilen maks 6A ladehastighet (som er normalt). Når det halve minuttet har gått, økes maks ladehastighet til 16A, men samtidig går spenningen mot 0V. Maks ladehastighet går ned til 6A, spenningen er tilbake, og ladingen starter igjen. Ladestasjon prøver på nytt på 16A, men det samme skjer igjen. Å koble til kabel på nytt, eller ta strømmen til ladestasjon hjelper ikke. Tilslutt får jeg "charging interrupted".

Jeg prøvde å koble til Trillingen. Når tiden var ute for å velge ladehastighet, stoppet ladingen. Men bilen var fulladet når jeg prøvde, så om den stoppet pga feil eller fullt batteri vet jeg ikke. Jeg svei av litt strøm med varmeapparatet og prøvde på nytt, og da fungerte ladingen. Teslaen ville fortsatt ikke lade.

Stiller jeg ladestasjon på 6A fungerer det fint. Tesla'en lader fint med ladekladden på 13A direkte på industristikket.

Dette har skjedd noen ganger, og det som kan være en fellesnevner er dårlig vær/høy luftfuktighet. Det virker som det er Tesla'en som er rammet, men siden Trillingen ikke har samme mulighet til å monitorere ladingen, er det vanskelig å trekke noen klar konklusjon.

Kan det være noe annet enn feil på ladestasjonen?

 [ You are not allowed to view attachments ]

9
Både hurtiglading og AC-lading. Og de tar med dette også skrittet inn i Sverige

https://www.dn.no/privat/2018/01/11/1506/Motor/na-kan-du-lade-mens-du-shopper

10
Tesla / Spotify: Tesla-konto eller egen konto?
« på: mandag 13. november 2017, klokken 22:52 »
Vi har en ubrukt spotify-konto på familieabonnementet. Er det noe poeng å bruke denne i bilen, eller er det like bra å bruke tesla-kontoen? Ser for meg at det er noen familiemedlemmer som vil "selge inn" sine spillelister. Og det er aktuelt å lage egne bil-lister, med miks fra disse listene, slik at det blir litt for alle.

Kan man importere og dele med Tesla-kontoen, slik man gjør med andre kontoer, eller er det noen begrensinger? Skjønner at jeg ikke kan logge på Tesla-kontoen på andre enheter. Men hvis det er like enkelt å dele med Tesla'en som det er ellers, så er det til å leve med.

11
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Begynnelsen på slutten for Chademo?
« på: fredag 03. november 2017, klokken 21:30 »
Nå har det nye 350kW superladenettverket blitt lansert. Og det er uten Chademo. Er Chademo døende i Europa?

Nissan har riktignok lansert sin nye Leaf med Chademo. Sammen med eksisterende Chademo-biler og Tesla-adaptere er det sikkert nok til holde liv i chademo-laderne her til lands i flere år til. Men neppe i resten av Europa.

Nissan har brukt mye resurser på ladestasjoner historisk sett, men hvor lenge er de villig til å satse på det, når de er tilnærmet alene på Chademo?

Når kaster Nissan inn håndkleet, og går over til CCS? Og hva skjer da med Chademoladerne her til lands?

12
Vi har bestemt oss for å kjøpe en Tesla mod X75D. Siden det påvirker økonomien vår en god del, har familien besluttet å avlyse en for oss kostbar USA-ferie, som vi hadde planlagt å gjøre neste år (og som vi har spart opp til). Ungene var faktisk med på denne beslutningen! (Kanskje de fortsatt var påvirket av flaksende bakdører etter prøvekjøringen?)

Interkontinentale flyreiser medfører jo betydelige co2-utslipp. Siden avlysningen av vår flytur er en direkte konsekvens av Tesla-kjøpet, slo tanken meg at co2-utslippet vi sparer, kan veies opp mot produksjonsutslippet til bilen vi kjøper, og kanskje t.o.m. nulle det ut? Jeg har derfor prøvd å regne litt på det:

Utslipp ved Interkontinental flyreise: 105,6g pr person-km. Siden utslippet er høyt oppe i atmosfæren, anbefaler endel at dette ganges med en faktor på 1,8. Jeg har regnet både med og uten denne faktoren.
I tillegg kommer indirekte utslipp på 48g pr person-km. (produksjon raffinering mm.)
Totalutslippet ligger altså mellom 153,6 g/km og 238 g/km
Kilde: http://www.transportmiljo.no/tema/nokkeltall/fly/

Endelig mål for ferien var ikke bestemt, men både Orlando og Los Angeles var aktuelle kandidater. Jeg har derfor regnet med fly-avstanden til disse byene, hentet fra http://www.travelmath.com/flights/

Oslo - Orlando 7420km en vei
Oslo - Los Angeles 8594km en vei

Vi er en famile på fem, og regnstykket blir da:
Orlando best case: 5x2x7420x0.1536 = 11397kg = 11,4tonn
Orlando worst case 5x2x7420x0.238 = 17659kg = 17,7tonn
Los Angeles best case 5x2x8594x0.1536 = 13200kg = 13,2tonn
Los Angeles worst case 5x2x8594x0.238 = 20453kg = 20,5tonn

En USA-tur for 5 personer gir altså et utslipp ekvivalent med mellom 11 og 20 tonn co2.

Spørsmålet da er hva som er produsjonsutslippet til en Tesla X75D. Jeg har sett uoffisielle tall på at mod S85 skal ha 18tonn, basert på et regnestykke der man har oppskalert TUV-tallene fra MB B-klasse. Er det noen som har noen bedre tall å komme med?

Det riktig her vil være å ta med produksjonsutslippet for hele bilen, ikke bare ekstrautslippet pga batteriet. Siden det aldri har vært noe tema å kjøpe noen ny fossilbil. Hadde det ikke vært for Tesla-kjøpet, så hadde vi levd fint med den gamle bilen i mange år til.


13
Elbiler i media / Tesla lanser semitrailer
« på: torsdag 13. april 2017, klokken 21:01 »



14
Elbiler i media / «Elbilister er noen oversubsidierte, egoistiske snyltere»
« på: torsdag 16. mars 2017, klokken 07:32 »
Pepper-facebooksiden på forsiden av nrk.no nå:
https://www.nrk.no/norge/_elbilister-er-noen-oversubsidierte_-egoistiske-snyltere_-1.13427290

Artikkelen om elbilskepsis er ganske nyansert og fin da.

15
Alt det andre / Barentshavet ulønnsomt
« på: torsdag 05. januar 2017, klokken 20:58 »
Ulltveit-Moe taler oljeministeren, NHO og Statoil midt i mot:

Et kjempestort tapsprosjekt.
La oljen i Barentshavet ligge, er budskapet fra investor Jens Ulltveit-Moe.

https://www.nrk.no/norge/ulltveit-moe-om-barentshavet_-_-et-kjempestort-tapsprosjekt-1.13307796

Sider: [1] 2 3