Det har vært litt spekulasjon om Tesla har skapt feilaktig bilde av total effekt på Tesla P85D. Ved å oppgi først effekt på motor bak og motor foran respektivt, og at det faktisk er litt usikkerhet hvor mye effekt bilen kan levere.
Jeg så en akselerasjonsvideo, som virket ekte, og basert på tid / fart betraktninger har gjort en numerisk analyse i Excel basert på energibetraktninger.
Jeg trodde jeg skulle være første som "debunked" 700 hk, men den gang ei!!!
Dette er nok ikke så veldig nøyaktig, som dyno målinger, men det er vel ikke så lett å få til helt nøyaktig det heller, i og med at det er forskjellig effekt foran og bak til antakelig forskjellig tid.
Litt oppfriskning på wikipedia på mekanikkformler først.
Og har brukt dette:
E_i=E_k_i+E_tr_i
Pi=(E_(i+1)-E_i)/dt
dt=0,01 s
m=2200 kg
antar 20 kg(force)/t i rolling resistance
CdA: 0,56 m²
Vekt av hjul: 10 kg (regnet 5 stk, for å kompensere litt av el motor og tannhjul, selv om det er veldig unøyaktig)
Metode:
- plottet inn hastighet fra speedo og tid i video. Siden det er anerkjent 3,4 s på 0-60 virker dette rimelig.
- brukte et punkt 114 mph
- lagde en trendlinje i excel. v [m/s] = -0,4366 * t_i² + 9,3508 * t_i + 1,1677
- regnet u Energi for hver delta t, for translasjons- og rotasjonsenergi,
- regnet ut effekter som gikk med for hver delta t
- la til drag og rolling resistance
mph t
0 0
4 0,2
10 0,34
12 0,51
17 0,68
24 1,00
30 1,27
35 1,58
37 1,72
39 1,75
45 2,13
51 2,65
53 2,82
56 3,00
58 3,27
60 3,41
114 11,68 s (usikkert, bare for å gi trend over 60 mph)
Speed
A
dt
dv
F*s
E2 J [J]
E1 [J]
Ang. speed
E_rot2 [J]
E_rot1
P_for rot [kW]
P = E/t kW
Speed [kmh]
Power for acc.
Force for drag
Power for drag
Power for roll
Total power
Speed [km/h]
Power [hp]
Resultat: Ca 710 hk ved ca 100 km/h. Men det er trolig en del unøyaktigheter og gjettinger på en del ting. Trolig en del usikkerhet på rotasjonsenergi på hjul og motorer. (har bare gjort dette veldig forenklet)
Det er følsomt for rotasjonsenergi for hjul og motorer, så en mer nøyaktig modellering av dette vil kunne få resulatet nærmere sannheten.
Utfordrer andre til å komme med data og info på dette!
Jeg så en akselerasjonsvideo, som virket ekte, og basert på tid / fart betraktninger har gjort en numerisk analyse i Excel basert på energibetraktninger.
Jeg trodde jeg skulle være første som "debunked" 700 hk, men den gang ei!!!
Dette er nok ikke så veldig nøyaktig, som dyno målinger, men det er vel ikke så lett å få til helt nøyaktig det heller, i og med at det er forskjellig effekt foran og bak til antakelig forskjellig tid.
Litt oppfriskning på wikipedia på mekanikkformler først.
Og har brukt dette:
E_i=E_k_i+E_tr_i
Pi=(E_(i+1)-E_i)/dt
dt=0,01 s
m=2200 kg
antar 20 kg(force)/t i rolling resistance
CdA: 0,56 m²
Vekt av hjul: 10 kg (regnet 5 stk, for å kompensere litt av el motor og tannhjul, selv om det er veldig unøyaktig)
Metode:
- plottet inn hastighet fra speedo og tid i video. Siden det er anerkjent 3,4 s på 0-60 virker dette rimelig.
- brukte et punkt 114 mph
- lagde en trendlinje i excel. v [m/s] = -0,4366 * t_i² + 9,3508 * t_i + 1,1677
- regnet u Energi for hver delta t, for translasjons- og rotasjonsenergi,
- regnet ut effekter som gikk med for hver delta t
- la til drag og rolling resistance
mph t
0 0
4 0,2
10 0,34
12 0,51
17 0,68
24 1,00
30 1,27
35 1,58
37 1,72
39 1,75
45 2,13
51 2,65
53 2,82
56 3,00
58 3,27
60 3,41
114 11,68 s (usikkert, bare for å gi trend over 60 mph)
Speed
A
dt
dv
F*s
E2 J [J]
E1 [J]
Ang. speed
E_rot2 [J]
E_rot1
P_for rot [kW]
P = E/t kW
Speed [kmh]
Power for acc.
Force for drag
Power for drag
Power for roll
Total power
Speed [km/h]
Power [hp]
Resultat: Ca 710 hk ved ca 100 km/h. Men det er trolig en del unøyaktigheter og gjettinger på en del ting. Trolig en del usikkerhet på rotasjonsenergi på hjul og motorer. (har bare gjort dette veldig forenklet)
Det er følsomt for rotasjonsenergi for hjul og motorer, så en mer nøyaktig modellering av dette vil kunne få resulatet nærmere sannheten.
Utfordrer andre til å komme med data og info på dette!