Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - atkhobby

#1
Model Y / Pipelyd fra motor ved jevnt pådrag
torsdag 05. mai 2022, klokken 10:09
Hei,

Har en pipelyd som følger hastigheten på bilen. Mest merkbar/plagsom i rundt 110 km/t. Den er der ved konstant hastighet, så ikke bare ved akselerasjon.

Hvis jeg kjører i samme hastighet, men i svak nedoverbakke, så forsvinner den så det må komme fra drivverk og ikke vindstøy.

Var på service og tekniker sa han kunne høre det, men selvfølgelig fikk jeg etterpå beskjed at verksmester vurderte dette som "normal" motorlyd.

Dette er min første Tesla, men jeg har kjørt elbil de siste 8 årene og har aldri tidligere merket noe slikt.
Er dette bare sånn Teslaer lyder? Sitter alle andre eiere å hører pipelyd konstant, men har vendt seg til det?
#2
Tesla SW og AP / DAB volum høyere enn andre kilder
onsdag 04. mai 2022, klokken 11:04
Er det mulig å få justert relativt volum på kilder individuelt, ev. på service senter?
Får omtrent infarkt hvis jeg går fra Tidal til DAB uten å skru ned volumet først.
#3
Hyundai Ioniq 5 / Endre farge på kart
fredag 10. september 2021, klokken 14:14
Jeg syns kartet var for mørkt når jeg testet bilen med sorte skjermer.

Er det noen som vet om det er mulig å ha sort theme på skjermene og samtidig ha en annen farge på kartet?

Hvis en av hurtigtastene kunne blitt programmert til å bytte theme så ville det vært en workaround, men jeg kunne ikke se at dette var en mulighet.
#4
Hyundai Ioniq 5 / Reell tomvekt
tirsdag 07. september 2021, klokken 09:56
Hei,

Ser på Ioniq 5 da jeg er ute etter en bil med tilstrekkelig nyttelast.

Ihh hyundai skal vekten være 2095kg inkludert 75kg fører, men jeg ser at teslabjørn har vært på vekta med den og målt 2200kg. Han veier nok ikke mer enn 75kg. Det blir en reell nettovekt på 2125kg mot en oppgiitt nettovekt på 2020kg, en differanse på 105kg.

Med en reell vekt på 2125kg blir det da "bare" 415kg til fører, passasjer og bagasje. Det er ikke veldig mye mer enn de 390kg som det har blitt klaget på for Model Y.

Stemmer dette eller er det noe feil med vekta teslabjørn bruker?

https://youtu.be/_k0gHbMJqDw?t=168
#5
Ladeplasser og ladekabler / Hvor er hurtigladeren på Notodden?
torsdag 04. september 2014, klokken 15:49
Hei,

Prøvde å finne denne sist helg basert på hvor Grønn Kontakt har markert på kartet. Kunne ikke finne den.

Så etterpå at det er markert på diverse forskjellige steder ut fra hvilken oversikt jeg prøvde. På den ene står det at den skal være i forbindelse med parkeringen til kjøpesenteret, men det står ikke hvilket kjøpesenter det er (!).

Ringte akurat Grønnkontakt og fikk beskjed om at den lå på en grusvei i nærheten av Bergbys fastfooden. Det var der jeg lette etter den uten å finne noe.

Kan noen gi en nøyaktig bekrivelse på hvor den er? Kanskje noen har et bilde også?

(Et lite hjertesukk... her bruker de 100 tusenvis av kroner på å sette opp en ladestasjon, og så kan de ikke bruke 5 minutter på å ta et bilde og gi en god veibeskrivelse. Hvem er det som driver dette opplegge egentlig?)
#6
BMW i3 / Montering av vinterdekket med retningsbestemt mønster
torsdag 03. april 2014, klokken 12:09
Hei,

Det ble en diskusjon om monteringen av vinterdekkene i en annen tråd så jeg starter denne for at ikke diskusjonen skal fortsette OT i den andre tråden.

Min egen mening er at det har betydning for vannplaning at dekke monteres riktig vei, men jeg er åpen for motforestillinger om dette.

Her er slik jeg oppfatter det:

Jeg har fokus på drenering av vann her og kun det konkrete i3 vinterdekket, ikke sommerdekket eller andre dekk konstruksjoner.

Jeg mener at dersom først mønsteret er konstruert med en bestemt rulle-retning fra produsenten slik at det har diagonale V-spor så vil vannet som møter fronten av dekket i høy hastighet bli drenert langs med disse sporene. Dersom dekket er på feil vei vil det skape et høyere press i dreneringen når vannet blir stående "fanget" inni sporet.

Når dekket er plassert "baklengs" vil den ytterste (og gjerne bredesete) delen av V - sporene i dekket møte asfalten først, og vannet vil da fylle denne furen med vann. Siden det er en viss anleggs flate på dekket mot bakken vil ikke vannet kunne drenere bakover umiddelbart, men blir i furene i dekket eller under dekket (vannplaning). Dette vannet kan selvfølgelig fortsatt i en stor grad klare å drenere ut til siden, men vil også søke innover mot midten av dekket siden vannet møter en diagonal i mønsteret.

Så min konklusjon er at risikoen for vannplaning øker nå dekket er monter mot anbefalt rulle-retning.
#7
BMW i3 / Knirkelyder fra rattet
torsdag 27. mars 2014, klokken 22:04
Hei,

Jeg har merket flere ganger nå ta det kommer knirkelyder når jeg vrir på rattet. Det er som våt gummi mot en overflate. Syns også jeg har hørt en svakere utgave av lyden når jeg kjører over fartsdumper.

Mener det først og fremst har vært i forbindelse med fuktig vær eller på morgenen etter at bilen har stått en stund.

Noen andre som har dette?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA