Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Geirr

Sider: [1]
1
Elbiler i media / Nok et argument for elbil?
« på: fredag 22. mai 2015, klokken 21:49 »
Ok, kansje ikke om elbil, men om noen som burde valgt elbil:

http://ipad.dagbladet.no/2015/05/22/nyheter/utenriks/kullosforgiftning/sex/usa/39310778/

Kansje litt morbid, men det er fredagskveld...

2
Model S / Får ikke åpnet frunk
« på: torsdag 30. april 2015, klokken 21:02 »
Kjedelig problem: frunk vil ikke åpne. Når jeg trykker på åpne knappen kommer det en lyd som tyder på at den prøver å åpne låsemekanismen, men ingenting skjer. Mulig jeg har hatt litt mye oppi der som blokkerer ett eller annet.

Har lest på nettet at det skal finnes en manuell 'hatch' under dashbordet på pasasjersiden. Ikke kul om jeg finner den. har P85D; er den plassert et annet sted på den modellen?

3
Model S / Luftfilter - kjøring i tunnell
« på: torsdag 26. mars 2015, klokken 15:12 »
Har de bilene som leveres nå bedre filtrering av luft enn de som ble levert i mai i fjor? Ved kjøring i tunnell merker en fort at det dras inn skitten luft. Det må da finnes bedre løsninger på markedet for luft-filtrering enn dette? Mener min gamel Volvo C30 kunne kjøres gjennom tunneller uten at en måtte slå av klimaanlegget...

4
Model S / Hirthals - Leipzig 900+ KM
« på: tirsdag 17. mars 2015, klokken 14:52 »
I påsken går turen via Hirtshals til Leipzig. Ifølge Google maps er det 900+ km.

Oversikt over mellomliggende SC:

Hirtshals-Randers: 149 km
Randers-Aabenraa: 185 km
Aabenraa-Busdorf: 80 km
Busdorf-Bad Fallingbostel: 217 km
Bad Fallingbostel-Magdeburg: 189 km
Magdeburg-Leipzig: 127 km

Kan ikke regne med lademulighet på hotellet i Leipzig, må derfor lade opp i Magdeburg t/r Leipzig.

Vi ønsker å bruke kortest mulig tid ned (sum kjøring + lading). Økt fart = mindre kjøretid, men nødvendigvis økt ladetid. Derfor: til dere som har erfaring med tilsvarende turer:

1. Hva er optimal 'cruise-speed'?
2. Hvor lenge tror dere det vil være nødvendig å lade på de ulike SC (skal vi hoppe over noen?)

Google maps sier ca 7T 45min, skal bli spennende å se hva vi kommer til å bruke...

Innspill mottas med takk.

5
Model S / Musikkbibliotek i Teslaen
« på: lørdag 28. februar 2015, klokken 16:09 »
Må bare dele en glad-historie:

Jeg er en uhelbredelig platesamler. Hele samlingen er digitalisert, og består av ca 170 000 låter. Hittil har jeg overført utvalgte deler av samlingen på minnepinner og brukt disse i Teslaen.

Når jeg fikk bilen utlevert fortalte Tesla-representanten at det ikke ville funke å koble til en ekstern harddisk.

Prøvde allikvel i dag, og etter noen timer med "loading library" viser det seg at dette fungerer aldeles utmerket. Så nå kjører jeg rundt med hele biblioteket tilgjengelig. Teslaen er nå min favorittplass til å lytte til musikk. Kanon lyd i anlegget, kan spille så høyt jeg vil, og hele biblioteket tilgjengelig  ;D 8)

6
Model S / Hvor mye strøm har vi "på tanken"?
« på: tirsdag 05. august 2014, klokken 13:41 »
Sikkert et dumt spørsmål, men jeg fant ikke svar på det noe sted: med et 85 kWt batteri, hvor mange kWt er tilgjengelig for faktisk kjøring (antar noe blir holdt tilbake for kontrollert "nød-shutdown" etc)?

7
Model S / Aurland -> Dombås på en lading?
« på: tirsdag 01. juli 2014, klokken 21:12 »
På fredag tenkte vi å kjøre nordover med en TMS 85 kWt. En av strekningene er da planlagt å være Aurland via Beitostølen til Dombås. Trodde i utgangspunktet dette skulle være null problem, med 100% oppladning i Aurland. Når jeg nå ser på høydeforskjellen kombinert med lengen på turen (298 km) begynner vi å få litt angst.....Går dette greit? Noen som har erfaring med dette strekket?

8
Model S / Tesla i parkeringshus...
« på: tirsdag 07. januar 2014, klokken 14:42 »
Jeg bestilte min Tesla i desember, etter nærmest tilfeldig å ha prøvekjørt den en uke tidligere. Makan til bilopplevelse!

I perioden etterpå er det ett forhold som har bekymret meg en smule; bilens størrelse. Har tidligere bare kjørt 'småbiler'. Kjører idag en Volvo C30, som vel er ca 70 cm kortere og 20 cm smalere en Teslaen. Etter å ha kjørt litt i parkeringshus i Bergen (City Park, Bygarasjen) den siste tiden har tanken slått meg: går det i det hele tatt an å manøvrere 'Tesla-Flaket' her inne?

Noen som har noen opplevelser/tanker knyttet til størrelsen på denne bilen?

Sider: [1]