Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Icenor

#1
Mitt borettslag inngikk i fjor høst en avtale med Ladeklar hvor de oppgraderte anlegget uten at det kostet borettslaget noe, men brukerne må betale 350,- i måneden + ladeboks + strøm. Så har jo loven blitt forandret slik at borettslag ikke kan pålegge elbileierne å måtte betale for oppgradering av anlegget helt alene da det er noe som kommer alle eierne til gode.

Er borettslaget mitt og Ladeklar pålagt å forandre avtalen slik at den følger dagens regelverk eller slipper de det ettersom avtalen ble inngått før loven tråde i kraft?
#2
Model S 2013 - 2022 / Blindpassasjer
onsdag 16. mars 2016, klokken 21:35
Det er ikke bare fuktighet jeg har i baklysene  :o

#3
Lading av Tesla / Ladestolper og Tesla
lørdag 30. januar 2016, klokken 15:11
Jeg har prøvd å få klarhet i dette ang. Tesla og de kommunale ladestolpene i Oslo. Jeg bor i en leilighet og har ikke tilgang til garasje. Jeg ville derfor vært avhengig av de kommunale ladestolpene i nabolaget. Det er relativt mange av dem og de har blant annet bygget 4-5 helt nye type 2 eksklusive ladere rett utenfor døren.

Såvidt jeg har forstått dette rett så er de fleste stolper 16 amp, 230 volt én fase. Med andre ord, jeg vil ikke få mer enn 3,7kW. Det ville ta over 20 timer å lade bilen fra tomt til fullt. Det høres ganske ille ut. Men hvordan ville det vært i praksis?

På hverdagene står bilen på jobb fra kl.07 til 15 og det er såvidt jeg vet ingen mulighet til å lade. Etter jobb får bilen kanskje ikke lade før den blir brukt igjen og i worst case blir den ikke satt i lading før den er hjemme på kvelden igjen.
Tar jeg feil hvis jeg påstår at hvis bilen får lade i hvert fall rundt 7 timer over natten så holder det til ihvertfall 100km kjøring til jobb og på ettermiddagen/kvelden?

Teoretisk så går det:
16a x 230v = 3,7kW x 7t = 26kWh / 0,2kW per km = 130 km

Men i praksis? Leverer ladestolpene 3,7kW og klarer bilen å ta det i mot selv når det -10°?

Er det noen med Tesla i Oslo som er avhengig av ladestolpene og kan bekrefte at dette går selv når bilen ikke får lade så ofte?

Hva med enkellader vs dobbellader? Det var snakk om at stolpene skulle oppgraderes til 32a. Hvor langt har de kommet med det?
#4
Kjøpe elbil? / Kjøpe bruktbil
fredag 22. januar 2016, klokken 01:46
Jeg vurderer å kjøpe en brukt elbil og ønsker gjerne noen innspill om hva som kan være lurt i forhold til å sjekke tilstanden til bilen før kjøpet. Bilene jeg ser på er rundt 2 år gamle så jeg forventer at de skal være i rimelig god stand. De har alle fortsatt nybil garantien sin, men varierende km.stand.

Bør jeg få gjennomført en NAF test på bilen selv om den fortsatt er under garanti? Jeg regner med at NAF vet hva de skal se etter også på elbiler?

Hvis jeg selger bilen om et par år og nybilgarantien har gått ut. Kan jeg forvente et massivt verditap?

Noen andre forslag om hva som kan være lurt å se etter på en elbil?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA