Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - i_expect

#1
Model X 2014 - 2022 / FWD testet i regn
tirsdag 27. september 2016, klokken 20:33
Har nå fått testet dørene i regn. Og jeg ble ikke imponert dessverre. Jeg har sett forskjellige videoer på youtube der noen viser at det går helt fint å åpne dørene med mye vann på taket og andre som viser at det renner ned i setet. Jeg opplevde det siste i dag... Og det var ikke så rart, for gummilisten på toppen av døra fungerer som en flott renne rett ned fra taket slik at det kan renne rett ned i setene. Problemet er at gummilisten er for nær taket og dermed ikke kan lede vannet til siden og ned i kanalene slik jeg så for meg det (og trodde jeg hadde sett på eksempler på nettet).

Så lurer jeg på om dere andre som har fått bilen kan sette dørene i "umbrella mode"? Det har ikke min bil og hadde nok hjulpet noe mot vann i bilen. Får det kanskje i den mye omtalte 8.0 softwaren :)
#2
Hjul, dekk og felg. / Mye støy fra PH turbinfelger?
onsdag 15. april 2015, klokken 08:27
Jeg har nettopp lagt om til nyinnkjøpte turbinfelger (19 tommer). Synes der er en eller annen støy fra dekkene som nærmest kan beskrives som svært høy vindsus. Jeg har bare lagt over helårsdekkene jeg tidligere har brukt på standard 19-tommerfelgene fra Tesla. Kan ikke huske at det ble så enormt mye forskjell fra å ha vinterdekk til sommerdekk i fjor. Er det flere som opplever dette, eller er bare jeg ekstra lydfølsom?  :-\

PS. Lyden er enda mer påtakelig når jeg svinger.
#3
Lading av Tesla / Lade hos EON i Danmark
onsdag 02. april 2014, klokken 14:13
Ser at EON har tatt over Better Place sine ladere. på FAQ står det:
E.ONs offentlige ladestandere kan levere 11 kW (16 Ampere * 230 Volt * 3 faser).

Noen som har en idé om hva det vil si for oss som har lyst til å lade en Tesla? Slik jeg har skjønt kan vi med feks blått adapter lade med 32amp (men da på en fase, altså to pinner+jord). Dvs at om jeg kobler til her så vil vi maks få 16 amp på en fase. Jeg vet heller ikke hva slags stikk som går i ladestolpene til EON.
#4
Tenkte kanskje at det kunne være greit med en egen tråd med beskrivelse av hva som skjer før du er helt tom, slik at folk kan ta signalene før det er altfor sent  :) Kan ikke huske å ha lest noe sånt på dette forumet om det, så slik opplevde jeg det:

Det var -6 grader, snø i veien og vind: Det første som skjedde var at effekten gikk ned til rundt 160 allerede på gult. Deretter falt effekten gradvis nedover. Rundt 3,5 km før stoppen begynte den en nærmest synlig å redusere effekten ytterligere først ned forbi 80, deretter raskt ned mot 60 og nesten til 40. Da var jeg på toppen av bakken rett etter bommen. I bakken nedover økte den like raskt oppover pga regenerering (i etterpåklokskapens lys burde jeg da skjønt at hvis effekten fikk en såpass stor boost av en bakke, riktignok en kraftig nedoverbakke, så er den virkelig på "felgen"). I bakken 1km før stopp merket jeg virkelig at effekten avtok. Og fikk igjen en liten boost i nedoverbakken etter det. 400 meter før stopp og akkurat etter at jeg hadde passert siste mulige innkjøring fikk jeg beskjed: Pull over! Gjorde som den sa og bilen trillet noen meter til før den stoppet.

Jeg fant frem tlfnr til Teslaservice og de fikk tak i NAF. Mens jeg ventet på NAF fikk jeg beskjed om 12v-battery low. Når NAF kom fikk vi ikke til å heve bilen eller sette den i tow mode. Bilen virket totalt død. Umulig å starte i det hele tatt. Det hjalp heller ikke å forsøke å booste 12v-batteriet. En ny telefon til Tesla som sa at jeg bare fikk dra den oppå. Jaja, tenkte jeg. De sier det jo selv. I tillegg var det mye snø, så selv på stive hjul gikk det i grunnen bedre enn forventet.

Vel fremme på ladestasjonen måtte vi stå nær nok til at kabelen rakk opp på bilen oppå NAF-bilen. Litt av et syn. Den ville ikke ta lading, så vi forsøkte å booste 12v-batteriet litt til. På dette tidspunktet hadde skjermene slått seg av, men dører og lys fungerte fortsatt. Etter å ladet 12v i noen minutter slo skjermene seg på  og bilen tok lydig lading.

Jeg er litt overasket over at når bilen sa pull over, så mente den virkelig kjør til siden med en eneste gang, ikke om 2-400 meter, men umiddelbart. Jeg mistenker at om jeg ikke hadde kjørt 400 meter, men stoppet etter 100-200 ville jeg hatt nok energi til å få løftet bilen og sette den i tow mode. Det får noen andre teste...

Men da har jeg forsøkt det, så slipper dere andre å gjøre det. Stopp i tide...
#5
Jeg skal kjøre fra Sørlandet til Gol neste helg. Tenkte da å kjøre innom SC på Brokelandsheia å toppe opp. Da vil også batteriet være varmt etter ca 10 mils kjøring før det.

Jeg kjørte Kristiansand-Stavanger i storm tidligere i desember. Da så det ut til at jeg ville klare godt over 34 mil (om jeg skulle ha kjørt så langt. Lå på rundt 180-190wh uten bruk av rangemode. Nå er jeg imilertid mer usikker på hvor mye jeg kan klare.

Tror dere at jeg vi klare 34 mil til Gol med fullt batteri? Eller bør jeg gå innom noen ladekamerater på veien?  :)
#6
Model S 2013 - 2022 / Kristiansand - Stavanger i dag...
torsdag 05. desember 2013, klokken 09:26
Er det tilrådelig med Teslaen? Full storm og greier. Problemet er at jeg egentlig ikke har noe valg. Jeg må til Stavanger i kveld i den perioden da det er meldt om at det blir verst. Sitter i Kristiansand nå og ser ut av vinduet og det tar litt av allerede...
#7
Er det noen som har forsøkt å lade til maks på superhurtigladerne? Jeg både skjønner og vet at det går senere å lade når batteriet nærmer seg maksverdi. Men det stopper vel ikke ladingen ved maks 80-90% eller noe sånt som en del Chademoladere gjør? Og evt hvor lang tid brukte du på å få de siste kilowattene?
#8
Model S 2013 - 2022 / Flat Delivery fee Upto 500 KM: hva er det?
mandag 16. september 2013, klokken 15:04
Hei,

Jeg skal til å betale regningen på bilen :) Men så ser jeg at siden kvitteringen på kjøpet i vår har det dukket opp noe mer: Flat Delivery fee Upto 500 KM.

Noen som aner hva det er? ???
#9
Model S 2013 - 2022 / Hva er multicoat?
fredag 03. mai 2013, klokken 19:15
Er det noen som kan gi meg en god og forståelig forklaring på hva multicoat er i forhold til metallic?
#10
Ladeplasser og ladekabler / Type stikk for lading
onsdag 20. mars 2013, klokken 12:23
Jeg skal på ferie igjen i Danmark med elbil (har vært det før og det er stort sett glimrende  :)). Men det er et strekk som avhengig av vær, kan være litt langt i Leafen med full bil (to unger og to voksne med bagasje). Lurer derfor på om noen kan si meg hva jeg skal kjøpe av overganger for å bruke disse hos Better place (se vedlegg)?

Jeg har avklart at det er mulig å lade hos dem om det skulle knipe selv om jeg ikke har abonnement. Har allerede et abonnement hos Clever og ønsker ikke et abonnement hos Better place som jeg må betale fast månedsleie hos...
#11
Nå er det mulig å søke om støtte til hurtigladere både fra Tansnova og fra Aust- og Vest-Agder fylkeskommune:

http://www.austagderfk.no/Tjenester-og-fagfelt/Regional-utvikling1/Klima-og-miljo/Aktuelt-om-klima-og-miljo/UtlysningMidler-til-oppforing-av-hurtigladestasjoner/

Aust-Agder administrerer ordningen både for begge fylkene, så nå er det bare å spre ut budskapet til lokale interresser om at de kan få et rimelig godt tilskudd  :) Det ligger 600 000 i potten, så det kan jo fort bli noen hurtigladere, spesielt hvis det kombineres med midler fra Transnova.

Hadde vært fint å få til en korridor langs de mest trafikerte vegene.  Feks E18/E39 og kanskje noe opp RV9?

Spre det glade budskap!
#12
Etter å ha passert 40 000km på halvannet år var det på tide med andre service med I-mieven.

Pris: 4538. Inkludert skifte av partikkelfilter fordi det visstnok var meget skittent...

Jeg spurte om å få en utskrift av dataene for batterikapasiteten, men det kunne de ikke gi meg. Fikk bare beskjed om at batteriene var på topp de i følge målingene de gjorde. Så jeg vet ikke noe mer enn det jeg gjorde før servicen egentlig.

Andre service var forøvrig dyerere enn første. Hva blir det da til med neste...?  :-\
#13
Elbiler i media / Elbil på P2 akkurat nå mandag morgen...
mandag 21. mai 2012, klokken 09:17
De har begynt en diskusjon på P2 nå foreløpig med bare folk som ikke har noen som helst forhold til elbil, ellerdvs et svært negativt syn på elbil.

Blir nesten litt provosert over hvor mye eder og galle det går ann å produsere og ikke minst faktafeil!
#14
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Leafen i Danmark i påsken
søndag 08. april 2012, klokken 15:32
Har kommet hjem etter en ferie med familien på fire hvor vi benyttet Leafen i Danmark. Kjørte fra Hirtshals til en by noen mil utenfor Randers og deretter til et feriested rett ved Løkken.

Vi begynte tidlig på morgenen med -6 grader og kaldt batteri og kjørte til fergja i Kr.sand. I Danmark var det gjevnt over ikke høyere enn 6 plussgrader og vind, men de fleste dagene med sol. Jeg visste at choosev hadde satt opp hurtiglader i Hjørring, Aalborg og Randers. Vi fylte først i Hjørring (for sikkerhetskyld eller mest for å vite hvor den er til neste gang), Deretter i Aalborg. Kjørte motorveien hele vegen, men la oss i 100 og ikke ved fartgrensen :-). Sistre stykket guffet på på litt, for vi hadde jo en hurtiglader i Randers. Trodde vi... Den var i uorden! :o Redningen ble en bensinstasjon, men ungene ble leie av ventingen... Kom oss da for såvidt greit frem til slutt. Strekningen er på litt over 170 km.

Vi var der i noen dager og var blant annet innom Århus og hurtigladeren der en dag. Så satte vi oss i bilen for å kjøre mot Løkken. Det hadde vært flere minusgrader den natten og batteriet var svært lite effektivt, så vi tok vei 507 til Aalborg kloke av skade etter at den i Randers var i uorden (fint med gratis lading, men det blir en fordel når de begynner å ta betalt og appen som forteller om noe er i stykker er oppe å går)...

Vi kjørte på sommerdekk. Det vi merket mest på kjørelengden var temperaturen på batteriet. Vi kom en del lenger etter at batteriene ble varmere ved hurtigopplading.

Alt i alt viste det seg at vi fint kunne komme oss frem med elbilen i Danmark, men det blir jo selvsagt en større trygghetsfølelse når de har flere hurtigladere oppe å går langs ruta.
#15
Vi kjørte bilen i går kveld. Skulle starte den opp igjen for å kjøre hjem. Da kom det en høyfrekvent pipelyd og bremsene var ikke lenger så villige til å ta... Fem mil til verkstedet med bremser som er steinharde og en høy pipelyd (som nok er der for å hindre deg fra å kjøre så lange strekk...). Det ble Mitsubishi assistanse på meg ja... Kjipt. Er rimelig avhengig av bil for å komme meg frem og tilbake og att og frem hit og dit så håper det blir kortvarig besøk... :'(
#16
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Skildpaddemodus
tirsdag 31. januar 2012, klokken 13:57
Jeg lurte på om det er noen som har forsøkt å kjøre en av trillingene helt tom en gang? Lurer på hvor langt jeg kan kjøre når "bilen er tom" for å si det sånn.

Bakgrunnen er denne: Kona hadde vært på kjøpesenteret, hurtigladet bilen i noen minutter og kjørte så hjemmover. Det var noen minusgrader den dagen og 11 km fra huset er det en prikk igjen og bilen viser 5 km restlengde. Hun tar sjansen på å komme seg hjem (med to små barn og pikkpakk i bilen  :)). Etter 3-4km er det null prikker igjen og 1 km restlengde. 6 km før hun er hjemme komme skildpaddemodus opp (hun kjører 60kmt fra det er 10km igjen). Strekningen er relativt flat, men med noe stigning hele vegen. Hun kom seg helt hjem...

Jeg fikk ikke testen om hvor mye lenger vi kunne kjørt. Hun testet heller ikke om det var mulig å gasse på mer enn 60kmt den siste strekningen da hun naturlig nok ikke ville bli stående på landeveg med to unger... :o . Personlig så må jeg bare si at jeg er overrasket over at hun kunne kjøre så lenge etter at den gikk i skildpaddemodus egentlig. Jeg trodde også at den kuttet ut all unødig elektronikk da, men hun brukte feks cdspilleren med barnesanger helt til garasjen. Noen som har forsøkt seg på hva som ligger igjen i bunn?
#17
Da var første service unnagjort. Bortsett fra at bilen ble stående i to døgn fordi dette var første i-mieven de tok service på og trøblet litt med softwaren så var alt greit.

Jeg var spent på om de kunne si noe om batterikapasiteten, men de kunne visst bare fortelle meg at alt var ok.  Hadde håpet at de kunne si noe mer om batteriet enn at det var ok. Men men...
#18
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Timer ved lading
mandag 05. september 2011, klokken 18:45
Vi er en familie på fire som har hatt imiev siden siden februar (gått over 16500km!). Kona har forelsket seg i elbiler og vil gjerne også ha en nå, så da ser vi på muligheten til å kjøpe leaf også  :)

Jeg vurderer seriøst å selge fossilbilen og bli helelektrisk. Har flere muligheter til å låne og leie fossilbiler de gangene det skulle være nødvendig...

Men saken er den at vi bare kan lade en bil av gangen(blir litt mye å trekke opp til 26amp i garasjen :). Leafen er grei siden vi kan bruke mobilen og stille inn når den skal lades. en utfordringen er imieven. Jeg har flere ganger blitt fortalt at kontakten først må settes i støpselet og deretter i bilen, og trekkes ut motsatt. Hvordan blir dette i forhold til å bruke en "manuell" timer???
#19
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Skjøteledning?
fredag 28. januar 2011, klokken 08:54
Jeg er helt fersk el-bilsjåfør, men har fulgt med på forumet her en god stund. Jeg har hørt og lest at man ikke må finne på å bruke skjøteledning når man skal lade bilen. Dette kan imidlertid være et problem for meg. Noen ganger har jeg tilgang til 16Amp stikk, men ledningen er/vil være for kort. Hvis jeg da kjøper en skjøteledning med samme dimensjoner og kobler den til ledningen som følger med bilen, vil det være skadelig for bilen? Jeg skjønner at man ikke skal finne frem den gamle skjøteledningen fra loftet, men jeg kan heller ikke fortså at det vil være så farlig med en "skikelig robust" skjøteledning. Noen erfarne som kan gi meg noe svar?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA