Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Aldrimer

Sider: [1]
1
Model Y / TMY vs ID4
« på: Fredag 25. ſeptember 2020, klokken 12:56 »
Jeg og min samboer har forhåndsreservert en TMY (etter at hun ble inspirert av kolleger til å gå for Tesla). Denne uka her lanserte VW ID 4 som jeg la inn en forhåndsreservasjon på (for 4wd) som kommer senere. Jeg anser de som direkte konkurrenter og begge har ting jeg har lyst på, som jeg verdsetter i en bil som gjør valget vanskelig.

Det som bekymrer meg med Tesla er alle de kjente manglene og dårlig (evt. ikke-eksisterende) kvalitetssjekkene. Jeg føler at "alle" Tesla-eiere har opplevd noe kvalitetsfeil og at dette er noe mange klager på. Hva er egentlig realiteten? Er kvaliteten på Tesla så dårlig som det blir fremstilt? Må jeg bare beklage meg på en Tesla Y som har dårligere byggekvalitet? Det er jo selvsagt et håp om at fabrikken i Berlin skal levere bedre kvalitet enn Freemont, men det er vel ikke akkurat garantert. Jeg er også noe bekymret for at salgstallene i USA har gått ned etter Corona, og at Tesla bestemmer seg for å eksportere amerikanske Y til Europa. Er dette noe jeg bør bekymre meg for eller tror forumet at vi må vente på ferdigstillelse av Berlin-fabrikken?

Det som tiltaler meg med Tesla er designet, innovasjonen og at softwaren er egenutviklet og fungerende. Hurtigladere er noe jeg ikke har prioritert da min kjøring er hovedsaklig i og rundt Oslo, men jeg kommer sikkert til å verdsette å slippe å måtte stå lenge i kø og betale dyre dommer for andre typer hurtiglading.
Det jeg er skeptisk til er om byggekvaliteten og plassen i bagasjerommet. Arealet i bagasjerommet er definitivt stort nok, men siden designet minner om hatchback og skrå bakluke, er jeg usikker på selve plassen. Vår nye bil må kunne romme både barnevogn og hundebur.
I tillegg lurer jeg på støyisolering og lakkvalitet siden de også har fått en del negativ omtale. Jeg har egentlig allerede nå bestemt meg for å gå for ytterligere lakkbehandling og ekstra støyisolering for å øke premiumfølselsen.

Jeg tror at byggekvaliteten på ID4 er bedre da det er kjent tysk kvalitet og at tyske biler har et generelt bedre rykte enn amerikanske biler. På en annen side så har det gått en del rykter om VW sin software som har hindret lansering av både ID3 og ID4. I tillegg er ikke alle digitale løsninger på plass enda, som AR-fremvisning i frontruta. Dette lar seg heller ikke oppgraderes via OTA, så bilen må inn på et faktisk verksted.  I tester av prefabrikasjonsmodell av ID4 har det allerede kommet tilbakemeldinger om at skjermen responderer sakte og at det er behov for mer CPU for å få en sømløs opplevelse. Dette kan jo selvsagt bli forbedret. To tyske biltester slaktet jo delvis ID3 (https://motor.no/auto-motor-und-sport-elbil-handelsblatt/feller-knusende-dom-over-vws-nye-elbil-id3/180666)

Så hva tror dere blir det beste bilkjøpet? Velge dårlig byggkvalitet eller dårlig software og elektronikk?

2
Model Y / Avbestilling av Tesla
« på: Tirsdag 24. Mars 2020, klokken 09:24 »
Før helgen forhåndsreserverte jeg først én model Y, for å så reservere en til en med et annet betalingskort samme dag.

Nå viser det seg at det er klin umulig å kansellere den første reservasjonen. I mine forsøk på kansellering så skriver Tesla på sin egen Q&A at jeg skal gå inn på min side, administrer min bestilling for deretter å søke om refusjon. Dette alternativet finnes ikke på min side.

Inne på denne siden står det et telefonnummer jeg kan ringe ved behov, ved å ringe dette nummeret får jeg to muligheter: utlevering av bil eller bestille ekstrautstyr.

Så hvordan skal jeg da gå frem for å få avbestilt den ene reservasjonen?

3
e-Golf / Når kan jeg forvente levering?
« på: Mandag 06. Oktober 2014, klokken 19:41 »
Til alle dere som har ventet på Golfen deres den siste tiden: Jeg ringte min leverandør og ble fortalt at bilen var produsert 2.10. Når kan jeg forvente meg at bilen er levert?

Hvor lang tid tok det for dere fra bilen var ferdig produsert til dere fikk den levert?

4
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Mine seks måneder som elbilist
« på: ſøndag 10. August 2014, klokken 21:13 »
I mars i år måtte jeg kjøpe ny bil som følge av ny jobb. Prisen måtte passe en subsidiering gitt av jobben. Resultatet ble en Citroën C-zero. Selgers fullmektig var en hyggelig mann som sa at dette var en morsom bil å kjøre.

I begynnelsen gledet jeg meg over å legge meg ut i kollektivfeltet og kunne kjøre forbi andre pendlere som stod i kø. Det var også en fornøyelse å kjøre forbi bomstasjonen uten å betale noe for passeringen.

Så kom det en kald periode der jeg så at jeg mistet 20-40% av batterikapasiteten, både pga kuldepåvirkning på batteriet og at varmeapparatet stod på. Jaja tenkte jeg, dette er vel slik det er å kjøre elbil.

Påska kom og jeg tenkte jeg skulle kjøre til svenskegrensen for å besøke venner og familie. Det var flere hurtigladere på strekningen, men ingen virket. En kjøretur som tar normalt 1,5 timer tok nå 4,5 timer. Hatet begynte å komme og irritasjonen kom som følge av valget mitt. Skjønte jo at returen ville være like ille, prøvde derfor en annen vei med andre hurtigladere i håp om at disse virket. Kjøreturen tok meg 5,5 timer isteden. 

Så kom det en periode med masse regn, der jeg skjønte at landeveissykkelen min hadde bedre veigrep enn bilen. ESP'en slo inn i flere rundkjøringer og flere svinger. Vannplaning skjer omtrent i hver rundkjøring hvis det er fuktig. Jeg begynte rett og slett å bli redd for kjøre bilen hvis det hadde kommet så mye som et par regndråper.

Prøvde meg på en ny kjøretur til grensa og den var like j....., ingen av hurtigladerne virket denne gangen heller.  Jeg hatet nå elbilen for det det var verdt.

I forbindelse med Grenserittet forrige uke, leide jeg meg en BMW 316 stasjonsvogn for å få plass til alt nødvendig utstyr den helgen. Skuffelsen var enorm da jeg satt meg i elbilen igjen. Den kvelden skrev jeg flere facebookoppdateringer: "vil ikke at helgen skal ta slutt for det betyr at jeg må tilbake til bilen min" som ble fulgt opp av noen kommentarer og en ny oppdatering fra meg: "ny bil er bestilt! I november får jeg en bensindrevet bil!!!!

Uken etter var elbilen solgt.

Jeg har aldri hatet en gjenstand så mye som jeg hatet den bilen. Jeg var miserabel hver gang jeg brukte den, noe alle venner og kolleger har fått med seg.  Jeg håpet den skulle brenne opp hvis den stod parkert i byen over helgen, og hadde ikke grått en tåre om den hadde blitt kondemnert.

Jeg må si jeg er virkelig imponert over dere som klarer å bruke elbil uten å komme med den klagingen jeg har kommet med. 
Dette innlegget er kun min personlige oppfatning og jeg mener ikke å tråkke noen på føttene.

5
Sjekk ut finnannonse http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50559694&searchclickthrough=true for detaljer om bilen.
Kr. 109 990 ,- inkl. omregistrering

6
Ladeplasser og ladekabler / Hurtigladere som ikke virker
« på: Lørdag 19. April 2014, klokken 11:18 »
I påsken prøvde jeg å ta med meg elbilen fra Bærum til Halden. Hadde da sjekket at det skulle være flere hurtigladere på veien.
McDonalds ved Vestby er det en hurtiglader og en vanlig lader. Her virket ikke hurtigladeren og ble stående og lade over en time på den vanlige.
Jeg kjørte så til Sarpsborg der jeg visste det var to hurtigladere. Kjørte først til McDonalds, men der var det to timers kø og tenkte jeg at kunne lade den et annet sted. Kjørte videre til Nissanforretningen og her virket (selvfølgelig) ikke hurtigladeren. Jeg kjørte videre til Borg Storsenter for å la den lade der. Etter å ha forsøkt ladet den en times tid, forstår jeg at også denne laderen er ødelagt. Da var heldigvis køen til hurtigladeren mye kortere og måtte bare vente i 30 minutter før denne ble ledig. Resultatet ble at jeg brukte 5,5 timer på en tur som vanligvis tar 1 time og 20 minutter.

Jeg kjørte tilbake på langfredag og hadde da lært av "mine feil". Hurtigladeren ved Sarpsborg var tom og det null problem å lade. Jeg sjekket kartet videre og leste at det skulle være en gratis hurtiglader ved Marche i Rygge. Denne virket jo selvfølgelig ikke. Sjekket da ladeappen min at det skulle være to hurtigladere i Ski og begge virket, i følge appen. Jeg kom meg til Ski og fant til slutt frem. Den første hurtigladeren ved Nissanforretningen virket ikke og jeg måtte kjøre videre og lete etter den andre som heller ikke virket. Jeg fant da et vanlig ladepunkt som resulterte i at jeg ble stående og lade en god stund og brukte 4,5 timer på hjemveien.

Spørsmålet mitt til forumet er om dette er vanlig erfaringer for elbilister eller har jeg vært maks uheldig?
Resultatet er at jeg fikk så dårlig opplevelse med dette elbilsystemet og  skal selge den j..... elbilen så fort sjansen byr seg og jeg velger lett en bensinbil isteden. Jeg gleder meg til å kunne bruke to minutter på en bensinstasjon fremfor å måtte bruke mange timer på lading.   

Sider: [1]