Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - mr_Utopia

#1
Model S 2013 - 2022 / P85D - har den 700 hk???
fredag 27. februar 2015, klokken 18:49
Det har vært litt spekulasjon om Tesla har skapt feilaktig bilde av total effekt på Tesla P85D. Ved å oppgi først effekt på motor bak og motor foran respektivt, og at det faktisk er litt usikkerhet hvor mye effekt bilen kan levere.

Jeg så en akselerasjonsvideo, som virket ekte, og basert på tid / fart betraktninger har gjort en numerisk analyse i Excel basert på energibetraktninger.

Jeg trodde jeg skulle være første som "debunked" 700 hk, men den gang ei!!!

Dette er nok ikke så veldig nøyaktig, som dyno målinger, men det er vel ikke så lett å få til helt nøyaktig det heller, i og med at det er forskjellig effekt foran og bak til antakelig forskjellig tid.

Litt oppfriskning på wikipedia på mekanikkformler først.

Og har brukt dette:

E_i=E_k_i+E_tr_i
Pi=(E_(i+1)-E_i)/dt
dt=0,01 s
m=2200 kg
antar 20 kg(force)/t  i rolling resistance
CdA: 0,56 m²


Vekt av hjul: 10 kg (regnet 5 stk, for å kompensere litt av el motor og tannhjul, selv om det er veldig unøyaktig)


Metode:
- plottet inn hastighet fra speedo og tid i video. Siden det er anerkjent 3,4 s på 0-60 virker dette rimelig.
- brukte et punkt 114 mph
- lagde en trendlinje i excel. v [m/s] = -0,4366 * t_i² + 9,3508 * t_i + 1,1677
- regnet u Energi for hver delta t, for translasjons- og rotasjonsenergi,
- regnet ut effekter som gikk med for hver delta t
- la til drag og rolling resistance


mph         t
0      0
4      0,2
10      0,34
12      0,51
17      0,68
24      1,00
30      1,27
35      1,58
37      1,72
39      1,75
45      2,13
51      2,65
53      2,82
56      3,00
58      3,27
60      3,41

114         11,68 s (usikkert, bare for å gi trend over 60 mph)

Speed   
A   
dt   
dv   
F*s   
E2 J [J]   
E1 [J]      
Ang. speed      
E_rot2 [J]   
E_rot1   
P_for rot [kW]   
P = E/t kW   
Speed [kmh]   
Power for acc.   
Force for drag   
Power for drag   
Power for roll    
Total power   
Speed [km/h]   
Power [hp]


Resultat: Ca 710 hk ved ca 100 km/h. Men det er trolig en del unøyaktigheter og gjettinger på en del ting. Trolig en del usikkerhet på rotasjonsenergi på hjul og motorer. (har bare gjort dette veldig forenklet)

Det er følsomt for rotasjonsenergi for hjul og motorer, så en mer nøyaktig modellering av dette vil kunne få resulatet nærmere sannheten.

Utfordrer andre til å komme med data og info på dette!

#2
Hei. Er interessert i tesla 4Wd. Kanskje dette har vært drøftet i andre tråder?  Har Vært på Tesla Motors nettside.  Der står det i bestillings avtalen (pdf) at man avtaler å kjøpe Tesla fra tesla Nederland.

... å kjøpe kjøretøyet beskrevet i Kjøretøykonfigurasjonen din ("Kjøretøyet") fra Tesla Motors Netherlands B.V. ...

Litt uklart for meg hvorfor det er slik? Tesla kan vel selge direkte men fra Norsk juridisk enhet?

Fint om noen kan opplyse litt om dette.


1. Gjelder da norsk forbrukerkjøpslov? Eller bare garanti fra fabrikk?
2. Hvis man havner i en tvist, hva skjer da? Er vel ikke vits i å troppe opp hos de man "kjøpte" bil med.
3. Har man som kjøper noen avtale med Tesla Norge AS?

Hvis man  selger igjen som privatperson gjelder vel uansett kjøpsloven?!?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA