Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - GOS

#1
Model 3 / Model 3 LR AWD, Tkm ved 80%, 90% og / eller 100 % SOC?
mandag 07. oktober 2019, klokken 12:50
På Model S delen av forumet så var dette noe som en hadde fokus på for å se hvordan ens batteri var i forhold til andre. Det viste seg også nyttig nå når for eksempel en del av 85-batteriene plutselig har mistet en del kapasitet ved en software oppdatering.

Tenkte derfor vi kunne gjøre samme øvelsen her. I utgangspunktet så tenker jeg denne gjelder for non-P, men om P-folk legger også inn så er det fint om alle forteller om de har P eller ikke.

Når min bil (LR AWD non-P) var ny (februar 2019) så hadde jeg følgende:
80% SOC gav 399 tkm
90% SOC gav 449 tkm
100% SOC gav 497 tkm

Det er bare non få ganger den er ladet til 100%, men den har vist 449 tkm hele veien frem til forrige uke på 90% SOC og 399 ved 80%. (Den er kjørt 11.700 km)

MEN etter at jeg installerte V10 i forrige uke så fikk jeg kun 390 tkm ved 89% og 439 tkm på 90% SOC. I går kjørte jeg den ned til 10% SOC, lot den stå i over natta og ladet den opp igjen til 90 % nå i formiddag og den viste nå 441 tkm. Det ser ut som at jeg tapte 8-10 tkm ved V10 software.

TeslaFi indikerer en klar dropp. Kommer til å følge med fremover.
#2
Hei

Da har jeg byttet ut min veteran Tesla med en nymotens Model 3 og har da fått 2 nerdeutfordringer:
-Har ikke sett / lest noe km hvordan koble CanBus måler til model 3. Har lest at det ikke finnes slike muligheter på Model 3. Andre som vet noe annet?

-LinkMyTesla.dk fungerer tydeligvis ikke med ny MCU som er i Tesla Model 3 på lik linje med nyeste Model S og X, så da må jeg finne en annen løsning for å logge turene.


-TeslaFi er jo en mulighet og den gir masse god data, men klarer ikke å få Model 3 til å sove, så den bruker vel 1 tkm per time, ig det gidder jeg ikke. Noen av dere med nyere Model S eller X (MCU2) som har klart å å vekk den stire VampireDrain ved bruk av TeslaFi?


-TeslaFi ser ut for å mangle muligheten for å eksportere alle dataene til f.eks csv fil, kun muligheter for å eksportere enkeltturer/ladinger etc. Er det noe jeg har oversett?

-Finnes det andre systemer å bruke enn TeslaFi?

#3
Da borettslaget hvor jeg bor har valgt å standardisere på Zaptec ladestasjoner så selger jeg min lite brukte Ratio lader

Den er kjøpt hos Elbilhjelpen i mai i år, se http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html og er nesten ikke brukt.

Den er av merket Ratio og kan både være portabel eller kobles opp permanent. Lader alle typer biler som kon bruke Type 2 kabel.

B3200RD er en meget hendig liten superportabel veggboks bygget for både mobilt og stasjonært bruk. Den leveres med 2 meter tilkoblingsledning med rødt 400V 32A støpsel.
B3200RD kommer med Chint jordvern type B tilpasset de nye reglene for lading av Elbil. Ladestyrken justeres i trinnene 10A -16A-24A og 32A. IP grad 65 på kabinettet. Størrelse 230 x 220 x 130 mm + bærehåndtak.

Ring 97465346 eller send PM om du er interessert i å kjøpe denne.
#4
Moderator

Denne tråden er opprettet som følge av en solid avsporing i tråen "Tesla på finn.no".
Men stoffet er såpass interessant at det er verdt å legge det inn i en ny tråd.
Denne avsporingen oppstod på denne siden:  https://elbilforum.no/index.php?topic=7233.510
Noen av postene passer i begge trådene.  Dette gjelder særlig poster der avsporingen oppstod.
Disse postene har jeg latt bli igjen i den gamle tråden.
God lesning
Moderator

Original post
Jeg derimot har aldri vært over 200 wh/km på langtur med min S85, men har hatt langtur i Norge på 1500 km med snitt på rundt 165 i Påsken i fjor. Tipper forskjellen i forbruk mellom D og RWD er noenlunde det som Tesla oppgir

Ligger som regel godt over fartsgrensen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA