Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - TeslaK

Sider: [1] 2
1
Model S 2013 - 2022 / Wall Connector effekt på IT-nett 3-fase
« på: Mandag 25. Juli 2022, klokken 09:37 »
På IT-nett gir Wall Connector kun 2/3 av utnyttbar effekt på 3-fase for Model S. 

På 32A blir det 230*32*1.73 = 8.5 kW

Jeg har stilt min inn på 16A for å begrense effekt toppene. Da skulle jeg trekke ca. 4.25 kW.

Men når jeg ser på forbruket i appen til strømselskapet mitt så trekker huset ca. 7 kW når jeg lader på natta. Virker som bilen trekker full trefase effekt 230*16*1.73=6.4 kW !

Andre som opplever det samme eller som kan forklare hva som skjer?

Med dagens strømpriser så er jo dette egentlig helt krise!

2
Model S 2013 - 2022 / Pipelyd fra klimaanlegg
« på: Fredag 29. April 2022, klokken 17:46 »
Jeg har fått en pipe/plystrelyd fra klimaanlegget når det går på kjøling. Noen som har vært borti det? Høres fra utsiden av bilen. Model S 2019 modell.

3
Model 3 / Inkonsistent regen
« på: ſøndag 20. Mars 2022, klokken 10:59 »
Regen på min Model 3 2022 RWD (2022.8.2) oppfører seg rart, syns jeg. Ofte regenererer den normalt, men av og til ikke. Hva er greia? Veldig irriterende når man må bremse så mye. Trodde one-pedal driving var en viktig feature.. Flere som har samme erfaring?

På Model S Raven funker det som fjell.


4
Model Y / Long Range vs. Performance
« på: ſøndag 01. November 2020, klokken 22:06 »
Sitter og vurderer Long Range vs. Performance. Kun 55k opp, så begynner å helle mot det.. men hva er den største ulempen med Performance?

- Den leveres med 21". Noen som har fått bekreftet at man kan kjøre på 19"?
- Den er 1" lavere. Blir det for lavt?

5
Model S 2013 - 2022 / Maskinskade
« på: Torsdag 09. Mai 2019, klokken 19:17 »
Er det noe poeng å tegne maskinskade forsikring på Model S. Denne typen forsikring gjelder jo kun de første 8 årene når bilen er dekket av garanti. Hvis batteriet blir ødelagt pga. ytre skade vil jo dette gå på kasko uansett.

6
Model S 2013 - 2022 / Batteripakker som tar kvelden
« på: Mandag 11. Juni 2018, klokken 22:37 »
Virker som flere og flere opplever at batteripakka tar kvelden for tida. Gjelder dette kun 85- og 60-pakker?

7
Tesla / Bygge om båt med Powerwall 2.0
« på: Torsdag 10. November 2016, klokken 21:37 »
Fikk en vill idé.. hva med å kjøpe en rimelig brukt båt/sjekte, erstatte motoren med en 7 kW 3fase AC motor og drive den med en Powerwall 2.0? Med snittforbruk på si 2 kW så kan man jo kjøre over 6 timer. Første issue jeg kommer på er risiko pga. den høye spenningen.

8
Lading / Ladetimer og 80% lading
« på: Fredag 14. Oktober 2016, klokken 17:15 »
Er det mulig å stille bilen inn slik at den lader opp til 80% default når man plugger i men starter en ladetimer kl. 6 f.eks. på hverdager som lader videre til 100%?

9
Når bilen har stått en stund og er kald får jeg en ulyd fra venstre side foran ved første 2-3 fulle pådrag. Høres ut som en klakkelyd/vibrasjon. Ikke veldig høy lyd og forsvinner etter et par pådrag. Lyden er mer fremtredende når bilen står i high og nesten borte i low. Noen som har noen idé om hva dette skyldes?

10
Model S 2013 - 2022 / Forhjulstrekk i Normal mode på P85D
« på: Tirsdag 06. Januar 2015, klokken 20:54 »
Ifølge Q&A i blog post'en om range skal P85D ha forhjulstrekk i Normal mode. Jeg vil ha bakhjulstrekk i denne modusen på vinteren!

Q: Which drive unit is able to sleep, front or rear?
With the P85D we put the large, rear, drive unit to sleep while cruising. We choose to sleep the rear unit since the new generation small front drive unit is actually more efficient at converting battery DC electricity into mechanical shaft power. So we benefit from using the small, front drive unit more of the time when it can provide all of the torque requested. In the 85D both drive units are the same and we can sleep either unit, front or rear to best optimize efficiency.

11
Model S 2013 - 2022 / Total Energi lavere enn forventet
« på: Torsdag 02. Oktober 2014, klokken 22:19 »
Ladet til 90% og har brukt 40% (står på 50%). Etter hva jeg har forstått er det 76 kWh som er "synlig". Etter 0 er det 5 kWh reservetank og til slutt 4 kWh bricking protection. 40% av 76 kWh er 30.4 kWh - men jeg har brukt 26.5 kWh ifølge Total Energy måleren. Har kun kjørt, ikke stått i P. Hvordan kan det gå til? Kanskje noen andre kan gjenta eksperimentet og måle hvor mange kWh som blir brukt på 1/10 av søylen. Jeg får ca. 6.5 kWh. Burde fått 7.6 syns jeg..

12
TMS Hjul, dekk og felg. / TMS Dekktrykk på 20"
« på: ſøndag 06. April 2014, klokken 22:02 »
Bør jeg gå ned litt på dekktrykket på 20" ift. 19"? 43 psi f.eks.?

13
Model S 2013 - 2022 / Walk away locking med bakluke åpen
« på: Tirsdag 25. Februar 2014, klokken 23:16 »
Stopper bilen, går ut og setter i umc. Åpner bakluke og begynner å bære inn matvarene. Kommer da utenfor dekning siden jeg har fob'en i lomma. Er borte fra bilen mer enn ett minutt. Kommer tilbake til bilen og lukker bakluka. Etter en stund sjekker jeg app'en. Da er bilen ikke låst. Noen som kan forklare hvorfor det er slik?

14
Model S 2013 - 2022 / Ulikt luftfjæring nivå
« på: Lørdag 22. Februar 2014, klokken 22:22 »
Har opplevd flere ganger at luftfjæringen ikke er på lik høyde på hvert hjul. Noen andre som har opplevd dette? Er det normalt? Når dette skjer får jeg en feilmelding "not allowed" når jeg prøver å endre nivået ned fra very high i park.

15
Lading av Tesla / Vedlikeholdslading
« på: ſøndag 26. Januar 2014, klokken 22:22 »
Jeg trodde bilen ville ta strøm fra umc og ikke batteriet når lading er avsluttet slik at SOC kan opprettholdes. Men virker som den trekker strøm fra batteriet og så lader opp igjen i steden. Er det virkelig slik det skal være?

Sider: [1] 2