Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - LMOR

Sider: [1] 2 3 4
1
ID.4. / Head Up Display id.4 vs Enyaq
« på: Fredag 14. Mai 2021, klokken 17:29 »
Har noen av dere testet begge?
Jeg har ikke fått testet den på id.4, bare på Enyaq.

1. Er id.4 lik eller bedre?
2. AR var på Enyaq "feil" plassert. De horisontale linjene traff ikke bilen foran. Hadde kanskje fungert bedre hvis jeg var lavere, men det var ikke mulig å "løfte" bilde mer enn det allerede stod på. Virker nesten som projeksjonen er "montert" i feil vinkel ift glasset?

2
ID.4. / App og Forvarming av batteri + integrasjon til Tibber
« på: Fredag 14. Mai 2021, klokken 13:52 »
Har hatt 3 stk i3 siden 2014, og forvarming av batteri har vært helt avgjørende for god rekkevidde på langturer, spesielt på den første.

Men leser/hører at det ikke skjer på id.4? At den i stedet tar strøm fra batteriet de første 20min du kjører? Det er i så fall lite effektivt. Noen som vet om dette er blitt fixet eller skal bli fixet?

Synes også det er synd at den ikke fungerer like bra som i3 mot Tibber. Visstnok er problemet at APIet ikke gir ut posisjonen til bilen. Noen som vet når det blir ordnet?
Vil gjerne lade når det er billigst.

3
EQC / Trådløs CarPlay adapter
« på: Tirsdag 11. Mai 2021, klokken 14:42 »
Noen som har testet ut dette på EQC varianten som selges nå?

4
ID.4. / Oppgradert lyd GTX
« på: Lørdag 08. Mai 2021, klokken 17:53 »
Fant ikke noe om dette her i farten.
Noen som vet når det er mulig å få bedre lyd?
Rart at en bil i denne prisklassen ikke har noe annet enn standard lyd?

5
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Nyeste BMW Active Hybrid E
« på: Lørdag 18. Januar 2020, klokken 06:40 »
Noen som har denne som har funnet ut hva symbolene øverst i skjermen betyr?
De er ikke beskrevet i manualen.
Og hvilken app brukes med Bluetooth?

6
Polestar 2 / Piggdekk
« på: Lørdag 11. Januar 2020, klokken 20:09 »
Noen som har hørt eller lest at det er mulig å få i stedet for piggfritt?

7
EQC / Hurtig/lyn lading
« på: Lørdag 04. Januar 2020, klokken 10:05 »
Hva er erfaringene?
Jeg ladet fra ca 65% til 100% med gjennomsnitt på 70kW på e-tron, altså 27min, men på EQC måtte jeg gi opp på 70-100% etter 15min fordi jeg ikke kom til å bli ferdig i tide. Da hadde jeg 30kW hele veien, og endte på 75%.
Forholdene var omtrent de samme, 5 grader, kald bil, uten forvarming av batterier, bare kjørt ca 15min først.
Men det er stor forskjell?

8
Audi e-tron / Erfaring med Virtuelle speil?
« på: Torsdag 02. Januar 2020, klokken 17:12 »
Har noen av dere kjøpt disse? Ser fordeler og ulemper med dem. Men på bilen jeg har testet ut så kommer bildet for å endre vinkel osv opp ca hvert minutt. Det var irriterende og jeg renger med at det er en feil på demo-bilen.

Da jeg startet opp, så fikk jeg ikke noe opp da jeg trykket på skjermen, før det etter en stund (5 min) begynte å virke. Derfor antar jeg det er en feil på bilen, at en først ikke registrerte trykket, og så registrerte trykk underveis, selv om  jeg ikke tok på skjermen.

Kan noen bekrefte eller avkrefte dette?

9
BMW i3 / Rust på "bremsene"
« på: Torsdag 23. Februar 2017, klokken 11:28 »
Verkstedet sier at rust ikke dekkes av garanti eller service avtale pluss, som dekker slitasjedeler.
Noen andre som har opplevd det eller fått det dekket?

10
BMW i3 / ACC og forbruk
« på: ſøndag 12. Februar 2017, klokken 21:00 »
Har endelig fått testet ut noe jeg har tenkt på lenge. Kjørte ca 50mil i helgen, og 12 av disse tur-retur med samme sted og høydemeter i start og slutt. Begge strekk med mellom 0 og minus 2 grader ute. Begge med godt oppvarmet bil inne ved start, og samme batteritemperatur. 3 personer med baggasje i begge retninger. Samme snitthastighet.

Begge veier med ca 95% ACC. (hadde kun to utkoblinger på 50mil  :))

Forskjellen er at den ene veien kjørte jeg EcoPro hele veien, og andre veien Comfort hele veien. Hvis noe skulle skille disse turene, så var det i Comfort disfavør fordi det var blitt mørkt og LED lysene var på, og det var nok i gjennomsnitt litt kaldere, men maks ca 0,5 grader, og varmeapparatet er litt mer effektivt med Comfort.

Poenget var å teste teorien om at forskjellen blir ubetydelig med ACC, fordi ACC ikke trykker like hardt på gassen som normale sjåfører gjør.
Resultatet ble at det ble nøyaktig samme gjennomsnitt 15,7 vs 15,8, der Comfort var 15,7. Antar at grunnen til at Comfort ble litt lavere selv ved litt dårligere forhold, kan være at bilene foran i gjennomsnitt kjørte jevnere.

Herved er det slutt på EcoPro for min del  8)

11
BMW i3 / Kartoppdatering og trafikkinfo
« på: Mandag 07. November 2016, klokken 10:40 »
Siden Mac ikke støttes i portalen, selv om det står det gjør, så valgte jeg å få tak i selve kartet vi andre kanaler. Oppdateringen er gratis for oss med ny bil, og kartet ble installert uten problem. Trengte ikke oppgi koden heller.

Men med 2017-1 kartet vises ikke trafikkinfo... Det kan være fordi det er så nytt enda?

Har noen andre fått installert 2017-1 kartet, og fått like "god" trafikkinfo som før?

12
BMW i3 / Nye i3 - praktiske forskjeller
« på: Fredag 15. Juli 2016, klokken 10:28 »
Kan begynne en ny tråd for oss som får ny versjon. Hva er de praktiske forskjellene utover større batteri og ny multifase lader. Forvarmer den til 20 grader nå, er rekkevidden 50% mer, tar det 50% lengre tid å lade den opp, eller kan en hurtiglade med maks hastighet til mer enn 75%? osv.

Første interessante info, er at maks kapasiteten tydeligvis er litt over 30kWh, i følge de første rapportene fra eiere i Tyskland. Det er i så fall akkurat 50% mer enn dagens, og ikke noe mindre slik tallene de bruker i markedsføringen viser.

13
BMW i3 / Faktisk rekkevidde på nye i3
« på: ſøndag 03. Juli 2016, klokken 12:31 »
Det diskuteres mye om hva de reelle tallene vil bli, men de eneste fakta vi har fått oppgitt er:
*Rekkevidde i henhold til NEDC er 300 km. Rekkevidde vil variere med kjøremønster, temperatur, varme og kjølebehov, kjørerute, forvarming og ladetilstand.
Forbruket er gått ned fra 12.9 til 12.6.
De nye grafene sammenligner med dagens i3, og det ligger en rekke tråder her inne på hvor langt den faktisk kjører, både min og maks.
Spiller det egentlig noen rolle hva De nye grafene viser?

14
Advarsel: Denne tråden er for spesielt interesserte.

Neste helg legger jeg ut på den årlige test-turen. Denne gangen er målet å sjekke kvaliteten på de forskjellige estimatene:

1. Spiderwebgrafen på app, web og i kartet
2. Bilens egen beregning ift destinasjon
3. jurassictest.ch, med finjusterte parametrene ift forskjellige utetemperaturer.

Noen har hevdet at 1. viser det samme som 2, noe jeg ikke har hatt noe tro på, da beregningene i bilen tar mye lengre tid enn det å vises spiderenwebgrafen, også når denne grafen allerede er lastet inn på kartet i bilen.

Det jeg allerede kan si er at jeg fremdeles mener 1. kun gir en grov tilnærming ift en statisk referanse. Det siste halve året har jeg jevnlig hentet opp grafen på web, og jeg får samme rekkevidde uavhenging av hvor varm bilen er, og uavhengig av utetemperaturen. (fra -3 til +15)
Har tilgang til 2 stk i3er. Den ene står i garasje, og den andre ute. Den ene med gammel software og den andre med nyeste. De viser ikke samme rekkevidde ved siden av hverandre til samme destinasjon, men spiderwebgrafen er identisk.

Men siden denne turen skjer på ca en temperatur som årsgjennomsnittet, og passe varm bil, så kanskje den treffer.

Turen passerer 1320m minst en gang, noe som bilen har hatt problemer med tidligere. Men nå har jeg en sanne software versjon.

De som synes dette er spennende, kan følge med. De andre trenger ikke åpne denne tråden flere ganger.

15
BMW i3 / Tips og triks
« på: Lørdag 23. April 2016, klokken 10:52 »
Lager en ny tråd for tips og triks, så kan vi legge det vi synes passer inn her, men diskutere ting i andre tråder.

For å finne både %, nå-kapasitet på en enkel måte, kan du gjøre følgende:

Logg inn på ConnectedDrive
Velg e-Drive Tjenester - Mobilitet
Velg Vis Sidekilde (Du må kanskje velge å aktivere utviklermodus på enkelte browsere)

Så får du frem dette:
var comp_soc = '18.979000091552734';
var comp_rangeMap = 'RANGE_POLYGON';
var comp_socMax = '18.98';
var comp_chargingLevelHv = '100';
var comp_vehicleMoving = false;

Du kan også få frem sist kjente posisjon, selv om bilen er i bevegelse, oppdateres ikke løpende.

De som ønsker å rapportere sin max, eller diskutere noe rundt dette, kan gjøre det i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27857.0.html

Sider: [1] 2 3 4