Ser at MDG vil ha maks 90km/t på nye motorveier uansett. NAF ønsker tydeligvis også å redusere farten på veiene som bygges. Føler at vi blir litt dolket i ryggen av NAF her. Klarer heller ikke å se logikken.
De sier veiene blir sikrere.
Da Vestfold fikk 4-felt motorvei med 110km/t gikk dødsfall fra 16 til 1 i året...og det var før bilene ble sikrere.
Hva er alternativet til å kjøre bil? Ofte er det fly. Med fly så forurenser en mye mer enn elbil, energiforbruket er mye høyere, du kommer ikke dit du vil, og du har ikke bil der du trenger å farte rundt, sånn at du må leie bil.
Nå vet jeg ikke hvilke veier de sikter til, men vet de har irritert seg over at naturen nord-vest for Kristiansand så stygg ut etter inngrep (ser det nå har blitt ganske grønt der). Dersom de lykkes å bygge den planlagte motorveien fra Stavanger til Oslo (via Kristiansand) med 110 mer eller mindre hele veien så vil veldig mange flere velge bil fremfor fly. Alternativt kan de ha 110-grense for elbiler og 90-grense for ikke-elbiler, ettersom elbiler utnytter energien utrolig mye mer effektivt enn bensinbiler.
Angående sikkerhet...jeg kjørte 90 mil i helgen på nevnte vei, og eneste gangen jeg så skikkelig farlig situasjon var da en BMW skulle passere en trailer før en sving etter midt-delt vei uten forbi-passeringsmulighet. Sånne idioter slipper andre å måtte få i fjeset når det er dobbel vei begge veier.
På vei hjem var det en strekning på ca 10km (Tvedestrand?) hvor det var to felt med midtdeler (ett hver vei) og 80km/t-sone. Der kjørte en tysk bobil i 55-62km/t, og lagde en sinnsyk kø denne søndagen. Da det så ble 4-feltsvei var det Rally-De Passering for at folk skulle komme forbi før neste 2-felts-vei. Det ble ikke stygt, men ser for meg det ofte kan bli det.
De bruker argumenter som at det blir billigere for varer når trailere kan kjøre senere og bruke mindre bensin. Trailere i Norge over 3,5 tonn har en fartssperre på 90km/t. Det kan de fortsatt ha. Rettere veier betyr ofte kortere veier. Rettere veier betyr og mindre nedbremsinger og færre pådrag. I Grimstad har de sett at de nye motorveiene har ført til mindre bensinforbruk, på tross av mye høyere fart.
Selv med mye 110-sone brukte jeg i snitt 1,6kWh per mil (med 4 personer i bilen) i en Tesla Model Y (var riktignok heldig med vindretning begge veier) fra Stavanger til Tønsberg og tilbake. Betalte 553 kroner i strøm, som er passe, og brukte ca 137kWh. Har hørt en kan doble energiforbruket for flyreiser. Dersom Norge skal være konkurransedyktig også etter oljealderen må det gå an å forflytte seg og varer, selv om de og bør satse mer på å få varer over på jernbane. Handler og om å kunne besøke slekt, følge opp barn, være med på konkurranser uten å bli robbet for penger og tid. Jeg tenker de heller kan kutte ned til 2 felt på vanskelige strekker, hvor det er uforholdsmessig dyrt å lage 4-felt med 110 (ref svingradius osv), men at det heller er unntakene enn regelen.
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/flere-grupper-vil-ha-lavere-toppfart-p%C3%A5-norske-veier/ar-AAViZH8?ocid=entnewsntp