Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - nortrahof

Sider: [1]
1
e-Golf / Navigasjon SW-feil på alle E-Golfer? - Det innrømmer forhandleren!
« på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 11:57 »
Jeg hadde ikke brydd meg, hvis det ikke hadde vært korrekt visning på E-UP.

Et viktig poeng når man kjører lokalt og ikke gidder å si hvor man skal i nærområdet, er hvor langt nåværende batterikapasitet rekker i distanse. Visningen på navigasjonen er en pekepinn på hvor langt den går uten ladning, både tur og tur/retur. Jeg bruker alltid denne visningen på navigasjonen.

Man kan velge visning; både tur/retur, en vei og "kombinert".  I "kombinert" er det en SW-feil som VAG ikke vil rette opp med ny SW. Det er forbausende når man tenker på at tyskerne er perfeksjonister.
Forhandleren har alltid sagt at dette er en SW-feil som vil bli rettet opp ved å laste inn siste SW.

SW-feilen arter seg slik:
Når man velger "kombinert" (både en vei og T/R) har bilen kun visning så lenge den er i drift. Forlater man bilen, UTEN å forandre "kombinert" visning, vil bilen i fortsettelsen vise "en vei" og ikke "kombinert".
VAG har ikke tenkt å rette opp SW-feilen (da det sikkert vil bli for mye arbeid for dem)?
Jeg fikk endelig beskjed etter 3 år om at den SW-feilen blir værende uopprettet, da ikke mange kunder har klaget på den og den er ikke sikkerhetsteknisk.
Start å klage på visningen i "kombinert"!

2
Model S / Kulehodefester i bakluken i stål.
« på: Torsdag 18. Oktober 2018, klokken 10:50 »
Min 85D-modell har kulehodefestene til støtdemperne i stål. De er ikke isolert elektrisk fra chassis eller bakluke der de er skrudd fast (har ikke synlig isolering). Da regnvann alltid treffer disse festene, så varer det ikke lenge før galvaniseringen forsvinner og det blir rust i kulefestene. Det er begynnende korrosjon i gjengene der kulefestene er skrudd inn, da aluminium "ofrer seg" for stål. Dette kan bli et problem på sikt!

Viste SC dette "problemet" - og det var kjent. Ingen diskusjon om dette skulle skiftes ut på garanti.
SC lurte på om dette nå var i A4 (syrefast) eller om det var en detalj som burde byttes  etter  3-4 år for ikke å ødelegge gjengene?

3
e-Golf / TMPS-visning er upålitelig.
« på: ſøndag 07. Oktober 2018, klokken 11:43 »
Jeg har opplevd flere alarmer på manglende dekktrykk om jeg kjører på sporete asfalt - selv på E18. Da passer ikke sporene i vegbanen til sporvidden på E-Golf og man får kanskje en differanse på dekkomkretsen som gir alarm?
Dette synes jeg ikke noe om! En viktig alarm (som nå også er påbudt på nye biler)bør innrettes slik at den varsler det den er tiltenkt - og ikke dersom man kjører på "norsk veistandard". Det har jeg aldri opplevd på TMPS-sensorene på Tesla.
Har VW funnet på en "ny løsning" som unngår installasjon av mer kostbart TMPS-system for å spare penger ved kun å samle inn signalene fra ABS-sensorene og se om de er like i frekvens?

4
Model S / Hvor lenge varer batteriene i TMPS?
« på: ſøndag 07. Oktober 2018, klokken 11:23 »
Da det er batterier i TMPS-sensorene på hvert dekk, så må de byttes etter en stund. Er det noen erfaring hvor lenge batteriene varer - enten i tid eller km?
Vet ikke om TMPS-sensorene har rotasjonssensorer som begrenser sending av data (og derved strømforbruket) kun når hjulene går rundt? Det er vel heller ikke mulig å skifte batterier i disse?
Om man nå skifter hjul og dekk, er det kanskje dumt å ikke skifte TMPS-sensorer samtidig - eller er dette en kostnad som man kan spare seg dersom TMPS-sensorer varer over flere dekkskift.
Skrekkeksempelet må jo være å ha nettopp byttet dekk når batteriene blir utladet. Da får man en ekstra omlegging og avbalansering for kun å skifte TMPS.

5
Model S / SW-problemer - Elektrisk innfellbare speil inaktive?
« på: Tirsdag 21. November 2017, klokken 11:39 »
Jeg har en bil med elektrisk innfellbare speil.
Stort sett bruker jeg innstilling med innfellbare speil når det ikke er fare for at speilmekanismen fryser. Plutselig mens jeg vasket bilen, sluttet speilmekanismen å slutte å lystre kommando på begge sider samtidig.
Normalt når jeg vasker bilen (for hånd) folder speilene seg inn-og-ut noen ganger ettersom jeg åpner dørene. I går sluttet speilmekanismen å virke på begge sider samtidig.
Det er dørkontrolleren som styrer speilene. Høyre og venstre side er forsynt fra ulike sikringer, så det er utenkelig at strømforsyningen skulle ha problemer. Dessuten gikk servomotorene som stiller inn hvert speil som normalt. Det skulle tyde på at CAN-bussen på begge sider og strømforsyningen var OK?
Jeg forsøkte også å resette hovedcomputer - uten resultat. Forsøkte også å la bilen stå urørt i et par timer - uten resultat. Heller ikke knappene på døren virket eller kommando om ikke å felle inn speilene virket.- Tenkte å forelegge problemet for SC i dag?
Nå er alt normalt etter at bilen har stått i garasjen over natten.

Mistenker SW for ikke å sende "fold / unfold" - men det er rart at dette skjedde på begge dørcomputere samtidig og reparert når bilen bare sto parkert!? Enten må hovedcomputer ha ekskludert "fold / unfold"-signalene fra CAN-bus - eller så må SW ha endret seg samtidig i begge dørcomputere (og seinere blitt oppdatert automatisk).

Noen som har opplevd tilsvarende symptomer?

6
e-Golf / SW-feil i rekkeviddevisning på navigasjonen.
« på: Mandag 29. Mai 2017, klokken 15:09 »
Man trenger som regel ikke navigasjon på en bil som nesten utelukkende brukes i nærområdet der man ellers er kjent. Derfor har jeg brukt navigasjonen til å vise rekkevidden, både en vei og T/R på kartet. Da kan man enkelt se om ladingen i øyeblikket rekker til den turen man planlegger uten å vite avstanden i km. - En nyttig funksjon som jeg har lært meg å sette pris på i E-UPen - og som alltid har virket stabilt i denne bilen.

Ved bytte til E-Golf skulle "opplegget" være tilsvarende. Man kan velge visning "en vei", "tur/retur" eller "begge". Så langt er alt bra - og som jeg er vant til! - Jeg bruker alltid å ha navigasjonen innstilt på "begge" da jeg kan lett se om jeg har strøm nok eller må lade underveis.

Når man velger "begge" første gangen er alt normalt. Dersom man så stopper bilen og kjører videre, endres visningen til "en vei" - selv om innstillingene fortsatt viser "begge". Dette er en feil i SW som VW snarest skulle rette opp i. Det er en direkte feilvisning å vise rekkevidden "en vei" når navigasjonen viser at den er innstilt på "begge". - Hadde den "defaultet" til å vise "en vei" så skulle også innstillingen ha "defaultet" til å vise det samme.
Jeg feilmeldte denne feilen til min lokale VAG-forhandler. De var enige at dette var en feil. De mente derfor at "ny SW" ville løse problemet? Det gjorde det imidlertid ikke!
De har sendt "saken" over til Møller og anser seg "ferdig med den" da de ikke kan gjøre noe.

For å være sikker på at Møller tok saken videre til VAG, la jeg også inn en feilmelding/assistanse på bilen. Svaret var svært forbausende - de ville intet gjøre med det!
De skriver: "Vi har vært i dialog med vår tekniske avdeling samt den ansvarlige produktavdelingen for e-Golf. Den funksjonen du etterspør vil dessverre ikke bli tilgjengelig på denne modellen."
Jeg ønsker ikke noen "ny funksjon" på bilen - bare at den funksjonen som jeg allerede har betalt for virker.

Jeg ville ha ønsket at flere feilmeldte dette på bilene sine slik at denne åpenbare feilen blir rettet.

 

7
Model S / Skifte 12V-batteri til annen type?
« på: Tirsdag 31. Januar 2017, klokken 11:43 »
Jeg er en (av de mange) som har måtte skifte 12V-batteri etter et drøyt år. Slike batterier er kanskje "forbruksvare" på TMS? - I og for seg ikke så merkelig da det får hele tiden opplading- og utladings-sykluser. Blybatterier (selv "low discharge cyclus"-batterier) tåler relativt få ladesykluser før de mister kapasitet.
Nå er bilen dekket av garanti, så jeg vet ikke hvor lenge dette dekkes av garantien? - Trolig dekkes "bare" første skiftingen før TM hevder at dette er "en forbruksdel" som vinduspussere, bremser og dekk?

TM vil nok ikke installere noe annet enn "originalbatteriet" som holder i kort tid? - Vet ikke hva dette koster - men trolig er det like billig å "oppgradere" dette batteriet selv for kanskje å løse problemet en gang for alle?

Det jeg lurer på, er om det er mulig å sette inn et lithiumbatteri i stedet for blybatteriet? Det finnes slike batterier på markedet med innbygd lade- og sikkerhetselektronikk, slik at det skulle være mulig å skifte dette til en mer egnet type som tåler alle disse ladesyklusene? Da 12V-batteriet ikke har stor belastning mht. strømtrekk, burde lithium være egnet, selv i kaldt vær.

Jeg lurer også på om 12V-batteriet kan byttes av "hvem-som-helst" uten å ha tilgang til TMs dataverktøy for å resette bilen? - Er feilkoden på 12V-batteriet resettbar via OBDII på en generell feilkodeleser?

Greit å ha alternativ klart - om TM sier at dette er ikke garanti lenger.

8
Model S / "Flekktyfus" på skai og plast kom frem i kuldeperioden.
« på: Onsdag 27. Januar 2016, klokken 18:06 »
Jeg oppdaget nylig etter kuldeperioden at vår TMS begynner å skifte farge på interiøret. På alle paneler som er trukket med skai er det ujamne flekker på et ellers sort interiør. i tillegg er plastpanelet på baksiden av seteryggen på begge frontstoler rammet. Stort sett alle paneler med skai-trekk er rammet og noen plastpaneler. Skinntrekket er imidlertid ikke rammet av dette, ei heller toppen av dashbordet.
- Trodde først det var spray eller rester fra klargjøringen som ikke var fjernet - men forsøkte å gnikke på en av flekkene uten at det hjalp. TM i Kristiansand samlet en haug med teknikere for å se på dette. De hadde aldri sett noe slik - på noen biler! Nå har de kalt inn bilen for nærmere undersøkelse.

Har noen erfart noe liknende? - Tåler ikke plasten en "Sørlandsvinter" - engang?

9
Har 4 stk. TMPS-sensorer som er feillevert til "gammelt system" (før dual motor). Måtte kjøpe nye.
De har aldri vært montert!  Merket. TMPS-RP-3901-B     VD2-FS15|1-1402B-08004A768

Jeg betalte ca. NOK 2000. Selges for  halv pris av det jeg betalte.

Sider: [1]