Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Soala

#1
Model 3 / Må låse opp mobil før den låser opp bilen
søndag 03. oktober 2021, klokken 13:29
Hei. Har Over lang tid opplevd følgende, med to ulike model 3.

Noen ganger, ikke alltid, registrerer ikke bilen mobilen min når jeg skal åpne den. Da må jeg ta opp mobilen fra lommen og låse opp mobilen. Da registrerer bilen den og det fungerer helt greit. Så fungerer det kanskje neste gang bilen skal låses opp samme dag, men neste dag må jeg opp med mobilen igjen.

Det er slik både med min kones og min mobil. Vi har iPhone. Alle tillatelser er gitt, stedstjenester alltid på. Noen som vet hvorfor det er slik, og om noe kan gjøres med det?
#2
Model 3 / GPS antenna disconnected, eCall system requires service
fredag 15. januar 2021, klokken 13:15
Har hatt disse feilmeldingene en ukes tid nå. Hadde det tidligere i høst og, da holdt det å ta en power off for å få det vekk. Denne gang hjelper ikke det, har prøvd rattknappene med og uten bremsepedal og power off i service-menyen en rekke ganger.

Support har foreslått å trykke nødtelefonknappen i taket, åpne og lukke ladeporten, samt overstående. Alt uten hell.

Noen andre som har hatt disse feilmeldingene? Har booket time på SC nå, men setter pris på tips for å fikse det selv, regner med det er softwarerelatert.
#3
Lading av Tesla / Bilen er ferdigladet før satt depart at-time
fredag 11. desember 2020, klokken 19:27
Hei. Når jeg stiller inn depart at-time i bilen, starter ladingen for tidlig, og er dermed også for tidlig ferdig.

Jeg regnet litt på det, og lurte på om noen har en god forklaring på dette.

Mitt setup: Model 3 2020, koblet til TWC enfas 20 A.

Eksempel: Stilte inn i bilen at den skulle være ladet til 80 % kl 0800. Bilen starter lading 2305 med SoC 42 %. Rapporterer ferdigladet 0521 med SoC 79 %

Den lader altså 27,2 kwh på 6 t 16 min,Men dersom den skulle vært ferdig kl 0800, måtte den ha ladet på ca 13 A, og ikke 19-20 A som er fasit.

Hva er det som gjør at bilen regner feil her?


Beregninger:

Tid og SoC: 42 % - 79 % 23.05-5.21 = 6 t 16 min på 37 %

Ladet: 73,5 kwh*0,37=27,195 kwh

Effekt: 27,195kwh/6,25 h = 4,3512 kw


Bilen beregner kl 2305-0800 =8 t 55 min= 8,92 h

Beregner følgende hastighet: 27,195kwh/8,92h = 3,05 kw/h

Beregner 3,05 kw/230V = 13,25 A
#4
Model 3 / Prisoppgang på Model 3?
tirsdag 22. oktober 2019, klokken 21:59
Hei. Vurderer å bestille ny model 3, noen som tror på ny prisoppgang med det første, eller kan det komme noen gode kampanjer mot kvartalsslutt?

Ser forøvrig at det ikke er mange inventory-biler om dagen, kanskje det kommer nye snart?

Noen som har lyst å kikke inn i krystallkulen?
#5
Leaf 2010-2017 / Biler på finn
mandag 07. mars 2016, klokken 22:18
Har fulgt med på brukt leaf på Finn en stund og mener å ha registrert en stor økning i utbudet de siste ukene, sammen med et prisfall. Mer et inntrykk enn konkrete tall å slå i bordet med.

Om observasjonene mine stemmer, skyldes det kanskje at mange går over til 30 kWh og skal selge sin gamle? Kommer vi til å se samme type prisfall på gammel leaf som på trillingene og eldre elbiler etterhvert som nye og bedre biler kommer?

Hva skjer med gamle leaf når helt nye leaf kommer i 2017(?)
#6
Jeg vurderer å selge min reservasjon av Model X fre des 2013 (res. nr ca 1000) PM ved interesse!
#7
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / solgt
tirsdag 23. juni 2015, klokken 13:06
.
#8
Hei sann! Da skal teslaen vår på den første langturen. Vi kjører til bergen i ettermiddag, hvor jeg hopper av for å sykle bergen-vossi morgen. Fruen og ungene kjører videre til voss.

Søndag kjører vi via hardangerbroen, sørfjorden og åkrafjorden til stavanger igjen. 

Bilen er toppladet så turen til voss burde gå greit med fin kjøring. Skal ha sykkelen på taket så forbruket vil nok påvirkes noe av dette. Er avhengig av å få ladet alt jeg kan på voss for å komme hjem igjen. Blir nok stopp i odda med mulighet for litt lading og. 

Jeg har foreløpig kun medfølgende ladekabel og blått adapter, og er litt bekymret for om det kan bli problemer med å nå fram.

Tenkte derfor å høre om det er noen på ruten som jeg kan ha som nødhavn for å toppe opp litt om det skulle vise seg nødvendig. Ser det er dårlig med ladekamerater på ruten men kanskje det er noen hemmelige kamerater?

Mvh
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA