Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - bosonic

#1
elbil.no og elbilforumets nettsider / Link til elbilforum.no
torsdag 03. oktober 2019, klokken 17:58
Noen som vet hvorfor linken til elbilforum er tatt bort fra sidene til elbil.no?
#2
Alternativ energi / fullychargedshow
søndag 16. juli 2017, klokken 01:23
Jeg regner med at de fleste av dere følger med på Roberts Youtubekanal


Roberts Youtubekanal

, etter min mening den beste infokanalen om nyheter og utviklingen på alternativ energi.

"Things are changing fast"
"It's all about batteries"
"Vehicle to grid improves battery life"
"Periodically more than 50% energy coming from wind and solar this summer in UK"
"One "App" to Access all Public charging Points"
"Tesla Power wall"

#3
Interessant innslag fra PBS NewsHour:


https://www.youtube.com/watch?v=YE6yEP48anM

"Norway's vast wealth comes from decades of gas and oil production, yet its citizens are turning their backs on fossil fuels and embracing electric cars like nowhere else. In fact, the Norwegian government is planning to end sales of gasoline and diesel vehicles by 2025. Special correspondent Malcolm Brabant reports on the Scandinavian country's investment in a greener future"
#4
Alt det andre / Edd China on leaving Wheeler Dealers
torsdag 23. mars 2017, klokken 22:46
Ed China føler seg ukomfortabel med det nye WheelerDealers, men fortvil ikke, han har allerede program på:
YouTube.

Det blir spennende å se hva han kommer til å presentere...
#5
Alternativ energi / Denne mannen kommer til å redde verden (?)
lørdag 29. oktober 2016, klokken 22:43
Elon Musk lanserte i går sitt nye produkt: Takstein som virker som solseller. Hvorfor skal ikke hustak med solseller være fine å se på, er en av hans filosofier. I tillegg skal prisen være "riktig" slik at folk har råd til denne løsningen. Selvsagt kombineres anlegget med et batteri backup.

theguardian



https://www.youtube.com/watch?v=dRqSkR4ENAg
#6
Robert Llewellyn i "fullychargedshow" (YouTube) nevner i en episode at Leaf allerede har passert 500 000 km.
Jeg tenker at det må være mange "Li-ion" biler i Norge som begynner å få en betydelig kjørelengde akkumulert etter hvert?

Hva med å poste din "kjørelengde"?
#8
Tidlige: Buddy / Kewet / Modifisere Kewet til Mode 2
fredag 07. oktober 2016, klokken 13:33
Jeg oppgraderer garasjen for tiden og planlegger å sette opp en ladestasjon på utsiden. (3x32A 230V IT)

Har ingen "moderne" elbiler enda, kun en gammel (historisk) Kewet Mod 2. I denne tenkte jeg å montere inn en type 2 kontakt med tilhørende styring (Puls bredde krets)
Noen som har tips om leverandør på utstyr og oppskrift på elektronikk, tilkoblingsskjema etc?
#9
Den koreanske regjeringen har lagt ut en fem-års plan for å fremme elbilmarkedet. Det spesielle med denne planen er at staten skal samarbeide med private firmaer for å komme frem til et batteri som «er stort nok» til non-stop kjøring gjennom hele landet på en enkel lading, dvs 400 km (fra Seoul til Busan). «The Ministry of Trade, Industry and Energy" setter av store midler til prosjektet som innbefatteret samarbeid med 27 private firmaer og ca. 230 forskere fra EV og batteri sektor.
For å kunne oppnå denne formidable forskjellen fra dagens rekkevidde på 150- 200 km/lading, til 400 km/lading, så fokuseres det på tynnere separatorer, og justering av materialvalg og mengde. Et av målene er å få sikrere seller med høyere spenning.
Den koreanske regjeringen har tydeligvis tatt inn over seg den globale salgs- økningen på 51%, av reine elbiler og ladbare hybrider. Vi snakker om ca. 312 k enheter solgt i årets første 6 mnd!


https://www.youtube.com/watch?v=LV_oFTkhvMs
#11
Alt det andre / Brannfarlig varmtvannsbereder fra Oso
søndag 22. mai 2016, klokken 11:54
Hva synes dere om denne saken?

I følge OSO Hotwater så er det solgt 32000 beredere med en kontakt som er en potensiell brannstifter.
Kun halvparten av disse er utbedret. Feilen har vart kjent siden 2009.
Liv har gått tapt og utallige branner har startet.

Googler man "brann i varmtvannsbereder" får man 147000 treff.

Føler at Oso Hotwater har gamblet med folks liv i denne saken.
Det er også betenkelig at de går ut og sier at folk selv kan skifte ut gammel kontakt med ny ledning.

Ofte er varmtvannstanken plassert i kjeller og langt fra nærmeste røkvarsler. En brann kan derfor få katastrofale følger.

Hvor er forsikringsbransjen og DSB?

Da NEK2010 kom ble grensen satt til 2000W for fast tilkobling.
Berederprodusentene svarte da med å levere varmeelementer på 1950W for å fortsatt unngå behov for fast tilkobling.
Man kan spørre seg hvorfor OSO har valgt å benytte en fordyrende komponent (som nå også har vist seg å være brannfarlig), i stedet for å levere Berederen med fast tilkoplet ledning.





#12
Elbiler i media / Corrections and additions, Fully Charged
søndag 15. mai 2016, klokken 19:33

Corrections and additions,  Fully Charged



Helt fersk oppdatering på flere aktuelle områder, anbefales.
#13
Elbiler i media / Nytt teknisk konsept på FuelCell elbil
torsdag 12. mai 2016, klokken 20:08
Elon Musk må muligens bite I seg kommentaren: «Hydrogen Fuel Cells are extremely silly, hydrogen are incredibly dum one to pick»


Riversimple, et firma i Wales, har de siste 16 årene utviklet et helt nytt konsept på elbil. Hydrogen «på tanken» driver en 19kg tung fuelcell på kun 8,5kW (11HK). INGEN BATTER, som på konvensjonelle fuelcell biler men en stor pakke med superkondensatorer er montert. Disse blir imidlertid brukt til å lagre bremseenergi og ikke strøm fra fuelcellen.
11HK er tilstrekkelig effekt til å holde bilen i 60 miles på motroveien, og pga kondensatorpakken er akellersjonen brukbar med 0-60 miles på ca 10 sek.

Bilen er utrustet med 4 motorer, som også fungerer som hovedbremser. Skivebremser er montert, men trer kun i kraft ved nødbremsing. Bremseeffekten er på hele 50 kW, som i de fleste tilfeller er 50% av den kinetiske energien. Til sammenligning kan nevnes at Prius kun gjenvinner 10%. En slik formidabel effekt kan resultere i opptil 1000A ladestrøm for kondensatorene. Ved akselerasjon gir kondensatorpakken 80% av effekten, fuelcellen de resterende20%.

Dette nye tekniske konseptet ser unektelig ut til å ha noe for seg. Bilen er liten og kan selvsagt ikke sammenlignes med eks Toyota Mirai, men når Mirai kjører 65 miles på 1kg hydrogen kommer Riversimple hele 200 miles på samme mengde hydrogen!

Like revolusjonerende er forretningsideen til grunder Hugo Spower. Han vil ikke selge biler, men leie ut et fremkomstmiddel. Du betaler en viss sum for en tidsperiode og da er alt inkludert, også drivstoff.
#14
Denne infoen var ny for meg. Kjernekraft kan umulig være veien å gå (?)




fullychargedshow
#15
Model S 2013 - 2022 / Tesla for Kids
torsdag 18. februar 2016, klokken 18:47
 ;D

Vet ikke om
denne er presentert på elbilforum tidligere, men jeg tar sjansen
#16
Model S 2013 - 2022 / Forbruk
mandag 08. februar 2016, klokken 23:21
Hallo alle tesla eiere.
Model S er jo en elbil i særklasse på mer enn en måte.

Det jeg er mest opptatt av er bilens effektivitet og dermed dens forbruk.
En slektning av meg fortalte at da han hadde kjørt 7000km viste bilen et snittforbruk på 1,7 kWh/mil.
Bilen ble kjørt som en helt vanlig bil, uten forsøk på å spare strøm, korte og lange turer, med og uten passasjerer...
Dette er jo ganske oppsiktsvekkende lave tall, spesielt med henblikk på bilen "høye" vekt (ca 2000kg?)


Hva er forbruket når du bruker bilen på småturer, i 50 / 60 / 70 sone?

#17
Elbiler i media / Klimatoppmøtet i Paris
onsdag 09. desember 2015, klokken 23:46
Klipp fra Startsiden

"En Oddekalv i international målestokk"

Tidligere guvernør og skuespiller Arnold Schwarzenegger er en ihuga klimaforkjemper. Den siste uken har han deltatt på klimatoppmøtet som pågår i Paris, hvor over 100 statsledere prøver å bli enige om hvordan de skal løse klimakrisen.
Der har han holdt foredrag og oppfordret folk og myndigheter til å marsjere mot en ny framtid som «terminatorer», skriver The Guardian.

Schwarzenegger er blant annet kjent fra Terminator-filmene.
Mandag la han ut et langt innlegg på sin Facebook-side, hvor han tar et kraftig oppgjør med klimafornekterne som kommenterer på innleggene hans.

Siste utvikling: Nå er det sluttspurt i klimaforhandlingene
Vi har oversatt store deler av innlegget her:

«Jeg ser spørsmålene deres.
Jeg ser ser spørsmålene deres hver gang jeg publiserer noe på Facebook eller twitrer om min kamp for en fremtid tuftet på ren energi.
Det er alltid noen av dere som spør om hvorfor vi skal bry oss om at temperaturen stiger eller stiller spørsmål til vitenskapen rundt klimaforandringene.
Dere skal vite at jeg hører dere. Selv dere som mener fornybar energi er en konspirasjon. Selv dere som sier at klimaforandringene er en spøk. Til og med dere som bruker ordet med fire bokstaver.
Jeg har hørt alle spørsmålene deres, og nå har jeg tre spørsmål til dere.
La oss sette til side klimaforandringene ett øyeblikk. La oss faktisk anta at dere har rett.

Først - er det akseptabelt at 7 millioner mennesker dør hvert år av forurensingen?

Det er mer enn drap, selvmord og bilulykker. Til sammen.
Hver eneste dag dør 19.000 mennesker av forurensningen fra fossilt brennstoff. Aksepterer du dette? Er det greit at barn over hele verden er nødt til å bruke inhalatorer for å kunne puste?

Nå. Mitt andre spørsmål: Tror du at kull og olje er fremtidens drivstoff?

Faktumet er at fossilt brennstoff ødelegger lungene våre. Dessuten er alle enige om at verden en gang vil gå tom for olje og kull. Hva er din plan da? (...)

Jeg har ett siste spørsmål som det vil kreve litt fantasi å kunne besvare.


Det er to dører. Bak dør nummer én er det forseglet rom, med en vanlig bensindrevet bil. Bak dør nummer to er det et identisk forseglet rom - med en elbil. Motoren på begge bilene er på.

Jeg vil at du skal åpne en dør, gå inn i rommet og lukke døren. Du må bli der i en time. Du kan ikke skru av motoren på bilen. Og du kan ikke få en gassmaske.


Jeg tipper du valgte rom nummer to med elbilen, ikke sant? Dør nummer én er et fatalt valg. Hvem ønsker å inhalere de gassene?

Dette er valget som verden er i ferd med å ta akkurat nå.

Jeg gir f*en i om du ikke tror på klimaforandringer. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om du er bekymret for at temperaturen stiger eller at isbreer smelter. Det spiller ingen rolle hvem av oss som har rett når det gjelder vitenskapen.

Jeg håper bare alle vil være med å velge dør nummer to - til en smartere, renere, sunnere og mer lønnsom fremtid. »


#18
Elbiler i media / fullychargedshow-YouTube
torsdag 03. desember 2015, klokken 18:58
 En YouTube kanal som er verdt å abbonere på:

Fully Charged is an online show hosted by Robert Llewellyn (Red Dwarf, Scrapheap Challenge, Carpool), which looks at why we need to change how we think about energy consumption now. From looking behind the myths of renewable energy, to seeking the truth about electric cars, Robert Llewellyn demonstrates what the future could have in store for us all.

Her besøker Robert Johnny Smith's  brilliant Flux Capacitor, ein oppdatert 1974 Enfield 8000 ECC


https://www.youtube.com/user/fullychargedshow/featured


Samme aks som Tesla ? (+-), men her stopper sammenligningen (nesten, Enfield'en er også laget av aluminium)



#19
Viktig melding / Oppfordring til trådstarter
mandag 23. november 2015, klokken 22:46
Når du starter en ny emnetråd, husk at det er du som "eier den"
Føler du at tråden avsporer, ikke nøl med å si fra!!

#20
Andre elektriske doninger / Electric walk behind tractor
torsdag 12. november 2015, klokken 21:04
Her er et typisk eksempel på "less is more"
Trenger du en arbeidshest til vårens aktiviteter? Her får du mange gode tips
her
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA