Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - amund

Sider: [1]
1
Model S / Scan My Tesla: CANBUS Android-app
« på: Lørdag 03. Desember 2016, klokken 21:53 »
Hei,

Jeg har laget en app som kobler seg til Bluetooth OBD2-adapter (ELM327-type) og kabel til diagnoseporten á la den petersv her på forumet selger.

Link til Google Play:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.emon.canbus.tesla


2
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Elsykkel, trøbbelskyting
« på: Torsdag 03. ſeptember 2015, klokken 22:52 »
Har satt en Magic Pie 3 hubmotor på en downhillsykkel. Kjøpte flaskebatteri på ebay, 48V 13Ah.

Med fullt batteri går sykkelen knallbra. Over 1300W, 26A.

Etter å ha brukt ca 1-2 Ah er vi plutselig nede i 12-13A, ca 500W. Og all moroa er borte. Men det holder seg på det nivået lenge, kjørte til jeg hadde brukt over 9Ah i dag, fortsatt samme watt/amp. Tror ikke det er varmgang i motor, hadde noen kortere pauser og lange nedoverbakker uten noen stor forskjell.

Tyder dette på defekt/jalla batteri? Det er helt nytt, kun 3-4 ladinger. Hvor mye skal ampere ramle  når man har brukt litt av batteriet? Vet at spenninga faller, men trodde amperene holdt seg helt til det plutselig ble mørkt. Har prøvd å finne kurver, men finner kun ladestrøm, ikke discharge.

Hvordan vil batteriet oppføre seg hvis det har en eller flere defekte celler?

Ellers tips til hvordan jeg kan teste dette for å bevise defekt batteri og evt prøve å klage til selger? Det haster selvsagt før tida på Ebay går ut.


Edit: Ny test i dag. Skal bruke opp 5 Ah før vi er nede i 14-15 amp. 10 amp etter 9 Ah.

3
Model S / Hva gjør en 22kw 'veggboks' egentlig?
« på: ſøndag 29. Mars 2015, klokken 20:56 »
Vi kan fint lade 11 kw (400v 16A 3-fas) med rødt industristikk, uten noe ekstra hardware.

Hvorfor kunne vi ikke hatt 400v 32a 3-fas industristikk?

Hva gjør egentlig denne veggboksen?

4
Model S / ESP
« på: Mandag 29. Desember 2014, klokken 23:21 »
Nå er det blitt vinter, og minst én av mine grunner til å ha kjøpt lav bil med bakhjulstrekk, uendelig hårfin gasskontroll uten girskift og 367 hester er å drømme seg bort til å tro at man er Ken Block, Tanner Foust, Fredrik Sørlie, Fredrik Aasbø. På en bortgjemt snødekt parkeringsplass hvor ingen kan peke og le, eller fyre deg opp til å gape over for mye...

Vel, jeg har prøvd litt, og det viser seg at jeg har en blindpassasjer i maskinrommet, en ren sabotør. Hjelper ikke å be om full fart forover, hardt babord når herr ESP stikker kjepper i styrbord forhjul.


Har noen prøvd å dra ut sikring 77 i boks nr. 3 merket 'stabilitetskontroll' ? Gir det ønsket effekt, eller får jeg telefon fra Tesla om at garantien har drevet til havs?

Noen med erfaring, eller link til førstehånds erfaringer over there?

Sider: [1]