Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - ToWalkOrDrive

#1
Elbilen i Samfunnet / Statsbudsjettet 2025
onsdag 04. september 2024, klokken 10:11
Nå er det bare en drøy måned til Statsbudsjettet 2025 legges frem (7. oktober).

Nå er de omtrent i mål med å få folk til omtrent å bare kjøpe elbil på privatmarkedet (94% sist måned). På den annen side er det stortingsvalg høsten 2025, og AP ligger litt dårlig an på prognosene for tiden, så spørsmålet er om de tør å stramme til avgiftene på elbiler allerede nå, eller om de venter til neste år, om de beholder makten.

Uansett så lever "0% mva under 500.000" på lånt tid. Hvis de pusher opp avgiftene på bensin/diesel-biler enda litt til vil det være enda mindre grunn til at de holder så lave avgifter, sånn utenom den opplagte, som er å få skiftet ut bilparken raskere.

Tror hovedkonklusjonen min er: Dersom du kjøper bil i dag, og vet du vil beholde den i 2 år eller mer så tror jeg en vil se svært liten verdiforringing, siden nybilprisene etter alle solemerker vil gå opp pga avgiftsøkning i begynnelsen av 2025 eller 2026.
350.000 for en Tesla Model 3 som går 50 mil er neppe noe en ser i 2027, etter min oppfatning (som du kan få nå).

AP kunne heller ikke frede avgiftsfritaket vi har i dag, under et intervju. Men de sa de ville beholde avgiftsforskjell mellom fossil og elbil. Så hvis de øker avgift på elbil øker de tilsvarende på bensinbil (men er jo nesten ingen som kjøper bensinbil uansett nå).
#2
Kia Niro EV / Hva må en skru av for å skru på cruise control?
lørdag 20. juli 2024, klokken 02:25
Når jeg prøver å skru på cruise control på min 2019 e-niro så dukker det opp feilmelding om at det ikke kan brukes i kombinasjon med andre valgte "ting" (husker ikke ordrett hva det sto). Prøvde å skru av alle hjelpemidler på knappene på venstre side for rattet, men det hjalp ikke. Hva må jeg skru av?
#3
Har installert Zaptec Go, og kjøpt en 10 meter Inferno (!) Power ladekabel (type 2 / type 2).

Men i manualen advares det mot regn på en ullen måte.

Skal en tolke det sånn at elbilen (Model Y og Kia e-Niro) ikke kan lades i regn? Lå i tillegg til bildene nedenfor en pdf på t.hansen siden som advarte mot vann på tilsvarende ulne måte.

https://www.thansen.no/bil/ladekabler/ladekabel-til-bil/ladekabel-type-2-22kw-32amp-10-m/n6016/pn1064680
#4
Ser at dersom du kjøpte Audi e-tron tidlig og har den ennå kan du henvende deg til forhandleren og få gratis funksjoner. Dersom du ikke henvender deg må du betale. WTF. Uansett: Henvend deg!

https://www.motor.no/aktuelt/plutselig-mistet-arilds-bil-flere-funksjoner/276669
#5
Elbiler i media / NAF Sommerens El Prix 2024 05. juni 2024
tirsdag 04. juni 2024, klokken 15:41
Da er vi i gang igjen - sommerens rekkeviddetest onsdag 05.06.2024.
Litt synd de ikke tok med Model 3 Highland med størst batteri, men også veldig interessant å se hvordan bakhjulstrukket Model 3 med det minste batteriet klarer seg, siden prisen på den er satt ned til 355.600 inkl alle avgifter (uten vinterhjul/krok).

Tipper Tesla Model Y LR bakhjulstrekk gjør det styggbra. Er spent på Renault Scenic.

Live:
https://www.motor.no/bil/resultatene-fra-rekkeviddetesten-sommeren-2024/276263

https://www.naf.no/elbil/elprix-nytt/testbiler-el-prix-sommer-2024

https://www.motor.no/bil/rekkeviddetest-klarer-endelig-budsjettbilene-over-60-mil/276060

https://www.naf.no/elbil/elprix
#6
Model Y / Vært i Kongsvinger? + kamera
torsdag 28. mars 2024, klokken 18:25
Ser at Politiet søker Model Y eier som kan ha kameraopptak. Men er det ikke sånn at bilen kontinuerlig overskriver video-opptak den gjør mens den kjørerer (etter 10 min)?
#7
Sitat fra: Hjortefot på mandag 04. mars 2024, klokken 12:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. mars 2024, klokken 15:58Ha ha! Begynner å lure på om du kødder nå  :D

Selvfølgelig kødder jeg litt, men jeg sa spesifikt og tydelig at du IKKE kunne sammenligne med Liertoppen. Jeg får ellers beklage at jeg lot meg provosere til avsporing av den merkelige argumentasjonen din. Det er uansett ikke vi som bestemmer hvor laderne skal plasseres, så vær for all del uenig.  :D

Tror ikke du bør fortsette denne diskusjonen. Det er off topic.
#8
Dette er en tråd som ble hentet fra denne tråden:  https://elbilforum.no/index.php?topic=15598.2175
Forholdene som er tatt opp i de understående poster er absolutt interessante og relevante.
Men de er utenfor temaet i den tråden de er hentet fra.

MVH
Moderator


Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 14. januar 2024, klokken 15:00
SitatDet går sakte men sikkert fremover i Bogstadveien.
Som for et par andre lokasjoner er det ventid hos lokal nettleversndør for tilkobling.
Nice :+1: oppe å går før påske da tenker jeg.

Blir 16 velkomne ladere, det!
#9
Alt det andre / AFP Opptjening og rettigheter
tirsdag 12. desember 2023, klokken 13:33
Sitat fra: arthur på lørdag 09. desember 2023, klokken 22:33
Sitat fra: Mobileum på lørdag 09. desember 2023, klokken 22:11Elkjøp:

https://e24.no/naeringsliv/i/47drXg/fagorganiserte-elkjoep-ansatte-faar-ikke-maanedsbonus

Linken er mer enn to år gammel og som sagt så stemmer det ikke! Jeg har sågar sett det dokumentert på en lønns slipp fra Elkjøp for en ansatt der.

Ja, som linken over viser så bøyde Elkjøp seg frem og tok i mot det som kom.
Men Elkjøp hadde egentlig et godt poeng. Dersom en 18-åring er organisert så er det et ufravikelig krav med AFP-ordning. Dette er en ordning hvor du ikke tjener opp noe som helst før du er 55 år. Og den 18-åringen jobber ikke i Elkjøp om så mange år uansett. Selv om den ansatte ikke opparbeider seg noen som helst rettigheter de første 39 årene, så må Elkjøp i 39 år betale 2,6% av lønnen til AFP-kassen. Så sånn sett kan Elkjøp si: "vi må dessverre betale dine bonuspenger til AFP-kostnader. Sorry, mac. Vet at du ikke har noen nytte av de, men sånn er det å være organisert i AP / LO - helsikke."
#10
Elbiler i media / Asplan Viak - eldgamle myter
fredag 01. desember 2023, klokken 20:11
Å huttemeg tu. En representant fra Asplan Viak, som blant annet leies inn til planlegging av byområder osv....påstår at elbiler ødelegger veiene, og at Sintef ikke burde lage parkeringsplassene 10cm bredere fordi en da får større biler!! Newsflash: bilene på veiene ER mye større enn før! Folk parkerer jo på annenhver parkeringsplass pga trange plasser.

Er masse mer drit her. Er det mulig!
https://www.tu.no/artikler/hvor-store-biler-trenger-vi-egentlig/540102?fbclid=IwAR3s7rPc36Q_ACjm6Y41Q9ITVXHZj_QjL1lE1rTk9TRNTmvwuSxt7Bq6Q58
#11
Model Y / Service på Model Y - hæææ?
mandag 16. oktober 2023, klokken 13:35
Etter å ha kjørt 60.000km med Model Y uten å gjøre noe service tenkte jeg det gjerne var på sin plass med service. Mener jeg har bestilt det tidligere med appen (på tidligere Tesla'er). Men når jeg trykker "Service" på forsiden av appen (Android) så har jeg ett valg: "Be om Service". Men når jeg trykker der er det ingen knapp for en generell service av bilen. Får kun valg som "Eksteriør", "Interiør", "Kollisjon og glass", og så videre med underkategorier.

Hvordan bestiller en vanlig service?
#12
Dersom en vet om noen viktige nye funksjoner på software i Tesla siste årene hadde det vært fint om det ble listet opp her, så en kan se om en har gått glipp av noe.

Her er noe jeg hadde gått glipp av: Rattstyrt viskerfart
Har en Model Y, hvor ett av de mest negative punktene har vært at den automatiske vindusviskeren ikke svarer til forventningene (særlig i mørket). Jeg pleier dermed ofte å bruke manuelt justerbare trinn ved først å trykke et trykk på spylerknappen (på blinklyshendelen) for å få opp viskermenyen på skjermen, og så se ned på skjermen og trykke på ønsket viskerfart. Irriterende å måtte se vekk fra veien når det er svingete veier og det regner, og det er mørkt og en kommer ut av en tunnel.

Nå har jeg imidlertid blitt tipset fra sønnen min om at en ny funksjon kom i juli som gjør at en som før trykker et kjapt trykk på spylerknappen, men så kan en justere fart ved å dytte hele det venstre scrollehjulet på rattet til høyre eller venstre for å øke eller senke viskerfarten. Det gjorde viskeropplevelsen 82% bedre for min del. Trenger ikke å se vekk fra veien og trenger ikke flytte høyrearmen.

Så er neste spørsmål: Har det skjedd noen andre viktige oppdateringer siste årene jeg har gått glipp av? Hva er din favorittforbedring i software?
#13
Ser at en Tesla skulle til venstre og krysse gaten, og så ikke motkommende motorsykkel. Bør ikke Tesla kunne gi kraftig advarsel nå som software kan gjøre bilen selvkjørende? Ville en selvkjørende bil kræsjet i en tilsvarende situasjon?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gErXk1/har-han-forlatt-oss
#14
Kjøpe elbil? / Tesla skal øke prisene etter månedsslutt
mandag 27. mars 2023, klokken 15:10
Ifølge Tesla's Owners Club skal Tesla sette opp prisene etter månedsslutt. Så hvis en planlegger å kjøpe Tesla bør en gjøre det innen utgangen av 31.03....altså på fredag...da får en og med 5000km superlading, om du velger en av bilene som er på lager.

https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/my?arrangeby=plh&zip=&range=0
https://www.tocn.no/2023/03/sitter-du-pa-gjerdet-og-venter/
https://www.tocn.no/wp-content/uploads/2023/03/2023-03-24b-Pris-Tesla-Supercharger.pdf
#15
Hatten av for Orstad Bilverksted som tok tak i problemet med hovedbatteriet på en Model S 2013. Reparerte i samarbeid med Evhub til langt billigere enn Tesla, som skulle ha 110.000. Greit å vite om når garantien har gått ut:
(PS: jeg kjenner ikke til disse folkene/bilen).

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid034TpiYPywEJPXJLt8ywYDuU1UVPAwcrLyny2yLb38RmQYQ3Fe1K3dbsZw1DkzrYFbl&id=571890152
#16
Elbilen i Samfunnet / Elbiler kræsjer oftere enn fossil
mandag 21. november 2022, klokken 23:08
Ser på TV2 at elbileiere kræsjer oftere enn fossilbileiere. Elbilforeningen tror at det er andre grunner enn stor skjerm som er årsaken, som et forsikringsselskap tror. Et annet selskap tror det er at folk stoler for mye på automatiske systemer, som parkeringsassistent.

Men ingen nevner at veldig mange yngre (under 50), som jeg antar har mest elbil, sitter og fikler og leser på mobilen, og det er lettere å gjøre på en elbil, siden en ikke trenger å gire.

Ser f.eks. i Stavanger, hvor folk kolliderer nesten daglig på motorveien pga rask nedbremsing ved kø samt uoppmerksomhet, bla av mobilbruk. Politiet satte dermed opp kontroll for å avdekke mobilbruk. 20 stk ble tatt på få timer. De gjentok kontrollen neste dag - 20 nye ble tatt. Kan det være så vanskelig å bare kjøre når en kjører?

Jeg så forresten ei jente i bilen på siden - hun satt og leste bok på mobilen i køen...BOK!! Når en så kræsjer så ser ikke myndighetene at hun har ringt, og ikke sendt melding, så ikke lett å avdekke dette.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/snodig-trend-vekker-oppsikt/15278801/
#17
Tesla SW og AP / Zoom Videokonferanse i Tesla
torsdag 10. november 2022, klokken 08:53
Ser ut som Tesla-en begynner å nærme seg et hjemmekontor :-) Eller hus :-)
Da vil endelig interiør-kameraet i Model Y bli brukt til noe...
https://www.notateslaapp.com/software-updates/upcoming-features/id/1058/zoom-announces-its-video-conferencing-app-is-coming-to-tesla
#18
Før så mener jeg en kunne se når en var helt fremme. Nå ser en kun forventet klokkeslett ved første superlader. Er det mulig å få frem når Tesla mener en er helt fremme? Eller må en fiske frem ABetterRoutePlanner på mobilen?
#19
Model 3 / Ny prisøkning i USA på Model 3
torsdag 16. juni 2022, klokken 08:32
Bare sånn i tilfelle noen tenker å kjøpe en Tesla nå eller om en uke, så bør de velge nå. De har økt alle prisene i USA med $2500-$6000, og med dagens vekslingskurs så vil jeg anta at de kan øke de i Norge i natt eller en av de neste dagene.
https://electrek.co/2022/06/15/tesla-tsla-increases-electric-car-prices-across-lineup/
#20
Leverte inn Model Y med sprekk i glasstaket akkurat der de originale Tesla-takbøylene festes. Siden jeg har gjort alt riktig med tanke på montering osv (har hatt Model 3 med takbøyler før, og bruker momentnøkkel), og ikke hatt tunge ting på taket, så regnet jeg med at det var en formalitet å få dekket dette på garanti. Etter at Tesla hadde sett på taket i 10 sekunder kom konklusjonen "Damage is clearly caused by external force!"....til og med utropstegn... Det var heller ikke noe sånt at de foreslo å reparere mot en pris eller noe, de bare sa: "kom og hent"... Der sank tesla 7 knepp på min skala. Ulempen min er at jeg er av den langsinte typen....og Tesla er nå mitt Russland, og jeg er Ukraina...og jeg kommer ikke til å gi meg. Da jeg ba om begrunnelse sier de bare: "jeg kjenner ikke til det", og at jeg måtte sende mail. Noen som har mail-adresse til Service i Stav fuckin' Anger, slik at jeg får ført sak mot dem?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA