Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Klykken

#3
Model Y / Slitasje i dørkarmen til bakdørene
onsdag 31. august 2022, klokken 08:47
Hadde en dialog med Tesla Service i Steinkjer før sommeren hvor jeg ba de ta en titt på dørkarmene bak hvor det var tydemige merker etter pakningene som subber mot lakken og sliter den mer og mer bort. De var enig i st slik skulle det ikke være og at det skulle bli satt opp time til lakkering. Dette dkrev de også på kvitteringen på utført arbeid.
Purret opp denne i går da det ble stille fra de, og har nå fått time til lakkering. Vil legge på gjennomsiktig folie etter at opplakkering er utført.
Bilder av slitasjen (verst på høyre side)

EDIT:
Bildene ble enorme på forumet . Lastet opp her også:
https://imgur.com/a/tunmPpx
#4
TMY Hjul, dekk og felg. / TMY Vinterdekkpakke med felg
mandag 19. juli 2021, klokken 12:46
Noen som har tenkt å bestille felger og vinterdekk fra tredjepart? 
Hvilke felger og dekk går dere for, og til hvilken pris totalt?
#6
BMW i3 / Ladekabelen låses ikke fast lenger.
torsdag 29. oktober 2020, klokken 20:39
Vår 2014modell dør sakte men sikkert ettersom den ikke lenger tar imot lading pga defekt låsepinnemekanisme. Kommer meg ikke til verksted da rekkevidden er for lav, og gidder heller ikke bruke penger på det for å være ærlig.

Tenker derfor å prøve meg på denne fiksen selv, slik:

https://youtu.be/ziVu9-v69eE

Må bare finne ut hvilken del jeg trenger og hvor den kan kjøpes.
#7
BMW i3 / Tilbakekalling "technical campaign 0061500500"
mandag 24. august 2020, klokken 12:03
Fikk denne meldingen fra appen vedr vår 2014mod i3. Flere som har fått? Finner ingen informasjon om det på nett, og appen viser ikke hele teksten "replacing the.........?"

#8
Elbiler i media / - Jeg har prøvd elbil. Det funket bare ikke
mandag 25. november 2019, klokken 11:25
Her er ei som føler for å dele sine erfaringer etter feilvalg av bil med elektrisk drivlinje.
https://www.tv2.no/broom/11004917/

Burde vært denne overskriften "Jeg har prøvd Renault Zoe - den passet ikke mitt bruk."
#10
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/bp33xv/autosteer_auto_lane_change_and_summon_are_being/

EU legger inn krav om at AP får restriksjoner. Hvis en sving er for krapp vil AP avbrytes, selv om bilens software skulle ha taklet svingen.

EDIT:


EDIT2:
Diskuteres allerede her: https://elbilforum.no/index.php?topic=46276.msg807092#msg807092
#11
https://www.elbil24.no/nyheter/nedsnodde-og-fast-isede-ladeluker/70738255

Designproblem i vinterkulden. Snø trenger inn i ladelukene og fryser til is.
#12
Kjørte noen mil på dårlig brøytede veier og tett snødrev på lørdag, hvor felger og hjulbuer ble fulle av snø. Så ikke dette før idaf, og da jeg skulle rygge bilen ut av carporten rikket den seg ikke av flekken, selv ved fullt pådrag. Alt var frosset.

Fikk tint litt med en vifteovn, nok til at bremsene slapp. Fant det fornuftig å kjøre litt hardt med mange harde nedbremsinger. Den første tiden hadde jeg nesten ikke bremser! Men etterhvert kom det seg, og is i felger ble til slaps som til slutt slapp lett.
Hjulbuer måtte hakkes fri for is. Teit med pels der, men ser flere nye biler har det slik!

Er ikke dagligdags og kjøre på slikt føre, men skal bremser fryse fast slik? Aldri opplevd før... Vet det har vært fikset bremser på Teslaer med lignende problemer, men trodde dette gjaldt RWD pre 2015. Min er S85D fra 2015.

Noe jeg burde ta opp med SC?
#13
Model S 2013 - 2022 / LED-bar på 2015modell S85D med bi-xenon
onsdag 31. oktober 2018, klokken 14:08
Oppretter en egen tråd for dette.

Spurte i fjernlystråden, og fikk tips om Strands Duo Nuuk (https://www.bilkomponenter.no/products/led-bar-duo-nuuk), men etter en epost-prat med de på bilkomponenter.no ville de ikke anbefale meg denne pga veldig smalt lysbilde, men heller Rigid SR10 driving eller 20 driving/combo. Har Rigid SR20 Combo på vår i3, og det lyser tålelig bredt og fryktelig langt.

For oss med "gammel" (pre facelift) Tesla, hvilken LED-bar anbefales å ha i rommet under "nose cone"? Vet Rigid SR10 og 20 passer, etter en prat med de hyggelige folka hos Ekstralys.no. De anbefaler også en canbus-boks for å enkelt kunne hente ut styrestrøm når man har bi-xenon. Er dette nødvendig? Totalpris på bare lyset og tilleggsutstyr havner på ca 10 høvdinger sånn sett. Evt monteringsbistand kommer i tillegg. Tenkte om det var mulig å komme lavere i pris, uten at lyset blir noe særlig dårligere. F.eks om canbus-boksen kan ses bort ifra.

Er en S85D fra 2015 med bi-xenon dette skal handles inn til, og er interessert i hva folk har skaffet til sine tilsvarende biler, og hva som må kjøpes i tillegg til selve lykten.
#14
BMW i3 / Servostyring - varierende tyngde på styring
onsdag 03. oktober 2018, klokken 12:52
Opplevde på en liten kjøretur i dag at ratt og tyngde på ratt varierte veldig. Var tung å ratte til tider - det kom og gikk og var meget uvant og merkelig. Er det elektrisk servo på denne, eller er det noe hydraulikkbasert? Kunne ikke se noe oljeflekker under bilen, så tror ikke det er noen lekkasjer, i alle fall ikke synlig. Frykter at noe er ganske så galt for det kjentes ut som jeg hadde punktert (noe jeg ikke hadde), og rattet rettet seg ikke opp hvis jeg slapp det.

Noen som vet om det er servopumpe på denne, eller elektrisk? Evt tips om hva jeg kan gjøre selv (har 0 teknisk innsikt og 59 tommeltotter).

EDIT:
Trolig en software bug. Uansett ikke heldig, for dette var direkte j*vlig.
http://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?t=5065
#15
Audi e-tron / Audi E-Tron GT - Firedørs sedan
torsdag 15. mars 2018, klokken 13:17
http://www.autoexpress.co.uk/audi/102970/all-electric-audi-e-tron-gran-turismo-due-in-2020
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/audi-launch-e-tron-gt-tesla-model-s-rival

Lite info annet enn at de fleste sier "Tesla-rival". Firedørs sedan/kombikupe, og helt sikkert 4x4 og høy ytelse. Pris er ventet å ligge på ca 80.000€ - Lansering om to år, i 2020.

Konseptbilde:
#16
BMW i3 / LED-bar. Hvordan koble strøm?
tirsdag 07. november 2017, klokken 10:28
Vil straks skaffe meg LED-bar for å faktisk få sett noe mens jeg kjører i vintermørket. Er mye vilt langs veiene jeg ferdes og lite gatelys, og med det måneskinnet som kommer fra fjernlysene blir det fort farlig og slitsomt. Har derfor sett på Rigid SR20 Kombo (7500 Lumen) eller Lazer ST12 Evo (12500 lumen). Begge koster ca 8000kr. Førstnevnte trekker 76W mens sistnevnte 144W.

Tenker å ha et eget relé fra hovedstrøm og styrestrøm koblet på fjernlysa slik at jeg slipper å ha en ekstra bryter inne i kupeen.
Men hvor kan man trekke fra hovedstrøm lettest mulig? Ønsker heller ikke å demontere noe større deler hvis jeg slipper det, og helst ikke borre hull i karrosseri (torpedovegg, fangere osv).

Tenker å montere på toppen av nummerskilt for at det sjenerer minst og er ca grei høyde. Tenkte også å sørge for å ha en enkel måte å fjerne den igjen til sommeren.

EDIT:
Og ønsker at det selvsagt skal være i henhold til lovverk, såfremt det er gjennomførbart.
#17
Model 3 / Tesla Rentekampanje
onsdag 28. juni 2017, klokken 11:03
Ble nettopp kontaktet av Tesla nå, og siden jeg hadde reservert TM3 kunne de gi meg et knakende godt tilbud på en ny TMS 75 til ca 600.000 med 0,25% flytende nominell rente på lånet. Måtte bestemme meg før utgangen av juni, altså innen tre dager. Noen som har fått og faktisk valgt å slå til?

Her er eposten i sin helhet:
SitatHei,

Jeg ser du har reservert en Model 3 og vil i den forbindelse gi deg et godt tilbud hvis du kunne tenkt deg ny bil i år.

Vi har gleden av å tilby finansiering med 0,25% rente hvis du kjøper ny Model S i juni. Renten er flytende, og følger markedet, noe som vil si at du alltid har den best tenkelige bilfinansieringen.

Når vi i tillegg har satt ned prisene og økt standard utstyrsnivå, har det aldri vært mer gunstig å kjøpe ny Model S. Leveringstiden er ca 3 måneder.

Finansiering på Model S75 med to hjulsett:
Bilpris: 614.300,-
Innskudd: 30.000,-
Rente: 0,25% nominell
Løpetid: 10 år
Månedsbeløp: 5044,-

Model S75 standardutstyr:

-   Opptil 480km rekkevidde.
-   Sportseter i delskinn
-   Tak i helglass
-   Automatisk bagasjeluke
-   GPS og navigasjon
-   Keyless Go
-   Elektriske sidespeil
-   Elektriske framseter
-   Minne på førersetet, ratt og speil
-   Elektrisk teleskopsratt
-   DAB+, Spotify og internettradio
-   Gratis internett
-   Blåtann
-   Iso Fix
-   HD ryggekamera og parkeringssensorer
-   19" sommerhjul
-   Midtkonsoll
-   Full hardware for selvkjøring

Potensiell finansiering Model 3
Bilpris: ca 400.000,-
Innskudd: 15.000,-
Rente: 3,95% nominell
Løpetid: 10 år
Månedsbeløp: 4001,-

Ha en fin dag videre!
#18
Model 3 / Nyhetskilder, ryktebørs osv.
torsdag 23. mars 2017, klokken 13:21
Nettopp reservert meg en plass i køen til TM3.  :+1:
Hvor er det dere går for å finne nyheter, rykter og annet relevant for denne bilen sett bort ifra Teslas egne sider?
http://teslarati.com/ har jeg blitt tipset om bl.a. Flere? :)
#19
Elbiler i media / BMW i samtaler med Tesla
fredag 13. juni 2014, klokken 13:33
#20
Kjøretips / Sulland i Trondheim til Overhalla i nord trøndelag
torsdag 05. juni 2014, klokken 08:48
Har bestilt en BMW i3 hos som kommer iløpet av juni, og bestilte opprinnelig via Bilhuset Visborg i verdal i håp om at den også ble levert dit. Men det blir den ikke da det medfører noe logistikkproblem for selgerne, så da går turen fra Trondheim til Overhalla, som er en tur på 23mil, ca. En fin ilddåp og innkjøring dette altså, med lite rom for feil.

i3en har en rekkevidde på maksimalt 19mil, om det kjøres meget pent uten noe særlig med komfort man er vant til fra fossilt, så da krever dette plutselig litt planlegging. Såvidt meg bekjent er det heller ingen hurtigladere på veien som er kompatible med i3en før man kommer til Overhalla, og da er jeg jo hjemme.

Planen var å kjøre fra Trondheim til Steinkjer (ca 13mil) for så å lade utenfor Amfi-senteret der, da det skal være tilgjengelige 16A ladepunkter som ikke trenger noen nøkkel eller hva det måtte være (som jeg kan lese iallefall). Har ingen annen kladd en standardkladden heller, så da får jeg trekt maksimalt 11-12A ut av stikket, som vil si at jeg blir stående der i alle fall 5-6timer.

Er det noen som vet om alternativer her? Evt om det er noen ladekart som ikke er helt oppdaterte, og at det finnes kompatible hurtigladere på strekningen?

Disse to kartene har jeg tatt utgangspunkt i:
http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet
http://www.ladestasjoner.no/

EDIT:
I fall noen har tenkt å ta tilsvarende rute som meg, langs E6 nordover fra Trondheim videreformidler jeg det jeg har fått av informasjon så langt.
Tok kontakt med Nord-trøndelag E-verk i Steinkjer da de skulle ha et par ladepunkter utenfor hos seg, og Erik Hatling hos de, som forøvrig var MEGET behjelpelig omkring lademuligheter, kunne bl.a. fortelle dette (sakset ut av e-post) :
SitatDet er pt ingen hurtiglader for i3 i Trøndelag. Det vil komme i løpet av året, og alle nye installasjoner vi setter opp vil ha denne muligheten.
Inntil det er på plass så kan vi hjelpe deg med lading i Steinkjer sentrum. Steinkjer kommune har satt opp 3 ladestolper ved Sparebankbygget like ved jernbanestasjonen i Steinkjer.

Der jeg opprinnelig hadde tenkt å ta ladestopp, utenfor Amfi-senteret, var det mest sannsynlig ingen lading, mente han. Ikke som han var klar over iallefall.

Edit2:
Geir Kvåle hos Visborg Auto i Verdal ville la meg låne deres hurtiglader for kundebesøk (det var der jeg opprinnelig bestilte i3-en) og komme innom på kaffe og Wienerbrød, så da blir det null stress!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA