meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - ksnygard

#1
Opel Ampera PH / Ennå håp for Opel Ampera?
mandag 12. januar 2015, klokken 17:05
Opel har gitt beskjed om at de ikke vil komme med ny utgave av Opel Ampera. Chevrolet Volt har bilen klar og jeg regner med at det er mulig for Opel å lage sin versjon fortsatt. Det er ikke for sent å snu! Nærmest daglig kommer det nyheter om plug-in-hybrider som er på gang fra de ulike merkene. Det ser ut som om de fleste vil satse på denne typen teknologi. Da er det trist om Opel hopper av når toget begynner å komme opp i fart.......

Etter hvert som de andre merkene kommer med sine modeller, så er det ingenting som tyder på at de kommer med noe som er bedre enn den nye Volten som er på gang. Ingen av de andre modellene har samme rekkevidde, noe jeg mener vil være et vesentlig konkurransefortrinn. Når nå Volten blir femseter, så er også et motargument mot å kjøpe Ampera/Volt borte.

Jeg håper at Opel tenker seg om en gang til og velger å snu i denne saken. Hvis ikke, håper jeg GM sørger for at vi nordmenn får tilgang til Chevrolet Volt.
#2
Plugg-inn hybrider / Reklamasjon på bulker på tak
søndag 11. januar 2015, klokken 23:53
I etterkant av at jeg kjøpte Amperaen vår oppdaget jeg noen svake, men synlige bulker på taket over førerdøra. Jeg kontakten forhandler, som kunne bekrefte at disse bulkene var på bilen når den ble levert til de. De fikk til og med oppfordring fra Opel Norge om å dokumentere skadene og sende de bilder. Forhandleren trodde da at de ville få det på reklamasjon, for dette var tydeligvis et problem på flere biler. Men den gang ei, de fikk ikke reklamasjon, og de solgte videre bilen til meg uten å anmerke dette. I ettertid har jeg fått forhandleren til å ta opp saken med Opel Norge, uten at det har gitt resultat.

Jeg har vanskelig for å tro at ikke denne fabrikasjonsfeilen skal dekkes av importøren/produsenten. Jeg mener at jeg først og fremst skal kreve reklamasjon av forhandleren og så er det hans problem hvis Opel Norge ikke tar ansvar. Problemet mitt er at forhandleren har fått nye eiere. Eieren har forretningen har imidlertid en avdeling til, så har jeg forholdt meg til de. Når de har sagt nei på begge henvendelsene mine, lurer jeg på hva jeg skal gjøre. Vurderer å sende skriftlig reklamasjonskrav til forhandleren, med kopi til Opel Norge.

Jeg mener å kjenne hvilke regler som gjelder for reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven, og ut i fra det mener jeg at jeg har krav på å få reparert skaden på bilen.

Er det noen andre Ampera-eiere som har erfaring med det samme problemet knyttet til reklamasjon på denne skaden?
#3
Opel Ampera PH / Forvarming på Opel Ampera
onsdag 17. desember 2014, klokken 13:51
Skulle forvarme min Opel Ampera forleden. Bil var ferdig oppladet og stod fortsatt tilkoblet stikkontakten. Jeg slo på forvarming, og den koblet seg inn. Jeg kunne sette meg i varm bil, men problemet var at det var tappet ganske mye strøm fra bilens batteri, noe som begrenset rekkevidden på ren eldrift. Jeg trodde at forvarmingen skjedde med strøm fra laderen, slik at det ikke skulle gå ut over rekkevidden. Er det noe jeg har misforstått, evt. gjort galt? Har det noen betydning hvilken ladestyrke bilen står på (denne dagen ladet jeg på 10Amp). Vil dette endre seg når jeg får montert 16Amp-laderen?
#4
Opel Ampera PH / Feilmelding på Opel Ampera
tirsdag 07. oktober 2014, klokken 23:41
Etter syv måneder uten noen form for problemer med min Opel Ampera, fikk jeg i dag følgende feilmelding mens jeg kjørte: Service ladesystem høy spenning.

Bilen stod på lading natt til i dag, og alt var normalt når jeg startet kjøreturen. Bilen tar nå ikke lading mer.

Skal kjøre forbi en Opel-bedrift som skal se på bilen i morgen. Fikk beskjed da jeg ringte i dag om at det var greit å kjøre videre. Jeg har 25 km igjen på batteriet, og håper at det ikke blir noen problemer knyttet at bensinmotoren må forsyne elmotoren med strøm i morgen. Og så håper jeg at det bare er en enkel sak å fikse. Hvis ikke kan det fort bli en kjedeligere bil å kjøre resten av høstferien......

Er det noen som har vært borti noe lignende på sin Ampera?
#5
Elbilen i Samfunnet / Utfasing av elbilfordeler
tirsdag 22. april 2014, klokken 19:02
Mange har sterke meninger rundt de fordelene elbilistene har i dag. Som eier av plugin-hybrid får jeg dessverre ikke nyte godt av disse fordelene, for når bilen kan kjøres på strøm fra bensinmotoren, så kan jeg kanskje ikke forvente elbilfordeler. Men at jeg er med på å gi mitt bidrag for et bedre miljø, er jeg ikke i tvil om. Så langt har jeg hatt et snittforbruk av bensin på ca. 0,2 liter pr. mil siden vi fikk bilen vår for 6-7 uker siden. De fleste dagene bruker vi bare strøm.

Det registreres mange elbiler i Norge i disse tider, og antallet elbiler nærmer seg fort de 50000 bilene som man ønsker å nå med å gi økonomiske fordeler. Det blir spennende å se hva som skjer fremover. Hvilke fordeler vil man miste først og hvilke fordeler får man beholde lenge fremover?

Med så gode incentiver til å kjøre elbil som vi har i Norge, kan det faktisk føre til at noen dropper bussen og kjøper elbil i stedet. Etter mitt skjønn er dette ikke bra. Hvis elbilene fyller opp kollektivfeltene, så vil kollektivtilbudet lide. Derfor tror jeg kanskje elbilistene etter hvert må belage seg på å kjøre i den vanlige trafikken. Butikkeierne i Trondheim klager over at elbilistene som er jobbkjørere okkuperer parkeringsplassene som kundene deres trenger. Betyr det at gratis parkering kanskje er fordel nummer to som forsvinner? Og når bomvei- og ferjeselskapene melder om synkende inntekter så kan vel det føre til at gratis bom og ferje forsvinner som tredje og fjerde elbilgode.

Mange vil mene at elbilene vil synke drastisk i pris når fordelene forsvinner en etter en. Jeg er ikke så bekymret over dette. En viktig fordel kan man uansett ikke ta bort, nemlig en betydelig reduksjon i drivstoffutgiftene. Jeg merker på drivstoffutgiftene at jeg kjører de fleste kilometrene på ren eldrift. Pr. i dag så er vel drivstoffutgiftene for en elbilsjåfør ca. 1/4 av for en fossilbilsjåfør, og det merkes faktisk i lommeboka. Denne forskjellen tror jeg vil øke fremover, når oljen blir dyrere å utvinne og verden får se en tilbakegang i produksjonen. Derfor tror jeg at elbilsjåførene ikke trenger å frykte bortfall av elbilfordelene.

Så lurer vel noen på hvorfor jeg ikke ønsker å få fullt utbytte av alle elbilfordelene ved å kjøpe meg en elbil. For oss er ikke elbil den ideelle løsningen. Vi har ikke behov for mer enn en bil (jeg tar buss eller sykkel til jobb). Vi har ikke veldig høye utgifter på bom, ferje og parkering. Vi kunne kjøpt en elbil og i tillegg hatt en bensin eller dieselbil for langturer. Men to biler gir ekstra kostnader og tar mer plass. Jeg vet at mange har valgt å beholde en eldre bensin- eller dieselbil for å bruke på langturer. Den løsningen passer ikke for oss. Vi vi kjøre en like komfortabel og sikker bil både i byen og når vi skal på langtur. Den eneste elbilen som pr. i dag har rekkevidde som dekker våre behov er den største Teslaen. Men den ville kostet oss over dobbelt så mye som bilen vi har i dag, og de pengene har vi ikke. Derfor valgte vi å kjøpe en Opel Ampera. At ikke flere har oppdaget den bilen synes jeg er litt underlig. God kjørekomfort, frisk og rask bil, høyt sikkerhetsnivå og ubegrenset rekkevidde burde være ønskelig for andre enn oss :-).
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA