Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - TM

Sider: [1] 2 3 ... 8
1
EQ / Hvor kan man se EQC utstilt ?
« på: Onsdag 22. Mai 2019, klokken 09:34 »
Jeg har tatt en rast kikk på EQC, men nå når det er tid for å bestille bil er det en del ting jeg gjerne ville se på igjen.
Finnes det en bil man kan se hos BOS eller andre ?

2
EQ / Hvordan konfigurerer du din EQC ?
« på: Tirsdag 21. Mai 2019, klokken 09:18 »
Lurer på om det er et must å velge Burmester lydanlegg.

Advanced Soundsystem anlegget virker jo helt greit for de fleste:

Advanced Soundsystem (tysk prisliste)

9 Lautsprechern und 225 Watt Systemleistung. Mit dem Soundsystem steigern Sie Ihren Fahrspaß auch akustisch. Das exakt auf den Innenraum abgestimmte Lautsprechersystem bietet Ihnen dabei eine dynamische Musikwiedergabe eller med Google Tranlate

9 høyttalere og 225 watt systemkraft. Med lydanlegget øker du kjørepleie også akustisk. Høyttalersystemet, som nettopp er tilpasset interiøret, gir deg dynamisk musikkgjengivelse.

Noen som har relevant erfaring fra GLC el. ?

3
EQ / Vinterhjul til EQC
« på: Lørdag 11. Mai 2019, klokken 15:50 »
Kanskje litt tidlig å tenke på vinterhjul, men siden BOS forlanger 31.800 kr eks. mva så synes jeg det er greit å sjekke litt. Selv grådige Audi forhandlere tar jo ikke mer enn ca 26700 kr for originale vinterhjul til e-tron. Kan ikke forstå annet enn at de har «glemt» å trekke fra mva  ???

Noen som vet hvilke mål / innpress / boltesirkel det er på 19 toms felgene. Er det forskjellig foran og bak ?


4
EQ / Tekniske data for EQC
« på: Mandag 06. Mai 2019, klokken 16:19 »
Tenker at det er mer naturlig å diskutere batterikapasitet i en annen tråd enn den som handler om pris.

Her står det oppført at batteriet har 80 kwh NEDC !!! hva nå enn det betyr.
Vekten er 650 kg.

https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/The-new-Mercedes-Benz-EQC-The-Mercedes-Benz-among-electric-vehicles.xhtml?oid=40995157


5
Kia Niro EV / Levering av e-Niro
« på: Fredag 15. Februar 2019, klokken 12:42 »
Første pulje har vel allerede fått bilene sine. Men er det noen som vet status på neste leveringspulje ?

Det har blitt nevnt at det kommer en del med båt 23.2. Men så vidt jeg vet så losses de av i Sverige og kjøres hit på bil.

Noen som vet hvilken havn og båtens navn ? Kan de være i Sverige allerede ?

6
Elbilen i Samfunnet / EL SUV på over 2,5 tonn - en utvikling i feil retning ?
« på: Torsdag 14. Februar 2019, klokken 06:36 »
Har akkurat vært å prøvekjørt en e-tron. En fantastisk bil som jeg vurderer å kjøpe. Men jeg sliter med å forsvare å kjøpe en gigantisk bil på 2.7 tonn for å frakte meg selv og kona. (tenker da ikke på den personlige økonomien)

Mitt beste argument er at vi kjører mye på smale, glatte veier som er ulykkesutsatt og at det å kjøre en tung SUV kan gjøre oss mindre utsatt i møteulykker med andre trafikanter. Men kan ikke fri meg fra å tenke at dette er egoistisk, og at selv om jeg selv kjører forsiktig så kan mitt tunge kjøretøy forårsake større skader for ande. Jeg trives veldig godt med å kjøre BMW i3, men det føler jeg blir litt ekstremt andre veien. BMW i3 forbruker bare 50 % av energien for å frakte oss rundt, sliter mindre på veien pga 50 % vektreduksjon og gjør oss til en litt «mykere» trafikant.

Mulig at jeg bare burde glemme å tenke miljø og andre trafikanter og bestille en e-tron med piggdekk som gir høyest mulig sikkerhet for meg og kona ?




7
Model 3 / Garantibestemmelser
« på: Lørdag 02. Februar 2019, klokken 10:49 »
Jeg lurer litt på hva Tesla mener med «drivenheten». De skriver at bilens batteri og drivenhet er dekket av garantien i 8 år og 192 km (LR).

Garantien for «drivenheten» er imidlertid ikke så mye verd når de ikke beskriver hva «drivenhet» betyr?  Drivenhet er ikke et vanlig ord, og i motorbransjen snakker man om drivverk og ikke drivenhet. Ampera-e hadde en tilsvarende garanti, men med en utvidet forklaring på hva som inngår i det elektriske drivverket.

Er det noen som har fått dette beskrevet skriftlig fra Tesla. 8 års garanti på hele hele drivverket ink motor, batteri og nødvendig elektronikk / elektriske komponenter knyttet til framdrift av bilen ville jo jo være et godt argument for Tesla. Det ligger naturligvis en forutsetning om at selskapet finnes den dagen drivverket er defekt, og det er en usikkerhet man ikke kommer bort fra. Sannsynligheten for at de store bilprodusentene finnes om 5-8 år er nærmest 100 %.




8
Kia Niro EV / Antirustbehandling og støydemping av eNiro
« på: Fredag 25. Januar 2019, klokken 10:36 »
Det er mye forskjellig informasjon de ulike forhandlerne gir om dette. Derfor er det kanskje praktisk med en egen tråd om dette.

Min forhandler som er eiet av importøren sier at fabrikken oppgir at bilen er behandlet slik at ekstra behandling ikke er nødvendig. Men det leveres likevel 3 ulike behandlinger for de de som ønsker det og som varierer i pris fra 1490 til 4790 kr (sistnevnte inkluderer støydemping)
Er det noen som vet hva slags behandling som er inkludert i full + støydemping.

Er Mercasol en optimal behandling for ny bil ?

9
Kia Niro EV / biltracker.bos.no
« på: Torsdag 24. Januar 2019, klokken 19:45 »
Fikk SMS i dag om at jeg kunne følge status på min eNiro ved å gå inn på biltracker.bos.no eller app onlink.to/minibil.

Jeg fikk også SMS i kveld om at bilen hadde fått ny status. Men jeg klarer ikke å få noe fornuftig informasjon fra wrbsiden eller appen. Er det noen som får opp status der ?

10
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Utgår
« på: Tirsdag 01. Januar 2019, klokken 18:58 »
Vurderer å overdra en ny, uavhenteti3S grunnet spes. omstendigheter.

11
Audi e-tron / Når kommer EuroNCAP resultater ?
« på: ſøndag 09. Desember 2018, klokken 15:31 »
Det nærmer seg tid for kontraktskriving.
Noen som vet når vi kan vente resultatene fra Euro NCAP ?

12
Audi e-tron / Driftsutgifter for e-tron
« på: Fredag 07. Desember 2018, klokken 18:18 »
På langturer utenfor de store hovedfartsveiene forventer jeg ikke at det vil være Ionity ladere på en god stund (kanskje aldri ?).
Med det forbruket som er oppgitt, så blir det lange ladepauser. Å fylle opp batteriet 50 % på en 50 kW lader vil vel ta bortimot 1 time, og gi en pris på ca 10 kr/mil ved de dyreste Fortum laderne. Vet ikke hva prisen blir på Ionity laderne, men jeg tviler på at det blir vesentlig rimeligere å lade der. Det oppveies naturligvis av at alle kortere turer kjøres vesentlig rimeligere enn me fossilt drivstoff, så lang ladetid på vanlige ladere vil være det største problemet. I tillegg kommer alle ukvemsordene fra de som står bak i køen og bare trenger 5 minutter DC lading for å komme hjem  ;)

13
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / E-Tron nr 1xx overdras rimelig
« på: Onsdag 05. Desember 2018, klokken 17:59 »
Bilen er nok super, men over mitt budsjett som pensjonist. Seriøse interesserte kan overta min plass og spesifisere bil og hente den hos lokal forhandler mot en lav provisjon. Send PM hvis det er interesse.

14
BMW i3 / Sikring av last
« på: Fredag 30. November 2018, klokken 14:05 »
i3 kan fungere fint på langtur for 2 personer med nedslått baksete, men jeg etterlyser en måte å sikre last ved med tanke på en eventuell kollisjon.
Noen som har funnet / laget en løsning for dette.

15
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Utgår - får ikke slettet innlegget
« på: Mandag 29. Oktober 2018, klokken 13:48 »
Har kommet til at jeg klarer meg med kortere rekkevidde og mindre plass enn e-Niro leverer. Derfor vurderer jeg å kjøpe en BMW i3 i stedet for e-Niroen.

Redigert: Har bestemt meg for å beholde e-Niro selv. Innlegget utgår derfor, men klarer ikke å slette det.

Sider: [1] 2 3 ... 8