Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Kavorka

#1
Model S 2013 - 2022 / Whispbar passer ikke!
torsdag 21. desember 2017, klokken 22:23
Håper noen på forumet kan hjelpe!

Har fått en loaner som jeg først nå fant ut ikke er kompatibel med whispbar som passer til den gamle 2014 modellen.. Under plastikkdekselet er diameter tydeligvis gått ned, og de gamle skruene er altfor stor for festet.

Og i morgen hadde vi tenkt oss på juleferie...

Er det mulig å kjøpe nye bolter eller må jeg kjøpe helt nytt stativ?

Hvis noen har en whispbar e.l. som passer i 2017 modell til låns er det bare å skrike ut. Bør da være i Stavanger-området..
#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Batterivarmer?
torsdag 23. november 2017, klokken 13:57
Vet noen om nye leaf har oppvarming av batteri?

En selger opplyste svigers om at nye leaf har oppvarmet batteri. Det er jo flott hvis det er tilfellet, og de kan regenerere ned fra vinterfjellet og hurtiglade et varmt batteri.

Jeg gikk derfor innom dette delforumet for å se om dette hadde vært diskutert. Siden det ikke er en separat tråd lager jeg en ny.

Tråden som heter batterikjøling viser vel at man ikke har ordentlig kjølekapasitet. Da ville det forundre meg om man har aktiv oppvarming?
#3
Rogaland elbilforening / Lading på Sola flyplass
tirsdag 31. januar 2017, klokken 12:44
Det så ut som det var satt opp 16 stykk type 2 ladere på den store parkeringsplassen (P7) like ved innkjøring. Det er sikkert en hyggelig nyhet for de som har langt til flyplassen :)  Enn så lenge var plassene sperret av, men jeg skal ta en kikk når jeg reiser hjem igjen.

Jeg lurer imidlertid på om disse punktene kommer til å bli misbrukt av elbilister, og vanlige bilister. Hvis man parkerer der slipper man kjøre rundt og lete etter ledig plass lenger vekk fra flyplassen.
#4
Model S 2013 - 2022 / Quick Start Guide
mandag 22. august 2016, klokken 09:23
Når man låner bort bil til folk som aldri har kjørt Tesla hadde det vært greit å ha en en-siders oversikt. Som ku har jeg glemt hvordan det er å være kalv, og trenger innspill på punkter som kan være greit. Innhold kommer til å bli slik som:

Nøkkel
- Åpne panser, dobbeltklikk på nøkkels panser (obs: lukkes med to hender, en på hver side av "T")
- Åpne/låse bil, dobbeltklikk/klikk på nøkkels tak
- Åpne/lukke bagasjerom, dobbeltklikk/klikk på nøkkels bagasjerom
- Åpne ladeluke, hold nøkkels bagasjerom (hvis luke ikke åpner seg prøver man igjen samtidig mens man presser på lukes bakkant)

Lading
- Unngå at bil blir stående med mer enn 90% lading eller mindre enn 20% lading i lengre tid.
- Lademeny er gitt under lyn-symbolet
- På vanlig stikk-kontakt bør man holde seg til 10A strømtrekk for å minimere risiko for varmgang.

Takluke
- Åpning/Lukking av takluke skal skje i lav fart
- Unngå bruk av takluke hvis takbøyler/takboks er på

Kjøring
- Trakk på brems, skyv høyre hendel ned to klikk for "drive"
- Trykk inn forkrommet knapp høyre hendel for parkeringsbrems/nødbrems

Vindusspyler
- Trykk inn forkrommet knapp venstre hendel

Skjerm
- Lysstyrke er lagt inn på høyre scrollehjul.
- Merk at navigering kan vise avstand til superlader og ikke destinasjon.

Poenget er ikke å gi en fullstendig oversikt, men at ny sjåfør raskt kan føle seg hjemme i bilen. Bør jeg ha med flere ting?
#5
Elbiler i media / Har de glemt å skrive at det var en Tesla?
fredag 26. februar 2016, klokken 17:36
Her har journalisten glemt seg ut, og skriver bare at det er tre biler involvert.  Det ser dyrt ut, og våre tanker går til eier og pårørende.

Lurer på hva som har skjedd...

http://www.aftenbladet.no/trafikk/Kjedekollisjon-foran-vaskehallen-pa-bensinstasjon-3878581.html
#6
Lading av Tesla / Supercharger og Model 3
mandag 18. januar 2016, klokken 15:14
Tenkte dette temaet kan trenge en egen tråd: Hva skjer med Teslas superladenettverk når 3'eren kommer?

Såvidt jeg har forstått skal Model 3 kunne benytte superladere. De blir mange, har mindre batteripakker (drar færre kW på lader), og har kortere rekkevidde. Jeg er bekymret for at noen få Model 3 vil legge betydelig beslag på superladere, når de skal lade til 100% for å nå neste lader.
Det blir da behov for kortere avstand mellom superladere, og kanskje lastdeling mellom mer enn 2 biler. Det bør uansett gjenspeiles i 2017 kartet at volumbilen er på vei!

Kanskje noen andre som vet mer om hvordan dette kommer til å bli? Post det i såfall her, helst med link til kilde :)
#7
Model 3 / Model S light
torsdag 11. desember 2014, klokken 16:15
Det virker som de fleste elbiler er utviklet for å koste det bilprodusentene mener folk er villig til å betale for en bil. Resultatet er små biler med begrenset rekkevidde. Kompromiss på kompromiss, med rar design og rare løsninger.

Model S er laget for å utklasse fossilbilene. Det betaler man ekstra for: aluminium istedetfor stål, store felger, automatiske dørhåndtak, skjerm, automatisk bakluke, lekkert design etc. Beyond kompromissløs.

Hva tror dere en "Model S minus" ville kostet; en bil som bare skulle matche fossilbiler, men fremdeles ha tilsvarende plass, ladehastighet og rekkevidde som en Model S?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA