Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Gordon Retriever

#1
Elbilen i Samfunnet / Premium elbiler med skuffende kort rekkevidde
torsdag 25. oktober 2018, klokken 22:43
Sammenlignet med Hyundai Ioniq tilbyr Jaguar i-Pace noe mer plass, betydelig bedre ytelser, skarpere kjøreegenskaper, et interiør med langt større luksusfølelse og langt bedre langturskomfort.  Men dette kommer også sammen med et markant høyere forbruk, slik at at  rekkevidde + nødvendig tidsforbruk på ladestasjonen til sammen gir Jaguaren mindre fordeler som langtursbil enn hva noen hadde håpet.

Med i betraktningen hører det også med at du får en Ioniq for rundt 30-40%  av hva en i-Pace koster.

Dette er med på sementere inntrykket av at i-Pace - og andre kommende modeller fra tradisjonelle premiumfabrikanter - er skuffende og halvhjertede forsøk på å markere seg overfor markedslederen Tesla.

Eller er det helt urimelig å trekke en slik slutning? Og behøver en premium elbil gå langt? Synes du enkeltes kontroll over forhåndsforventninger har vært for dårlig? 

Kanskje går vi en framtid i møte der lang rekkevidde på linje med en fossilbil med full tank ikke vil være normen - omtrent slik Volvos forsknings- og utviklingssjef Henrik Green har antydet:

SitatGreen tror at neste generasjon bilkjøpere som vokser opp med batteribiler vil være fornøyd med at bilen kun har nok strøm til en vanlig hverdags bruk før den må lades igjen.

Det er vel akkurat som at ungdommen i dag er fornøyd med mobiltelefoner hvis batteri varer kun en knapp dag også – slik var det ikke for ti år siden.
Link
#2
Model X 2014 - 2022 / Tesla vs. fossilbil i 2018: Økonomi
søndag 12. august 2018, klokken 23:21
Hva er smarteste valget rent finansielt:  Subaru Outback til kr. 600.000 eller Model X inventory til 750.000.

Bilen skal erstatte en 2008-modell som har kjørt ca. 150.000km. Denne bilen skal beholdes.  Forventet kjørelengde settes derfor til 16.000km pr. år og restverdi etter 10 år til null.
Anslått bensinkostnad 2.000 kroner pr. mnd. med bensinpris 17 kr. pr. liter.  Bompengeutgifter er en ikke-sak.

Spør  for en venn som helt tilfeldigvis er blitt litt i tvil om å kjøpe ny Subaru.

#3
Hyundai KONA / Livet sammen med Kona
fredag 10. august 2018, klokken 21:04
Når dette skrives er det fortsatt en stund til de første norske Kona-bestillerne får overlevert sin bil, men vi kan like godt være litt tidlig ute med denne tråden:

Dette er stedet for diskusjoner og spørsmål som ikke umiddelbart ser ut til å passe andre steder.
Har du montert takboks eller bare er ekstatisk over kabelholderen til den nye ladestasjonen din?  Pictures or it didn't happen. :D

Og ikke minst: Fortell om turer du har hatt der du har nytte av den lange rekkevidden.

Siden Kona ikke er noen lang bil, ser det dessverre ut som man fortsatt må ha med telt på turene i fjellheimen.  Likevel, utility-mode ser ut til å være en praktisk funksjon:  Med den aktiv er framdriftsmotor og lys frakoblet, mens varme/klima, radio samt USB-uttak er tilgjengelig og driftes av hovedbatteriet:


https://www.youtube.com/watch?v=J0Z2H_kfCBA
#4
Hyundai KONA / Alternative sommerhjul
torsdag 02. august 2018, klokken 16:38
Det er sikkert flere som går med planer om andre sommerhjul  enn de aerodynamiske 17-tommerne den ruller av båten med.

Da passer dette akkurat for temaet i denne tråden:  Valg av felger, dekktype, dimensjoner.  Både planer og erfaringer - også med økning i forbruk og støy.

Under vises bilde av Fossilkona på 235/45-18 Goodyear Eagle.  Ved siden av å være 20mm bredere, er også sideveggen på disse dekkene 10% lavere enn på standardimensjonen 215/55-18.  Kanskje særlig dette siste gjør meg skeptisk mht. støy.  Andre kan vurdere saken annerledes.


#5
Tesla / Er henvisningsprogrammet på vei ut?
onsdag 01. august 2018, klokken 17:52
Tesla har nylig forlenget henvisningsprogrammet, men gjør det samtidig klart at biler bestilt gjennom henvisningsprogrammet etter 16. september kun vil få ett års fri superlading.

Sitat
S/X/3P cars ordered with a code before September 16th will still qualify for free unlimited supercharging for the entire duration of original vehicle ownership, cars ordered after September 16th will only get one year of free supercharging.

Denne begrensningen i tilgangen til fri superlading kan være  et tegn på at Tesla ser at dette pågangen til superladernettverket vil øke, og at fri lading derfor er et gode med økende verdi.

Tidlige Teslaer kunne kjøpes med livslang, fri superlading.  Senere ble dette begrenset til livslang, fri superlading kun gjennom henvisningsprogrammet, før det igjen ble begrenset til fri superlading gjennom henvisningsprogrammet for kjøper inntil bilen ble solgt videre.    Underveis er også en kontantrabatt for kjøperen blitt borte fra henvisningsprogrammet.

For noen kan det derfor virke som om henvisningsfordelen for kjøper er blitt mindre.

Kan dette tyde på at Tesla er så sikre på sitt eget produkt og forspranget de har på konkurrentene, at de ikke behøver å gi kjøpere økte fordeler?



#6
Oslo-avisen Aftenposten har i dag en artikkel med følgende overskrift.  Artikkelen ligger bak betalingsmur, men er også gjengitt i sin helhet i samarbeidende aviser utgitt i andre byer.

Ingressen lyder:

SitatI et kappløp om å tilbakelegge nesten 1000 kilometer raskest, ble en Tesla Model X slått av den nye Hyundai Kona Electric. Hyundaien koster under en tredjedel, og manglet attpåtil tilgang til lynlader. Er sykdommen rekkeviddeangst utryddet?

Deler av innholdet med noen kommentarer:

SitatTorsdag denne uken kommer de første 100 kundebilene av den nye elbil-modellen Hyundai Kona Electric til Norge. Den tilhører en ny klasse av biler som både er relativt «rimelige» (listeprisen er 325.000), og har en rekkevidde på nesten 500 kilometer før de må lade. De kan også lynlades med 100 kilowatt eller mer.

Til nå har det bare vært de svært kostbare Tesla-bilene som har kunnet nå så langt, og som også har vært alene om å ha tilgang til virkelige lynladere. Nå er flere merker på vei med lignende biler

Her synes jeg artikkelen er med på å bygge opp om en forventning bilforhandlerne ikke kan leve opp til:  Tesla er fortsatt en av svært få som kan levere elbiler med lang rekkevidde og forholdsvis kort leveringstid.

SitatElbil-blogger Bjørn Nyland ville teste hvordan den nye koreanske «billigbilen» Hyundai Kona Electric klarte seg i en konkurranse mot en Tesla Model X til 1,2 millioner kroner (startprisen er på 703.000, men da er batteriet og rekkevidden mindre enn i modellen som var med i testen).

Reglene for de to sjåførene var mest mulig realistiske:

Det var ikke tillatt å kjøre mer enn 10 kilometer over fartsgrensen på strekningen Oslo-Trondheim-Oslo.

Når pressen tre uker før skolestart gjengir en profilert youtubekjendis på en måte som kan tolkes dithen at det er ok å kjøre 10km/h over fartsgrensen, er dette uheldig.  Det er riktignok få 30- og 40-soner på hovedveiene mellom Oslo og Trondheim, men jeg ser ikke bort fra at noen henger seg opp i utsagnet.


Sitatstrekningen Oslo – Trondheim ble utpekt fordi den ikke har såkalte lynladere tilgjengelig for konaen.

Bare Tesla har utbygd et nettverk av slike ladere, og de er forbeholdt merkets egne biler. [...]Likevel gikk seieren altså til Hyundai.

Den knepne seieren vil trolig bare bli større ved neste forsøk. Ladeselskapene Fortum og Grønn Kontakt planlegger nå å bygge ut såkalte lynladere langs de store gjennomfartsårene i landet.

– Dersom den samme testen gjennomføres om et år, vil jeg anta at en strekning som Oslo – Trondheim stort sett vil være dekket av lynladere, sier daglig leder Ole Henrik Hannisdal i Grønn Kontakt.

Ok, så da blir det altså full utrulling av hurtigere ladere i året som kommer.


SitatFungerende kommunikasjonssjef Nils Sødal i NAF er enig i at rekkeviddeangst nå er noe som bare finnes i hodene på folk som ikke har elbil. Men han påpeker at en ny engstelse er i ferd med å melde seg.
[...] Derfor er vi på vei vekk fra rekkeviddeangst og over til ladeangst.

SitatFor Bjørn Nyland, som kjørte Kona Electric i kappløpet mellom de to bilene, var det imidlertid ikke noe problem med ladeangst. Nyland kjørte forbi minst ti hurtigladere på veien. Han kunne dermed selv velge stoppested – omtrent slik en fossilbil velger å stoppe på en bensinstasjon.

Fortum økte nylig prisene for å bruke flere av 50kW-laderne de har fått offentlige tilskudd for å sette opp, med henvisning til at driftskostnadene var høyere enn inntektene.

Det kan derfor virke som om fasen med utbygging av hurtigladere for hver 50. kilometer er over.  Nye, hurtigere ladere må komme der kapasiteten i nettet er stor nok, og der det er driftsgrunnlag for flere ladere.  Det vil derfor ikke overraske om disse  kommer nærmere tettbebyggelse og handle-/rekreasjonsmuligheter.




#7
TEST TEST TEST / Tracking Kona - arkiv
mandag 30. juli 2018, klokken 18:16

Listen:



   

   


   

   



   

   


   

   
   


   


   

   



   

   

   

   



   


   

   



   


   



   


   


   

   

   



   

   

   



   

   


   



   


   


   



   


   


   



   


   
   



   

   


   

   

   

   


   


   



   


   


   


   



   


   



   


   


   

   



   


   


   


   


   


   

   




   

   


   
   

   


   



   


   


   



   


   

   

   


   


   

   

   


   


   

   



   


   


   



   


   


   


   
   

   


   


   



   


   


   




   

   


   


   


   

   

   


   



   


   


   

   



   


   



   

   

   


   

   

   

   


   

   


   


   


   



   

   

   

   




   



   
   


   


   


   


   


   

   



   


   

   


   

   

   


   

   

   

   


   


   

   

   

   

   


   

   



   


   


   

   

   

   


   


   



   

   


   

   

   



   



   


   


   


   

   
   


   
Kønr.       Estimert levering       Ny leveringstid         Utlevert                   Spesifikasjon                 
        1X           DRM 13. aug est. prim sept. P-red lær         
        2X           DRM 13. aug 5. sept.C-blue  lær         
        31         sept - ultimo aug   ultimo aug 24. aug.   Gala-g  lær         
32   septmedio sept 7. sept.  C-blue  solt          
        35      DRM 20. aug est 8. septDark-k   solt         
        3n         sept                    Gala-g  lær         
        3X     4. sept         
        52       ultimo aug         Gala-g  lær         
        54       sept        27. aug.  Dark-k   lær         
64 Skinn6, oktChalk-w  tekstil         
        10x                 20. aug Dark-k solt         
16X  oktDRM 17. aug10. sept.Gala-g  lær          
175(ca)  sept/oktultimo sept31. aug. Gala-g  lær         
178 slutten av septultimo aug  28. aug. P-red  solt           
        198  sept/okt        est 29. aug. P-red lær         
19x  sept/okt                 C-blue  lær           
19X  sept                                  
        1XX         aug/sept*                           
        203         sept/okt                  Dark-k  lær          
        205        sept/okt         18. sept.Tang-c solt         
        20X         sept/okt                                     
        20X       sept/oktprimo sept 24. augGala-g  lær         
        233         sept/okotober   med. nov         C-blue  tekstil         
236 sept/oktinnen ult. aug 4. sept.  Dark-k  solt         
        256 oktnov            C-blue tekstil         
262 sept/oktDRM 4. aug 24. augDark-k  solt         
267  sept/oktultimo sept.19. sept. C-blue  lær          
        275    Nei                Gala-g  lær         
        277      septDRM 13. aug Ultimo aug.Chalk-w  lær         
        279         sept/oktDRM 4. augest. 20. aug C-blue solt   
27x sept/oktDRM 4. aug.20. aug Gala-g lær         
27x  sept/okt                                  
        281       aug/sept 7. sept. Chalk-w solt         
        282       sept/okt 10. sept.31. aug. P-red  skinn         
        284    aug/sept 1. sept.  Dark-k solt         
        296       sept/okt primo sept         C-blue  solt         
29x sept/oktNei.11. sept.Gala-g lær         
2xx sept/oktprimo sept         Dark-k  solt         
        304  sept Ultimo nov         C-blue tekstil       
30x sept/oktnovGala-g lær         
        314  sept/okt  20-22 aug.            P-red  lær         
317 sept/oktultimo aug  22. augDark-k  solt         
31X  sept/okt november                           
320  ultimo sept                          
        34X   okt        14. sept.  C-blue lær
        35X         sept/okt           21. sept.  Dark-k  solt          
        35X         sept/okt           31. aug. Dark-k  lær         
        371        sept/okt    DRM 26.08         Chalk-w  lær          
372 septDRM  26. aug         P-red  lær         
373  sept eller okt                                  
        376         sept/okt   nov                 Gala-g  lær         
        378         oktDRM 17.8 28. aug. Dark-k lær         
        387         okt/nov                 Chalk-w  lær         
        39x     okt/nov nov                Gala-g lær         
        3XX         sept/tidlig okt                   Chalk-w               
        404     oktDRM  19. aug. 7. sept.  Dark-k  lær         
        40X       okt/nov                 Gala-g  lær         
        424   okt/nov   DRM 26. aug         P-red lær         
        431       okt/nov         Dark-k  lær         
440  okt/nov                                  
439 DRM 24. aug            
        441         okt/nov   DRM 14. aug.          Dark-k  lær         
44231. aug.           
        457         okt-novDRM 10. aug24. aug. Dark-k  lær         
        46X        okt/nov   DRM 17/8est. 29.aug.Dark-k  lær         
        480         okt/nov      DRM 24. aug..10. septDark-k  lær         
        481         okt/nov                       Dark-k  solt         
49X 1. sept.          
50X okt/nov Gala-g  tekstil         
52x okt/nov                  Chalk-w  lær       
        562              24. sept. P-red  lær         
        64X         okt   DRM ultimo aug30. aug.Acid-y  lær          
        65X         okt/nov                                     
        699    okt/nov                    C-blue solt         
        712         okt/nov                    Dark-k  lær         
        71X         okt/nov                                     
        737        DRM 13. aug          P-red  lær         
740  nov/des                 P-red  solt          
        748         okt/nov   Produsert 12. sept.          Dark-k  lær         
        74X        nov/des                    C-blue   solt         
        782       nov/des                    P-red solt         
        784       nov/des                    P-red solt         
792   30. aug.C-blue  lær         
lavt 800-tall  nov/des                                  
        832       nov                    Gala-g  lær         
        88X         nov/des                                     
        91X         nov/des                                     
        931      nov/des                    Dark-k lær         
        936         nov   nov/des            P-red  lær         
        94X       nov-desnov/des P-red lær         
        9XX        nov/des                                     
        1019         nov                    Dark-k   solt         
        1057          DRM 4. aug  3. sept. C-blue  solt         
        1181des/jan          Chalk-w solt
11XX desnov                Tang-c  solt            
        11XX         nov/des                   P-red              
        11XX         des/jan                     Chalk-w  solt                
        1274  Des                 Dark-k  lær         
        129X    Des.                 Dark-k  lær         
        12XX         des/jan   
        12XX         des/jan   
131X  des/jan
        13XX         des/jan                    Dark-k   lær          
148X  okt/senest des
14xx  des/jan
1536  des/jandes/jan          Chalk-w lær         
        1609         des/jan                 Chalk-w  tekstil         
1650  des/jan                 Dark-k lær         
16XX  des/jan                 Gala-g  lær         
        16XX         des/jan                    C-blue  lær          
16XX  febjan        Gala-g  lær         
        1724         feb 2019                   Gala-g  lær          
        1759 feb 2019  des/jan          P-red  lær          
17XX   feb 2019
        1822         feb 2019   
        186X         feb 2019                   P-red  lær    
        2048         feb 2019                   Chalk-w  lær    
        2136      feb/mars 2019                 C-blue         
        2218         feb  2019                   Gala-g  lær         
22XX  jan/feb 2019                 C-blue lær          
        22XX         feb 2019   
        239X         mars 2019                    C-blue  lær          
        23XX          feb 2019                   Chalk-w tekstil         
        24XX         mars 2019                    grå(sic) tekstil         
        25XX         mars 2019                   P-red  lær   
26xx  mars 2019
2626 mars 2019februar 2019C-blue tekstil
        27XX         mars 2019                   P-red  lær   
        29XX         mars 2019                   Dark-k  lær   
        29XX         mars 2019                   Chalk-w  lær   
   2XXX        mars 2019                                   
        30XX         mars 2019                    Gala-g  solt         
        32XX         2. kvartal 2019                    Chalk-w  lær          
        32XX         2. kvartal 2019                    C-blue  solt          
        32XX         2. kvartal 2019                                     
335X2. kvartal 2019
        340X         2. kvartal 2019                  Chalk-w  solt         
        34XX         2. kvartal 2019                    Dark-k                
        36XX         2. kvartal 2019   
393x  2. kvartal 2019                P-red  solt   
        404X         2. kvartal 2019   
        446X         2. kvartal 2019   
        45XX         2. kvartal 2019                    Gala-g  solt         
        45XX         2. kvartal 2019   
        45XX         2. kvartal 2019 
        47XX         2. kvartal 2019   
        50XX         2. kvartal 2019                    Acid-y          
        52XX         2. kvartal 2019                    Dark-k   solt         
        53XX         2. kvartal 2019   
        56XX         3. kvartal 2019   
5982 3. kvartal 2019                 Dark-k  solt         
        5XXX         3. kvartal 2019   
        6109         3. kvartal 2019                   Tang-c  solt   
6962 3. kvartal 2019
        69XX         3. kvartal 2019                   P-red  lær    
70XX  3. kvartal 2019                 C-blue  lær                 
        8875      1. kvartal 2020Høst 2019?               C-blue  solt         
89XX  4. kvartal 2019
        92XX         4. kvartal 2019 
10037  4. kvartal 2019
        10381         4. kvartal 2019                    P-red  tekstil         
        107XX         4. kvartal 2019                   Dark-k   solt          
117xx vår 204. kvartal 2019C-blue lær         
        11925   1 kvartal 2020                   Dark-k           
        13XXX         1. kvartal 2020                  C-blue lær         
        14XXX 4. kvartal 2019                  Gala-g lær         
        14XXX         1. halvår 2020
        15527      1. halvår 2020                 Dark-k   lær         
        155XX         1. halvår 2020                 Gala-g  solt         
        15996         4. kvartal 2019         Kansellert Chalk-w  solt         
        172XX         1. halvår 2020                 Tang-c  lær         
        173XX         1. kvartal 2020                  Dark-k   solt          
        17XXX         4. kvartal 2019         Kansellering?   
18xxx  1. halvår 2020
        200XX         3-4. kvartal 2019                 Gala-g         
                            


Forkortelser, farger:
Chalk-w:  Chalk white. 
Gala-g:  Galactic grey.
Dark-k: Dark knight.
Tang-c: Tangerine comet.
P-red: Pulse red.
C-blue: Ceramic blue.
Acid-y: Acid yellow.

"DRM" i posten "Ny leveringstid" angir ankomsttid importhavn Drammen.



Hyundai anno mars 2018:

SitatVi forventer at om lag 2 000-2 500 KONA electric blir levert til Norge i løpet av 2018, med en betydelig forbedring i leveringsdyktighet i løpet av 2019.

Og i en infomail litt senere samme måned:

SitatDersom du står på interessentlisten i dag, vil det være overveiende sannsynlig at du mottar bil senest i løpet av 2019. Det er viktig å poengtere at dette er avhengig av at antallet kontrakter som inngås er i tråd med våre anslag. Vi forventer ikke at alle 20.000 interessenter vil bestille bil.
#8
Vi nærmer oss de resultatene fra de første prøvekjøringene, mens de første ordentlige bilene er en måned unna.

Spenningen stiger:  Hvor mye av effektiviteten fra Ioniq har Hyundai klart å overføre til den mindre strømlinjeformede Kona?
Og hvor langt kommer man egentlig på en lading?

Pressebilde:



Her fra en prøvekjøring som ser ut til å si omtrent det samme:



#9
i-Pace / Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

Autobest har gjennomført en rekkeviddetest sammen med motorskribenter fra flere forskjellige land.
Her oppnår i-Pace en målt rekkevidde på 313km, såvidt bedre enn BMW i3 med 300km.

Selv om Jaguaren ikke hadde endelig programvare, er jeg avventende skeptisk til at ny programvare skal gi 50% mer rekkevidde under samme forhold.

Link til pressemelding (engelsk): Her.

Resultater:



Merk at forbruk oppgis i "kw/h"...
Fra Norge har Bil og motorbloggen deltatt i testen.  Link.
Bil og motorblokken gjengir tallene fra tabellen over, men teksten indikerer at min mistanke om at oppitt forbruk skal være i henhold til bransjenormen "kWh/100km" kan være korrekt:

SitatLavest forbruk, var det Hyundai Ioniq og VW e-Golf som klarte, med henholdsvis 12,2 og 12,4 kWt/100km

Her er det noen som ikke helt vet hva de driver med. ::)

Interessant kommentar vedr. i-Pace:

SitatJaguar I Pace was keeping the remaining figures of range all the way on the screen, going for zero. To its merit, after the zero appeared, I was able to drive an additional 7,6 km, before the `dead` of the battery.
#10
Hyundai KONA / Kona: Medieomtale, tester, o.l.
mandag 23. juli 2018, klokken 21:44
Linker, Youtube-videoer, utdrag av tekster m.m. kan postes og diskuteres i denne tråden. :)


Embargoet Hyundai har satt på offentliggjøring av prøvekjøring av de første bilene lettes den 25. juli.

Noen som ikke ser ut til å ta dette så nøye er motor.es som alt har lagt ut en 15 minutters video med inntrykk etter sitt møte med en hvit Kona EV EK95651 i Norge:

https://www.youtube.com/watch?v=iA2msaCKgU4

#11
Elbiler i media / "Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"
onsdag 04. juli 2018, klokken 17:30
NTB skriver i dag at antall henvendelser til Forbrukerrådet som omhandler Tesla har hatt en markant økning siden i fjor.

SitatHøst opplyser at der Tesla i 2017 var den 24. vanligste motparten i saker der folk ber om råd, er bilprodusenten hittil i år oppe på en fjerdeplass bak Elkjøp, Power og Telenor.

Er dette et resultat av den store mengden biler levert etter rentekampanjene i fjor sommer, og at dette har ført til et stort arbeidspress på Teslas organisasjon i Norge?


Deler av NTB-artikkelen gjengitt:

SitatTesla-klager i kø hos Forbrukerrådet
Forbrukerrådet mottar store mengder henvendelser om bilkjøp. Produsenten Tesla er blant aktørene som peker seg negativt ut, ifølge rådet.

NTB
Publisert: 04.07.2018


– Vi forventer at Tesla ser på tjenestene sine overfor forbrukerne, sier Pia Cecilie Høst, leder for forbrukerdialog i Forbrukerrådet.

Høst legger til at Forbrukerrådet for øyeblikket har 39 klagesaker i forbindelse med nye Tesla-biler. Hun sier også at mange sliter med å komme i kontakt med firmaets kundeservice, og at flere har klagd på for sene leveranser.

I tillegg har Forbrukerrådet mottatt klager i forbindelse med biler med tekniske problemer.

– Voldsom økning
Høst opplyser at der Tesla i 2017 var den 24. vanligste motparten i saker der folk ber om råd, er bilprodusenten hittil i år oppe på en fjerdeplass bak Elkjøp, Power og Telenor.

– Det er en voldsom økning. Det ligger andre bilprodusenter i toppen av listen, men det er naturlig med tanke på det volumet disse omsetter. Når det gjelder Tesla, ligger de litt høyere enn hva som er naturlig med tanke på omsetning, sier Høst.

NTB har forsøkt å få en kommentar fra Tesla Norge, hittil uten å få svar.

Spørsmål om bruktbiler
Henvendelsene om Tesla utgjør 118 av de 29.235 spørsmålene Forbrukerrådet hittil har mottatt i år. 4219 av disse er gjelder bruktbilkjøp.

Kategorien utgjør 14 prosent av alle henvendelsene, samtidig som ti prosent av tvistene Forbrukerrådet mekler i dreier seg om bruktbil. I mange av henvendelsene er motparten en annen privatperson eller en liten bilforhandler
#12
Elbilen i Samfunnet / Tesla har gjort alt riktig
søndag 24. juni 2018, klokken 23:49
En av konklusjonene fra pressens prøvekjøring av nye i-Pace i sommer som har fått lite oppmerksomhet er:  Tesla har gjort alt riktig.

I motsetning til de andre.

En vellykket elbil er innovasjon. Som pressen konkluderte med; "sorry petrol, electricity is here" - eller "din bensinbil ble nettopp avleggs."

Men innovasjon i bilbransjen starter vanligvis på toppen:  Airbag og ABS-bremser er bare begynnelsen på alfabetet over nyvinninger som først ble vanlig som tilleggsutstyr på biler som Mercedes S-Klasse eller BMWs 7-serie.  Her finner man kunder som er villige til å betale prisen ny teknologi koster.  Senere, når produserte enheter går opp og enhetsprisen går ned kan nyvinningene videreføres til rimeligere biler.

Med elbilen har man forsøkt å gå motsatt vei:  Produsentene har montert en dyr drivlinje i små biler beregnet for byer og forsteder, biler som tilhører et segment som ofte velges av de som bruker lite penger på bil.  I tillegg bor ofte kjøpergruppen i urbane strøk uten anledning til lading på eget bosted. 

Resultatet er langsom økning i salget, men påfølgende dårlig inntjening for produsentene.

At flere konsern har vært tilbakeholdne med å produsere mer enn 20-30.000 enheter pr. år av hver modell, tyder på at de ser elbilen som selges som et rullende testlaboratorium eller en reklameplakat for hva deres framskredne teknologi kan levere.

Hos Tesla er det annerledes: Ved å satse på de dyrere modellene først, kan man selge biler med større inntjening pr. solgte bil.  Ville Tesla i det hele tatt fortsatt eksistert i dag hvis de hadde vært en idealistisk start-up som ville tilby et elektrisk alternativ til Toyota Corolla eller Ford Focus?  Neppe.

I følge Reuters er sjef for Ford Tyskland, Gunnar Herrmann ute og sier at det er godt mulig at Ford vil starte produksjon av elbiler i Europa igjen.  I 2023.  Og han kan godt tenke seg statlige støtteordninger for bilene de skal selge.

Ford - du husker vel de som ville vente med å lage elbiler til "markedet var modent".  Når andre har modnet det for dem, altså.  Tallet 2023 knytter Herrmann til at dagens Fiesta da skal byttes ut - betyr det at Ford ser for seg å reetablere seg som elbilleverandør i B-segmentet? I 2023? Det er jo bare så 2012...

I følge Herrmann må imidlertid produksjonsvolumet bli stort nok:
SitatHe said it would take around 15 months to retool the company's plant in Cologne but said it would not be worth the investment if sales of electric cars reached only 30,000 or 40,000 vehicles a year.
Vi får håpe de andre produsentene tar hintet og modner markedet innen 2023.  For Fords del får vi håpe markedet ikke modnes så mye at bilkjøpere finner andre steder å bruke pengene sine enn hos Ford.

I uken som ligger bak oss var det 6 år siden de første kundene fikk overlevert sin Tesla Model S.  I årene som har gått har ingen av de etablerte produsentene klart å få en eneste konkurrerende bil klart for markedet og solgt i noenlunde tilsvarende antall. Ingen.

Nevnte jeg at Tesla har gjort alt riktig?


22. juni 2012:

#13
Hyundai KONA / På sporet av Kona - oppgi din leveringstid her
fredag 22. juni 2018, klokken 14:24
Da har Hyundai begynt å oppgi forventet leveringstid for bestillinger.
Det ser ut til at utleveringene vil starte i september og man ikke vil klare å levere ut 2000 biler i 2018.

For å forsøke å få en viss oversikt, oppfordres de som har fått oppgitt dato opp å legge den inn i denne tråden.

Mal:

Kønummer: 
Forventet levering: 

Evnt. personlig tekst:


Du velger selv hvor mye av kønummeret ditt du vil skjule bak X-er. :)



*NB:  Det er ikke lov å diskutere tilhengerfeste i denne tråden.*
#14
Hyundai KONA / Vinterhjul Kona - pris, dimensjon, type
lørdag 02. juni 2018, klokken 14:01
Jeg tenkte vi kunne prøve å samle mest mulig diskusjon om vinterhjul i en lett søkbar tråd.

I følge Hyundai Motor Norway kan ikke 16-tommers felger brukes på Kona Electric "grunnet størrelsen på skivebremsene".

Nøkkeltall for dekk og felg blir:

Dimensjon: 215/55R17
Lasteindeks: 94   
Felg: 7Jx17
Innpress: ET50   
Boltesirkel: 5x114.3   
Bolt, dimensjon: M12 x 1.5   
Senterhull, felg:  67.1

Pris fra forhandler for vinterhjul levert med bil ser ut til å bli 16-17.000 kroner. Dette inkluderer originalfelg, TPMS og nordiske vinterhjul fra en ledende produsent.

Et raskt søk sier meg at en dekkforhandler kan levere et bra nordisk vinterhjul med TPMS på en uoriginal felg til ca 13.500.

Dette er imidlertid 13.500 inkl. moms, mens forhandler skal ha nesten 17.000 momsfritt - dvs. at listepris hos forhandler egentlig er over 20.000 kroner.
Er Hyundais originalfelger virkelig så dyre - og så bra?
#15
Hyundai KONA / (Poll) Fortell oss om din Kona
søndag 11. mars 2018, klokken 21:55

Hvordan skal din bil være?

Og er det galt av Hyundai ikke å tilby Kona Electric i sølv eller svart - eller har vi nok fargeløse biler på veiene allerede?



Og til dere som bare er opptatte av tilhengerfeste: Ikke i denne tråden, takk. :)
#16
CCS / ChaDeMo hurtigladere / -Nå kan jeg like gjerne kjøre dieselbil
onsdag 22. november 2017, klokken 17:43
Lyse energi endrer betalingsmodell på hurtigladerne sine og dropper månedsabonnement med fast pris for å gå over til minuttprising.

Det begynner å bli sjelden både med ladeoperatører som baserer seg på fastpris for lading, og elbileiere som baserer bilholdet på daglig hurtilading.  Men Dagsavisen har en artikkel om en slik elbilist, som følgelig kommer dårlig ut av Lyses nye prisberegning:

SitatHver dag kjører [han] elbilen sin fra hjemmet sitt på Randaberg til jobben på Bryne. Der lader han daglig opp kjøretøyet sitt ved Lyses ladestasjon. Til nå har han betalt 199 kroner i måneden for Lyses abonnementsordning. Fra nyåret må han betale strøm per minutt.

– Hvis jeg lader like mange minutter som jeg gjør i dag, det vil si 15 ganger, så blir det en prisstigning på 825 prosent, sier han.

Det utgjør 1.650 kroner i måneden, har han regnet ut.


  Link til artikkel.
#17
Hyundai KONA / Hvor mange venter på Kona med stort batteri? (Vote!)
lørdag 11. november 2017, klokken 16:09
Vi er fortsatt ikke helt sikre på hvilken batteristørrelse som blir tilgjengelig fra salgsstart - kan man kjøre rundt i 64kWh-utgaven neste sommer eller blir bare det mindre batteriet klart til å begynne med.

Er du interessert i Kona med den minste batteristørrelsen, eller kan man like godt vente på Model 3 eller 60kWh Leaf hvis Hyundai drøyer Kona med stort batteri mot nærmere 2019?
#18
Kjøpe elbil? / Hvor bør ladekontakten i bilen sitte?
fredag 10. november 2017, klokken 17:25

Vi nærmer oss 2018, og produsentene av elbiler ser fortsatt ikke ut til å bli enige med hverandre - eller med seg selv - om hva som er den beste plasseringen av ladeluken.  Dette kan i noen situasjoner føre til vansker med at ikke alle hurtigladere passer like godt til alle biler.
Burde bilprodusenter og ladeleverandører bli flinkere til å harmonisere dette - og hvor på bilen vil du helst se ladeluken plassert?
 




#19
Det ventes å komme en rekke artikler om nye Leaf i ukene og månedene framover. Etter mønster fra tidligere elbilnyheter, her er en tråd spesifikt for tester og prøvekjøringer sett gjennom norske øyne.

Først ut:  Bilnorge.no har prøvd Leaf på japanske veier.

Nissan Leaf forbedret til på ny å bli bestselger

Noen utdrag:

SitatEndringene Nissan har gjort på Leaf er altså langt mindre enn man først får inntrykk av, men de er så viktige at bilen på mange måter framstår som ny. Og enda viktigere: at den oppfattes som ny.

SitatInstrumenteringen er også tilsynelatende helt ny, men egentlig bare plukket fra en annen Nissan-modell. Jeg likte det gamle bedre. Det så faktisk mer moderne ut.

SitatDet neste jeg legger merke til er hvor stille bilen ruller. Selv når jeg kommer ut på motorvei og legger meg i de lovlige 80 km/t er lyden fra dekkene behagelig lav.

Likevel: Sammen med Nissans gunstige prisprofil synes jeg dette virker lovende.
#20
Hyundai KONA / Konstruktiv kritikk av Kona
mandag 09. oktober 2017, klokken 18:17
Flere tusen nordmenn har allerede vist sin interesse for Hyundais kommende elbil.  I denne tråden er det lov til å være kritisk til Kona, uten å måtte ta hensyn til følelsene til Kona-fansen hver gang du uttaler deg.

Regler for tråden:
-Det er ikke lov til å kalle andre sutrete og unødvendig negative - med mindre de er nettopp dette.
-Dette er ikke en tråd om Tesla Model 3. Er hovedårsaken din for å være kritisk at du mener Model 3 vil være bedre enn absolutt alt annet (når/hvis den kommer på markedet), kan du vurdere å  starte en glad-tråd et annet sted, i stedet for å bruke tid på å rakke ned på Kona.
-Har du gjettet at dette ikke er en tråd for generell diskusjon om tilhengerfeste og elbil, er dette helt korrekt. 
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA