Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - automat

Sider: [1] 2 3 ... 5
1
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Fremtidens hurtigladestasjon?
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 20:36 »
Skiltgjenkjenning når man kjører inn, og man blir tildelt ladeplass tilpasset bilen. Kempowerladere og kortbetaling. Og mere til. Teststasjon åpnet utenfor Bergen.

https://twitter.com/thaosteen/status/1438082021327265796?s=21

https://greenstation.no

2
Lading av Tesla / Chademoadapter - hva nå?
« på: Onsdag 08. ſeptember 2021, klokken 10:39 »
Det er sikkert ikke bare meg som har oppgradert bilen til CCS, og har et gammelt Chademoadapter som ligger og støver ned i boden.

Har slike adaptere noe som helst bruksområde nå?

Å selge det til noen er jo bortimot å prøve å lure kjøper. Så det må det i tilfelle være til bortimot gibort-pris.

Finnes det noe bedre sted for dette adapteret enn innerst i boden min? (Og alle andre boder der slike adaptere ligger og slenger)

3
Elbilen i Samfunnet / Bilen -ikke et klimaproblem, så lenge den er elektrisk
« på: Fredag 30. Juli 2021, klokken 09:39 »
Interressant kronikk fra Lasse Fridstrøm i Transportøkonomisk institutt her. Full gass for elektrifisering av veitrafikken.

https://forskersonen.no/klima-kronikk-meninger/vi-ma-laere-av-klimaforskningen-og-frikjenne-personbilen/1893103?fbclid=IwAR2NMtPflUF1vIUXD44vrwRj6Y8fx96xoXdFi0-UPpfnS9hAMRdk1OHYw7g

4
Elbiler i media / Toyota driver lobbyvirksomhet mot elbiler i USA
« på: Tirsdag 27. Juli 2021, klokken 21:50 »
Ikke akkurat fremtidsrettet fra Toyota her.

https://www.theverge.com/2021/7/26/22594235/toyota-lobbying-dc-ev-congress-biden-donation

«The US is slowing moving toward adopting policies that would put more electric vehicles on the road, but for Toyota, it’s not slow enough. The Japanese automaker, which is the largest car company in the world, has been quietly lobbying policymakers in Washington, DC to resist the urge to transition to an all-electric future — partly because Toyota is lagging behind the rest of industry in making that transition itself.»

5
Her er eksempel på en Soul som ser ut til å ha nådd «end of life» etter 156kkm. Er det som forventet?

https://www.tv2.no/broom/14095855/

1.gen bilene bruker med sin små batterier mange ladesykluser for å nå 150kkm, så dette er åpnebart et forbigående fenomen. Dagen elbiler med 2-4ggr større batteri vil jo nå 300-600kkm med samme antall ladesykluser.

Men hvor mye er det rimelig å forvente ut av 1.gen biler? Er det stor forskjell mellom de forskjellige bilmerkene?

6
Elbiler i media / 11 elbiler har brent på en måned
« på: Lørdag 24. Juli 2021, klokken 10:22 »
Artikkel om elbilbeanner.
https://www.nrk.no/osloogviken/11-elbiler-har-brent-pa-en-maned-1.15585521

Hvor bekymringsfullt er dette?

Det går ikke klart frem hvor mange som er batteribranner, som er det mest alvorlige. Men minst 3 av dem ser ut å være det. Kona-brannene i Oslo og Sarpsborg, samt den kollisjonsskadde bilen på E39/Vestlandet.

For tre av bilene er det mistanke om påsatt brann, og da er det egentlig ikke så relevant at det er elbil, med mindre batteriene skulle ha tatt fyr.

8
Elbiler i media / Tesla-brann i Vesterålen
« på: Lørdag 17. April 2021, klokken 14:47 »
https://www.blv.no/nyheter/nodetatene-pa-vei-til-bilbrann-i-bo/

Eieren har også lagt ut historien på Face. Kort fortalt: Oppdaget brann ved h fwd-dør i parkert bil. (Hadde stått parkert 1,5t, ikke til lading). Brannvesenet kom, slokker, sleper bilen bort fra huset. Brannen blusser opp igjen etter en stund.

9
Elbilen i Samfunnet / FrP - dieselbilens venn.
« på: Fredag 09. April 2021, klokken 12:21 »
Frp vil ha omkamp om dieselforbud fra 2025
Sylvi Listhaug: «Formynderpolitikk av verste sort!»
https://www.tv2.no/a/13909888/

Her kommer Listhaug med skuffende mange fordommer om elbiler. Og spørsmålet er om dette kan ses på som noe annet enn et stemmefiske blandt endringsresistente fossilbilister, med opparbeidet hat mot elbiler.

Syns også det er rart at TV2 ikke gir dem mer motstand på påstanden om dieselforbud. Det er jo ikke vedtatt noe forbud, kun et mål.

10
Humor og kanari / Hva slags lader prøver elektriker’n egentlig å selge her?
« på: ſøndag 21. Februar 2021, klokken 23:58 »
Begynte å lure litt da denne reklamen dukket opp i Facbook-feeden min

11
Hyundai Ioniq / Driftsstans på Ioniq
« på: ſøndag 21. Februar 2021, klokken 00:04 »
Bilen ville ikke starte da fruen skulle kjøre av Bastøferga på vei opp til hytta i dag.

Hun startet bilen opp igjen gansker raskt etter avgang for få varme i bilen. Rett før ankomst kom det feilmelding «Bremsefeil. Kjør til siden». Hun skrudde av bilen, og prøvde å starte den igjen. Men fikk da feilmelding «No key detected».

Det ble endel armer og bein, før hun fant ut at nødstart med ikke-fungerende nøkkel skjer med trykke på startknappen med nøkkelen. Da starten bilen, men bremsefeilmeldingen dukket opp igjen, og bilen gikk ikke ut av P. Uansett hva som ble prøvd, inklusive å gå ut av bilen og låse den, så hjalp det ikke.

Ferga lå sine 15 minutter ved kai uten at hun klarte å flytte bilen, og fruen måtte bli med tilbake til Moss. Bilberger ble tilkalt for å møte henne der. Etter et kvarters tid på returen prøvde hun å starte den igjen, og da fungerte  alt normalt, og alle feilmeldinger var borte.

Bilbergeren i Moss fikk ikke gjort annet enn å konstatere at alt fungerte. Hun ble sendt ombord på ferga til Horten igjen med streng beskjed om å ikke stoppe bilen (i tilfelle det var problemer med 12V batteriet). Men hun måtte jo ta en ladestopp for å nå frem til hytta. Heldigvis startet bilen igjen uten problemer.

Jeg var allerede på hytta og dro jeg til nærmeste Biltema for å kjøpe batteribooster, for å være forberedt på 12V-problemer. Har ikke prøvd å starte bilen igjen etter at hun kom frem.

Det er ikke noen tvil om hvem som får kjøre Tesla, og hvem som er henvist til Ioniq på vei hjem igjen.

Men hva nå? Bestille verkstedetime så fort jeg kommer hjem for å lese ut feillogger? Få byttet 12V-batteri? Eller er det noe annet det kan være?

2018 mod, gått ca 55.000. Drøye 90% strøm på hovedbatteriet når dette skjedde.

12
Elbilen i Samfunnet / Hydrogen i tunge kjøretøy. - Har det noen fremtid?
« på: Mandag 01. Februar 2021, klokken 17:13 »
Scania har bestemt seg for å satse på batterier fremfor hydrogen. De begrunner det med at hydrogen har 3 ganger høyere forbruk av fornybar energi sammenlignet med batteri, høyere vedlikeholdskostnader, og den raske utviklingen på batterier.

Neppe lystig lesing for hydrogentilhengere.
https://cleantechnica.com/2021/01/30/scania-ditches-fuel-cell-trucks-to-focus-on-full-electric/

https://www.scania.com/group/en/home/newsroom/news/2021/Scanias-commitment-to-battery-electric-vehicles.html





13
Elbilen i Samfunnet / Burde årsavgiften på elbiler øremerkes til ladeinfrastruktur?
« på: ſøndag 24. Januar 2021, klokken 17:04 »
Det er et massivt behov for både hurtigladere, destinasjonsladere, gatelading og hjemmelading i borettslag/sameier.
Dagens forretningsmodell med betaling pr lading på hurtigladere vil vanskelig kunne gi en utbygging som tar unna trafikktoppene.
Elbilister blir beskylt for å ikke ville betale for drivstoffet selv, når vi ber om støtte til lading.

Årsavgiften kommer til å dra inn ganske mye penger fra elbilistene, som kan gi en massiv ladeutbygging. Og vi vil da betale for ladingen selv, slik at ingen kan beskylde oss for å være snyltere.

14
Model X / Hvor godt tåler TMX75D konkurransen fra nyere elbiler?
« på: Mandag 12. Oktober 2020, klokken 00:13 »
Når jeg kjøpte min TMX75D i 2017 var det nesten bare andre Teslamodeller som hadde bedre rekkevidde. Ampera E hadde kommet til landet. Men når det skulle hurtiglades, ble den stående igjen på en 50kW-lader, mens jeg kunne superlade.

Slik er det ikke lenger. De aller fleste nye biler har lengre rekkevidde, noen vesentlig lengre. Og lynladere popper opp overalt.

Så hva står man igjen med da? TMX75D er en bil med suveren plass. Og selv om superladingen ikke går så veldig fort (fordi man med kort rekkevidde ofte må lade til høy SOC), så har man tilgang til det største, beste og mest brukervennlige ladenettverket. Men er det noe mer TMX75D fortsatt kan konkurrere på?

På en annen side. Det virker som e-tron 50 selger ganske bra, og den har vel til og med litt kortere rekkevidde enn TMX75D. Så da er det kanskje håp likevel, selv om TMX75D ikke henger med på rekkevidderacet?


15
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Slutt for trillingene
« på: Mandag 05. Oktober 2020, klokken 23:43 »
I følge Motor slutter produksjonen innen mars 2021.

Mitsubishi i-MiEV ut av produksjon:
«Vi har ikke økonomi til å investere i elbiler»

https://motor.no/elbil-elektrisk-i-miev/vi-har-ikke-okonomi-til-a-investere-i-elbiler/175333

Sider: [1] 2 3 ... 5