Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - power59

Sider: [1] 2
1
Hyundai Ioniq 5 / Forbruk
« på: Fredag 23. April 2021, klokken 10:03 »
På denne testturen

https://youtu.be/PlZfN21vVpM

leverer bilen 4.5 miles/kWh ved sommerforhold og blandet kjøring RWD. Det vil si 13.8 kWh/100 km - noe som er
meget lovende.

Forhåpentligvis fortsetter Hyundai/Kia å levere gode elbiler.   

2
BMW iX3 / Prisen reduseres med 15%
« på: Torsdag 28. Januar 2021, klokken 17:45 »
Prisen på ix3 reduseres med usd 10800 i Kina - visstnok pga lav etterspørsel og for å bli mere konkurransedyktig mot model y.

https://www.cnbc.com/2021/01/28/bmw-cuts-prices-for-its-china-made-electric-suv-by-10000.html

I dagens marked er det åpenbart mere smart å ha is i magen enn å være raskt ute.

3
Model Y / Hvor ble det av 3-delt bakseterygg?
« på: Tirsdag 26. Januar 2021, klokken 22:08 »
I denne episoden

https://youtu.be/HQ8yuITCDfg

får Munroe anledning til å se nærmere på den nye hele megacastingen for bilens bakpart. Sandy var meget fornøyd med både casting og bilen forøvrig.

Men jeg la merke til en ting - bakseteryggen er 2-delt. Har de gått vekk fra 3-delingen som er vist på Teslas nettsider?

4
Skoda ENYAQ / "Elbilkundene risikerer kjemperegning"
« på: Mandag 23. November 2020, klokken 09:15 »
https://www.dinside.no/motor/elbilkundene-risikerer-kjemperegning/73049555

Lite nytt for de av oss som forlengst har kansellert reservasjonen fra bondefangeren Møller.

5
XC40-EV / EPA range 335 km
« på: Onsdag 07. Oktober 2020, klokken 11:59 »
XC40-EV har fått EPA range 335 km - I say no more ...

https://insideevs.com/news/447615/electric-volvo-xc40-epa-range-208-miles/

6
Tesla / Hvem - er det Tesla eller Google som navigerer?
« på: Torsdag 17. ſeptember 2020, klokken 09:46 »
Har akkurat kjørt nye riksvei 3/25 Elverum-Løten og la merke til at det ikke var samsvar mellom rutevalget i Teslaen og Google app'n på telefonen. Har alltid trodd at Tesla benyttet Google for navigasjon.

Teslaen var åpenbart ikke klar over nye riksvei 3/25 og ville ha oss over på den gamle veistrekningen.

Google app'n på telefonen ga korrekt veivalg med nye riksvei 3/25. 

Så - hvor foregår kalkulering av rute?  Er det i bilens computer basert på nedlastede kartdata, i Tesla's sky/servere basert på Googles ikke oppdaterte kartdata, eller (åpenbart ikke) i Googles sky/servere?   

Forøvrig så er det overraskende stor feilmargin og sen oppdatering av fartsgrenser i Teslaen på "gamle" etablerte veier. Langt dårligere faktisk enn i vår Kia Soul. Korrekte fartsgrenser må vel være pri 1 for det som skal bli en selvkjørende bil. 

7
Skoda ENYAQ / Ingen frunk?
« på: Fredag 04. ſeptember 2020, klokken 22:24 »
Nå har jeg bladd frem og tilbake i informasjonen på nettet og ut i fra det jeg kan se så har bilen ingen frunk. For de av oss som vurderer bil med bakhjulsdrift så må det da være et hav av plass under det høye panseret.

Enda godt de fant plass til paraplyen. 

8
EQC / EQC autopilot
« på: Onsdag 26. August 2020, klokken 16:20 »
Noen som kan rapportere erfaringer med EQC’s «autopilot»?

9
Polestar 2 / Glasstak og solavskjerming
« på: Mandag 17. Februar 2020, klokken 14:25 »
Flott med glasstak men hvordan er det med solavskjerming? Er lite begeistret for sola rett i hodet på varme sommerdager.

10
Model 3 / Model 3 - bakhjulsdrift og vinterføre?
« på: Onsdag 22. Januar 2020, klokken 11:12 »
Nå er halve vinteren unnagjort og for de av oss som fortsatt sitter på gjerdet vedr. model 3 ville det vært kjekt med en tilbakemelding på model 3 med bakhjulsdrift og vinteregenskaper.

Hvordan er framkommeligheten i snø og opp bakker, er bilen stabil på glatt føre og hvordan påvirker regenereringen bilen når det er glatt?

Tilsier erfaringene at man ville valgt bakhjulsdrift på nytt? - eller ville man tatt kostnader og økt kompleksitet med  firehjulsdrift - eller ganske enkelt nøyd seg med kjetting fra Tesla shop for framkommelighet på de værste dagene.
   

11
Model 3 / Rust i bakseter
« på: Torsdag 19. Desember 2019, klokken 12:49 »
Flere som har rustet stål i baksetene?

Se https://insideevs.com/news/388620/tesla-model-3-rust-seats/

Spørsmålet er om stålplatene kar vært utsatt for fukt før/under montasje, eller om ubehandlet stål som dette etterhvert ruster pga. fuktig klima i bilen?

Ville vært kjekt om noen som har hatt bilen en stund tok en sjekk av setene og rapporterte tilbake.

12
Polestar 2 / Kjøling motorer og batteri
« på: Torsdag 10. Oktober 2019, klokken 14:48 »
Skulle gjerne hatt noe mer info om kjølesystemet i Polestar 2. I denne presentasjonen
https://insideevs.com/news/343110/lets-take-a-closer-look-at-polestar-2-battery-details/
ser det ut som det legges en form for kjøleplate i bunnen av hver batterimodul før de flate battericellene settes oppå. Virker ikke særlig effektivt men er sikkert godt nok.

Kjøling av motorene finner jeg lite info om. Benyttes e-tron løsningen med vann/glykolkjøling av rotor med pakkbokser (grøss og gru) så trekker jeg reservasjonen umiddelbart. Benyttes Model 3, Bolt løsningen med oljekjøling og ekstern varmeveksler mot vann/glykolsystemet er jeg fortsatt med.

13
Model 3 / Åpne bagasjelokket med sykler på hengerfestet
« på: Fredag 20. ſeptember 2019, klokken 13:33 »
Er det noen som har prøvd å åpne bagasjelokket med sykler på hengerfestet?

Lar det seg gjøre med enkle klappstativ (eks. Thule Hang On https://www.thule.com/nb-no/no/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-hangon-3-_-974000 ) - eller må man ha et mere avansert stativ som kan svinges ned (eks Thule Ride On https://www.thule.com/nb-no/no/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-rideon-2-_-9502)?

14
Audi e-tron / Væskekjølte rotorer i elektromotorer
« på: Torsdag 07. Februar 2019, klokken 15:26 »
Hmm.. nå ble jeg skeptisk.

".... Coolant flows through the inside of the shafts to ensure that the temperature does not exceed 180 degrees Celsius. The stators and end shields of the electric motors are also water-cooled. This solution indirectly benefits the gearboxes mounted on the end shields. Effective cooling, particularly of the coaxial electric motor on the rear axle, presented the developers with new challenges. The solution is to route coolant through a double-walled tube with a ceramic seal at the rotor of the electric motor....."
https://www.e-tron.audi/en/highly-efficient-recuperation-aerodynamics-thermal-management-10676

Som det blir sagt - Innvendig kjøling av de roterende akslingene i elektromotorene er en nykonstruksjon som ga Audi "challenges".

 - og det kan jeg godt forstå, roterende akslinger med opptil 13300 rpm, pakkbokser og ethylenglykol(?)/vann kjøleveske og temperaturer og trykk opptil 180 C og 2 bar er ikke det enkleste å hanskes med.

For oss som gjerne vil ha bilen utover garantitiden - blir dette et fremtidig vedlikeholdshelvete?

15
Audi e-tron / Elgtesten
« på: ſøndag 03. Februar 2019, klokken 20:28 »
På håret at jeg fikk en diger elg gjennom frontruta i kveld. Huff og huff!

Noen erfaring eller tester som viser hvor gode etrons systemer er til å detektere og varsle vilt i veikanten?

Sider: [1] 2