Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - K

#1
BMW i3 / Kjøre Oslo - Stockholm
torsdag 19. mai 2016, klokken 17:55
Hei folkens,

Er det i3-eiere her som har en kvalifisert formening om hvor lang tid man vil bruke på å kjøre Oslo - Stockholm inkl. hurtiglading på Fortums stasjoner?

(2014-modell i3)
#2
Model S 2013 - 2022 / Durelyd / summelyd fra kjølepumpe foran, 85D
fredag 28. august 2015, klokken 11:27
Jeg har byttet ut min gamle P85 med en 85D, og merket umiddelbart at det er en ekstra summelyd / durelyd som kommer og går på den nye bilen, hørbar stort sett i hastigheter under 50-60 km/t.

Frekvensen (tonen) på lyden varierer, med "kontinuerlige overganger" mellom de 2-3 forskjellige tonene/frekvensene. Tonen/frekvensen er ikke proporsjonal med hastighet eller grad av pådrag. Lyden kan komme umiddelbart ved oppstart, eller den kan være fraværende slik at jeg kun hører den etter en stund. Den kan også forsvinne igjen, så det er ikke alltid jeg hører den selv mot slutten av en kjøretur.

Tok det opp som et punkt da bilen var inne på verksted (Grorud, Oslo nord) sist, og fikk som forklaring at det jeg hører er en kjølepumpe til fremre drive unit, som jeg naturlig nok ikke hadde på P85. Virker som designet, sa de.

Er det andre som har erfaring med dette, og som kan bekrefte det jeg fikk vite på verkstedet, altså at det skal være slik?

Lyden er såpass irriterende (jeg savner den stillheten jeg var vant med fra P85) at dersom det skulle være en temperaturføler eller lignende som ikke virker som den skal så er det viktig for meg å få overbevist Tesla om det for å få det fikset.

Håper på innspill / erfaringer fra andre 85D-eiere!
#3
Jeg lager en tråd for deling av erfaringer med aktiv cruise.

- Hvordan virker den? Køkjøring med mye stopp og start? Flerfeltsveier?Svingete vei?
- Har Tesla klart å lage styringsalgoritmer som er på høyde med for eksempel BMW og Audi sine?
- Hva er nytt/bedre i forhold til tilsvarende fra andre fabrikanter
- Hva er forbedringspotensialene?
#4
Model S 2013 - 2022 / Model S på bane
fredag 23. mai 2014, klokken 13:23
Det hadde vært interessant å høre litt om erfaringer fra banekjøring med Tesla Model S, dersom noen her har prøvd seg på dette. Ser at noen har planer om Nurburgring-tur i løpet av sommeren, og har lekt litt med den tanken selv.

Til info er det mulighet for banekjøring på Rudskogen i kveld, med Norsk Sportsvogn Klubb:
http://www.sportsvogn.no/sitepageview.aspx?articleID=511

Dette er jo en fin anledning til å få en prøvesmaking før en evt. tur til Nurburgring. Nytter det å tenke på rundetider, eller blir temperaturen for høy og effekten begrenset så fort at det er bare å glemme sammenligninger mot andre bilens rundetider?
#5
Model S 2013 - 2022 / Lyder fra sikkerhetsbeltet
fredag 21. mars 2014, klokken 13:55
Flere enn meg som har latt seg plage av "gnikkelyder" fra setebeltet ved små bevegelser i dette, som for eksempel når man kjører over små ujevnheter i veien, eller rett og slett trekker pusten?

Lyden kommer fra plastdekselet der sikkerhetsbeltet går inn i "stolpen", pga at friksjonen mot plastdekselet er så høy at beltet går i små rykk og napp når det er små bevegelser. Et materiale med mindre (statisk) friksjon burde vært brukt.

En mulig quickfix for de som ønsker å kvitte seg med ulyden er å sette på en tapebit akkurat der sikkerhetsbeltet ligger an mot plastdekselet. Det bør være en slitesterk og glatt tape, og selv var jeg heldig og fikk en liten vareprøve av 3M "PTFE Film Tape, Glass Cloth Tape) som fungerer perfekt (så langt). Produktnummer 5451 hos 3M. Tapen er nesten gjennomsiktig, gir riktig nok en synlig mørkere farge enn plasten under. Eneste "catch" er at dette tydeligvis er et rimelig spesielt produkt, for prisen er 1500 kroner(!!) pluss mva for en rull.

Noen som har funnet bedre/rimeligere løsningen for å kunne nyte knirkfri kjøring?
#6
Hei!

Jeg kjøpte en pent brukt TMS mandag for en drøy uke siden, oppdatert med siste software (1.49.83?). Onsdag oppsto en ladefeil etter at den hadde nådd 90% som angitt, og i løpet av tre døgn (tilkoblet UMC) i garasjen var 12V batteriet flatt.

Er det flere som fremdeles opplever disse ladeproblemene med Schuko kontakt (16A/13A) og Tesla UMC, og med tapping av 12V batteriet som konsekvens, selv etter siste software-oppdatering?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA