Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Diravi

#1
Model S 2023 - / Model S Standard Range er tilbake
tirsdag 15. august 2023, klokken 17:06
Dette ser jo lovende ut: https://electrek.co/2023/08/15/teslas-new-model-s-x-same-battery-pack-but-with-software-locked-capacity/

Hvis de blir 100 000 rimeligere enn dagens utgave, og du kan lade til 100 % hver gang, er det en ganske god pakke.
#2
E / Vinteregenskaper
søndag 20. februar 2022, klokken 11:49
Hei! Vi vurderer Honda e som et av flere alternativ for en elbil nr. 2.

Hvilke erfaringer har dere som har kjøpt bilen med vinteregenskapene?

Jeg tenker på det med bakhjulsdrift på sporete vinterveier, framkommelighet i ubrøytede bygater og inn og ut av «innsnødde» parkeringsluker, om det er plager med isdannelse i ladeluke, tilsvarende med dørhåndtakene, evt. utfordringer med rammeløse vinduer eller om forvarming fikser biffen, effekt på varmeapparatet, osv. Forsøker å kartlegge mest mulig av det man ikke kan fange opp på en enkelt prøvetur. :-) Takknemlig for svar.
#3
Model Y / Rustbeskyttelse
mandag 14. februar 2022, klokken 14:21
Nå er dette en gjennomgang av Model 3, men siden Y og 3 er såpass likt oppbygd, blir jeg ikke veldig bekymret for rust av det som framkommer i denne reportasjen i hvert fall. 2019 M3, kjørt 80' på Østlandsveier uten spesielt godt renholdz

https://www.elbil24.no/nyttig/stemmer-det-at-tesla-model-3-er-en-rustfelle-vi-tok-en-grundig-sjekk/75368819
#4
Model Y / Tredje seterad
søndag 19. januar 2020, klokken 20:36
De beste bildene av tredje seterad så langt: https://electrek.co/2020/01/18/pictures-tesla-model-y-third-row-seats-not-large/

Man kan se glideskinner under rad 2. De er selvsagt for tilgang til tredje rad, men forhåpentligvis kan de også brukes til å trekke setene på rad 2 litt lenger frem når det er noen på tredje rad.

En annen interessant ting er at bildet bekrefter pop up-hodestøtter på rad 3.

Hvis selve sitteputen er dyp nok til at man sitter komfortabelt (det kan det se ut til) og rad 2 kan justeres litt fram, bør setene på rad 3 være helt greie for lave voksne på mellomlange turer. Takhøyden er selvsagt lavere, men andre bilder tyder også på at sitteputen er montert litt lavere enn på rad 2.
#5
Ifølge Elektrek har Tesla nå inkludert Premiumpakken som standard, og i amerikansk konfigurator satt opp prisene med 2000 dollar (pakken kostet vel 5000 opprinnelig.

https://electrek.co/2018/07/20/tesla-updates-model-s-x-options-increases-base-price/

Ser ut som det samme gjelder i norsk konfigurator også, uten at jeg greier å se hva den nøyaktige forskjellen i pris er.
#6
TV2 og Aftenposten har begge saken, men TV2 er spesifikk på hvor mye dette slår ut: Inntil 70 000 kroner for de tyngste modellene (kun Model X, vil jeg tro), og 7000 kr for de letteste, som vel må være S75D.

http://www.tv2.no/nyheter/9420863/

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/7Eme4/Na-innforer-Regjeringen-Tesla-avgift-for-tunge-elbiler

Det var jo ikke store utslaget hvis det først skal komme avgifter.
#7
Et av de valgene jeg brukte mest tid på før vi kjøpte Model S70D i fjor, var luftfjæring eller stålfjæring. Det er jo lange diskusjoner her inne på om det er verd pengene eller ikke. Personlig ble jeg skuffet da vi hentet bil med luftfjæring (på 19" dekk) og den ikke var mer komfortabel i lav hastighet. I 80-100 på hovedvei er det jo ikke noe problem uansett. Men da tenkte jeg at OK, da er vel bil med stålfjærer enda litt hardere. Tesla har et hardt oppsett, og luftfjæringen greier ikke maskere det i lav hastighet, selv om jeg er vant med hydraulisk fjæring som "ruler" på nettopp det.

Vel, nå har jeg hatt loaner med stålfjærer i to uker, og kjørt både landevei og by med fartsdumper og asfalthull med den. Og den er like myk. Faktisk mykere! Så da har jeg betalt nesten 20 000 for evnen til å heve og senke bilen?

Men så slår det meg at det muligens er noen tilleggsfaktorer her, og det er det jeg er på jakt etter litt info om. Jeg trenger ikke en ny tråd der folk argumenterer for at de har gjort det riktige valget med luft/stål. :-) Jeg lurer på:

1. Stemmer det at tidlige biler har mykere fjæring? Loaneren er en pre-AP, sannsynligvis fra sent 13/tidlig 14. Jeg vet at P-modellene fikk stivere fjæring på et tidspunkt, men gjelder det en vanlig S85 også? Loaneren er så myk at den subber nedi litt ugreie fartsdumper som tas i 30.
2. Hvor mye spiller dekk inn på hvordan fjæringen oppleves? Loaneren står på piggfrie, vår bil har Hakka 8 pigg nå. Men også på sommerføre synes jeg vår er relativt hard.
3. Er det andre forhold som påvirker fjæringen?
#8
Model S 2013 - 2022 / Hard luftfjæring?
onsdag 07. desember 2016, klokken 13:18
En av de tingene jeg ikke var spesielt imponert over da vi hentet ut en S70D her i vår, var fjæringskomforten. Vi bestilte med luftfjæring og 19 " for å komme så nær en komfortabelt avfjæret bil som var mulig, selv om jeg er klar over at Model S er relativt sportslig satt opp.

Men nylig hadde jeg loaner i Trondheim; en facelift 70D, også med 19" og luftfjæring, og jeg synes definitivt den virket mykere og mer komfortabel. Fortsatt relativt fast, som en tysk bil, men min opplevelse var at den slo mindre over kumlokk og hull i veien i lave hastigheter, og fløt nydelig av gårde i 70-90 på nordtrønderske veier av ymse kvalitet. Jeg rakk å kjøre den ca 130 mil før jeg plukket opp min egen igjen, og syntes sistnevnte er dårligere til å håndtere hull og dumper. Da har jeg kjørt begge bilene på samme dag, og begge minst 20 mil den dagen; riktignok ikke samme strekning, men på sammenlignbar type vei.

Eneste forskjellen på de to er at loaneren sto på piggfrie dekk og min på piggdekk, og at førstnevnte var en facelift-modell. Er de piggfrie dekkene så mye mykere at man faktisk merker det, evt. er det noen som vet om Tesla har justert på hjulopphenget på Facelift-bilene? Jeg har sjekket lufttrykket på min bil og det er riktig.
#9
Model S 2013 - 2022 / Nye seter med regulerbar hodestøtte?
torsdag 20. oktober 2016, klokken 09:35
Fra pressemateriellet til den nye autopilot-teknologien. Passasjersetet på bildet har tydelig en regulerbar hodestøtte og en annen design enn dagens seter på S og X.

Er dette også i produksjon nå?

#10
Model S 2013 - 2022 / Spionerer bilen min på meg?
onsdag 03. august 2016, klokken 09:15
For et par uker siden kjørte vi strekningen Halsa-Vinjeøra som del av en lengre reise. Her er det en del svingete vei, og på nordtur ble jeg liggende som bil nr 3 bak en utenlandsk bil som knapt kom over 60 noe sted og ofte var nede i 50. Det ble naturlig nok kø etter ham, og det blir til at du ligger og bremser ved hver sving for å ikke komme for tett oppi hekken på forankjørende. Dette er uansett veier som ikke egner seg for å kjøre med verken cruisekontroll eller autopilot, så all kjøring var "manuell".

På sørtur noen dager senere var det min ektemake som kjørte, og han ville absolutt fortsette å bruke cruisekontrollen også da vi kom inn på denne strekningen. Jeg advarte om at den ikke var spesielt egnet for svingete vei fordi den forsøker å holde farten så lenge det ikke er noen bil foran.

Interessant nok bremser cruisekontrollen ned på de samme stedene vi ble liggende bak den utenlandske bilen på nordtur. Den sto innstilt på 70 (mer er det ikke vei til uansett) og bremset selv ned så den ble liggende svært rolig rundt svingene i knapt 50. Økte farten igjen ut av svingen. Slik forsatte det. Cruisekontrollen laget snart kø bak oss...

Er det min tur noen dager tidligere som er blitt lagret, selv om jeg ikke brukte noen støttesystemer? Vel er det svingete vei, men jeg nekter å tro at snittet av Teslakjørere som har kjørt det strekket  lå så lavt som cruisekontrollen ville. Som sagt ble det kø bak oss (før vi slo den av og tok over selv). Og det er ikke et strekk hvor man bruker autopilot, så "fleet learning" er vel ikke så sannsynlig?
#11
Vi får bil til helgen og har montert en 32A lader (type 2-kontakt) på en 20A sikring. Det er aktuelt å oppgradere til en sterkere kurs senere, og jeg fikk bekreftet at det er uansett innstillingen i bilen som styrer hvor mye som trekkes, slik at ikke vi trigger automatsikringen. Bilen skal jo også huske innstillingene fra sted til sted.

Så ser jeg på TOCN sin Facebook-side nå en tråd der det hevdes at biler med enkeltlader ikke greier å huske innstillinger over 15A. Stilles den på 16A eller høyere en gang, spretter den automatisk opp i 32A neste gang man kobler til, hvilket får konsekvenser for tidsinnstilt lading. Visstnok bug, evt. feature om man ser veldig godlynt på det...

Er dette riktig? Er det noen med enkeltlader som har erfaring med at det IKKE er slik, og at den husker nedstilling til f.eks. 18 eller 20A selv om kontakt eller leder tilbyr 32A?

EDIT: Ser nå at noen har svart om det samme i en annen tråd nettopp. Setter dog pris på om andre kan bekrefte at det er mulig å få det til å fungere.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10160.msg471036.html#new
#12
Vi er nødt til å montere lading for vår Tesla på yttervegg, uten tak over. Hvor høy IP-grad vil være anbefalt for en slik montering? Ser at mange elbil-ladere som selges har IP-grad 54; er det tilstrekkelig? Dette er på værharde Vestlandet. :-) Utvalget av ladere med f.eks. IP-grad 55 eller 65 er vesentlig mindre.
#13
Model S 2013 - 2022 / Tesla Trondheim
torsdag 18. februar 2016, klokken 10:29
Jeg skal hente ut en 70D ved påsketider. Blir litt bekymret når jeg leser at folk får utlevert biler hvor det er feil som Tesla-senteret helt klart burde sett, og så forstår jeg at dette varierer en del alt etter hvilket senter det er snakk om. Jeg bor tre timers kjøring unna nærmeste service-senter og har ikke noe ønske om ekstraturer for å få rettet feil.

Hva er erfaringene med Trondheim ved utlevering? Har de kontroll på det de skal ha kontroll på? Har det noen hensikt å ta kontakt med dem i forkant for å forsikre seg om at de går ordentlig over bilen, eller blir det bare rot av slikt? Er det noe jeg bør være spesielt obs på? Så langt har jeg bare kunnet observere at servicen er vennlig og blid og hjelpsom, men at det tidvis skorter litt på organisering.

Alternativet mitt for utlevering er Ålesund.

Ved spørsmål om lakkbehandling har jeg også fått anbefalt av dem å bruke Ren Bil og få lagt en Polishangel Cosmic Lakkbeskyttelse. Det er uansett Ren Bil som klargjør bilen for dem, og de kan da gjøre alt i en operasjon. Er det en fordel, eller burde jeg få inspisert den klargjorte bilen først for å ta opp evt. dårlig arbeid, før den går til lakk-beskyttelse? Ser at klargjøring er en av de tingene som mange klager på hos Tesla.
#14
Fant ikke noen tråd om dette annet enn enkelttråder om gummimatter og ladekabler. Og ettersom Tesla sender ut en tilbehørsliste i forkant av levering kan det jo være flere som lurer på det samme. Hva er lurt å krysse av for av det Tesla tilbyr?

Vår 70D uten panoramatak vil bli parkert utendørs og vi kommer til å montere en fast 16 eller 20 A lader med kabel. Vi bor på Nordvestlandet og det er langt mellom superladerne dersom man skal sørover på E39. Ut fra dette har jeg resonnert som så:

Ting jeg planlegger å bestille:


  • Mennekes Mode 3 type 2 til 2 ladekabel, kr 1625,-. Antar det er Saltokabelen Tesla selger, og at den i praksis erstatter en ekstra UMC? Vi kommer da til å ha både denne og original UMC i bilen til vanlig.
    Midtkonsoll foran kr 5240,-
    Gummimatter i fotbrønner foran og bak kr 1650,-
    Gummimatte i bagasjerom kr 1650,- (frunk vil sjelden bli brukt)
    Chademoadapter kr 3600,- Såvidt jeg forstår vil Enova sin utbygging av ladere langs E39 og forsåvidt riksvei 70 inkludere en del Chademopunkt
    Touch up pen kr 160,-

Ting jeg lurer på å bestille:


  • Tire inflation kit kr 410,- er vel anbefalt så lenge det ikke medfølger nødhjul?
    Solskjerm til bakluke kr 760,- Vi har hund, og regner med at det steker godt inn gjennom bakruten? Men Tesla sier at sikten ikke reduseres av solskjermingen, stemmer det?
    Rødt adapter - hvor ofte er det behov for det langs veien?
    Og noe jeg er veldig usikker på: Tesla Outdoor Car cover til kr 3300: Vel skal vi gateparkere bilen og det er værhardt her, men å dra et trekk av og på tidvis skitten bil er vel ikke akkurat ideelt for lakken? Legger vel heller pengene i en god forsegling.

Noe annet jeg burde ha tenkt på?
#15
Beklager hvis dette er en dobbelpost, men min DES har ringt og tilbudt meg å legge til autopilot før bilen produseres, selv om jeg ikke opprinnelig valgte det. Autopiloten i seg selv er ikke så viktig for meg, men jeg spurte for sikkerhets skyld om automatiske fjernlys (dimming) er på standard bil. Han sier det ikke er det, og nettsiden kan indikere det samme, men greit å få vite det sikkert av noen som har bil, jfr. gjennomsnittlig etterrettelighetsnivå på nettside og Teslas selgere. ;-)
#16
Ser at Tesla nå har tatt bort informasjon om forventet levering på bestillingssiden for Model S.

Sist gang jeg sjekket dette var bestillingstiden en god del redusert fra det den lå på etter at D-versjonene (og deretter 70D) ble lansert - da var den jo oppe i fem-seks måneder på det verste. Her utpå høsten var den vel under to måneder - og nå altså ingen informasjon.

Tesla leverte i underkant av det totale produksjonsmålet for 2015, og naturlig nok var nesten all leveranse Model S siden X knapt er sluppet.

Kan dette bety at Model S-salget har falt, og at Tesla produserte opp køen av bestillinger før nyttår for å komme nærmest mulig salgsmålet for 2015?

Jeg har bestilt utsatt levering selv - hva får andre opp som nylig har bestilt, og som ba om raskest mulig levering?
#17
Model S 2013 - 2022 / Fast parkeringsplass i bakke på vinterføre?
tirsdag 25. august 2015, klokken 23:48
Jeg har forsøkt å google om det er noen relevante tråder på dette fra før, men fant bare rene hill holder-diskusjoner, så here goes:

Når vi får vår Model S vil den bli gateparkert; det er ikke egne oppstillingsplasser for bygården vi bor i. Når den ikke trenger å lades kan den stå på gateplan foran gården (flatt terreng). For lading hadde jeg tenkt å få til et ladepunkt på yttervegg som vender mot blindgaten på siden av gården. Denne gaten har betydelig helning, kanskje så mye som 7-8 % på det meste. Faktisk ender den i en bred stentrapp ned mot gaten vi har adresse til. Her er det en plass ved husveggen som alltid er tom, og jeg har fått klarsignal for å sette opp lading som trekker fra en av våre kurser. Akkurat dette feltet er litt mindre bratt.

Men hvor god er egentlig Park-funksjonen på Model S med firehjulstrekk? Har sett innlegg om at RWD-utgaven kan skli; det er bare bakhjulene som er låst når man går fra den i Park. Gjelder det samme på 4WD eller låser den på begge hjulparene - noen som vet? Og hva er erfaringene med å parkere en Model S i bakke på vinterføre over tid? Jeg planlegger parkering med snuten vendt oppover bakken.

I samme gate greide en Nissan Pathfinder å finne sin egen sti ned stentrappen for noen år siden. Parkert med motoren i gang og varme dekk på blank is nederst i den aktuelle gaten - isen smeltet visstnok under hjulene. Det er sjelden det er slike forhold her, men likevel...
#18
Model S 2013 - 2022 / Ny blåfarge - erfaringer?
lørdag 22. august 2015, klokken 10:28
Er det noen som har fått utlevert Model S med den nye Ocean Blue-fargen ennå, og har gjort seg noen erfaringer med den om hvordan den er å holde? På den gamle var vel riper ganske synlig, er det det samme med den nye?
#19
Model S 2013 - 2022 / Verditap 3-5 år - oppdatert vurdering 2015
fredag 07. august 2015, klokken 11:38
Jeg vet det er flere tråder om prisutvikling og verditap, men de har en tendens til etter hvert å handle om BMW eller Tesla er den beste bilen, eller så er de preget av doktorgradsavhandlinger om hva  verditapet blir etter 20 år, gitt 15 ulike forutsetninger ;) Eller så er det løpende rapporter om hvordan konkrete P-modeller på Finn går opp eller ned i pris fra uke til uke.

Jeg er bare på jakt etter en grov, men oppdatert idé om verditap på 3-5 år gammel bil, ikke Performance, greit utstyrt. Leasingselskapene har vært svært pessimistiske, og selv Grønn bil estimerer en restverdi på 53 % etter tre år, 42 % etter fem.

Nå har jo bilen vært på markedet en stund: Hvis man ser bort fra Performance-modellene som tydeligvis følger sin egen logikk, tilbys det nå 2013-modeller av helt vanlig S85, moderat utstyrt, men med skinn, for ca 500 000 kr på FINN. Såvidt jeg kan se av gamle tråder kostet slike biler et sted rundt 600 000 nye, litt avhengig om de er solgt før eller etter prisøkningen høsten 2013. Det gir et verditap i størrelsesorden 17 % på to år, tross alle nyvinninger som er kommet etterpå.

Jeg får ikke det til å rime med et verditap på tre år på 50 % for en vanlig Model S. Det lukter mer 30-40 %, hvilket er på nivå med de mest attraktive bensin/dieselmodellene. Og så vet man selvsagt aldri hvor elbil og spesielt Model S går hen prismessig.

Lanseringen av X vil sannsynligvis føre til at det kommer mange flere Model S på bruktmarkedet etter hvert, og prisene kan gå ned. På den annen side er det bare ca 100 stk der nå og bilen er stadig populær. Model 3 er fortsatt minst to år unna (og kanskje noen Tesla-uker i tillegg?). På det tidspunktet kan vi også begynne å nærme oss en justering av avgiftene for elbil, kanskje spesielt de motorsterke.

Så hva er det oppdaterte bildet av verditapet 3-5 år frem i tid? Tør man tro på en restverdi på omkring 45 etter fem år? Noen høyere/lavere?  8)




#20
Når Model X blir lansert, har Model S endelig fått sin første reelle konkurrent på plass og rekkevidde. En del har da også kjøpt Model S i påvente av X.

Model S er relativt sett billig å kjøpe i Norge på grunn av avgiftsregimet, men i USA og flere andre markeder er den ikke det i samme grad. Det er også et åpent spørsmål hvor mye høyere Tesla tør prise Model X enn hva de tar for Model S i dag - av samme årsak.

Nå, kort tid før den ventede lanseringen av Model X, benytter Tesla ulike grep for å selge mest mulig Model S før X er klar. Mer effekt, vervekampanje, godt priset 70D etc.

Så spørsmålet er: Når Model X er lansert, hvor sannsynlig er det at Tesla over litt tid blir nødt til å nedjustere prisene på Model S for å holde oppe salget av den?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA