Nå er det bare en drøy måned til Statsbudsjettet 2025 legges frem (7. oktober).
Nå er de omtrent i mål med å få folk til omtrent å bare kjøpe elbil på privatmarkedet (94% sist måned). På den annen side er det stortingsvalg høsten 2025, og AP ligger litt dårlig an på prognosene for tiden, så spørsmålet er om de tør å stramme til avgiftene på elbiler allerede nå, eller om de venter til neste år, om de beholder makten.
Uansett så lever "0% mva under 500.000" på lånt tid. Hvis de pusher opp avgiftene på bensin/diesel-biler enda litt til vil det være enda mindre grunn til at de holder så lave avgifter, sånn utenom den opplagte, som er å få skiftet ut bilparken raskere.
Tror hovedkonklusjonen min er: Dersom du kjøper bil i dag, og vet du vil beholde den i 2 år eller mer så tror jeg en vil se svært liten verdiforringing, siden nybilprisene etter alle solemerker vil gå opp pga avgiftsøkning i begynnelsen av 2025 eller 2026.
350.000 for en Tesla Model 3 som går 50 mil er neppe noe en ser i 2027, etter min oppfatning (som du kan få nå).
AP kunne heller ikke frede avgiftsfritaket vi har i dag, under et intervju. Men de sa de ville beholde avgiftsforskjell mellom fossil og elbil. Så hvis de øker avgift på elbil øker de tilsvarende på bensinbil (men er jo nesten ingen som kjøper bensinbil uansett nå).
Nå er de omtrent i mål med å få folk til omtrent å bare kjøpe elbil på privatmarkedet (94% sist måned). På den annen side er det stortingsvalg høsten 2025, og AP ligger litt dårlig an på prognosene for tiden, så spørsmålet er om de tør å stramme til avgiftene på elbiler allerede nå, eller om de venter til neste år, om de beholder makten.
Uansett så lever "0% mva under 500.000" på lånt tid. Hvis de pusher opp avgiftene på bensin/diesel-biler enda litt til vil det være enda mindre grunn til at de holder så lave avgifter, sånn utenom den opplagte, som er å få skiftet ut bilparken raskere.
Tror hovedkonklusjonen min er: Dersom du kjøper bil i dag, og vet du vil beholde den i 2 år eller mer så tror jeg en vil se svært liten verdiforringing, siden nybilprisene etter alle solemerker vil gå opp pga avgiftsøkning i begynnelsen av 2025 eller 2026.
350.000 for en Tesla Model 3 som går 50 mil er neppe noe en ser i 2027, etter min oppfatning (som du kan få nå).
AP kunne heller ikke frede avgiftsfritaket vi har i dag, under et intervju. Men de sa de ville beholde avgiftsforskjell mellom fossil og elbil. Så hvis de øker avgift på elbil øker de tilsvarende på bensinbil (men er jo nesten ingen som kjøper bensinbil uansett nå).