Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - TorAtle

#1
Har kun 40cm til nabobilen i garasjeanlegget og ønsker en ladekabel der pistolen tar lite plass og kabelen går mest mulig nedover. Likte designet til Charge Amps Beam, men den kommer dessverre kun i 5m lengde. Må være minst 7.5m. 3-fas 16A. Noen forslag?
#2
BMW i3 / Å bytte i3 med en langtrekkende elbil..
mandag 03. juli 2017, klokken 21:26
Jeg var på tur fra Oslo til Stockholm før helgen. Siden min 60Ah i3 ikke var egnet for formålet byttet jeg til meg en Toyota hybrid. Veiene var stort sett gode med passe lite trafikk, og Toyotaen gled avgårde i fartsgrensen pluss litt til. Turen gikk fint. Det mest negative var at jeg måtte finne alternativ parkering da hotellet var tom for p-plasser. Slikt skjer.

Tilbake i i3 og på E6 blir man raskt minnet på hvor mye energi det er i bensin og hvor lite det er i batteriet vårt. Oslo til laderen McDonalds Vestby spiser nesten halve batteriet mitt dersom jeg kjører i komforthastighet.

Så tenker jeg på Jaguar i-Pace som jeg står på venteliste for. Hvordan ville den turen til Stockholm vært? Ifølge egotrip.se, rimelig frustrerende. Jaguaren finnes ikke i lista over tilgjengelige biler, så jeg valgte Tesla S90D. I komforthastighet og uten lademulighet på hotellet - 8 ganger på hurtiglader.

Spørsmålet er om ikke Teslaene og snart Jaguar/Audi/EQ er mer å betrakte som mellomdistanse-biler. Ville ikke turen til Stockholm vært betydelig enklere i en leiebil, et fly eller tog?

Gitt at i3 fungerer utmerket i hverdagen (og det gjør den for meg), ville dere byttet med en elbil som fortsatt ikke er spesielt godt egnet til langtur?
#3
Det bygges nye boligsameier "overalt" i Oslo om dagen. Som elbil-eiere, finnes det noen av disse vi kan kjøpe leilighet i? Ingen av de jeg har sett på sier noe spesifikt om dette, noe jeg tolker som at det ikke blir tilrettelagt for lading.

Noen som vet mer?
#4
Har mottatt pristilbud fra elektriker på installasjon av ladepunkt (Schneider EVlink veggboks). Jeg stusser litt på jordfeilbryter som er oppført som "Jordfeilbryter 30mA type B spesiell for el. biler" til 4000kr + mva. I dokumentasjonen til Schneider EVlink står det at jordfeilbryter "30 mA type A Si" skal brukes.

Til sammenligning så er prisene på sikring (1800kr + mva) og enfas seriemåler (1400kr + mva) mer i samsvar med hva jeg hadde antatt på forhånd.

Bør jeg be elektriker finne frem til en annen jordfeilbryter?
#5
BMW i3 / Gassrespons og regen på i3
søndag 22. desember 2013, klokken 11:47
Kan melde om et par snodige problemer med i3.

Den har en veldig merkbar throttle lag som får tankene tilbake til 80-tallets turbo-motorer. Hvorfor vil BMW ødelegge elmotorens respons på denne måten? Merkelig valg.

Regen reduseres en god del når man svinger. Den negative akselerasjonen man forventer og bruker aktivt for å redusere hastigheten er plutselig ikke der lenger når man svinger, og jeg så meg flere ganger nødt til å bruke de vanlige bremsene. Overgangen var brå og ikke velkommen.

Kan ikke huske å ha lest om slike problemer i de mange testene som ligger online.
#6
Først, ta en titt på denne: http://www.pinion.eu/PDF/pinion_catalogue_2012_web.pdf. Pinion lanserer i første halvdel 2012 en girkasse for tråsykkel. 18 gir med utveksling som spenner 636%. Vekt ca 2.5kg. Rohloff sitt navgir med 14 gir og noe over 500% er det nærmeste som er sammenlignbart. Shimano Alfine og Nexus er billigere alternativer.

Pinion sin store fordel er at den sitter i ramma. God bakkeklaring pga lite krankdrev og lav vekt på bakhjulet som stadig oftere er avdempet. Kan også utstyres for beltedrift. Ulempen er at den krever spesialtilpassede rammer.

Og Pinion har videre planer, nemlig modellen E1.8. 800W, 8 gir, 457%, 4.6kg. Dette er et tysk firma, så regn med at de gir motoren en 250W-modus. Vekten er temmelig bra med tanke på at man kan trekke fra vanlig girutstyr og krank+lager.

Jeg regner med at vi vil se E1.8 på noen fulldempede tyske rammer først. Prisen blir ... høy.

Edit: glemte link til E1.8: http://www.pinion.eu/PDF/pinion-ebike-postkarte-2011_web.pdf
#7
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Haibike eQ Xduro
mandag 05. september 2011, klokken 17:59
http://www.haibike.de/produkte_detail_en,,4879,detail.html

Fulldempede stisykler generelt gir en komfortabel og ganske oppreist sitteposisjon. Med rett dekk er de også velegnet for både pendling og bysykling. I tillegg er de selvfølgelig veldig moro i marka.

http://galegleder.no/ i Oslo direkteimporterer Haibike. Jeg har for-forhåndsbestilt 2012-modellen :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA