Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - KjellG

Sider: [1] 2
1
Elbiler i media / Dyrere forsikring
« på: onsdag 10. juli 2019, klokken 11:07 »

Mange argumenterer med at elbil er enklere å vedlikeholde og reparere enn en fossilbil. Mon det: https://www.tek.no/artikler/forsikringsselskap-dobler-forsikringsprisene-pa-elbiler/469559

Det er nærliggende å tro at fremtidens veteran-elbiler vil ha store mangler og knapt være kjørbare.

2
Audi e-tron / e-Tron flerfase på IT?
« på: fredag 05. juli 2019, klokken 23:18 »
Tesla S og eGolf kan lades med to linjespenninger i åpen delta på IT.
Strømmene i linjelederne blir ved full tapping: 16, 16 og 28A => 7,4 kW
Med kraftigere lader, kunne en få 18, 18, 32A => 8,3 kW

Å lade med to linjespenninger i stedet for én, får en en stor fordel ved lading fra hus med små (40A) hovedsikringer. Ladingen blokkerer ikke for en masse effekt som en ikke får tak i når en lader med kun én linjespenning.

Audi har nektet for at eTron kan lades som eGolf. Rykter sier at eTron kan lade i åpen delta, 7,4kW og 8,3 kW, gitt egnet ladeuttak.

Noen som kan bekrefte dette?

Enda bedre om eTron kan lade fullt symmetrisk med 3 linjespenninger=> 11kW på 3*32A på samme måte som model 3.


3
Lade hjemme / Kabling til hjemmeladestasjon?
« på: onsdag 10. april 2019, klokken 17:31 »
En kjenning skal rigge opp for ladestasjon i garasjen. Garasjen er i sokkel. Kabel er planlagt i rør i grøft ute fra sikringsskap i vindfang til garasje med underfordeling herfra til ladestasjon osv.
3*40A, IT, 16mm2 PFSP, lengde ca 10 m, tettbygget villastrøk.
I samme rør er tenkt en kabel til fastkoblet utelampe på 16A kurs og en datakabel, primært tenkt til strømspoler i skapet.
Kan alt dette føres i samme rør?

4
Audi e-tron / e-tron, lading i åpen delta på IT?
« på: torsdag 18. oktober 2018, klokken 00:26 »
Har forespurt lokal forhandler om e-tron kan lades i åpen delta-konfigurasjon i IT-nett på samme måte som eGolf. De klarte ikke å svare og sender spørsmålet videre.

Hvis en lader med enfase, 32A på IT, vil en lade bilen med 7kW, men blokkere 13kW i huset. I åpen delta vil en lade med 7kW og beslaglegge 7kW. Resten er (teoretisk) tilgjengelig for huset. En ser at åpen delta er en stor fordel der hovedsikringene er litt snaue. Fasestrømmene blir 16, 16 og 28A.

I 2-faselading på TN blir strømmene 16 og 16 i faselederne og 16A i N-leder.

De som ser nytteverdi i åpen delta-lading oppfordres til å spørre sin forhandler for å øke «trykket».

5
Elbiler i media / Sion, fra Sono motors
« på: torsdag 23. august 2018, klokken 12:29 »
En enkel, men rimelig elbil med god kjørelengde og spennende detaljer:

Sneglelading direkte via egne solceller, 230V/2,4 kW schuko UTTAK til verktøy etc.  Nødstrøm elbil til elbil, 7,4 kW via type 2. Hengerfeste 750 kg.

https://www.tu.no/artikler/solcellene-gir-tre-mil-sa-trar-den-tyske-elbilen-til/443713



6
BMW i3 / 3-faselade i3 i IT-nett?
« på: torsdag 26. april 2018, klokken 10:00 »
Tesla og eGolf kan begge «3-faselades» i et IT-nett i V-kobling. Er dette mulig med i3?
Fordelen er noe bedre lastdeling mellom faselederne. Typisk for eGolf: 16,16 og 28A. I stedet for 32,32 og 0A dersom en bare bruker to faseledere.


7
Tidlige elbiler: Think / Batterbytte Zebra -> Li-ion?
« på: fredag 15. desember 2017, klokken 19:29 »
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=110041336

Her selges en Zebra med Li-ion. Bytte utført på batteriverksted i Asker og EU-godkjent.

Er kjemibytte nå blitt akseptert? (Noe det burde)

PS: Denne også med kjemibytte: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=35896.0

8
Elbiler i media / Bytte eGolf med hydrogenbil?
« på: lørdag 02. september 2017, klokken 16:49 »
https://www.dagbladet.no/nyheter/selger-golf-talmodighetsprove-etter-to-ars-lade-mareritt-i-oslo-sentrum--jeg-lot-meg-lure-av-politikernes-lofter/68644550

Ikke lett å bo i 1890-gård med gateparkering når en har elbil. Elbil er vel primært egnet for villaeiere med moderat avstand til jobben?

9
Ladeplasser og ladekabler / AMS, effekttariffering og "strømlåning"?
« på: tirsdag 11. juli 2017, klokken 20:08 »
Med innføring av effektmåling, vil det bli vanskeligere å bestemme prisen på den strømmen en "får" fra hyttenabo, privat felles ladepunkt osv

Noen synspunkter på hvordan en gjør opp for effektstrøm?

10
Ladeplasser og ladekabler / Måler AMS rett?
« på: mandag 06. mars 2017, klokken 09:47 »
http://sciencebulletin.org/archives/10940.html

Her hevdes st AMS-målere kan måle opp til 600% feil. Hva med elbilladere?

11
Ladeplasser og ladekabler / Polaritet ved lading fra et TN-nett?
« på: søndag 11. september 2016, klokken 11:50 »
Enkelte biler insisterer på at de kun kan lades fra et TN-nett. Den mest kjente (eneste?) er ZOE. En antar at det er sikkerhetslogikk som insisterer på at det skal være liten eller ingen, spenningsforskjell mellom N og PE.

Dersom ZOE lades fra en vanlig schuko, er en avhengig av å snu støpselet i 50% av oppkoblingstilfellene?




12
Nissan / Leveres Leaf uten lys bak?
« på: torsdag 14. januar 2016, klokken 00:10 »
Igjen truffet på en Leaf uten baklys!
Kveld, mørkt og jeg så den forfra og bak i en rundkjøring. Lys forran, svart bak.

Hvorfor har ikke Leaf lys bak? Er slikt lovlig? Er det formålstjenelig for Nissan å levere slike eksemplarer av Spøkelseskladden?

13
Ladeplasser og ladekabler / Slutten for elbil til hytta?
« på: lørdag 24. oktober 2015, klokken 23:52 »
Selvfølgelig ikke, men selv 3 min lading ved 16 A kan nå koste 360 kr om du er uheldig og klønete. Er du ekstemt uheldig og lader over mnd-skifte koster 6 min lading 720 kr.

http://m.nettavisen.no/na24/ny-strmpris-kan-gi-skyhye-strmregninger/3423150607.html

14
Ladeplasser og ladekabler / Hurtiglader i garasjen?
« på: fredag 19. desember 2014, klokken 12:29 »
https://transportevolved.com/2014/07/29/bmw-launches-wall-mounted-24-kw-dc-quick-charger-bmw-i3-electric-car/

Ventes å koste 50.000 kr

Nå venter vi bare på en 11kW 3-fase tilpasset norsk IT-nett. Kommer nok.


15
Elbilen i Samfunnet / Er el-bilæraen over snart?
« på: lørdag 06. desember 2014, klokken 13:27 »
I 2015 prenterer Toyota Miraia, verdens første masseproduserte hydrogenbil.

En Nissan Leaf trenger tre timer lading på en vintertur Sarpsborg/Lillehammer.
En Toyota Miraia "lades" på tre minutter og da har du til returen også.

Er tiden for batteritunge, sentladende batteribiler på hell?

Ingen flere problemer med 400V nett, ladekontakt i fellesgarasje, hurtigladestasjoner som ikke fungerer, gatelading,...

Sider: [1] 2