Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - TeslaK

#1
Model S 2013 - 2022 / Bakluke går ned igjen i bakke
søndag 12. november 2023, klokken 16:06
Når jeg står med bilen i bakke med fronten opp og åpner bakluka så snur den og kommer ned igjen med en gang den når settpunktet. Den går opp, stopper og «detter» litt ned, så piper den og går ned igjen. Hvis jeg holder igjen litt idet den når settpunktet, slik at den ikke «detter» ned noe, så blir den stående.

Noen andre som har opplevd dette og evt vet hva det skyldes?

Det skjer alltid hvis bakken er bratt, men kan gå bra i veldig slake bakker. På flat mark går det alltid bra.
#2
Model S 2023 - / Vibrasjon ved svak akselerasjon
mandag 17. april 2023, klokken 21:18
I USA er det flere som har slitt med vibrasjon foran ved svak akselerasjon fra ca. 65 km/t og oppover. Dette er visst primært på Plaid men ikke alle.

Jeg har en Raven Performance og har fått utført nyeste bulletin for bytte av drivaksler. Jeg har også en slik svak vibrasjon ved pådrag i hastigheter over 65 ca. Det kan virke som det er noe temperatur avhengig siden det ikke alltid er like merkbart.

Noen som har noe slikt på sin Plaid eller Raven? Tesla mener det ikke er noe vibrasjon..
#3
Model S 2013 - 2022 / n2itive kit
tirsdag 06. desember 2022, klokken 11:35
Noen som har erfaring med alignment kitet og lowering links fra n2itive?

https://n2itive.me/product-category/tesla-s-x-alignment-camber-kits/

Jeg er ingen mekaniker, så jeg tror jeg må overlate installasjon til noen profesjonelle. Hvem i Norge er best på dette og har erfaring med Tesla?
#4
Model S 2013 - 2022 / Wall Connector effekt på IT-nett 3-fase
mandag 25. juli 2022, klokken 09:37
På IT-nett gir Wall Connector kun 2/3 av utnyttbar effekt på 3-fase for Model S. 

På 32A blir det 230*32*1.73 = 8.5 kW

Jeg har stilt min inn på 16A for å begrense effekt toppene. Da skulle jeg trekke ca. 4.25 kW.

Men når jeg ser på forbruket i appen til strømselskapet mitt så trekker huset ca. 7 kW når jeg lader på natta. Virker som bilen trekker full trefase effekt 230*16*1.73=6.4 kW !

Andre som opplever det samme eller som kan forklare hva som skjer?

Med dagens strømpriser så er jo dette egentlig helt krise!
#5
Model S 2013 - 2022 / Pipelyd fra klimaanlegg
fredag 29. april 2022, klokken 17:46
Jeg har fått en pipe/plystrelyd fra klimaanlegget når det går på kjøling. Noen som har vært borti det? Høres fra utsiden av bilen. Model S 2019 modell.
#6
Model 3 / Inkonsistent regen
søndag 20. mars 2022, klokken 10:59
Regen på min Model 3 2022 RWD (2022.8.2) oppfører seg rart, syns jeg. Ofte regenererer den normalt, men av og til ikke. Hva er greia? Veldig irriterende når man må bremse så mye. Trodde one-pedal driving var en viktig feature.. Flere som har samme erfaring?

På Model S Raven funker det som fjell.

#7
Model Y / Long Range vs. Performance
søndag 01. november 2020, klokken 22:06
Sitter og vurderer Long Range vs. Performance. Kun 55k opp, så begynner å helle mot det.. men hva er den største ulempen med Performance?

- Den leveres med 21". Noen som har fått bekreftet at man kan kjøre på 19"?
- Den er 1" lavere. Blir det for lavt?
#8
Model S 2013 - 2022 / Maskinskade
torsdag 09. mai 2019, klokken 19:17
Er det noe poeng å tegne maskinskade forsikring på Model S. Denne typen forsikring gjelder jo kun de første 8 årene når bilen er dekket av garanti. Hvis batteriet blir ødelagt pga. ytre skade vil jo dette gå på kasko uansett.
#9
Model S 2013 - 2022 / Batteripakker som tar kvelden
mandag 11. juni 2018, klokken 22:37
Virker som flere og flere opplever at batteripakka tar kvelden for tida. Gjelder dette kun 85- og 60-pakker?
#10
Tesla / Bygge om båt med Powerwall 2.0
torsdag 10. november 2016, klokken 21:37
Fikk en vill idé.. hva med å kjøpe en rimelig brukt båt/sjekte, erstatte motoren med en 7 kW 3fase AC motor og drive den med en Powerwall 2.0? Med snittforbruk på si 2 kW så kan man jo kjøre over 6 timer. Første issue jeg kommer på er risiko pga. den høye spenningen.
#11
Lading / Ladetimer og 80% lading
fredag 14. oktober 2016, klokken 17:15
Er det mulig å stille bilen inn slik at den lader opp til 80% default når man plugger i men starter en ladetimer kl. 6 f.eks. på hverdager som lader videre til 100%?
#12
Når bilen har stått en stund og er kald får jeg en ulyd fra venstre side foran ved første 2-3 fulle pådrag. Høres ut som en klakkelyd/vibrasjon. Ikke veldig høy lyd og forsvinner etter et par pådrag. Lyden er mer fremtredende når bilen står i high og nesten borte i low. Noen som har noen idé om hva dette skyldes?
#13
Model S 2013 - 2022 / Forhjulstrekk i Normal mode på P85D
tirsdag 06. januar 2015, klokken 20:54
Ifølge Q&A i blog post'en om range skal P85D ha forhjulstrekk i Normal mode. Jeg vil ha bakhjulstrekk i denne modusen på vinteren!

Q: Which drive unit is able to sleep, front or rear?
With the P85D we put the large, rear, drive unit to sleep while cruising. We choose to sleep the rear unit since the new generation small front drive unit is actually more efficient at converting battery DC electricity into mechanical shaft power. So we benefit from using the small, front drive unit more of the time when it can provide all of the torque requested. In the 85D both drive units are the same and we can sleep either unit, front or rear to best optimize efficiency.
#14
Model S 2013 - 2022 / Total Energi lavere enn forventet
torsdag 02. oktober 2014, klokken 22:19
Ladet til 90% og har brukt 40% (står på 50%). Etter hva jeg har forstått er det 76 kWh som er "synlig". Etter 0 er det 5 kWh reservetank og til slutt 4 kWh bricking protection. 40% av 76 kWh er 30.4 kWh - men jeg har brukt 26.5 kWh ifølge Total Energy måleren. Har kun kjørt, ikke stått i P. Hvordan kan det gå til? Kanskje noen andre kan gjenta eksperimentet og måle hvor mange kWh som blir brukt på 1/10 av søylen. Jeg får ca. 6.5 kWh. Burde fått 7.6 syns jeg..
#15
TMS Hjul, dekk og felg. / TMS Dekktrykk på 20"
søndag 06. april 2014, klokken 22:02
Bør jeg gå ned litt på dekktrykket på 20" ift. 19"? 43 psi f.eks.?
#16
Model S 2013 - 2022 / Walk away locking med bakluke åpen
tirsdag 25. februar 2014, klokken 23:16
Stopper bilen, går ut og setter i umc. Åpner bakluke og begynner å bære inn matvarene. Kommer da utenfor dekning siden jeg har fob'en i lomma. Er borte fra bilen mer enn ett minutt. Kommer tilbake til bilen og lukker bakluka. Etter en stund sjekker jeg app'en. Da er bilen ikke låst. Noen som kan forklare hvorfor det er slik?
#17
Model S 2013 - 2022 / Ulikt luftfjæring nivå
lørdag 22. februar 2014, klokken 22:22
Har opplevd flere ganger at luftfjæringen ikke er på lik høyde på hvert hjul. Noen andre som har opplevd dette? Er det normalt? Når dette skjer får jeg en feilmelding "not allowed" når jeg prøver å endre nivået ned fra very high i park.
#18
Lading av Tesla / Vedlikeholdslading
søndag 26. januar 2014, klokken 22:22
Jeg trodde bilen ville ta strøm fra umc og ikke batteriet når lading er avsluttet slik at SOC kan opprettholdes. Men virker som den trekker strøm fra batteriet og så lader opp igjen i steden. Er det virkelig slik det skal være?
#19
Model S 2013 - 2022 / Kjøer dere alltid i Range Mode?
onsdag 22. januar 2014, klokken 23:23
Har satt på Range Mode og bruker ca. 240 Wh/km på 20km til jobb. Uten Range Mode varmes batteriet den første mila og fører til at forbruket blir over 300 Wh/km. Noen ulemper med dette bortsett fra lite regen og noe mindre effektivt klimaanlegg?
#20
Model S 2013 - 2022 / Kan jeg stole på Walk-away locking?
torsdag 16. januar 2014, klokken 22:40
Jeg låser opp med fob'en, åpner ikke døra og plugger ut umc'en. Går så vekk fra bilen. Bilen låses ikke. Hvorfor låses den ikke?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA