Sammenlignet med Hyundai Ioniq tilbyr Jaguar i-Pace noe mer plass, betydelig bedre ytelser, skarpere kjøreegenskaper, et interiør med langt større luksusfølelse og langt bedre langturskomfort. Men dette kommer også sammen med et markant høyere forbruk, slik at at rekkevidde + nødvendig tidsforbruk på ladestasjonen til sammen gir Jaguaren mindre fordeler som langtursbil enn hva noen hadde håpet.
Med i betraktningen hører det også med at du får en Ioniq for rundt 30-40% av hva en i-Pace koster.
Dette er med på sementere inntrykket av at i-Pace - og andre kommende modeller fra tradisjonelle premiumfabrikanter - er skuffende og halvhjertede forsøk på å markere seg overfor markedslederen Tesla.
Eller er det helt urimelig å trekke en slik slutning? Og behøver en premium elbil gå langt? Synes du enkeltes kontroll over forhåndsforventninger har vært for dårlig?
Kanskje går vi en framtid i møte der lang rekkevidde på linje med en fossilbil med full tank ikke vil være normen - omtrent slik Volvos forsknings- og utviklingssjef Henrik Green har antydet:
Med i betraktningen hører det også med at du får en Ioniq for rundt 30-40% av hva en i-Pace koster.
Dette er med på sementere inntrykket av at i-Pace - og andre kommende modeller fra tradisjonelle premiumfabrikanter - er skuffende og halvhjertede forsøk på å markere seg overfor markedslederen Tesla.
Eller er det helt urimelig å trekke en slik slutning? Og behøver en premium elbil gå langt? Synes du enkeltes kontroll over forhåndsforventninger har vært for dårlig?
Kanskje går vi en framtid i møte der lang rekkevidde på linje med en fossilbil med full tank ikke vil være normen - omtrent slik Volvos forsknings- og utviklingssjef Henrik Green har antydet:
SitatGreen tror at neste generasjon bilkjøpere som vokser opp med batteribiler vil være fornøyd med at bilen kun har nok strøm til en vanlig hverdags bruk før den må lades igjen.Link
Det er vel akkurat som at ungdommen i dag er fornøyd med mobiltelefoner hvis batteri varer kun en knapp dag også – slik var det ikke for ti år siden.