Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Ciumpalac

#1
Jeg har 24stk Ni-Cd batterier fra en gammel Saxo Electrique som jeg tenkte å benytte sammen med en solcellepanel for å lade min 2011 iOn. Jeg har en 12V - 240V inverter som har en max effekt på 2000W som kan brukes i teori for å lade bilen ved 6A eller 8A styrke.

Så problemet er at eksternlader som fulgte med bilen lader ved 16A styrke, og dette er nesten dobbelt hva min inverter tolererer, og jeg er bekymret for at det blir også en for stor belastning for mine gamle Ni-Cd celler.

Er det noen som har prøvd en slik ladeløsning med en hjemmelaget powerwall? Evt om noen har en ide for hvilken after-market lader som gir en mulighet for å justere mellom 6-16A ladestyrke (6A lading er vel den laveste trillingene kan håndtere?) så setter jeg stor pris på det!
#2
Tidlige elbiler: PSA / Saxo 2002 5-dørs delebil i Asker
fredag 13. november 2020, klokken 11:59
Jeg selger min Saxo for vrakpant pris.
Tidligere i sommer har jeg byttet alle 20 batteriblokker som skal være i god stand (60km rekkevidde oppgitt av selgeren), og i tillegg er den EU godkjent fram til april 2022.
Motoren, pumpe, Webasto og Sagemboks fungerer som det skal.

Det eneste er at jeg får ikke hele rekkevidden og mistenker at det er irr i kobling et sted. Ettersom jeg skal flytte snart har jeg ikke tid til å fikse den.

Hvis ingen av dere vil ha den så er jeg nødt til å vrake den, og det er synd at alle brukbare deler forsvinner på denne måten.

Ta kontakt på 45181067
#3
Tidlige elbiler: PSA / Trenger motorfeste 2 stk.
lørdag 11. april 2020, klokken 23:19
Jeg var innom EU kontroll og fikk beskjed om at 2 motorfester mangler. Er det noen som har de til overs?
#4
Jeg har hatt min Saxo i snart 6år, men pga at batteriene har blitt for dårlig (ca.10-15km rekkevidde om sommeren) har jeg valgt å selge den som delebil.

Bilen er en 5 door modell fra 2002, EU godkjent fram til april '20. Bortsett fra batteriene er den hel og fin, og rustfritt bortsett fra noen små flekker. Motoren er byttet ut i 2014 etter at den opprinnelige motoren havarerte etter kortslutning pga intern oljelekkasje. motoren som sitter i bilen nå er av gamle type fra '98 (børstene sitter rett mot kommutator, og ikke på en vinkel). Børstene har mye liv igjen.

Om noen trenger en delebil, eller har ok batterier og vil ha en 5 door modell er det bare å ta kontakt!
#5
Tidlige elbiler: PSA / Temperatursensor til laderen
mandag 13. mars 2017, klokken 11:36
Jeg har per i dag en serie 1000 SAGEM boks, men jeg mistenker at laderen har blitt defekt etter at vannpumpen sluttet å funke. Da jeg kom til bilen stå måleren på 65% når det skulle har vært på 100% (med et par timers overcharge...), og SAGEM boksen var velidig varme. Selve bilen kjører som normalt og viser ingen el-feil.

Siden jeg har en serie 4000 med defekt motorstyring tenker jeg å ta laderen ut av den og sette det inn på bilen. Men jeg har lest på elbilwiki at serie 3000 og 4000 har fått en temperatursensor under laderen, så lurer jeg på om det er mulig å overføre sensoren til en serie 1000 boks og koble den opp? Vet noen om det går an å gjøre det?
#6
Tidlige elbiler: PSA / Initiallading og batterieksplosjon
lørdag 08. oktober 2016, klokken 11:04
Etter at jeg har byttet ut en batteri i 11 kassen satt jeg bilen på initiallading kl.6:30 i går og satset på å være ferdig med det før kl. 15:30 når jeg skal dra til jobben. Men lading ble ikke ferdig i tide, og da jeg kommet tilbake litt før midnatt så jeg at "vann varsellampe" var tent, og alle kjølevannet har lekket ut under 11 kassen. (og vannpumpe gikk på tomgang!)

Jeg har ikke sjekket inni kassen, men det ser ut som en batterieksplosjon. Det jeg lurer på er følgende :

1. Er det vanlig at initialladingen tar såpass lang tid? Ettersom bilen hadde ca 55% til å begynne med, og det skal være 5timers overcharge etter 100% regnet jeg med max 4timer +5 timer =9 timer. Likevel når jeg ba kona til å sjekke bilen kl.17 sa hun at landingen fortsatt, uten "vann varsellys".

2. Jeg tatt vannservice uansett, men det kom ingen lekkasje av batterivann fra 11kassen. Hvis batteri(ene) har eksplodert skal det ikke lekke batterivann? Det ser ut som det er kun glykol som renner ut.

Spenningen ligger på 136v, mye lavere enn det skal være.
#7
Tidlige elbiler: PSA / Bilen tregere etter vannservice
torsdag 26. mai 2016, klokken 20:30
Jeg har utført vannservice i dag og alt gikk bra fram til jeg prøvde å kjøre igjen. Da var bilen mye mye tregere enn før.
Den kan kjøres, men jeg må nå trekke på gasspedalen nesten hele veien ned for å komme i nærheten av "oransje" på ECO meteret , og i tillegg funker regen dårlig.

Jeg brukte Lexia for å nullstille ah-counter, og samtidig sjekket jeg for feil. Det viste ingen feil, og når jeg slår på tenningen så viser det grønne bil. Men bilen går ikke som det skal.

Noen forslag?
#8
Tidlige elbiler: PSA / Testing av batterier
tirsdag 08. mars 2016, klokken 10:15
Jeg har noen batterier som har stått lagret utenfor bilen de siste 3 årene. Jeg ønsker å teste dem for å se om de er fortsatt brukbar, men jeg vet ikke hvordan de kan lades utenfor bilen.

Siden batteriene er 6v hver, så er det mulig å koble 2 i serie og lade dem opp som en vanlig 12v blybatteri? Eller har noen en bedre forslag?
#9
Tidlige elbiler: PSA / Lading ved kuldegrader
tirsdag 15. desember 2015, klokken 14:51
Med kuldegrader som vi har nå, merkerer jeg nedgang i både kraft of rekkevidde. Jeg vet at med de nye elbilene kan man oppnå riktig temperaturen i batteriene ved å lade oftere før kjøring, men gjelder samme med NiCad batteriene som vi har? Når man ikke har oppvarmet garasje er det bedre for batteriene å lade oftere, eller begynne rett med kjøringen når batteriene er i minusgrader?
#10
Tidlige elbiler: PSA / Lexia vannservise
fredag 19. juni 2015, klokken 20:41
Hei , jeg holder med å utføre vannservise med Lexia for første gang, og var litt usikker om jeg hadde tatt den riktig.
Jeg gikk fra maintenance charge og følgte alle instruksjoner, of koblet laderkabelen, men ingenting skjedde. Så klikket jeg på "clearing water " og det står "clearing water required " så klikket jeg ok og etter noen sekunder begynte bilen å lade. Min spørsmål er: er det riktig ? Vil bilen nå lade på maintenance charge modus eller lader bilen bare som normalt?
#11
Tidlige elbiler: PSA / EV lite/ PP2000 ønskes kjøpt
lørdag 03. januar 2015, klokken 14:24
Hei. Trenger vannservise snart og min Ev-lite er kaputt! Hvis noen har enten EV lite eller PP 2000 som du ikke bruker lenger, vennligst ta kontakt med meg :-)
#12
Tidlige elbiler: PSA / Step-by-step guide til bytting av børster?
fredag 19. desember 2014, klokken 13:08
Jeg skal sjekke børsterslitasje på min Saxo, og eventuelt bytting hvis nødvendig. Jeg ser på Elbilwiki http://www.elbil.no/wiki/PSA:How-to som står:

"Børsteholderen roteres etter å ha løsnet på 2 stk 10mm mutrer på utsiden av motoren."
Jeg har vært inn på motorrommet, men kunne ikke forstår hvilke mutrer jeg skal løsne. Samtidig jeg prøvt å ta ut den nedeste børster for å sjekke slitasje, men kunne ikke ta den ut av holderen.

Hvordan gjøres dette? Hvis noen erfarende har bilder av proseduren, eller hvis noen skal utføre børsterbytting i nær fremtiden, vil jeg sette stor pris på om du kunne ta noen bilder og dele den ut her.
Mange takk!
#13
I took the water service using my EvLite, and I came as far as filling the water, but when I reconnect the EV-Lite again to reset the "add water" light, the screen on EV lite lights up, but it just shows black. I try many times, and still its the same.

I think my EV Lite is broken=(

So now I am not able to reset the "add water" warning light. Since the batteries are filled with water, I don't think there is a problem to drive like this, but my guess is that the car would shut down after 100ah of discharge.

Is it ok to do a "big reset" in this state?
Additionally, if there is someone in Bergen area who has an EV-Lite I can use to reset the "add water" warning signal, I would certainly appreciate it!
#14
Tidlige elbiler: PSA / Lexia 3 i Bergensområde?
tirsdag 04. mars 2014, klokken 12:42
Heisann!
Jeg har problem med min Saxo som nekte å starte, og kanskje det er parameter feil i komputeren. Så jeg tenker å reprogrammere computeren, men jeg trenger Lexia 3 for å gjøre det. Så jeg lurer hvis det er noen i Bergensområde som har en Lexia 3 jeg kan låne?

Også jeg har EvLite hvis noen trenger det :)
#15
Tidlige elbiler: PSA / Tilgang til bevegelsessensor på motoren
søndag 23. februar 2014, klokken 22:28
*Beklager min dårlig norsk kunskap, håper du klarer å lese dette*
Hei, jeg få ikke starte min Saxo 02 model og Elmo sa at kanskje en død bevegelsessensor er årsaken.

Hvordan man få tilgang til bevegelsessensor, og hvordan se dette ut? Evt. hvordan man teste for å se hvis det funker som det skal, og hvor kan jeg kjøpe en ny i Bergenområdet?

Bilen har kjørt kun 39500km, så jeg lurer hvis det er normalt for sensoren for å dø så tidlig.
#16
The title explains it, and yes I have read PSA wiki on what to do in such situations, and I have tried the usual, (resetting the electronics by disconnecting the "hovedsikring" & 12V battery, retracting the accelerator, making sure the door is closed..) but the car does not light up green when I turn the key.

Here are the symptoms:
1. Light for electric fault lights up - but this has always been the case since I got the car in June 2013. The seller told me this is normal, and I have not experienced problems because of this. Probably because of moisture in the motor - after all I am living in Bergen and drive through water all the time.
2. When I turn the key, the battery shows that its 92% charged. The day before, I had charged the car to 100% in the city, and drove home about 8km without problems, parked the car for the night. The temperature dropped to around 0 degrees during the night, but was not exceptionally cold. The next morning, car wouldn't start.
3. No other warning lights are visible on the dashboard, the water pump is functioning normally, and the 12V service battery is charged to 13,7 volts.
4. Little bit of gear oil leakeage onto the motor cover, it has always been that way since I got the car.

The car had been showing some strange signs prior to this, which may or may not be related to the car refusing to start. Starting last October, the car began losing power (for a couple of seconds) while driving. This happened  when I had been using the Webasto warmer for about 15-20 minutes. When I was driving on flat ground at a constant speed, the car would suddenly lose power for a couple of seconds, as if I had lifted my foot off the accelerator (even though I had been keeping the accelerator steady). When I pushed the accelerator deeper, the car would drive with normal speed. And as soon as I stop the Webasto heater, the car would be driving normally.

Since then whenever I use the Webasto heater, I stop it after 10-15 minutes and turn it off. That way I was sure the car would drive as it should, and my tactic had worked - until 2 weeks ago, when I lost power (again, just for 1 or 2 seconds) with the Webasto turned OFF. It had been turned off for the entire journey. I also experienced the symptom of reduced speed one week ago in the parking house when I was turning the wheel sharply and pressing on the accelarator at the same time. Again, the car would slow down as if I had lifted my foot off the gas pedal.

Apart from that, I had no problems in day to day driving. I could keep up with traffic, I was driving in the "green" zone 99% of the time, my driving/charging pattern wasn't harming the batteries. The range was about 50-60km until the battery was down to 20%. The brushes had been changed by the previous owner, and since then the car had only driven about 3000kms.

When I removed the "hovedsikring", I noticed some green oxidization on the metal, so I removed that with sandpaper. I know that there are also such "sikring" at the bottom of the car (2 by the motor), do you think that moisture buildup has lead to oxidization, causing bad connection at those points? The car is parked outside as I do not have a garage and since this is Bergen, the car is driven most of the time through puddles of water. Could this be the reason? Do I need to dry the components such as the motor and the elektronisk boks? In my opinion, the batteries shouldn't be the cause because it always charges all the way to 100%, and holds a steady charge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA