Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Roman

#1
Model 3 / Hvordan spore din MIC Model 3 LR
fredag 16. juli 2021, klokken 10:06
Hei folkens.

EDIT: se i bunnen for enklere metode for VIN nummer.

Tenker det er flere her som har gjort som meg og bestilt en Tesla Model 3 LR MIC som var i sortimentet for et par uker tilbake.

Jeg var veldig interessert i å se hvor langt bilen var kommet fra fabrikken. Viser seg at det er mulig å finne ut hvilken skip bilen er på og følge med på hvor skipet er hen i verden.

For å følge med på sin egen bil må man først finne ut hvilket VIN nummer som er tilordnet en selv. For å gjøre det logger man seg på tesla.com med kontoen sin og trykker inn på bil bestillingen. Der høyreklikker man på siden og velger "Vis kildekode"/ "View source code".
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
I kildekoden på nettsiden søk etter "LRW" eller "vin:".  [ You are not allowed to view this attachment ]  

Når man har VIN koden (om den er tilordnet din bestilling av Tesla) kan man først prøve å finne hvilket skip som går fra Shanghai. Det gir mest mening siden min VIN tilsier at bilen er produsert i Shanghai fabrikken.

Ved å bruke oversikten over frakteskip Tesla bruker her:https://docs.google.com/spreadsheets/d/10Uh_GSkShwPPlrE5mOJcrkZ-T3NmLkLnTo6xqbdtaOI/htmlview

Hos meg, virker det som bilen står på skipet "Hoegh Oslo", da kan man gå inn på Hoegh sin nettsiden og taste inn VIN som sporingsnummer for å se info om hvor bilen blir lastet av skipet.

https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

I mitt tilfelle blir det i en port i Brussel, derfra skal den kanskje på et nytt skip eller bil for å komme seg til Norge.

Tenker i tilfelle andre ikke viste om mulighetene så kan dere følge litt nærmere med på hvor langt bilen har kommet seg på vei.  :)

--------------------------------------------------------EDIT--------------------------------------------------------


Enklere metode for å lese ut VIN nummeret på er å gå på bestillingssiden, trykk F12 i Chrome/ Edge/ Firefox.

Gå til "Console" fanen og tast inn kommandoen:

Tesla.ProductF.Data.Insurance.vin

VIN blir skrevet ut på skjermen.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Når Tesla bestemmer seg for en leveransedato vil det være mulig å søke det opp med kommando:

Tesla.ProductF.Data.DeliveryDetails

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Leveringsdato blir nok også bekreftet pr SMS kort tid etter registrering.

Link til post av ghdfsgs4etgrsgr med kommandoene, i posten kan man se screenshot av "DeliveryDetalis" når disse er tilgjengelig
#2
BMW i3 / Ulyd i motor
fredag 30. oktober 2015, klokken 07:52
Hei folkens. Vil bare fortelle min lille historie.

For en stund tilbake så oppdaget jeg en ulyd fra motorbrønnen i bagasjerommet når jeg kjørte. Beste beskrivelsen jeg kan komme med er at den høres ut som en trikk/ tog som går fra sporet. For å være sikker så har jeg bestilt time på verkstedet. Etter 2 dager for jeg en telefon om at dem ikke kunne finne ut hvor lyden kom fra nøyaktig. Men dem tok et video opptak og lyd opptak av lyden og sendte det til teknisk avdeling i Sverige. Teknikkerene anbefalte bare å bytte hele motoren. Så nå står bilen min hos Bavaria i Arendal og avventer en ny motor fra tyskland.

I mellomtiden så ble jeg utdelt en 320D Xdrive, 2015 serie som lånebil i mellomtiden og jeg klager ihvertfall ikke. Det eneste som irriterer meg er hvor forbanna fra Adaptive Cruise controllen er på denne bilen kontra i3en. Radar styr ACC er jo MILEVIS mye bedre enn det kamerabaserte tullet vi suser rundt med :(

Jeg hadde egentlig ikke noe stort poeng med denne posten, men lurer i grunn på om dere har opplevd noe lignende og hva deres mening er om cruise controllen?
#3
BMW i3 / Ettermontering av Xenon nærlys
fredag 26. juni 2015, klokken 11:45
Hei folkens!

Jeg er en av de som ikke betilte LED nærlys når jeg fikk bilen. Slik ble det når man skule holde budsjett og "måtte" ha andre utstyrspakker.

Har lekt med tanken på ettermontering av Xenon fremfor glødepærer i nærlys. Etter det jeg kjenner til så er det krav til høydejustering og spyling av lykter for at ettermonteringen skal være godkjent, samt papirer på pærer og ballast.

Hvor vanskelig og dyrt er det å få goskjent slikt i vognkortet? Noen erfaringer eller tanker?
#4
BMW i3 / Dieselvarmer på i3?
tirsdag 25. november 2014, klokken 11:19
Hei!

Noen av dere som har hørt eller tenkt tanken på å montere en dieselvarmer i i3en? Er det noe særlig å vinne på det på i3en siden den har varmepumpe?
#5
BMW i3 / Mennekes vanntett ladekladd trøbbel
onsdag 29. oktober 2014, klokken 08:43
På forhånd beklager om dette har vært diskutert i en annen krok av forumet, men har ikke funnet det selv etter et kjapt søk.

Som sikkert mange andre her på forumet så har jeg valgt å kjøpe Mennekes 16A, CEE, typen bildet under.

Funker flott, har installert CEE kontakt på veggen der jeg parkerer i3'en og denne kladden gjør jobben og tåler regnet og været som kommer.

Problemet oppstår når laderen begynner å blinke rødt på alle lysene. I mitt tilfelle oppstår det i det bilen starter opp automatiske forvarmingen, eventuelt at jeg starter opp forvarmingen selv. Bilen begynner å trekke mer strøm gjennom kladden fra nettet for å varme kupe og batteri, men i det feilen oppstår er den nødt til å trekke strøm fra batteri for være klar til å kjøre. Dette reduserer jo selvfølgelig rekkevidden og jeg må faktisk dra kladden inn og ut av kontakten for å resat feilmeldingen. Dette er både slitsomt og kommer til å bli meget plagsomt på vinteren da man helst ikke vil stå i kulden lengre enn nødvendig og trekker dessuten ned på stemningen da dette er skuffende oppførsel fra et produkt jeg betalte 7000 kr for.

Er det noen som har støtt på lignende problemer og eventuelt kommet opp med noe løsning?

#6
BMW i3 / Triks: ACC til vanlig CC
torsdag 25. september 2014, klokken 09:08
Hei!

Har ikke sett dette trikset i manualen, men fikk det med meg på BMW i3 facebook gruppen. Om man ikke ønsker å kjøre på ACC (fordi den f.eks faller ut hele tiden) så kan man aktivere vanlig manuel Cruise Control ved å holde inne avstandsknappen i 3 sekunder.

Er det noen flere som har lignende triks på lur?
#7
BMW i3 / Erfaringer med ny software
mandag 11. august 2014, klokken 13:11
Er på utkikk etter informasjon og erfaringer fra dere som har hat bilen på oppgradering. Er det noen opplagte endringer dere ser eller opplever. Noe ny funksjonalitet som er blitt låst opp? Eventuelt noe som har blitt verre etter oppgraderingen.
#8
BMW i3 / AC problmet og batteri kjøling
tirsdag 24. juni 2014, klokken 13:34
Hei folkens!

Da har AC'en min sluttet å kjøle for andre gang siden jeg kjøpte bilen. Bavaria i Kr.sand ba meg bare å svipe innom og kjørte en reset på bilen i løpet av noen få korte minutter. I forbindelse med det så anbefalte dem at jeg oppgraderer til det nye software i Juli/August.

Samme regla mange av oss hørte før.

Nå, til delen som bekymrer meg. Jeg snakket med mekanikkeren som utførte jobben hos Bavaria Kr.sand spurte jeg om AC problemet vil påvirke kjølingen på batteriet, hvor jeg fikk et "Ja, det vil det gjøre. Batteriet vill IKKE bli kjølt ned om din AC ikke fungerer. Derfor må du si ifra når du opplever problemet og få en reset hos oss så snart som mulig."

Snodig, for her så skriver wesnym at han har fått skriftelig bekreftelse om at AC og batteri kjøling ikke påvirket hverandre.

Hva tenker folk? Er det noe mulighet å kontakte noen i BMW som kan dette godt og ikke baserer svaret sitt på egen synsyng og mening?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA