Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Arne H.

#1
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Cycle Analyst?
onsdag 19. november 2014, klokken 10:02
Ser ut til at Cycle Analyst er nyttig, men jeg lurer på en del saker. Jeg har 1000w 48v Leaf Motor, med LCD display. Når jeg skrur på displayet, skrur jeg også på motor og hele systemet. Må jeg ha C.A. i tillegg til LCD som virker sammen med Motor controller? Ser at noen C.A plugges til controller med seks pins plugg. Jeg har fem pins plugg, da må vel C.A. kobles direkte til batterikabel? Noen som har gjort dette? Er det noen som har linker til sider som selger, eller viser hvordan dette gjøres? Litt dumt å kjøpe, når jeg ikke helt forstår hvordan jeg skal montere denne. :)
#2
1000w 48v Leafmotor 15 Ah Life-Po 4 batteri. Når batteriet er fulladet, viser multimeteret ca 54v, og batterimåleren på LCD displayet viser fire streker, altså fullt.
Etter kort tid går måleren ned til tre streker, for så å gå ned til to streker (halvt) når jeg sykler opp en bratt bakke. Jeg tråkker i tillegg. Når det er ekstra tunge bakker går måleren ned til en strek. Men hvis jeg løfter hjulet fra bakken, og gir gass. Spretter måleren opp på tre streker igjen.
Merker ikke problemer med kapasitet, og motoren arbeider like villig.
Trodde først jeg brukte mye strøm, eller hadde problemer med batteriet. Men da jeg kommer hjem etter en mils tur, med harde bakker. Viser multimeteret gjerne 49,6v. altså strøm igjen til mange kilometer. Er vanskelig å vite hvor langt jeg kan kjøre, og forstår ikke helt hvordan jeg skal tolke denne indikatoren. Eller er det en måte jeg kan justere denne indikatoren, slik at den måler riktig? Eller er det kanskje slik at den måler hvor mye jeg belaster batteriet, og ikke hvor mye jeg har igjen?
#3
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Rundet 1500 Km.
fredag 04. juli 2014, klokken 17:51
Nå har min hjemmebygde el-sykkel rundet 1500 Km. Og det har vært en god opplevelse. Ser at noen mener at settet og batteriet fra v-power ikke er så god kvalitet. Men jeg har ikke hatt noen problemer, og jeg er tung. Bruker den 30 km til og fra jobb, og til alle slags turer. Med modellfly i sidevesken. Hadde jeg hatt mer KR, hadde jeg selvsagt gått for en krankmotor, og batteri i rammen.Da det er litt høyt tyngdepunkt å ha det tunge 48 LIFe-PO4 batteriet på bagasjebrettet. Men til den prisen jeg endte opp med, er jeg svært fornøyd. Dette er en skikkelig brukssykkel, som får kjørt seg hver dag. Jobber på sykkelverksted, så er nøye med vedlikehold. Nå skal jeg sette på større krank, for å få mer hjelp av tråkket. Dette er min andre el-sykkel, og jeg har ikke bil. Så jeg kan nesten ikke tenke meg å være uten.  8)
#4
Noen som har bygget sykkel med motor foran og med skivebremser? Skiven er montert på en brakett, men det er ikke mer enn 16 mm mellom skiven og navmotoren. Da blir det lite plass til bremsekaliper mellom skiven og navet. Min vanlige hydrauliske caliper får ikke plass. Har ikke sett hydrauliske calpiere som er smale nok. Er villig til å prøve mekanisk, da vil jo den bremsehendelen som følger med fungere som motorstopp. Kan jo sette på en felgbrems, men felgen er ikke så kraftig, så den vil jo bli fort slitt. Noen som vet om en smal caliper, enten hydraulisk eller mekanisk? Har sett på nett, men de oppgir ikke tykkelsen. Er ikke mulig å bygge ut braketten med skiver så mye heller. Noen som har en smart løsning?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA