Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - mecanica vergara

#1
Model X 2014 - 2022 / Vindusspyler på førerside virker ikke.
onsdag 03. mars 2021, klokken 22:41
Er det noen som har erfaring med tilsvarende problem. Det ser rent å greit ut, og jeg finner ingen klemmer på slanger. På passasjersiden fungerer alt fint.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#2
TMX Hjul, dekk og felg. / Nye sommerdekk 20tommer
onsdag 23. september 2020, klokken 09:29
Jeg har fått pris på 16 000kr for nye Michelin Latitude Sport 3. Hva og hvor kjøper folk dekk. Og hva er riktig pris for et dekksett til Model X?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#3
Tesla / Mye hakk i plata når Spotify spilles
mandag 29. april 2019, klokken 06:36
Den siste tiden er Spotify veldig ustabil. Jeg vil påstå at under hver sang jeg spiller hakker lyden. Er det noen som har samme erfaring, og evt. noe som har funnet en løsning på problemet? Har vært sånn en uke eller to.
#4
Model X 2014 - 2022 / Bremser og reklamasjon
tirsdag 19. mars 2019, klokken 17:40
Jeg har hatt bilen inne for bytte av hjullager i dag. (garanti) Ved avhenting av bilen fikk jeg en ikke så positiv overraskelse om en fremtidig regning på 9300kr. Det viser seg at skiver og klosser må byttes foran på bilen. Forklaringen fra mekaniker er at slite belegget på klossen har løsnet. Noe som i mitt hode tilsier at kloss uten belegg møter skive. Stål mot stål er ikke heldig. Og resulterer da ikke overraskende i defekte skiver. Dette ønsker da Tesla at jeg skal betale 9300kr for. Er det ikke heftig å mene at bremse belegg som slipper fra kloss skal dekkes av kunde? Ja noen kan mene at bremser ikke dekkes av garanti. Men når kloss går i oppløsning etter 28000km.

Er det noen som har tilsvarende erfaring? Og jeg fikk beskjed om å sende en skriftlig klage til Tesla. Så saken er ikke helt tapt ennå. Men gull om noen kan dele sine tilsvarende erfaringer. Har kjørt Tesla siden mai 2014, og har bare hatt velvilje fra Tesla inntil nå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#5
Model X 2014 - 2022 / Økning i støynivå X75
tirsdag 26. februar 2019, klokken 21:14
Fruen gjorde meg oppmerksom på at støynivået oppleves en del høyere nå en for en tid siden. Bilen har rullet 28 tusen km. Jeg kjører for det meste alene og gjerne med høy musikk. Derfor har jeg ikke reagert tidligere. Det kan være støy fra motor, drivverk eller noe annet.
Er det noen andre som har samme erfaringer angående økende støy? Og er det gjort noen utbedringer av Tesla?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#6
Model X 2014 - 2022 / Prisforskjell fra IPad til IPhone
søndag 20. august 2017, klokken 21:18
Hvorfor blir ikke prisen den samme når jeg spekker samme bilen på både iPad og iPhone? iPad sier kontantsum. iPhone sier kontantpremie. Hva er det jeg ikke forstår?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#7
Model S 2013 - 2022 / Tre år med model S
lørdag 20. mai 2017, klokken 23:16
I dag er det tre år siden jeg kjørte min S60 ut av kjelleren til Tesla Drammen. Her kommer en liten oppsummering.
- Jeg har i snitt kjørt 80,4km om dagen.
- Brukt til sammen 17154kWh.
- Snittforbruk 195wh/km
- Byttet to sommerdekk (garanti skjevslitasje)
- Halvveis på andre sett med vinterdekk.
- Har fortsatt en service igjen av fem årsplan/100 000km som kostet 17 000kr.
Problemer
- Takluke lukket seg ikke riktig når bilen var ny. Har fungert etter justering i 2014.
- Har byttet dekktrukksensorer og ledningsnett.
- Etterfylt kjølevæske ved et tilfelle i 2015.

Jeg gleder med til å kjøre bilen hver dag. Det er ikke dårlig etter tre år. Dette er den beste bilen jeg har hatt. Og for meg er det ikke tema å bytte til noe annet enn Tesla selv om jeg skulle få tilgang på ubegrenset med penger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#8
Model X 2014 - 2022 / Oppgradert autopilot
lørdag 01. april 2017, klokken 00:01
Hva ligger i og hvordan fungerer en bil som ikke har oppgradert autopilot. Jeg ser at oppgraderingen er fra et til fire kameraer. Vil da ny bil i dag fungere som en P85D fra 2015?
Skal man gå for en beskjedent utstyrt bil vil det være viktig å plukke bort en post på kr. 42 800,- hvis det ikke er helt nødvendig å ha.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#9
Model S 2013 - 2022 / Forbruk Typical
fredag 24. juli 2015, klokken 07:31
Det har vært mye snakk om hvilket forbruk som er lagt inn og man må holde for å nå typical forbruk. Her er noen av mine tanker om saken.

Tallene som er kjente så langt i fra BB og andre på forumet er følgende. (korriger meg hvis jeg tar feil)
S85 = 189Wh/km
S60 = 205Wh/km

Bilenes batteri har følgende tilgjengelig energi fra 0 - 100%.
S60 = 57,5kW
S85 = 77,7kW
S85D = 77,7kW

Typical km ved 100% ladet batteri.
S60 = 270km
S85 = 387km
S85D = 406km

Tallene vil helt sikkert avvike noe fra bil til bil. 

Dette er min beregning ut i fra tilgjengelige kW fra bilene.
S60:   57500W / 270km = 212,96Wh/km
S85:   77700W / 387km = 200,77Wh/km.
S85D: 77700W / 406km = 191,38Wh/km

Tallene er noe høyere en folks erfaringer. Regner jeg på feil måte? Eller er det noen andre årsaker til at tallene blir som de blir?

S85D og P85D har andre tall jeg ikke er kjent med. (Tallene oppdatert på bakgrunn av info under for S85D)
#10
Etter å ha kjørt på en skrue i helgen måtte jeg innom et dekkveksted å få plugget dekket mitt. Reparatøren påpekte at dekket var slitt helt ned til 0 på innsiden, og han mente dekket ikke ville holde sommeren ut.

I går var jeg innom Tesla for å få deres vurdering på saken. De la seg på siden av bilen og virket ikke veldig interessert i å se hvordan dekket var slitt. Og lurte på hvor langt jeg hadde kjørt på dekkene.

Er det ikke u relevant hvor langt dekkene har kjørt når det er 5-6mm mønster igjen i midten og ytterside av dekket.


Bildet viser ikke så godt hvor slitt det er. 
#11
Lading av Tesla / Lading i Esbjerg
torsdag 25. juni 2015, klokken 14:32
Vi reiser til helgen, og jeg ser at det tar en uke å få bestilt opp et Clever kort. Noen som har et fornuftig alternativ til Clever lading i Esbjerg?
#12
Model S 2013 - 2022 / Rekkevidde angst
lørdag 02. mai 2015, klokken 23:31
Da har jeg hatt mitt første møte med rekkevidde angst også. Skulle fra Sandane til Geiranger og kom fra RV15 og skulle ta av til RV63. For de som er vant til å ferdes i fjellet er det kanskje kjent at denne overgangen er stengt 2 mai. Men ikke for meg. Der står jeg med 64km på batteriet, og 80km til alternativ ferge fra Hellesylt. Ikke nok med det, men GPSen sier at jeg skal være i Hellesylt kl. 18.38. 8 minutter etter at siste ferge går til Geiranger. Hotell er forhåndsbestilt. Da er det bare å gi full gass da, med beskjed om at du kommer frem med -5% på batteriet.
  Da jeg rullet inn på ferge kaien står det 5km på telleren. Og klokken er 18.29.

Sånn går det når uerfarene folk ferdes i fjellet. Men da smaker ølet ekstra godt når bilen står å lader på etterlengtet energi fra type 2 på Union Hotell. Får håpe morgendagen ikke blir like spennende. 1158km på to dager nå:). I morgen blir det 600 til.

Denne opplevelsen kommer ikke til å overgå gleden med å kjøre verdens beste bil i vakker Norsk natur.
#14
Model S 2013 - 2022 / Bagasjevolum bak
torsdag 29. januar 2015, klokken 21:29
Etter å ha kjørt en lånebil fra Tesla med bakovervendte barneseter noen dager ser jeg hvor mye plass dette stjeler.

Er volumet på 736liter oppgitt fra Tesla med eller uten disse setene.

#15
Ser at posten Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers? også blir brukt mye etter at plassering er besluttet. Derfor kan det være greit med en post som tar for seg status ved de forskjellig prosjektene som er i gang. Det vil helt sikkert være mye å dele her fremover.
#16
Model S 2013 - 2022 / Bluetooth og Iphone
mandag 28. juli 2014, klokken 08:00
Jeg måtte bytte ut min Iphone 5S mot en ny Iphone 5S da mikrofonen i den gamle var defekt. Nå klarer jeg ikke å koble den nye telefonen opp mot bilens bluetooth. Er det noen som har noen triks å komme med? Litt flaut å sitte med telefonen i handen når du kjører markedets mest innovative bil.
#17
Lading av Tesla / Hastighet på superlader
mandag 30. juni 2014, klokken 09:50
Jeg hadde min førte superlading i helgen og oppnådde ikke mer en 47kW på Gol lørdag morgen. Derfor hadde det vært interessant å høre hva andre får av ladehastighet for å se om jeg har vært veldig uheldig. Eller om det er at jeg har en bil med 60kW batteri.

Post gjerne følgende.
- Sted og tidspunkt
- Ladehastighet i kW
- SOC
- Evt. bilde av skjermen som dokumentasjon.

Jeg beklager hvis dette er en re-post som har vært oppe tidligere.
#18
Elbilen i Samfunnet / Kjære MC fører i bussfilen
onsdag 25. juni 2014, klokken 06:37
Ikke se i speilet og rist på hodet når du kjører forbi meg der jeg ligger i fartsgrensen.

Som mann med en liten dose testosteron i kroppen kan det fort bli litt vanskelig å holde tilbake når du sender sånne signaler. Og når du i tillegg kjører en Honda CB500 uten de helt enorme krefter var det umulig å ikke falle for fristelsen denne gang.

Så neste gang du provoserer på deg en Model S er det ganske sikkert at den vil kunne kjøre fra deg. For i dag ble du frakjørt av den slappeste modellen Tesla leverer. 


Det var selvfølgelig litt barnslig å la seg provosere. Men jeg holdt med selvfølgelig innenfor fartsgrensene ::)
#19
Jeg har nå installert to barneseter i bilen. Det er det av typen Britax Multi-Tech som er problemet. Selv om guttungen ikke sitter i bilen registrer bilen at det sitter noen i baksetet uten setebeltet ???

Spørsmålet er da om det noen mulighet for å deaktivere sensoren i baksetet?
#20
TMS Hjul, dekk og felg. / Vis frem dine sommerhjul (Bilder)
fredag 07. mars 2014, klokken 09:15
Om en liten stund er det tid for å legge på finfelgene. Håper så mange som mulige av dere vil legge ut bilder av hvordan felgene bilr seende ut.

Tråden er ment som en stor hjelp til de som skal velge hjul i fremtiden.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA