Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - PionerThink

Sider: [1] 2
1
Elbiler i media / Tyskerne har bestemt seg
« på: Tirsdag 26. Mars 2019, klokken 13:34 »
Vet ikke om det har vært lagt ut før, men uansett var muligens dette på tide ville noen si ;)
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=51489


2
BMW i3 / Skjer punkteringer med BMW i3 oftere?
« på: Tirsdag 03. Juli 2018, klokken 14:30 »
Leste denne artikkelen om i3/i3s eiere i USA som fant ut at det greieste var å kjøpet et "kit" og lappe bilen selv:
https://www.bmwblog.com/2018/07/03/were-professionals-when-it-comes-to-repairing-a-bmw-i3-flat-tire/

Er jo noen gode poenger mtp at dekk blir litt ugreie med en slik guffe inni, men punkteres det oftere med i3 enn med andre biler? Får jo det inntrykket av artikkelen, men ikke hørt om tilsvarende her hjemme ???

3
Ladeplasser og ladekabler / Nye priser hurtiglading
« på: Onsdag 20. Juni 2018, klokken 11:44 »
I følge NRK sine nettsider går det mot dårligere tider for elbilfolket:
https://www.nrk.no/norge/prisauke-pa-hurtiglading-av-elbilar-skapar-reaksjonar-1.14091464

Jeg vurderte å bytte ut diesel-dyret med en elbil med lengre rekkevidde, men ble litt usikker nå må jeg innrømme :(

4
Elbiler i media / Tesla vs Panda
« på: Mandag 18. Juni 2018, klokken 10:56 »
Dette var en litt morsom artikkel:
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=50091

Hadde ikke trodd at Pandaen skulle vinne, men som det sies i artikkelen så har han vel kjørt mer eller mindre non stop, og vinner dermed på at han har færre og kortere stopp vil jeg tro ;)

5
Elbiler i media / Volvos Polestar 2 prissatt
« på: Onsdag 14. Februar 2018, klokken 11:48 »
Ser ut som Volvos Polestar portefølje begynner og ta form i tillegg til at de går ut med pris på en av dem:
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180207/volvos-elprestandamarke-pris-klart-for-polestar-2/

Spennende år vi går i møte på elbilfronten :+1:

6
Elbiler i media / Nytt elbilbatteri fra Samsung SDI
« på: Onsdag 17. Januar 2018, klokken 11:58 »
Hvis dette stemmer og blir satt i gang i nær fremtid så ser det lovende ut for rekkevidde og ladetid:
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180116/nya-elbilsbatteriet-fran-samsung-sdi-ger-rackvidd-pa-60-mil-och-snabbladdning-pa-20-minuter/
Bare så synd at ikke BMW kan få ut fingeren og lansere en reell konkurrent til Audi e-tron og Jaguar I-Pace snart >:(

7
Elbiler i media / Tesla Shooting Brake
« på: Onsdag 03. Januar 2018, klokken 11:02 »
Hvis noen er veldig sugen på stasjonsvogn så finnes det løsninger for det også ser det ut som :D:
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20171229/tesla-model-s-som-kombi-sa-har-ser-den-ut/

8
BMW i3 / Dårlige bremser i kaldt og fuktig vær?
« på: Onsdag 22. November 2017, klokken 09:25 »
Hadde en litt rar opplevelse med bremsene til morran i dag når jeg hadde min faste "bremserengjøring" ;)
Var litt i egne tanker og satte gearvelgeren i N og startet oppbremsingen før fartshumpen litt senere enn normalt. Da opplevde jeg at bremsene tok veldig dårlig, og jeg måtte øke trykket betraktelig som igjen fikk det til å føles som om pedalen gikk "ett nivå" lengre inn. Er litt slapsete føre i dag, og rundt null men ikke glatt der jeg bremset.
Hadde ikke rukket å tenke så mye over det, men rett før jobb etter en rundkjøring hopper det fram en fotgjenger fra mellom bilene i køen som går motsatt vei som gjør at jeg må bråbremse foran gangfeltet. Igjen føler jeg det litt som om bilen ikke stopper så fort som vanlig, så jeg må legge ganske mye kraft på for å få stoppet bilen raskt nok. Hadde ikke stor fart da jeg vet at det kan komme fotgjengere og syklister over her, så det skal ikke være årsaken ???
Eneste er at jeg var ute en tur i går kveld og traff på saltebilen, men mener jeg husket å bremse litt før jeg parkerte for å unngå "saltlake" på skivene, men kan det allikevel ha bidratt litt? Eller var det en kombinasjon av kalde bremser, fuktig vær og litt "saltlake" som har sprutet opp med slapset før jeg bremset? :o
Har jo relativt nye Blizzak vinterdekk på også, men at de skal ha noen betydning kan jeg ikke forstå?
Må nok være litt påpasselig og teste bremsene litt oftere ved slikt vær tenker jeg ;)

9
BMW i3 / Feil retning på felgene
« på: Onsdag 08. November 2017, klokken 14:42 »
Jeg forbereder litt for å skifte til vinterhjul til helga, og sjekket da over dem siden det ble lagt nye Bridgestone Blizzak dekk på felgene i høst. Tanken var jo da å få bekreftet at de hadde satt riktig rulleretning på dekk kontra felger siden min 2014 modell har to sett ulike felger for hver side av bilen.
De hadde satt riktig på til en viss grad, men overraskelsen var litt stor da jeg så de hadde tatt "motsatt" retning av sommerdekkene ::) På sommerdekkene er retningen som vist under øverste post nr.75 på denne linken:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12532.msg482426.html#msg482426
Hos meg vil "skovlene" gå motsatt vei :o
Er vel noe aerodynamiske grunner til at de skal gå som vist på bilde siden ekene er smalere på den ene siden enn den andre, men bortsatt fra at jeg bruker litt mer strøm så kan det ikke være så farlig ???
P.S. Ser kanskje litt rart ut da, men orker ikke tanken på å gå til forhandler og be dem om å legge om alle dekkene igjen :-[

10
Ladeplasser og ladekabler / Dagspass hurtiglading
« på: Fredag 29. ſeptember 2017, klokken 09:00 »
Dette kan jo være nyttig om man skal på langtur med elbilen:
http://www.fortum.no/privat/charge-and-drive/fri-bruk-ett-dogn-150-kroner-hostferien/
Har ikke sett den varianten før må jeg medgi ???
Andre som har lignende tilbud?

11
BMW i3 / BMW 2018 i3 Facelift
« på: Onsdag 12. Juli 2017, klokken 10:55 »
Var jaggu ikke lett å se forskjell på dagens utgave og den kommende 2018-modellen ::)
http://www.bmwblog.com/2017/07/11/2018-bmw-i3-facelift-spotted-germany/
Håper at i3 S blir litt sprekere enn dette 8) :+1:

12
BMW i3 / BMW i3 94 Ah retrofit på 60 Ah versjon
« på: Fredag 02. Juni 2017, klokken 15:24 »
Ser i en artikkel at BMW også vil gjennomføre batteribytteprogram for Nord Amerika(NA) som de tidligere sa ikke kom til å bli gjort: http://www.bmwblog.com/2017/06/01/bmw-na-testing-94-ah-retrofit-bmw-i3-60-ah-u-s-market/
De refererer til en pris på 7000 Euro, noe som har stått uforandret siden lansering, men er det noen som vet om i3-eiere som har byttet batteri her på bjerget? Eventuelt andre steder i Europa?
Hadde euroen stått i 6,5 så hadde det jo kanskje vært litt mer interessant, men 70 000,- er jo samme differanse som nyere 60 Ah versjon vs ny 94 Ah versjon, så da er det jo uaktuelt :o

13
Kjøpe elbil? / Forlenget Rekkevidde
« på: Torsdag 01. Juni 2017, klokken 10:26 »
Når de først skulle oppdatere batteriet så var det ikke med mange kilowatt må jeg si:
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=48026
Hadde det ikke vært en idè å øke det bittelitt mer for å møte dagens, eller fremtidens konkurranse? ::)

14
Elbiler i media / Forventet levetid og kapasitet på fremdriftsbatterier
« på: Tirsdag 25. April 2017, klokken 13:56 »
Leste en interessant artikkel om en i3 Rex eier i USA der han hadde utført egne rapporter om batteriet:
http://insideevs.com/bmw-i3-long-term-battery-capacity-report-better-than-expected/
Etter 70 000 Miles, som tilsvarer ca 113 000 Km, har han ikke rare kapasitetstapet etter hva jeg kan lese?
Er jo mange her på forumet som har kjørt Leaf og trilling 130 000 km eller mer, men slik jeg forstår så oppleves det til dels større kapasitetstap enn i denne artikkelen?
Nå skal det jo sies at hans bil er snart 3 år, mens de eldste Leaf og Trillingene er 5-6 år!
Uansett er det jo oppløftende lesing at de bilene som har aktivt system for å ivareta batteripakken temperaturmessig kan forvente relativt god kapasitet og rekkevidde selv etter mange år :+1:

15
BMW i3 / BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
« på: Torsdag 20. April 2017, klokken 14:30 »
Bare for å ha prøvd å kjøre vår nyervervede i3 60Ah på litt mer enn lokalturer, så planlegger jeg nå en tur fra Kr.sand til Kopervik på Karmøy i helga. Reiser alene, så da trenger jeg ikke tenke på om det tar litt lengre tid pga ladestopp.
Eneste som jeg synes er litt utfordrende er praktisk rekkevidde etter hurtiglading til 80% sammen med litt utfordrende topografi langs E39. Jeg prøvde i går kveld å lage en kjøreplan med litt alternativer:
Kjøre- og ladeplan Kr.sand-Kopervik
1ste etappe Kr.sand-Moi 125Km (hvis ikke Moi innen rekkevidde kjører jeg ned til Flekkefjord hvor det er 103 km)
2dre etappe Moi-Ålgård 75 km (hvis fra Flekkefjord må det regnes snaut 100 km hvis mulig?)
3dje etappe Ålgård-Kopervik (38 til Mortavika + 54 fra Arsvågen)= 92 km

Retur Kopervik-Kristiansand
1ste etappe Kopervik- Vikeså [Ålgård (38 + 54)= 92] + 24 km = 116 km (Kan lade på Ålgård hvis uforutsette ting skulle oppstå og ikke nok rekkevidde til Vikeså!)
2dre etappe Vikeså-Pitstop Kvinesheia 103 km (Kan lade i Flekkefjord etter 78 km hvis det kan se ut som ikke klarer Pitstop pga stigningene opp på Kvinesheia)
3dje etappe Pitstop Kvinesheia-Kristiansand = 78 km (Alternativ 3dje etappe er Flekkefjord-Kristiansand 103 km)
Begynner med 100% oppladet batteri på begge startetappene så derfor litt lengre kjørelengder her, men er som nevnt veldig usikker på de resterende etappene på hver tur.
Er det noen som kan dele praktiske erfaringer her så setter jeg veldig stor pris på det!

P.S Er jo flere ladestasjoner rundt om hvis det skulle "knipe på", men er jo ikke så lysten på å måtte dra store omveier hvis man kan slippe?
P.S.2 Værmeldingen sier nordvestlig frisk bris(midt i mot) på veg bort med ca.7-10 graders varme og tørre veier på sommerdekk str. 19". Hjem igjen noe det samme men mer fare for fuktig vegbane, dog med vinden i ryggen, så da går vel det litt i pluss :)

Sider: [1] 2