Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - GelpMan

#1
BMW i3 / Trådløs 7.2kW Lading
tirsdag 06. desember 2016, klokken 23:07
Litt i dyreste laget for meg.... Men blir sikkert billigere med tiden??

https://www.pluglesspower.com/shop/bmw-i3-reservation/
#2
Så var det sånn igjen, vinteren nærmer seg og bilen skal klargjøres for dette. Når bilen var på service i April ville verkstedet så gjerne bytte gummi på bakdekkene "her var det slitt sa dem". Men for 2500,- kr dekket var ikke det så atraktivt "glem det sa jeg" Bytter jo snart til sommer

Vinteren nærmer seg og tiden er nå inne. Så da bestillte jeg dekk sjøl, 4stk Nokian Hakkapeliitta R2 155/70 R19 88Q XL på Skruvat.no til 1445,-kr stk Prismessig vet jeg ikke om jeg har gjort noe direkte kupp da de tar 95,- i frakt pr dekk og så ble det 500,- for omlegg, avballansering osv på lokalt verksted. Så totalen ble 1665,- kr pr dekk hvis man skal sammenligne dette med et utsalgsted som tar hele jobben. Totalen skal bli noe dyrere følg med....

Når jeg tar ut de gamle vinterdekkene (orginale Bridgestone Blizzak) fra boden innser jeg at det kanskje er litt overdrevet og levere alle dekkene til omlegg. Det er 5-6mm med mønster igjen på de gamle fordekkene så jeg bestemmer meg derfor for å legge om dekk på bare 2 av felgene, sette disse bak og beholde de gode gamle dekkene foran. For de som lurer er dette helt lovlig, så lenge dekkene er like på samme aksling.

Alt montert og vinterdekkene sitter på bilen. De orginale foran og nye Nokian bak. Resetter Tmps systemet og setter kursen til nærmeste bensinstasjon for påfylling/kontroll av luft. Merker umiddelbart at bilen ikke regennererer når jeg går av gassen, enpedalskjøring ikke mulig og særdeles uvant. I første sving opplever jeg at bilen først understyrer for så og overstyre mitt i svingen, samtidig som antisladd ikonet blinker som aldri før. Jeg konkluderer med at det er alt for lite luft i dekkene bak, og at disse må være sykt myke i gummien. Når jeg kommer frem og skal fylle luft bekreftes dette 1.9 bar bak er alt for lite, fyller opp til 3.0 bar resetter Tmps og kjøre videre. Men problemet gir seg ikke, bilen føles helt feil, antisladd systemet lyser opp i alle svinger og nesten ingen regenerering. Kjører rundt i distriktet på en 70-80km lang tur i den trua at dekkene må være glatte av silikon, dekkene må kjøres inn eller noe... Bilen blir noe bedre mot slutten av turen, men føles helt feil (kjennes ut som bilen har nesten flate dekk bak)

Dagen etter og minst 5 timer Googling om problemstillingen, ble jeg ikke noe klokere. Bestemmer meg for å kjøre til et dekk verksted og prøve og få svar på noen spørsmål. Det jeg lurer på er følgende
1: Kan forskjellen på diameteren foran og bak få bilen til og tro at bilen skrenser (hjulet forran beveger seg fortere rundt en hjulet bak) og aktiverer antisladdsystemet. Dette virker for meg usannsynlig men ikke umulig (sikkert noen som gidder og regne på det, nytt dekk har 10mm?? vs brukt dekk med 5mm igjen fordelt på omkretsen av 19" osv)
2: Rullemotstanden i dekkenne er klasifisert som C foran og A bak kan dette virke inn på systemet. Bilen oppfatter dårlig grep bak...? (forskjellen foran og bak er markant?)
Dekkmannen kunne ikke svare annet at det ble for teknisk for han... så regner ikke med at dette er en vanlig problemstillig andre bileiere har hatt før meg... Fant jo ingenting ut av det på Google selv

Da var det bare en ting å gjøre, skifte dekkene foran med de nye jeg har liggende. 550kr for den jobben (da er totalen oppe i 1800,- kr dekket)

Spenningen var stor da jeg kjørte fra dekk verkstedet men oppdager fort at alle problemene var borte. Bilen er tilbake til det normale og alt er som før. Selv sitter jeg igjen glad og fornøyd, med det som trolig må være den mest "følsomme" bilen jeg har eid. Nå sitter jeg igjen med 2stk Bridgestone Blizzak dekk med 5-6mm mønster, klok av skade men til ingen nytte. Men håpet er at nesteman som Googler dette havner "her" og blir fortere klok en det jeg gjorde. (dekkene selges forøvrig 500kr for begge, bor i Øst og i nærheten av Ski. Send PM)

Litt Klokere Mvh GelpMan




#3
BMW i3 / BMW Online
torsdag 31. mars 2016, klokken 14:25
Hei.

Når jeg går via Connected Drive, og inn på BMW Online får jeg meldingen "No connection"

Det virker som det ikke er kontakt med simkortet/3G eller forbindelsen med mobilnettet. Har hatt problemer med å starte precondition osv via appen etter service i mars. ( Da hadde de store problemer med og laste inn ny software i bilen... Gikk på det 3 forsøket sa de... ) Har derimot ingen problemer med å lese av ladestatus osv via appen på min Android tlf.

Nå er jo bilen 2år gammel, var BMW Online en betalt tjeneste?? Mener å huske det var noe som fulgte med som skulle vare i 2år, men finner ikke det i kontrakten.

Ellers er det vel litt rart at det står "No Connection" burde vel stått noe slikt "Services not available, contact your local BMW service senter"

Mvh GelpMan
#4
BMW i3 / Der forsvant varmen gitt.
torsdag 12. februar 2015, klokken 19:57
Der sluttet varmen i bilen og virke :'( >:(

Prøvde å stoppe og skru av og på bilen, til ingen nytte.

Så gjorde jeg det lureste jeg har gjort på lenge, spyle rutene... var bare å stoppe og skrape bort den tynne filmen med is som gjorde at jeg ikke så noen ting.

Kom meg hjem, men hva gjør jeg nå? Dette kvalifiserer vel til "vei assistanse" med leiebil?? Umulig å kjøre bilen nå som det er minusgrader ute...

Har siste software, bilen var inne og byttet Ladestyrings-enhet og motorstyrings-enhet (som dem kalte det, altså KLE/EME bytte) I begynnelsen av januar.
#5
BMW i3 / Delelister
torsdag 18. desember 2014, klokken 12:18
Delelister for BMW i3 + REX

Link:http://www.partsbase.org/bmw/i3-i01-eu/

Komplett (tror jeg) med bilder og greier ;)
#6
BMW i3 / Drivetrain Error
onsdag 29. oktober 2014, klokken 08:36
Fikk opp denne meldingen da jeg startet bilen i morges, bilen har ikke vært i bevegelse så jeg stusser litt. Trykket På "OK" og kjørte en liten runde i nabolaget, bilen oppfører seg normalt. Har stoppet og startet bilen uten flere feilmeldinger, får heller ikke opp meldingen via "status check" eller hva det heter i menyen. Så jeg tror vel i utgangspunktet at det skyldes feil på en sensor, hva tror dere?

Har nyeste software. Vet jo det er andre som har hatt / har samme problem, men var dette før software oppdateringen?
#7
BMW i3 / Koding av BMW-i3
fredag 10. oktober 2014, klokken 10:03
Hentet fra BMW-i3 sin uoffisielle Facebook side.

Dette er vel for de viderekommende :P

Edit:11.10.14
Lagt til nyere og forbedret turtorial

Edit: 23.10.16
La til en ny pdf fil, koding turtorial
#8
BMW i3 / Skjult service meny
fredag 10. oktober 2014, klokken 09:55
Har klippet og limt dette fra BMW-i3 sin Uoffisielle facebook side.
Vet ikke om dette fungerer på Europeiske modeller.

Har ikke testet selv ennå da kona har bilen, prøver senere ;)



Hidden Service Menu on Instrument Cluster

To enter the menu, hold down the trip meter button on the side of the instrument cluster screen for 10 seconds. From then on, pressing this button means "next" and holding down the button means "select".


To begin with you have only these options available:


1 Identification

    1.01 Conv. Index (1/mls)
    1.02 SWFL 1
    1.03 VIN
    1.04 HMI Version

2 System test
3 Start roller
10 Unlock

To unlock the following menus, you will need the VIN from 1.03 above. Add the last FOUR digits together (other BMW models require adding the last five digits) to get your unlock code. e.g if your VIN is L12345, your code is 2+3+4+5=14. If that doesn't work, try adding the last five digits.

11 Consumption
11.01 Consumption dist. (l/km)
11.02 Consumption time (l/h)

12 Range
12.01 Range consumption (l/100km)
12.02 Range (km)

13 Fuel Tank/Battery
13.01 tank left (ohm)
13.02 tank right
13.03 tank left (litres) - zero
13.04 tank right  7.9l
13.05 tank total
13.07 display value
13.07 tank phase. 1
13.08 Batt. Kapa. Max.  19.8 kWh (maximum designed battery capacity)
13.09 State of charge
13.10 Batt. Ladung (battery charge)
13.11 Batt. Anziege (battery meter indication)

14.01 O. Temp. Sensor
14.02 O. Temp. Raw data
14.03 coolant temp
14.04 oil temp
14.05 batterietemp

15.01 litre counter
15.02 time counter
15.03 distance counter
15.04 kWh-Zaehler ("kWh counter")

16.01 v CAN (km/h)
16.02 v Display (km/h)
16.03 Cruise Control (km/h)
16.04 Rev. Counter (1/min)

17 System Voltage
17.01 Ubatt (V)

18 Accoustics
19 DTC
20 Dimming LCD
20.01 LCD temp. Sensor (ADC)
20.02 LCD temperature (C)
20.03 Light sensor
20.04 LCD luminance

21 Dimming PWM
21.01 Dimming wheel
21.02 Display
21.03 Scales/pt. orange
21.04 Underfloor pointer
21.05 Status lights
21.06 Status lights blue

22 CBS (condition based service)
22.01 km/year short term (km)
22.02 service call status
22.03 Limit, time (Month)
22.04 Limit, distance (km)

23 Check
24 Correct. Factor (careful!)
25 software  reset
#9
BMW i3 / Kan REX ettermonteres?
fredag 10. oktober 2014, klokken 09:46
Er dette mulig? Vet jo at det fører til at bilen havner i en annen avgiftsklasse osv.

Men hvis staten gir hybrid en mildere avgiftsklasse i fremtiden er det jo en tanke?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA