Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - morten

#1
https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=85096011&myad=85096011

Trolig eneste av sin sort i Norge.  Har hatt den i 10 år, men nå flytter jeg tilbake til USA, og skal selge.

Utrolig god og kraftig maskin, kan klippe gress i langt over en time på batteriene.  6x6v gly/gel batteri som ikke trenger noe vedlikehold.  Lades opp med 36v, 200watt solcelleanlegg.  Følger med vindmølle som trenger ny aksling (basert på standard gm bilgenerator)

tlf 94475513

#2
Model 3 / Online bestilling, har noen fått bekreftelse?
fredag 01. april 2016, klokken 05:09
Bestilte en model 3 for en halvtime siden på nett, nettsiden sa at bestillingen var bekreftet, men jeg har ikke fått noen mail eller noe annen bekreftelse.  Noen som vet mere enn jeg?
#4
Vurderer salg av min 1992 Blazer Elbil.  Har hatt den i en del år, var hovedbil i 3 år, men nå trenger den eu kontroll og nye batteri.  Sitter 120v med syrebatteri i den nå, men de rekker ikke lengre en noen få km.  Kjørte den 3 år med 96v lithium batteri, og da gikk den som bare det!   Har trekket båten min på over to tonn med den.   Veldig praktisk med 4 dører og 6 seter, og med krok.

Noe småpuss må regnes.  Ny motor kontroller som ble kjøpt inn og installert, en Soliton Jr, som hånterer 9-340v og 600amps.  Hadde planer om å pusse opp å sette inn 148v lithium batteri, men jeg innser at tiden ikke strekker til.  Meget unik bil.   Konvertert som ny i California for kona til skuespiller Robin Williams.



mbusklein@yahoo.no
#5
Kjøp og salg av deler og utstyr / Soliton JR kontroller selges
mandag 08. juli 2013, klokken 22:45
Selger en helt ny ubrukt Soliton JR controller.  Perfekt til EL konvertering.  Fungerer fra 9v til 340v, 500ah continous, 600ah maks.

Har også El-Blazeren min til salgs (kom med bud). Controlleren er egentlig til den.  Hvis det er noe interesse i Blazer'n, så følger controlleren med.

Se specs her:
http://www.evnetics.com/evnetics-products/soliton-jr/
#6
Kjøp og salg av deler og utstyr / 120vdc lader selges
fredag 13. april 2012, klokken 18:29
Har en Elcon PFC1500 lader til salgs.  Denne lader 120v syrebatteri.  Virker perfekt, brukt i under 1 år.
#7
Andre Elbiler / VW Citystromer med 160ah ThunderSky lithium batteri
lørdag 04. september 2010, klokken 14:57
Da har jeg doblet kapasiteten min ved å koble enda et sett med 8x12v, 80ah batteri.  Har også byttet ut 12v accessory battery med et lite (3.3kg) 20ah lithium batteri.

#8
Avansert: Batterier og Lading / Er det noen som har hurtiglader?
søndag 30. mai 2010, klokken 15:34
Lurer på om noen har hurtiglader i bilen.   Jeg vurderer å gjøre det.   Det er nå en ladestasjon her på Frosta, på en bensinstasjon, men den har 220v, 16ah kurs.   Det er lagt opp 400v, 63ah til boksen, men siden de ikke vet hva folk trenger, er det bare 2 16ah kurser i boksen.   Det er vel ingen som gidder å kjøre dit for å sitte i 5 timer mens bilen lader:)

Hvis jeg skulle hatt hurtiglader til lithiumbatteriene mine, hva er på markedet?   Hva trengs?    Uten en ladestasjon med mere enn 16ah er det ingen vits, men hvis jeg har laderen, kan de legge opp strømmen jeg trenger.
#9
Andre Elbiler / Endelig en norsk Citystromer på lithium; LiFeYPo4
tirsdag 09. februar 2010, klokken 20:51
Da har jeg kjørt en mnd med de nye batteriene.   8 stk 12v, 80ah LiFeYPo4 batteri.   Hittil er jeg meget fornøyd med dem.   Jeg har kjørt rundt 500km med de nye batteriene.   Bruker bilen hver dag.   Jeg bruker den originale lader med dem, og det fungerer helt ok.

Jeg regner med at jeg setter inn enda et sett med 8 batterier innen neste vinter, da det viser seg at disse er noe svekket når tempen går under 0.   Jeg sliter med 4km med oppoverbakker i alle retninger når jeg kjører hjemmefra.   Når det er kaldt, faller volten et godt stykke under hva den gjør da den er varm.   Dette forbedrer seg etter den første mila, og da går bilen som et skudd!    Den kjører da like godt som en fossil bil.  Masse kraft.    Bilen ble 400kg lettere med de nye batteriene, som selvsagt utgjør en del.

Med 2 sett i parallell, er jeg ganske sikker at jeg ikke ville ha problemet.   Det er egentlig ikke noe problem, for sammenlignet med blybatteriene så har lithium batteriene samme ytelse svekket som bly hadde under vanlig kjøring.

Alle 8 batteriene passer i bakre batterikasse.   Det er plass til 16 av disse batteriene bak, og plass til 8 fram.   

Jeg regner med en maks kjørelengde på 70km på sommers tid, men jeg vil holde meg til 50km som da er ca 70%dod.    Da vil jeg få maks levetid på batteriene.    Med to sett i parallell, vil jeg ha 100km med 70%dod, og 140km maks.    Det er mulig å få 200km kjørelengde med 3 sett batteri, men med en pris på litt over 30000 per pakke, blir det fort dyrt.    Jeg vil heller kjøpe det 3. settet for bruk i El-Blazer'n min.   Den har flooded lead acid batteri.  Meget plagsomt å etterfylle vann på den hele tiden!


#10
Så nettopp en El Berlingo på finn for 49000.    Ser ut som det er et par heftelser på bilen.    Watch Out!

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17134107
#11
Alt det andre / co2 utslipp
lørdag 31. januar 2009, klokken 08:36
Jeg fikk et sjokk i går da jeg skulle kjøpe litt torsk til middag.    Jeg prøver bestandig å finne lokal mat, og av 3 varianter på butikken var en fra norge, og de andre ikke oppgitt.   Men her er problemet....alle 3 var pakket i Kina; dvs de måtte ha flydd til kina, fileet der og ompakket, og fløyet tilbake til norge.    Helt uakseptabelt.   Jeg kan gå 20 skritt ned til Trondheimsfjorden å fiske torsk selv.

Når vi er stolte over at vi kjører elbil og sparer utslipp osv, må vi ikke glemme andre ting som f.eks å ikke kjøpe langtveisfarende varer som forårsaker masse utslipp.   

Jeg fikk en mail fra en kamerat i usa som handler litt om å handle lokalt.   Mye av dette er viktig for oss i norge også:

   

   This year, taxpayers will receive an Economic Stimulus Payment.
This is a very exciting new program that I will explain using the Q and
A format:

   Q. What is an Economic Stimulus Payment?

   A. It is money that the federal government will send to
taxpayers.



   Q. Where will the government get this money?

   A. From taxpayers.


   Q. So the government is giving me back my own money?

   A. Only a fraction.


   Q. What is the purpose of this payment?

   A. The plan is that you will use the money to purchase a
high-definition TV set, thus stimulating the economy.


   Q. But isn't that stimulating the economy of China?

   A. Shut up. 

Below is some helpful advice on how to best help
the US economy by spending your stimulus check wisely:


   If you spend that money at Wal-Mart, all the money will go to
China.

   If you spend it on gasoline, it will go to the Arabs.

   If you purchase a computer, it will go to India.

   If you purchase fruit and vegetables, it will go to Mexico,
Honduras, and Guatemala (unless you buy organic).

   If you buy a car, it will go to Japan.

   If you purchase useless crap, it will go to Taiwan.

   And none of it will help the American economy.  We need to keep
that money here in America. You can keep the money in America by
spending it at yard sales, going to a baseball game, or spending it on
prostitutes, beer (domestic ONLY), or tattoos, since those are about the
only businesses still in the US.


#12
Avansert: Avanserte reparasjoner / reparert Simovert inverter
onsdag 21. januar 2009, klokken 20:28
Jeg vil nå dele informasjon som jeg har funnet ut om Simovert'en, inverteren i VW Golf CityStromer.

Jeg har 2 av dem; en original og den andre 3-4 år gammel.    Den nye begynte å fuske i høst når været ble kaldere.     Det begynte med rar lyd fra motoren, som kunne forveksles med drivverk ulyd.    Etter det jeg har hørt, er det problem med en av fasene i motoren (a/c motor).   En av power transistors (IGBT) er trolig defekt.

Jeg byttet inverter, da jeg trodde den gamle virket, men den startet ikke; hovedkontaktoren ville ikke komme på.   Jeg merket en ting til før jeg byttet, det at det er et rele som klikker inni inverteren hvis du har tenningen på og trekker ut/plugger inn ladeledningen.  Det er vel et signal som lar kontaktorene slå på.    Jeg hørte ikke dette releet på den originale inverteren som ikke startet.   Så byttet jeg inverter igjen, og satte den nyere inverteren i bilen.

Planen min var å bytte ut pc kort til faseproblemet var løst, men jeg ble fortalt at det var enklere å sette inn den originale inverteren og så bytte kort i den i stedet for å prøve å bytte IGBH transistorene som sitter ganske godt inne i inverteren.

Jeg byttet flere kort uten nytte.   Jeg bestemte meg da for å putte inn den originale inverteren en gang til.  Før jeg tok ut den nye inverteren (som virket normalt i varmere temp)  kom jeg på det med releet som klikket, og tok av dekselet og lokaliserte det releet.    Så satte jeg inn den originale som ikke ville slå på.    Jeg byttet kortet med releet (øverst på passarsjersiden) uten at den startet.   Jeg fulgte ledningene fra det kortet nederst til høyre på bildet, kortet der X1 ledningen plugges inn.   Dette er ledningen som kommuniserer med bilen.    Jeg byttet kortet.....inverteren startet!     

Jeg var veldig glad for å ha funnet en defekt del i inverteren.   Har snakket med Roland, og han vil jo at alle sender inverterene til han for rep, i stedet for å fikse selv.   Det er noe tilfredsstillende ved å fikse ting selv!

Inverteren er nå tilsynelatende ok igjen.    Nå gjenstår å få tak i 3 batterier, så kan jeg bruke bilen igjen.   Tok fullstendig knekken på et batteri da bilen ikke ble brukt, og etter å ha sjekket de andre fant jeg 2 til som var delvis defekt.   

Håper denne informasjonen hjelper noen.

#13
Jeg sjekket batteriene mine (de fleste er 9 år gamle), og fant 3 dårlige; 1 vare bare 4.5v oppladet og falt til 0 under load, de andre to startet på 6v men under load falt de til 4.5v.

Jeg kunne gjerne tengt meg noen brukte batteri hvis det er noen som har slikt liggende, ellers må jeg vel bare kjøpe nye.
#14
Jeg har en Eberspacher  varmeapparat på min CityStromer og lurte på om noen vet om det går an å bruke vegetablisk olje i den, eller biodiesel om jeg lager det selv fra brukt veg frityr olje.
#15
Jeg har sjekket med et par forsikringsselskaper for å finne rimeligere forsikring på min Citystromer, men det ser ut som den er lik bensinversjonen av bilen.   Trodde premiene var basert på bl.a. hestekrefter, der har jeg jo nesten ingen :)   Har lest noen plass at forsikring var billigere grunnet det at elbilkjørere er mere forsiktige og tenker mere miljø, og derfor har mindre ulykker.

Morten.
#16
Andre Elbiler / CityStromer starter ikke bestandig
onsdag 08. oktober 2008, klokken 21:44
Hei, 
Har et lite problem som har begynt å bli værre.    CityStromer'en har i tider ikke startet (contactor har ikke kommet på).   Nå er det ofte nok at jeg må gjøre noe med det.    Før hadde jeg tatt ut ladekontakten og plugget den inn igjen, så har den startet.    Nå viser det seg at jeg bare var heldig da, og nå er det ikke bestandig jeg får den startet med en gang. 
Noen ideer?   Hvor er contactor'en?    Hvordan kan jeg sjekke den?   

Det andre problemet jeg har nå er at rekkevidden har gått ned litt.   Jeg lurer på om det har noe med en pumpe (?) som går nesten konstant.    Jeg trodde det var servostyringspumpa (den går konstant, men er så stillegående at jeg ikke har merket den), men det er noe annet, noe som lager en del støy.    Har ikke vært under bilen enda, men det høres til å komme fra nedenunder batteripakken.    Hva kan det være?    Den går i ca 15 sekunder, og så stopper i 4-8 sekunder.    Jeg er ganske sikker på at den ikke gikk veldig ofte før; har hatt bilen i 6 mnd.   

På forhånd takk,    Morten.
#17
Andre elektriske doninger / Elektrisk hagetraktor
torsdag 27. september 2007, klokken 05:52
Hei,   
Ny bruker her.

Jeg har en General Electric hagetraktor fra tidlig på 70 tallet.   Det er en Elec-Trak.    Med den kan jeg klippe gress i rundt 4 timer.    Den går på 6 6v golfbilbatteri.     Jeg har hatt den siden i sommer og er veldig fornøyd med den.   Har følgende tilbehør:  gressklipper, snøfreser, jordfres, hagesaks, og hekkesaks.

mere info på websiden min her:  www.aasenamcar.com

Jeg er også veldig interessert i å konvertere en gammel American Rambler til elbil, og mottar gjerne email om sånt.   Vet ikke om det lar seg gjøre i Norge.   For tiden er jeg i USA, men kommer hjem etter nyttår.

Morten
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA