Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - knutgrr

#1
Lading i Sverige og Danmark / Lading i Danmark med "ISO Stick" ??
mandag 03. april 2017, klokken 12:43
Hei,

Er det noen som vet hva jeg trenger for å kunne lade min Nissan Leaf på denne "ladestasjonen" på et hotell på Skagen?

De sier man må ha "ISO Stik" for å kunne koble til her. Er dette noe jeg kan koble på min eksisterende standard-ladekabel eller hva?

Se vedlagt bilde av stikkene man skal koble seg til...

#3
Rogaland elbilforening / Installere fastmontert lader i garasje
mandag 23. februar 2015, klokken 13:29
Hei,

Har kjøpt hus med garasje på Våland. I garasjen er det et gammelt stikk (80-tallet?) - er litt uvisst om dette er 10A eller 16A.

Noen som har erfaring med å "oppgradere" til veggfast lader, og eventuelt i tillegg forsterke kursen, slik at man kan lade på 16A ?

Pris? Selskap?
#5
Elbilen i Samfunnet / Betaler man plutselig bompenger?
tirsdag 24. juni 2014, klokken 19:56

Nord-Jæren Bompengeselskap AS
v/ Vegamot AS SASKNO22

L.nr. Brikke nr. Reg.nr. Beskrivelse Kurs Passeringer Til betaling
1 L:14 306645X 6 EL2888X Lokale passeringer 1.00 0 0.00
2 L:14 306645X 6 EL2888X EasyGo AUSTA 1.00 2 30.00
3 L:14 306645X 6 EL2888X EasyGo LISTER 1.00 2 45.00
4 L:14 306645X 6 EL2888X EasyGo KRSA 1.00 2 25.20
5 L:14 306645X 6 EL2888X EasyGo GJESDA 1.00 2 96.00
6 L:14 306645X 6 EL2888X Brikkedepositum 0.00 0 200.00

Har kjørt elbil i 8 måneder, og plutselig deiset følgende faktura inn i innboksen min.
Har aldri hørt om EasyGo før, men jeg har tydeligvis kjørt igjennom en Easy-Go ring i Agder i vår.
Er dette noe man skal belastes for med Elbil?
Merkelig...
#6
Etter nøye vurdering mannet jeg meg opp til å kjøre ned til Nøgne Ø i Grimstad for en helg på bryggeriet der.

Startet på fredag ut fra Stavanger med ca. 90% strøm på Leafen .
Ladet 8% 10A på Coop Extra Ålgård (de hadde dog satt en pall foran laderen...se bilde) mens vi handlet der, og etter å ha kjørt ganske katolsk (litt under fartsgrensen), med medvind, 20 grader og sol på min side - kom vi frem til Grønn kontakts hurtiglader i Flekkefjord med ca. 30% strøm igjen.

Dette er ca. 120 km fra Stavanger. Jf. data på bilen kunne jeg sikkert kjørt opp mot 180 km i dette været og i aktuell fart - til tross for kupert terreng (høyeste punkt 280 meter).

Laderen i Flekkefjord var køfri, og her fikk vi ladet opp til 98% på 35 minutter.
Ferden gikk videre til Kristiandsand. 105 km. Ganske kupert.
Ankom Grønn kontakts lader her med 30% strøm igjen.
Denne laderen står midt i en Romfolk-leir, og det lå mye menneskelig avføring rundt laderen og ellers i området. Området er generelt meget shabby, og det er langt til toaletter, cafeer, butikker etc. Vi tenkte å gå inn til Subway mens bilen ladet, men droppet det.

Kjørte videre med 90% strøm, og kom frem til Nøgne Ø i Grimstad med 50% på telleren.
Bilen ladet til 100% over helga på bryggeriet (stikk rett ved inngangen).

På søndag kjørte vi til Fortums lader ved Sørlandssenteret for å lade noen få Kw før vi kjørte til Flekkefjord. Denne var selvfølgelig i ustand. Jf. det som skrives om Fortum på ymse sider, bør hele selskapet avvikles.
Dermed bar det tilbake til ghetto-laderen til Grønn kontakt i Kristiansand. Den gav oss det vi trengte, og vi kom oss til Flekkefjord, hvor vi ladet til 93%, og det rakk slik at vi kom oss helt hjem til Stavanger (120 km, masse motvind) hvor vi parkerte med 4% igjen på batteriet. Lagde litt kø på veien inn. :)

En flott tur med snittforbruk på 13-14 kw/100 km. Været var sol og rundt 20 grader under all kjøring.
Det var ingen kø på hurtigladerene til Grønn kontakt, og alle fungerte med en gang. Benyttet ladekort (75 kr pr. lading).
Uansett må det påpekes at "systemet" på denne strekningen er veldig sårbart. Hvis 1 av Grønn kontakts ladere hadde vært i ustand, hadde hele helga falt i fisk.

Uansett - veldig imponert over Leafen. Kjekk bil å kjøre langt med, og med en forsiktig fot kan man nok kjøre opp mot 200 km på en "tank" om sommeren, selv på Vestlandet.

#7
Dekk / Felger / Manglende hjulmutter...Hilfe!
søndag 06. april 2014, klokken 16:12
Hallo.

La om til sommerdekk her om dagen, og brukte en elektrisk hjulmutter-feste-sak for første gang.
I går var jeg ute på en kjøretur på 5-6 mil, og alt virket fint. Tenkte å etterstramme da jeg kom hjem fra fisketur i dag, men da jeg suste avgårde på motorveien kom det noen uheldige lyder og hele bilen begynte å riste.

Svingte av i en nødfil, og oppdaget at mange hjulmuttre var løse, samt at en mutter på bakhjulet manglet (!). Merkelig, da jeg gikk over å etterstrammet alle muttre to ganger etter at jeg hadde lagt om (dog med nevnte idiot-maskin).

Vil anslå av 2-3 muttre (av 5) på hvert dekk var fra litt til ganske løse, hvorav en altså manglet på det ene dekket.

Selvfølgelig ene og alene mitt ansvar, og veldig uheldig.

Det jeg nå lurer på er:

a) Kan noe annet ha tatt skade av dette? Etter at jeg strammet gjenværende muttre oppfører bilen seg fint (også i høye hastigheter),men det kom altså endel risting og noen "klonke-lyder" (ved bremsing) før dette.

b) Nissan Norge hater jo sine kunder like mye som Kim Jong-un hater sin onkel. Hva må jeg forvente å betale der for 1. ny mutter - evt. finnes det alternativer?
Er snakk om originale Nissan Leaf sommer-felger til Acenta.

Takk for svar.


#8
TLC / Lakk til å fylle inn steinsprut-skader...
lørdag 22. mars 2014, klokken 11:40
Hei.
Er det mulig å få kjøpt små tuber med lakk for å flikke i steinsprut-skader i lakken?
Har en blå leaf.
Det er vel mulig de har dette hos Nissanforhandlere - men sikkert til kjent Nissan-blodpris. Det kan jo være de krever at man må smøre bremsene hvis man skal få handle lakk av de...noen billigere steder f.eks. på internettet?

Hvis det er mulig å skaffe, hvordan går man frem for et best mulig resultat på skader på ca. 1 mm2?
#9
Hei.
Skal kjøre Sola - Flekkefjord langs E39 neste uke. Det er nøyaktig 122 kilometer.
Vurderer å ta Leafen (Euro).

Sett at jeg kommer meg ned får jeg ladet med 10A i 6-7 timer i Flekkefjord, for så å kjøre 122 kilometer hjem.

Det er ladestolper på Ålgård hvor man kan lade litt på 10A hvis nøden blir stor. Disse er hhv. 22 kilometer fra Sola og 100 kilometer fra Flekkefjord. En annen nødløsning er å svinge innom Egersund for litt 10A lading der...

Kan dette gå?

Er meldt 6-7 grader og yr. E39 er 70-80 km/t og relativt slak.

#10
Leaf 2010-2017 / Frontruta sprakk...
fredag 14. februar 2014, klokken 17:52
Hei.
Kjørte hjem fra jobb i dag og plutselig sprakk frontruta på midten. Var ikke steinsprut eller noe annet lurt som inntraff... den bare sprakk.
Er det en... tja...garantisak eller forsikringssak?
What to do?
#11
Hei.
Hadde det ikke vært topp om alle som hadde bilen inne til service eller har fått overslag på service-kostnad hos forhandlere i og i nærheten av Rogaland la inn informasjonen her - slik at vi andre kan vurdere å dra dit det er rimeligst?
Spesifiser pris (med mva) og om det er 1, 2 eller 3-års service.

Yay!
#12
Leaf 2010-2017 / Skrapelyder når man legger over rattet
torsdag 02. januar 2014, klokken 10:18
Hei.
Har en 4 uker gammel Leaf.
Siden den var ny har den laget "skrapelyder"/lyd av pint katt når jeg legger rattet mer enn ~80% over til siden for å svinge. Dette gjelder alle veier: Venstre, høyre - fremover og i revers.

Noen andre som opplever dette? En sak for verkstedet?
#13
Lading / Forvarming-innstilling...
torsdag 05. desember 2013, klokken 22:12
Hei.
Når jeg kjøpte Leaf'en mener jeg at selgeren sa at man kun kunne fjernaktivere forvarming hvis batteriet var på over 80% lading (når bilen ikke er tilkoblet strøm).
Jeg mener også han viste meg en meny hvor man kunne stille denne prosentsatsen ned(var det til 15%).
Nå kan jeg ikke (etter 30 min med trykking) få funnet denne menyen, og det er en tanke plagsomt.

Når jeg er ferdig på jobb har jeg typ 78% strøm, og vil gjerne bruke fjernaktivert forvarme.
#14
Lading / lade hjemme = nedbrent hus og hage?
lørdag 23. november 2013, klokken 13:39
Har bestilt en slik leaf, og gledet meg stort til å motta denne. Tenkte å lade den gjennom 16a kurs fra vaskekjeller og/eller låven, og da trenger jeg altså noen meter kraftig skjøteledning. Lang ble jeg derfor i maska da jeg først fant et utall tråder her på forumet der generelt all form for lading av bilen hjemme frarådes, skjøteledninger dreper familien din uansett hvor bra de er, bilen imploderer bare den ser en stikkontakt og Nissan krever at man signerer et dokument der man lover å aldri å lade bilen. Elbilen kan altså ikke lades. Jeg tenkte å bruke den som klesskap eller stuebord.  ;)

Tanker?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA