Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Jan-Børre Olsen

#1
Ariya / Ingen ladegrense på 80%?
fredag 15. september 2023, klokken 08:05
Hei,
Har kjørt Ariyaen noen uker nå og er strålende fornøyd med bilen men det er noen ting jeg føler er litt rart som feks at det ikke kan settes en ladegrense på 80% hverken ved hurtiglading eller saktelading. Dette har Nissan altså kuttet ut ved et tidspunkt men hvorfor? Hva kan de tjene på å ikke ha den muligheten? Er de så sikker på batteriteknologien og BMS at de mener at det spiller ingen rolle om bilen står 100% ladet i dagesvis med kabel tilkoblet fordi det er jo selvsagt det som kommer til å skje.
#2
Lade hjemme / Ladekabler - kvalitetsforskjeller?
fredag 15. september 2023, klokken 07:42
Hei,
Er det noe nevneverdige forskjeller i kvalitet/driftsikkerhet på de forskjellige ladekablene("nødlader") som selges på markedet i dag?
Prisen varierer jo veldig, alt fra det en high tech ladestasjon koster til litt mer enn noen meter med type 2 kabel koster.
Jeg skal bare ha den tilkoblet en eksisterende CEE kontakt mer eller mindre permanent og har ikke behov for noe styring utover det bilen gjør selv. I utgangspunktet kommer jeg bare til å bruke en 16A kurs så effekten er ikke all verden. Jeg ser at det finnes 32A varianter som enkelt kan settes ned til 16A som jo kan være en mer framtidsrettet løsning men tenker at prisen på en enkel 16A "nødlader" er såpass lav at da kan jeg kjøpe en annen senere om behovet melder seg. Hvis de generelt er like gode alle sammen da.
QUBev ladeboks er selvsagt også et alternativ.
#3
CCS / ChaDeMo hurtigladere / NOBIL og Ishavsveiladere?
torsdag 07. september 2023, klokken 08:25
Hei,
I min nye Ariya så mangler alle ishavsveiladere i navigasjonen, dvs de er der men ikke komplett eller hva jeg skal si. Jeg finner de hvis jeg vet hvor de er og velger manuelt en lader men bilen velger de ikke automatisk som gjør det tungvint. Jeg har gitt Nissan skylden for elendig oppdatert navigasjon POI men så går jeg inn i NOBIL og ser at laderne ligger jo ikke der heller komplett. Alle er bare registrert med Chademo tilkobling og så mangler det litt informasjon hvor det bare står "null". Dette feltet kommer vel opp som "missing" i min bil. Nå har jo disse laderne stått der noen år så dette burde vel for lengst vært på plass nå?
Jeg antar at Nissan bruker NOBIL databasen for ladere men kanskje de bruker en helt annen oversikt?
#4
Ariya / Evolve+ e-4orce
mandag 28. august 2023, klokken 08:27
Er i en prosess(med meg selv) om å handle en demobil fra en forhandler med alt som kan leveres på den til en OK pris(tror ikke det er årets handel men helt OK).
Hva tenker Ariyafolket(huff det høres nesten ikke bra ut å si høyt) om disse bilene? Personlig har jeg veldig stor tiltro til Nissans el-knowhow etter å ha eid en 2014 Leaf. Bilen bare fungerte selv om den selvsagt ikke var noe rekkeviddemonster...men det utga den seg heller ikke for å være.

Mange bugs?
Noen superklønete løsninger?
Varm på vinteren?
Brukbar ladehastighet på vinteren?

Bilen er strengt mye større enn jeg trenger både utvendig og innvendig meeeeen så langt er det beste tilbudet jeg har fått, nettopp denne Ariyaen så...Det er 100% økonomiske grunner til å velge EV igjen og de siste årene har jeg brukt så mye penger på feil bilvalg/bilbytter at jeg føler kvoten min er brukt opp nå. Dette bilkjøpet må sitte som et skudd og jeg må beholde den lenge og dermed må den også dekke andre behov i framtiden også som jeg strengt tatt ikke vet hva er. Jeg valgte også Nissan framfor feks Hyundai pga forhandlernettverket til Nissan i Finnmark ellers tror jeg at jeg hadde gått for Hyundai Ionic 6 AWD.
Et annet alternativ er EV6 som også virker å være en meget god bil...
#5
Lexus UX300E / UX300e prøvekjørt
mandag 21. august 2023, klokken 11:38
Har en 2022 modell UX300e som leiebil og rukket å kjørt den et par tusen km nå inkl to langturer. Bilen er fin men den er jo håpløst gammeldags på overraskende mange måter.
For det første:
- Elendig ladehastighet. At den ikke kan være veldig god visste vi pga Chademo men at den så vidt klarer 35kW et lite øyeblikk før den faller ned mot 30kW er svakt. Brukte 45min på å få 26,5kWt.
- Høyt strømforbruk. Har så langt landet på 18,5kWt/100km. Det er høyt på en såpass liten bil med tilsynelatende god aerodynamikk!
- Kjip infotainment, selv min 2012 Qashqai hadde da mer å by på enn dette.
- Litt for mye hjulstøy.

Så det gode:
+ Veldig god å kjøre. Ikke bare god komfort i seter osv, men intuitiv. Følger rattet akkurat slik man forventer. Ratt og hode er på samme bølgelengde fra første meter.
+ Går jævla godt. En racer på forbikjøringer, sjelden har man opplevd at forbikjøringer går så uanstrengt.
+ GOM virker å være presis, dvs den gir ingen overraskelser som om at plutselig har man "0km" igjen.

Et lite svakt øyeblikk tenkte jeg at kanskje dette kunne være en grei "sparebøsse" å ha noen år fordi jeg liker å kjøre bilen veldig godt. Det oser av skikkelig sammensatt bil men har slått det fra meg rimelig kjapt. Disse UX'ene er rene bybiler hvor hjemmlading hovedfokuset. Vil påstå at MX30 er vel så god til akkurat det selv om de er enda mindre. I det minste har den en bedre ladestandard. På mine to lengre turer så opplevde jeg at en at chademo-laderene ikke fungerte og måtte okkupere en lynlader med chademo-uttak.
#6
Lade hjemme / Jedlix sluttet å beregne ladekostnad
søndag 01. januar 2023, klokken 13:22
Hei,
Jedlix hos meg beregner ikke ladekostnad lengre. Har Easee lader, Norges Energi og spotpris. I starten funket det finfint men nå får jeg bare opp ladeeffekt og levert kapasitet men ingen pris.
Prøvd å ta kontakt med kundeservice men ingen svar fra den kanten...
La inn en annen destinasjon i Jedlix og bare nødladeren, usikker på om det var da prisingen sluttet å fungere.
#7
Model S 2013 - 2022 / Kjøpe brukt eldre Model S?
torsdag 17. november 2022, klokken 18:12
Fintenker litt på hva man skal kjøpe hvis jeg skifter jobb og ikke lengre har firmabil. Ørten biler har vært innom hodet, alt fra Audi S3 til Nissan Leaf 1.gen.
Kjøreturen daglig blir 5mil tur/retur så ikke all verden der altså. Bare 60 og 80 soner, ikke veldig mye stigning eller hokkuspokkus men været kan være jævlig. Ofte stengt vei, kolonnekjøring osv.
Model S85 fra 2014'ish ser jo ut til å være rimelig men er de et pengesluk? Dørhåndtak er ikke deres sterke side har jeg skjønt og de koster en del, men hva med resten? Har vel ikke noe Teslaverksted her i nærheten(Hammerfest) så det meste blir vel gjort av undertegnende eller lokal Mekonomen. Er TMS greie å skru på, sånn som bremseskiver, klosser osv?
En dual motor er selvfølgelig optimalt men tenker at jeg skal klare meg greit med bakhjulstrekk.
Aldri vært noe Tesla fan og nettopp kjøpt ny Etron 55, men tenker: tja hvorfor ikke hvis bilen funker fra A til B uten de store kostnadene. Er ikke noe minus hvis fruen kan kjøre TMS'en på de jævligste dagene og jeg kjører Etronen, dog kan det bli en kamp jeg ikke gidder å ta :-/

Utstyr det bare er å skygge unna? Panorama, luftfjæring..?
#8
Finnmark elbilforening / Ladestatus i Finnmark?
tirsdag 25. oktober 2022, klokken 09:51
Lite aktivitet her på Finnmark underforum ser jeg som er litt rart. Mye elbiler på veiene og selv om ladenettverket er brukbart er det helt klart forbedringspotensiale.
Har bare prøvd to ishavsveien ladere så langt og ingen har fungert. Kunne vært kjekt med flere ladere, gjerne litt konkurranse også særlig i Lakselv hvor det ikke er Teslaladere.
Vet vi noe om framtidige planer for Finnmark?
#9
Hei,
Fikk hentet vår nye Etron 55 s-line i Arendal og kjørte den oppover gjennom Sverige og Finland. En tur på 2200km som vi gjorde på èn overnatting i Østersund altså 900km første dag og 1300km andre dag. Skal sies at vi kjørte fra kl 0800 til nesten 0500 neste dag så man kan si at vi burde hatt en overnatting ekstra.
Totalt sett kan jeg ikke si meg misfornøyd med den totale reisetiden(kjøring + lading) men jeg hadde virkelig håpet at laderne skulle være mer driftsikker i 2022. Dette var et problem i 2015 når jeg solgte min forrige elbil.

Til tross for at jeg har lastet ned en drøss med app'er for å være klar for turen har man liksom aldri den korrekte når man står der. CK i Lier var første stopp og der var det selvsagt en annen app de brukte nå. Laderen stoppet også lading èn gang av ukjent årsak.
Neste var Mer i Elverum. Her fungerte ikke etron-kortet og når jeg skulle lage bruker for Mer, fikk ikke app kontakt med server så registreringen feilet. Var jævla klar for et dobesøk så hadde ikke tid til å dille og fant neste lader som var en Ionity noen hundre meter under. Denne fungerte og alt vel.
Kjørte så inn i Sverige langt inn i tykkeste skauen der det var en Vattenfall 180kW lader som kun var på Chargefinder appen. Her fikk jeg bare 82'ish kW men greit nok den ladet i allefall og etronkortet fungerte fint. Kom fram til Østersund hvor vi brukte destinasjonslader fra MER hvor etronkort fungerte fint.

Videre brukte vi kun Tesla og alle fungerte finfint. Kudos til Tesla som kan lage en ladeløsning som fungerer, dog med app men de virker. Så kom vi inn i Finland og måtte bruke en Recharge 175kW lader. Denne hadde en fornuftig arm som ladekabelen hang i og laderen fungerte fint. Kjørte videre til Kautokeino hvor Ishavsveien har ladere. Her fungerte etronkortet men laderen fungerte ikke. Fikk feilmelding om at lading ville starte når strøm var tilgjengelig eller noe sånt...akkurat. Visste at Tesla hadde lader i Kautokeino så kjørte dit. Her fikk vi første fjusk på en Teslalader. Laderen stoppet etter kort tid så jeg måtte flytte bilen litt og bruke neste lader som fungerte fint.

Kjørte så til Alta og nå møtte vi skikkelig drittvær etter noen få mil. Kom til Alta hvor det også er en Ishavveien ladepark. Etronkortet fungerte fint men laderen ga bare 35kW. Kl 02 på natten har man ikke tålmodighet til sånt så kjørte til Tesla som bare ligger 10m unna. Her fikk jeg på nytt fjusk med en lader så måtte flytte på meg igjen. Ladet til 80% selv om bilen mente at 53% var nok. Med været som var og meldt over fjellet(Sennalandet) stolte jeg ikke på det og ladet til 80%. Kom ut av Alta og møtte 15cm slaps på veien. Var noen biler som virkelig sleit med å holde seg på veien og etronen fikk virkelig kjørt seg. 255 20" Hakka 10EV og 2,6tonn bil er spennende med 15ms vind. Var redd for at 80% lading ikke ville holde de neste 7 milene til neste lader men heldigvis hadde jeg bare et par mil med slike forhold før brøytebil hadde vært der å sopet bort sørpen og derifra og hjem gikk alt fint.
Totalt gjennomsnittlig forbruk landet på 26,2kWt/100km. Gjennomsnitt siste dag ente på 25,4kWt/100km.

Så til konklusjonen. Det er nok ladere, nesten ikke møtte kø ved ladere men det er tre hovedproblemer:
1. Finne ladere, altså vite hvor de er. Audi MMI finner absolutt ikke alle og kan derfor guide deg en lang omvei. Chargefinder hjelper her men det er ikke superenkelt å bruke. Det ligger litt i IT-land føler jeg. Min gamle far har ikke sjangs til å finne ut av det, faktisk litt i tvil om min onkel i sin beste alder ville funnet ut av det.
2. Fjusk med ladere. At en lader ikke fungerer er en ærlig sak men alltid så kommer det en melding man ikke skjønner eller at ladingen bare stopper.
3. Ladeapper! Det er så mange!!! Det er litt sånn at uansett hvilken app man har, mangler man den ene man trenger for å lade.
Er det virkelig mer lønnsomt for et ladeselskap å ha en stab til å vedlikeholde disse appene enn å bare ha en VISA terminal? Selv brusautomaten på min lokale flyplass har en tæpp løsning. Hva er i veien med å bare ha en sånn fast i laderen?

Ideen med å lade ofte og lite er i mot sin hensikt fordi man bruker mer tid på å finne laderen, parkerer, knote med app wtf, evt flytte bilen til neste lader, enn å bare lade litt ekstra når man først står der.
Må også skryte av etron sin evne til å formidle rekkevidden man har igjen. Nesten aldri(15cm slaps på veien vil nok lure GOM veldig) er man i tvil om at GOM angir reell rekkevidde.

Om man ønsker å sammenligne ICE mot EV på langtur:
Tidligere i uken kjørte vi nedover med en 2018 A6 Allroad. Vi kjørte da E4 og kjørte da ca 150mil fra kl 0700 til kl 0000. Med etron kjørte vi...på bedre veier totalt sett(E45, lengre strekninger hvor man kan holde jevn fart) 130mil fra kl 0800 til kl 0430 neste dag. Kostnaden pr mil er mer eller mindre helt lik(diesel vs el).
Er det en partypooper? Nei egentlig ikke og var klar over den biten. Ikke brukte vi noe tid på å lete etter billigste hurtiglader heller. Det er her hjemme vi forventer at bilholdet virkelig skal bli rimelig. Vi brukte rundt 3000kr/mnd på diesel. Likevel er EV fortsatt for "IT" for veldig mange ser jeg. Jeg kjenner en drøss med folk jeg ikke tørr å anbefale EV enda så her tror jeg Elbilforeningen har en jobb å gjøre.

#10
Audi e-tron / Etron og ABRP på langtur
fredag 30. september 2022, klokken 07:23
Hvor god er ABRP til beregne ladestopp osv på langturer? Beregnet en tur fra sør til nord-Norge gjennom Sverige og den legge 7 ladestopp til grunn. Velger mye Teslaladere ser jeg. Kan jeg regne med at disse ladestoppene går bra eller er det bingo og burde heller freestyle og lade når jeg kan eller vil?
#11
Audi e-tron / MY2023 e55 bestilt
torsdag 26. mai 2022, klokken 10:08
Noen som vet om det er gjort noen endringer for MY23? Det lille jeg har funnet er det bare gjort litt på US modeller på utstyrsgrad.
Bestilt hvit s-line black edition hvor det er gjort noen endringer bla byttet ut sportsetene med konturseter så den må produseres fra skratsj.
Andre elbil etter et opphold på 8 år med diesel...
#12
Audi e-tron / Kort rekkevidde på engelske Etron?
onsdag 11. mai 2022, klokken 20:03
Ser MYE på youtube hvor de tester Etron 50 og 55 og det jeg stusser på er den elendige rekkevidden som er oppgitt og de fleste klarer å få i praksis? 150 miles på e50 høres veldig dårlig ut. Hva holder de på med på øya der?
#13
Audi e-tron / Må man ta bachelor i e-tron før kjøp?
mandag 09. mai 2022, klokken 18:10
Heisann,
Er lenge siden man har tenkt i elbil baner(sist i 2014 da jeg kjøpte ny Leaf)siden jeg flyttet til Finnmark men nå er vel tiden inne føler jeg(vi).
Ble uheldigvis Audi-omvendt i fjor etter å ha kjøpt en A6 Allroad bitdi og samboeren har spøkt siden med at jeg har tatt bachelor i A6 Allroad før vi kjøpte den for å kjøpe rett versjon, rett utstyr, girkasse osv osv. Audi er jo en jungel av utstyr og motorvalg.

Hva med Etron? Er det noe som er rene revegiften å kjøpe i dag eller kan man ikke gjøre noe galt?
Vi er bortskjemt med den bilen vi har mtp komfort og har alt i den, bla massasjestol foran, valconaskinn...listen er lang.

Vi vurderer en kampanjemodell, e55 Sport S-line black edition. Noen som vet leveringstiden på disse? Forhandleren kunne ikke svare pga rett mann ikke var på jobb.
Er s-line stolene veldig harde? Jeg er blitt veldig glad i komfort og bryr meg lite om sport og racing inspirert fjas.
Er sport understellet nevneverdig hardere enn vanlig etron understell? Hva er forskjellen? Annen høydeoppsett i MMI eller samme høyde men stivere demperoppsett?
Har LED matrix på A6'en i dag. Fungerer veldig fint, nesten magisk på mørke høstveier men når snøen kommer, blir det forvirrende. Snøen lurer systemet slik at dimming særlig når man kjører bak andre i snøkov blir bare surr. Har de klart å utvikle dette videre på etron? Kan ekstralys monteres på de uten å komme i konflikt med sensorer? På A6'en vår er det i praksis umulig.
Etron har nå vært på veien en god stund men er det enda noe som virker helt idiotisk om noe har gjort det da?
#14
Audi / Parkeringsvarmer Q7 e-tron
mandag 17. mai 2021, klokken 12:09
Hei,
Vi vurderer en 18 modell Q7 e-tron men fruen forlanger å kunne forvarme bilen ala Webasto dieselvarmer. Denne utgaven av Q7 har elektrisk parkeringsvarmer men fungerer denne varmeren også i sterk kulde? Si -20°C eller vil den slutte å fungere for å beskytte HV batteriet? Tanken er å kjøre fra oppvarmet garasje til hennes jobb men der må den stå ute uten å være tilkoblet noe så da må den kunne forvarmes på et vis. I helgene kjører vi vanligvis tur/retur 50mil over et par fjelloverganger nesten hver helg, gjerne med henger så tenker et dieselhybrid er perfekt.
#15
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Er Ampera-E død?
søndag 10. desember 2017, klokken 14:42
Hvis man skulle ha funnet på å kjøpe en el-bil igjen må det bli noe sånt som Ampera-E eller Leaf 60kWt men er egentlig Ampera-E noe man reelt kan kjøpe lengre(ny)?
Tror noen at den vil komme i normal salg i det hele tatt?
#16
Elbiler i media / Elbil i Finnmark
torsdag 02. november 2017, klokken 07:50
Sånn kan det gå og det blir ikke enklere i minus 30. Noen må få fingeren ut!
#17
Kjøpe elbil? / Elbilforening ladebrikke etter salg av bil?
torsdag 30. april 2015, klokken 19:08
Hei,

Hva gjør man egentlig med elbilforeningen sin ladebrikke ved salg av elbil? Leverer den med bilen er jo helt OK, jeg har ikke bruk for den men hva med abonnementene i forbindelsen med ladebrikken? Kan man enkelt slette seg selv som bruker av ladebrikken slik at den nye eieren kan melde seg inn og registrere de hurtigladeleverandørene vedkommende foretrekker eller vil kanskje forhandler som tar i mot bilen min uansett legge ved en velkomstpakke fra elbilforeningen?
#18
Carwing / Nissan Connect?
mandag 20. april 2015, klokken 10:22
Hei,

Fikk epost fra Nissan vedrørende Nissan Connect appen med mye selvskryt og alt det der. Tenkte jeg kunne prøve det og lastet ned android appen i en fei som ved første øyekast ser veldig mye mer gjennomført enn Carwings appen. Fikk ikke logget meg inn siden pålogging der er forskjellig fra pålogging på Carwings. Trodde et svakt øyeblikk at Nissan Connect var en forbedret løsning av Carwings men det tror jeg ikke nå lengre. Ga litt opp men kom på at kanskje den "nye" bilen jeg venter på har Nissan Connect. Etter mye knot fram og tilbake for å opprette Nissan Connect konto(er visst ikke gratis heller så den bør være bra) fant jeg ikke min nye bil i listen(Qashqaien) men Leafen sto faktisk i listen.
Har liksom ikke helt fått taket på hva Nissan Connect er for noe heller.
Noen som har forsket på dette?
#19
Leaf 2010-2017 / Elbil-exit
fredag 17. april 2015, klokken 20:16
Da har jeg vært å skrevet kontrakt på "ny" bil. Ble en Nissan denne gangen også, en Qashqai Tekna AWD 1,6DCi. Grunnen er rett og slett at jeg flytter på meg hvor jeg bare kan ha én bil og denne bilen må kunne alt inkludert dra min 1400kg Tyssehenger(med flyttelast).
Fikk grei pris for Leafen synes jeg. Solgt privat kunne jeg kanskje fått 10K mer og det er det ikke verdt for meg dermed kan jeg ikke si at verdifallet er så ille som mange skal ha det til. Bilen har jo landet på en relativt mye lavere pris siden jeg kjøpte den(fra 249K til 233K iflg selger).
Er ikke ferdig som elbilist for all framtid på noen måter. Har ikke vondt ord å si om bilen og vil framsnakke elbilen selv om jeg ikke selv kjører en lengre. Dersom 300km+ bilen kommer om ikke så alt for langt fram i tid er det ikke utenkelig at det blir aktuelt igjen.
Kommer til å savne komforten, det er sikkert!
#20
Elbilen i Samfunnet / Elbil-deler i VG+
tirsdag 31. mars 2015, klokken 11:08
Ser det er en artikkel i VG+ om "Stor prissjekk:så dyr er elbildelene". Noen som har lest artikkelen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA