Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - ganton

#1
Tesla SW og AP / 2019.40.50.7
onsdag 01. januar 2020, klokken 02:15
Første 2020 release. Nå kommer de tett. Aner ikke hva denne inneholder men starter nedlasting og sjekker ut litt ut på første nyttårsadag😉
#3
BMW i3 / 55 kWh (400km) i3 konseptbil
mandag 21. november 2016, klokken 14:10
http://www.tu.no/artikler/kapper-ledninger-for-a-gi-lengre-rekkevidde-til-elbiler/364661
Imponerende å få plass til 55kWh i en i3. Ser for meg en framtid der spesialverksteder kan tilby oppgraderinger på eksisterende elbiler :-) (antar at merkeforhandlerne er mest opptatt av å selge nye biler, ikke oppgradere eksisterende)

#4
Politisk redaktør Vidar Udjus i Fædrelandsvennen har et lengre innslag i NRK P1+ idag (kan høres på nettet, spol til ca 07:43:30) der det påstås at elbiler er direkte livsfarlige og man anbefaler ingen, ihvertfall ikke privatpersoner, å gripe inn for å prøve å redde folk ved en bilulykke med elbil fordi man kan få livsfarlig strøm i seg !!

https://radio.nrk.no/direkte/p1pluss#start=07:42:35
#5
BMW i3 / Negativt forbruk i nedstigninger i fjellheimen?
onsdag 01. juli 2015, klokken 10:28
Noen som har opplevt negativt forbruk ved nedstigninger? Har en strekning jeg tidligere har kjørt nedover men der jeg hadde fullt batteri på toppen, hadde da forbruk på 0.0 (jurrasictest sier 0.4). Siden det er mye styr å lade før nedoverturen planlegger jeg å droppe ladingen og heller "hente inn" noen kW på vei ned. Det er ca -900m høydeforskjell i 12km.

Noen erfaringer?
Hvor jevnt bratt må det evt være før det blir noen merkbare kW ut av det?
#6
BMW i3 / Bremsing og regen
torsdag 29. januar 2015, klokken 08:26
Har lyst til å lufte evt. problemstillinger rundt det å ha elmotor fast innkoblet på drivaksling og bremsing.
Dette kan jeg veldig lite om, men antar at kraften motoren holder igjen bilen når man slipper pådraget kan "justeres" elektronisk helt til tilnærmet null (såkalt coasting)
I sakte fart er det mye regen. I større fart er det mindre regen.

Jeg opplever at ved nedbremsing i >60 km/t (slippe pådraget, svak regen begynner, starte bremse) må jeg bremse hardere enn på en normal bil, noen ganger overraskende hardt. Det virker som om motoren fortsatt drar noe/forsinker nedbremsingen. (eller så har i3'en bare dårligere bremser enn en normal bil).
I lavere hastigheter virker det som om motoren og bremsene "jobber mer sammen". Burde ikke motoren alltid "kobles helt ut" så fort man begynner å bremse?

En annen observarsjon er at i bratt nedoverbakke på glatt føre justeres regen ned (noe som er bra), men jeg opplever at når jeg da starter å bremse slipper bakenden av bilen, dvs bremser for mye på bakhjulene. Har ikke i3'en ABS på bakhjulene eller er det noe med regen som trår inn igjen når jeg bremser ?
#7
BMW i3 / Ladefeil og kulde
mandag 29. desember 2014, klokken 09:35
I natt fikk jeg igjen ladefeil (og ladingen stoppet). Dette er tredje gang på en drøy uke, sammenfallende med kuldeperiode rundt 10 blå. Har ikke opplevde dette tidligere. Kjedelig å ikke kunne stole på at bilen er fulladet på morgenen  :(. Noen andre som opplever det samme eller har mistanker om at det er værre når det er kaldt?

Jeg bruker er Ratio 16A veggmontert lader. Innstillinger: 75% av 13A. Det hjelper ikke å slå av/på laderen, ladekontakten må ut/inn i bilen for å få igang ladingen igjen.

Er vel vanskelig å bevise at det er bilen og har ikke så veldig lyst til å ta de 5 milene til nærmeste servicepunkt. Får prøve å lade med standard-ladekladden en ukes tid... 

Kan "dårlig" spenningen på strømkursen forårsake dette, noen som vet hva marginene ligger på?
#8
Avansert: Batterier og Lading / Lithium Ion batteri og temperatur
tirsdag 30. september 2014, klokken 14:49
Noe "alle vet" er at rekkevidden for elbiler er vesentlig dårligere på vinteren enn sommeren.
Har googlet etter et godt svar uten å finne ut hvorfor. Kan noen her på dette forumet for teknisk begavede forklare ?

Finner mye om hvor bad lading/utlading av battericeller er i kalde omgivelser i lengden. Om kapasiteten har jeg skjønt at man ikke kan trekke/dytte inn effekt like fort i kulde som ved romtemperatur, men hva har det med rekkevidden å gjøre?

For meg så ser det ut til at forbruket øker når temperaturen synker, eller det bare måten bilen regner ut "forbruk" (muligens spenningsfall) på som forandrer seg med temperaturen?

Ser også påstander på nettet som "The biggest reduction in cold weather driving range comes from using the heater." , noe jeg ikke får til å stemme, hvor mye trekker en elvarmekilde/varmepumpe? 1kW?

Ser fram til svar fra noen kjemikere/batterieksperter her  :)
#9
BMW i3 / Plast/kompositt karosseri og lyn
mandag 04. august 2014, klokken 10:09
Mye torden og lyn om dagen og det får meg til å fundere over lynnedslag og plast/kompositt karosseri. Vanligvis er jo elektronikk og passasjerer i bil beskyttet av metallkarosseri/Faradays bur. Men er elektronikken/batterier på noen som helst måte kapslet inn i metall på i3'en?

Leste også på mybmwi3.com om at karbonfiberkomposittmaterialet kan trekke til seg fuktighet og eksplodere ved lynnedslag pga superoveropphetning. "...the real issue with composites is they get heavier with age due to moisture ingress. When water inside the CFC is super heated by a lightning strike it will literally explode." Faktisk problem eller bare teoretisk?

Noen som kjenner til hva BMW har gjort/tenkt rundt lynnedslag, regner med at bilen er godkjent for å tåle kraftige spikes i nettet under lading, men hva med kraftige el.magnetiske ladninger i nærheten/direkte treff?
#10
BMW i3 / Strømforbruk vs fart
tirsdag 29. april 2014, klokken 09:40
Noen som har sett grafer for i3? 

(Sikkert noen ingeniører her som kan si noe om faktorer som elektrisk motor effektivitet vs turtall, rullemotstand+luftmotstand vs fart etc... Vil forundre meg om ikke BMW-utviklerne har god oversikt over dette uten at det er publisert)




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA