Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - ToWalkOrDrive

Sider: [1] 2 3 ... 7
1
Tesla SW og AP / Navigering - går det ikke lenger å se når en er HELT fremme?
« på: Mandag 27. Juni 2022, klokken 23:17 »
Før så mener jeg en kunne se når en var helt fremme. Nå ser en kun forventet klokkeslett ved første superlader. Er det mulig å få frem når Tesla mener en er helt fremme? Eller må en fiske frem ABetterRoutePlanner på mobilen?

2
Model 3 / Ny prisøkning i USA på Model 3
« på: Torsdag 16. Juni 2022, klokken 08:32 »
Bare sånn i tilfelle noen tenker å kjøpe en Tesla nå eller om en uke, så bør de velge nå. De har økt alle prisene i USA med $2500-$6000, og med dagens vekslingskurs så vil jeg anta at de kan øke de i Norge i natt eller en av de neste dagene.
https://electrek.co/2022/06/15/tesla-tsla-increases-electric-car-prices-across-lineup/

3
Leverte inn Model Y med sprekk i glasstaket akkurat der de originale Tesla-takbøylene festes. Siden jeg har gjort alt riktig med tanke på montering osv (har hatt Model 3 med takbøyler før, og bruker momentnøkkel), og ikke hatt tunge ting på taket, så regnet jeg med at det var en formalitet å få dekket dette på garanti. Etter at Tesla hadde sett på taket i 10 sekunder kom konklusjonen "Damage is clearly caused by external force!"....til og med utropstegn... Det var heller ikke noe sånt at de foreslo å reparere mot en pris eller noe, de bare sa: "kom og hent"... Der sank tesla 7 knepp på min skala. Ulempen min er at jeg er av den langsinte typen....og Tesla er nå mitt Russland, og jeg er Ukraina...og jeg kommer ikke til å gi meg. Da jeg ba om begrunnelse sier de bare: "jeg kjenner ikke til det", og at jeg måtte sende mail. Noen som har mail-adresse til Service i Stav fuckin' Anger, slik at jeg får ført sak mot dem?

4
Elbilen i Samfunnet / MDG og NAF? vil ha lavere fartsgrenser på nye veier
« på: Mandag 21. Mars 2022, klokken 12:29 »
Ser at MDG vil ha maks 90km/t på nye motorveier uansett. NAF ønsker tydeligvis også å redusere farten på veiene som bygges. Føler at vi blir litt dolket i ryggen av NAF her. Klarer heller ikke å se logikken.

De sier veiene blir sikrere.
Da Vestfold fikk 4-felt motorvei med 110km/t gikk dødsfall fra 16 til 1 i året...og det var før bilene ble sikrere.

Hva er alternativet til å kjøre bil? Ofte er det fly. Med fly så forurenser en mye mer enn elbil, energiforbruket er mye høyere, du kommer ikke dit du vil, og du har ikke bil der du trenger å farte rundt, sånn at du må leie bil.

Nå vet jeg ikke hvilke veier de sikter til, men vet de har irritert seg over at naturen nord-vest for Kristiansand så stygg ut etter inngrep (ser det nå har blitt ganske grønt der). Dersom de lykkes å bygge den planlagte motorveien fra Stavanger til Oslo (via Kristiansand) med 110 mer eller mindre hele veien så vil veldig mange flere velge bil fremfor fly. Alternativt kan de ha 110-grense for elbiler og 90-grense for ikke-elbiler, ettersom elbiler utnytter energien utrolig mye mer effektivt enn bensinbiler.

Angående sikkerhet...jeg kjørte 90 mil i helgen på nevnte vei, og eneste gangen jeg så skikkelig farlig situasjon var da en BMW skulle passere en trailer før en sving etter midt-delt vei uten forbi-passeringsmulighet. Sånne idioter slipper andre å måtte få i fjeset når det er dobbel vei begge veier.

På vei hjem var det en strekning på ca 10km (Tvedestrand?) hvor det var to felt med midtdeler (ett hver vei) og 80km/t-sone. Der kjørte en tysk bobil i 55-62km/t, og lagde en sinnsyk kø denne søndagen. Da det så ble 4-feltsvei var det Rally-De Passering for at folk skulle komme forbi før neste 2-felts-vei. Det ble ikke stygt, men ser for meg det ofte kan bli det.

De bruker argumenter som at det blir billigere for varer når trailere kan kjøre senere og bruke mindre bensin. Trailere i Norge over 3,5 tonn har en fartssperre på 90km/t. Det kan de fortsatt ha. Rettere veier betyr ofte kortere veier. Rettere veier betyr og mindre nedbremsinger og færre pådrag. I Grimstad har de sett at de nye motorveiene har ført til mindre bensinforbruk, på tross av mye høyere fart.

Selv med mye 110-sone brukte jeg i snitt 1,6kWh per mil (med 4 personer i bilen) i en Tesla Model Y (var riktignok heldig med vindretning begge veier) fra Stavanger til Tønsberg og tilbake. Betalte 553 kroner i strøm, som er passe, og brukte ca 137kWh. Har hørt en kan doble energiforbruket for flyreiser. Dersom Norge skal være konkurransedyktig også etter oljealderen må det gå an å forflytte seg og varer, selv om de og bør satse mer på å få varer over på jernbane. Handler og om å kunne besøke slekt, følge opp barn, være med på konkurranser uten å bli robbet for penger og tid. Jeg tenker de heller kan kutte ned til 2 felt på vanskelige strekker, hvor det er uforholdsmessig dyrt å lage 4-felt med 110 (ref svingradius osv), men at det heller er unntakene enn regelen.

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/flere-grupper-vil-ha-lavere-toppfart-p%C3%A5-norske-veier/ar-AAViZH8?ocid=entnewsntp

5
Model Y / Terrengassistent - gjør Model Y om til skikkelig 4WD
« på: Mandag 06. Desember 2021, klokken 10:44 »
Da jeg gikk fra Tesla Model 3 Performance til Tesla Model Y ble jeg litt overrasket over at jeg følte bilen sladdet mer på snø da jeg trykket gassen inn, og sladdet mer da jeg slapp opp gassen. Hvis jeg forstår det riktig så skyldes dette at Model Y skal spare mer strøm, og at bakmotoren er den som brukes for å gasse på, frem til den glipper, og bakmotoren brukes for å regenerere som default. Etter å ha kjørt ned halve fjellet på isete veier, hvor bakenden slapp flere ganger så slo jeg på "Terrengassistent", under "Kjøring" var det vel. Etter det så sladdet ikke bilen en eneste gang nedover fjellet, og det var fortsatt hvitt på bakken. Virker som at regenereringen nå virket på alle fire hjul. Tilsvarende, når jeg skulle opp på et annet fjell etterpå så satt plutselig bilen som spikret på veien da jeg kjørte oppover på hvitt underlag...der den tidligere var snar med å sladde så føltes det som ordentlig 4WD med en gang. Men er jo litt rart at ikke Tesla lager noen videoer og forklarer litt nærmere når og hvor en kan bruke slike funksjoner. Fra manualen får en jo ikke inntrykk av at en bør bruke Terrengassistenten på vanlig glatt vinterføre. Selv om det jo faktisk står litt diskret:
I tillegg til å la hjulene spinne, balanserer Terrengassistent momentet mellom motoren foran og bak, slik at veigrepet optimaliseres. Terrengassistent forbedrer veigrepet på ujevne og myke underlag, der én side av bilen kan miste grepet, mens den andre fortsatt har det.
Men det at den lar hjulene spinne merket jeg ikke noe av (en slipper jo opp litt når det spinner), men det spant derimot mye mindre siden alle hjulene bidrar alltid.
Tenkte bare å si fra at Terrengassistent bidrar til en mye bedre vinterbil, om det ikke er nevnt før, både på gass og regen. Noen grunn til ikke å bruke denne mye? Kanskje at den bruker så mye strøm at varmepumpen ikke virker ;-)

6
Tesla SW og AP / Neflix og et par andre apper funker dårlig
« på: Onsdag 01. Desember 2021, klokken 12:57 »
Fruen prøver å se Netflix på Model Y'en, men den vil ikke spille. Håpet en oppdatering ville fikse problemet, men etter oppdateringen funker det fremdeles ikke. Blir svart skjerm. Noen som har vært borte i samme problem? Noen løsninger? Har restartet med begge scrollehjul uten at det hjalp.

7
Kjøpe elbil? / Årets elbil
« på: Torsdag 25. November 2021, klokken 23:47 »

8
Elbilen i Samfunnet / INGEN ladestasjoner i nytt parkeringshus på Stavanger Lufthavn Sola
« på: Tirsdag 16. November 2021, klokken 09:52 »
I artikkelen står det at de skal spare miljøet ved å lage utgangen nærmest mulig veien....men ikke å tilpasse parkering for kortrekkende elbiler ved å ha sakte-ladingskontakter. 0 ladestasjoner på 2300 parkeringsplasser. Er det mulig å være så idiot?!? Her har de tidenes mulighet for å legge til rette for at folk som kommer fra Haugesund og Vigrestad skal bruke sin slitte Leaf når de skal på jobbreise, og la de få fulladet bil når de skal hjem, og så må de etter å ha kommet hjem på natten stille seg opp på hurtigladere på utsiden av parkeringshuset?? OMG...snakk om å bo under en sten. Er det noe jeg ikke får med meg her??? Er det ikke opplagt at de burde i det minste hatt 3,6kw / 7,4kW-lademuligheter til bilene? Som gir et fint og jevnt strømtrekk i et døgn eller to, i stedet for når folk kommer fra flyene?

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/V9dMmd/slik-blir-det-nye-parkeringshuset-paa-sola

9
Model Y / Visste du at Model Y hadde rattvarme dagen etter å ha hentet den ny hos Tesla?
« på: Mandag 15. November 2021, klokken 12:35 »
Kanskje litt feil plass å spørre, siden du som elbilforum-leser sannsynligvis er mer elbil-belest enn gjennomsnittskjøperen av Model Y, men tenker det kan være verdt å spørre likevel siden mange Model Y-eiere er førstegangs-elbil/Tesla-kjøpere.

Det som bekymrer meg litt er at Tesla utleverer biler i store hopetall samtidig, og ikke går gjennom bilen med kundene når det er travelt, sånn at jeg lurer på om bilens funksjoner inkl rattvarme og begrensninger vedrørende Autopilot kommer godt nok frem. Tenker rattvarme-kunnskapsmålingen kan være en fin stikkprøve om opplærings- og kunnskapsnivået.

Kan og nevne at du kan enten skru det på ved å trykke "vifte-ikonet" for så å trykke "varme-iconet" på venstre side, for så å trykke "rattvarme-ikonet" på venstre side....evt. bruke stemmestyring.... https://www.youtube.com/watch?v=FrDYaaGrlKE ...bare på norsk...

10
Elbilen i Samfunnet / Ny regjering fjerner investeringer i sykkelstier og gangveier
« på: Mandag 08. November 2021, klokken 14:29 »
Hadde forventet at AP/MDG/SP/Rødt/SV hadde ødelagt for alle gode veiplaner...
...men at de i tillegg reduserer sykkelvei-utbygging hadde jeg ikke helt sett for meg...
https://www.veier24.no/artikler/tilleggsproposisjonen-svekker-veibudsjettet-med-350-millioner-kroner/514903

11
Audi e-tron / Lading av Audi e-tron på Tesla-ladere
« på: Fredag 05. November 2021, klokken 11:55 »
En finner ikke særlig Ionity-ladere nord for Trondheim, og nå begynner Tesla å åpne opp for andre bilmerker (10 stasjoner i Nederland som pilot). Noen som vet om en vil nå med ledningen når Tesla fortsatt bygger noen stasjoner på denne måten (fra Treungen)? Akkurat her kan en jo rulle litt inn med fronten på gresset. Men lurer sånn utenom det....hvis det hadde vært en fortauskant mot gresset.

12
Kjøpe elbil? / El-SUV til 6-700.000 med goood plass og komfort
« på: Lørdag 16. Oktober 2021, klokken 21:40 »
Wow, for en bil!
Nesten alle el-biler har begrensnimger...Model X manglet takbøyler, og er nå priset ut, Audi e-tron har litt liten bagasjeplass, og litt smalt baksete...osv...
...men så kommer altså Kina-bilen Hongqi-E-HS9, som nå er prøvekjørt av Broom/TV2-Benny, som virker svært fornøyd, og har svært bra plass selv om han er 192cm høy:
Bare et tips til folk som trenger plass til høye folk og folk med behov for stor plass:

https://www.tv2.no/broom/14293615/

13
Model Y / Voks og vask til Model Y
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 14:12 »
Da jeg kjøpte min første Tesla (Model S i 2014) så hadde Bilpleiekongen en egen vaskepakke for Tesla (ref bildet vedlagt), som var fin for den myke Tesla-lakken. Den inkluderte blant annet Muc-Off Wax. Ser at den ikke selges mer.

Hva bruker dere til å vaske og beskytte bilen?

14
Model Y / Tesla Model Y er en ekstremt kollisjonssikker bil
« på: Onsdag 01. ſeptember 2021, klokken 10:44 »
Mange diskusjoner om ting som i det store og det hele ikke er ekstremt viktig...i hvert fall sammenlignet med krasj-sikkerhet.
Pga stor og lang deformasjonssone med mer så har altså denne personen kjørt i 112 km/t (70 miles), fått vannplaning (etter å ha kjørt inn i en "huge flooded area", krasjet litt i autovern, før hun havnet ned en 10 meter skråning og traff et tre. Kabinen var uskadd!
Tydeligvis har Model Y arvet den høye sikkerheten fra biler som Model S.
Samtidig tenker jeg at frunken er det siste stedet jeg vil putte harde, tunge, skarpe ting...får heller bli klær osv på langtur...og ikke grillspyd... Gikk heldigvis bra med hun som kjørte.

15
Ser at Oslo-folk ikke akkurat er de flinkeste på å kjøre el-sparkesykler i fylla.
Samtidig er det en logisk brist i lovverket - det er lov å kjøre elsparkesykkel, men ikke hvis den har sete, fordi den da er en moped. Det er MYE farligere å kjøre elsparkesykkel uten sete ettersom du med sete får flyttet tyngdepunktet ned, og kan holde mot styret om det er en liten hindring/stein i veien. Står du så flyr du...om du ikke er flink. Samtidig så burde det vært en regel om at bredden på hjulene var så stor at de ikke kunne kile seg fast nedi trikkeskinner, og i tillegg kunne de hatt dobbelt så høye hjul, så de lettere ruller over hindringer.

Brede hjul er allerede på noen modeller, men et lovkrav ville nok gitt mye bedre utvalg:

https://www.e-wheels.no/el-sparkesykkel/mercane-widewheel-pro/?gclid=CjwKCAjw_o-HBhAsEiwANqYhp0UJ2m-GVEb7neXcTMUswUBWNn-w9WRR3mIrQsSvDD4Y-uqN4EciuxoCAcAQAvD_BwE

Sider: [1] 2 3 ... 7