Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Reodor

#1
Hei,

Er det noen som har erfaringer med ladehastighet på det nye batteriet?
Hvor høy effekt tar det imot og til hvor høy SOC?
#2
Alternativ energi / Hvordan tilpasse seg effektbasert nettleie
fredag 10. juli 2015, klokken 08:35
Starter en ny tråd med et sitat hentet fra en annen tråd og håper dette ikke blir for uryddig.

Det ser ut som om fremtiden kommer raskere enn mange av oss har trodd når det i Fredrikstad nå innføres nettleie basert på maksimum effektuttak mot det som var vanlig tidligere, energiuttak.

Den nye prismodellen er nok satt opp for å begrense effekttopper i strømnettet slik at behovet for investeringer i nettet kan holdes så lavt som mulig.

Dette blir gjordt mulig med innføringen av automatiserte strømmålere og vi kan forvente at dette prinsippet med ulike variasjoner vil legges til grunn i resten av landet i årene som kommer.

Jeg ønsker med dette å starte en tråd som ikke diskuterer for og imot dette prinsippet men som diskuterer mulige tekniske løsninger for å begrense effekttoppene i eget hjem.

Batteriløsning er nevnt. Andre løsninger er tidsstyrt utkobling av el-bil lading, varmekabler og varmtvannsbereder.

Finnes det utstyr som overvåker totalt strømforbruk og som kan kutte andre strømbrukere etter en prioriteringsliste?

Eventuellt slik at ved høyt strømforbruk kuttes varmtvannsbereder men bare om den er varmere enn 40 grader?

Finnes det tidsur for blått 16A 3 pins stikk eller bør dette styres fra sikringsskapet?

Er det trygt å styre en 3 kw varmtvannsbereder med et tidsur til 39 kroner?

Kjør idedugnad!




Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. juli 2015, klokken 23:34
Sitat fra: TB på tirsdag 07. juli 2015, klokken 21:57
Sitat fra: Zanta på tirsdag 07. juli 2015, klokken 19:21
.... og nå som strømmen er ca 15 øre/kWh + nettleie er det enda lavere.

Det er sant, men ved å legge til nettleige og avgifter blir det fort 65 øre pr kWh sjølv no på sommaren.
15 kWh x 0,65 = 9,75 kr for ein lading.

Dermed kan ein grovt seie ein lading kostar mellom 10 - 15 kr?

Referanse: https://www.ssb.no/elkraftpris/

Det kommer an på hvordan nettleien her lagt opp. Her i Fredrikstad får jeg nå ny nettleietariff fra august som er basert på effektuttak og ikke energiuttak. Snittet av de 3 timene med høyest effektuttak ganget med 35 kroner sommerstid og 107,50 vinterstid blir nettleien. Om jeg i de 3 timene jeg har brukt mest energi har brukt hhv. 7kWh, 9kWh og 11kW blir snittet 9kWh og nettleien 35*9=315 kroner. Uavhengig av om jeg har brukt 100kWh eller 10.000kWh den måneden. Marginalkostnaden for å lade en elbil med 15kWh blir da under 5 kroner.

Spørs om ikke dette betyr at batteripakker plutselig blir _veldig_ gunstig å installere....
#3
Enkle batterispørsmål / 12v startbatteri til båten
lørdag 20. september 2014, klokken 08:54
Har en båt med 85hk 2 takt Yamaha motor som startes via tradisjonelt batteri.
Etter introduksjonen til Elbil verdenen har jeg begynnt å ønske meg et mer plasseringsvennnlig og "renslig" batteri som kan erstatte det gamle.
En bekymring er brannfare dersom batteriet skulle feile. Lite gøy med brann i båt.

Noen som har noen forslag til batteri eller har andre innvendinger?
#4
Noen so vet hvor jeg kan kjøpe batteri til elsykkel?
Har vurdert å kjøpe et konverteringssett fra ebikes.ca som ikke regenererer og er montert i fremhjulet.
Tror jeg trenger 36 V og ca 10 Ah.
#5
Ut av ren nysgjerrighet lurer jeg på om det finnes en overkommelig priset enhet som kan begrense strømgjennomgang til en maks verdi slik at man f.eks kan sette to biler til 10A lading på en 16A kurs. Denne tingen skulle da stått mellom sikringen og laderne og begrenset samlet strømtrekk til f.eks 15A. Når den første bilen nermet seg fulladet ville den andre begynne å lade raskere.
#6
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Ryggesensor
fredag 11. april 2014, klokken 08:36
Lurer på å montere ryggesensor på ladebilen.
Er det noen som har montert ryggesensor på trilling eller annen bil og kan komme med noen anbefalinger?
Spesiellt lurer jeg på om det er noe som aktiverer denne når man rygger eller om den er aktiv hele tiden?
Dersom den er aktiv hele tiden, er dette grådig irriterende eller funker det i praksis greit?
#7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Initiativ for Semihurtiglading?
tirsdag 25. mars 2014, klokken 20:04
Ser at ABB har kommet med en ny 20 Kw hurtigladeserie med både ac, Chademo og CCS.         

http://www.abbaustralia.com.au/product/seitp332/edc2ce6c71a2432dc1257c14004a42d7.aspx?productLanguage=us&country=AU

Fordelen med disse er jo at de ofte ikke trenger dyr infrastruktur i form av utbedret strømforsyning til ladestasjonen og dermed sikkert kan være aktuelle for store dagligvarer, kjøpesentre, rasteplassene på turistvegene etc.

Utplassering av slike ville dermed kunne få en helt annen utbredelse enn 50 Kw laderne hvor infrastruktur rundt laderen kan koste mer enn laderen i seg selv.

Hva om Elbilforeningen, eller andre, kunne fremforhandle en pris for slike og lage en info folder som medlemmer kan presentere på aktuelle steder på sin reiseveg.

Dette er på ingen måte ment som et innlegg mot 50 Kw stasjonene hvor man stopper, venter og lader på lange reiser men mer som et supplement for å lade når man stopper og ikke stopper for å lade.

Jeg har for ordens skyld ingen tilknytning til ABB og håper det finnes et større utvalg av slike ladere.
#8
Noen som kjenner til om det er mulig å forsikre batteriet på en El-bil.
Fikk nettopp vite at dette ikke dekkes av toppforsikringen min..
#9
Kjøp og salg av deler og utstyr / Felger til trilling ønskes kjøpt
torsdag 13. februar 2014, klokken 08:19
Ønsker å kjøpe ett sett rimelige felger til Ion.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA