Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Leon

#1
Ladeplasser og ladekabler / En mindre hyggelig ladeopplevelse
søndag 06. september 2015, klokken 00:52
Hadde en spesiell opplevelse på hurtigladeren på Notodden i dag. Ankom laderen, og så at det allerede sto en Golf og ladet der. Sjåføren var ikke å se. På grunn av et problem med at sikringen lett går på denne ladestasjonen, har maks ladeeffekt blitt satt ned til 26 kW, så jeg var redd for at ventetida kunne bli lang. Da jeg sjekket hvor langt ladingen var kommet så jeg imidlertid at Golfen allerede hadde ladet i 45 minutter, og at batteriet viste hele 98%. Dessuten lå det en lapp med et telefonnummer på dashbordet, så da var det jo bare å ringe. Dessverre var det ingen som tok telefonen.

Koplet da CHAdeMO-pistolen til min bil, slik at den var klar for lading, og forsøkte å ringe for andre gang. Fikk fortsatt ikke noe svar.

I mellomtiden hadde det gått fire nye minutter, og batteriprosenten var nå økt fra 98 til 99%. Er vant til at det ikke går ann å stoppe ladingen uten å bruke ladebrikken, men fikk et innfall at jeg skulle prøve. Overraskelsen var stor, men positiv, da ladingen på Golfen stoppet, og min bil begynte å lade.

Kort tid etter ringte eieren av Golfen meg tilbake, og jeg fortalte at jeg hadde stoppet ladingen hennes siden bilen allerede var ladet til 99%. Den videre dialogen gikk omtrent som følger:

Hun: "Men du kan jo ikke uten videre stoppe ladingen til andre!"

Jeg: "Nei, det trodde ikke jeg heller at man kunne uten å bruke brikken, men det var tydeligvis mulig".

Hun: "Jeg sitter her og følger med på telefonen, og jeg hadde 5 minutter igjen til jeg hadde nådd 100%".

Jeg: "Skal du langt?"

Hun: "Det har ikke noe med saken å gjøre. Du kan ikke stoppe en annens lading!".

Nå følte jeg ingen dårlig samvittighet, og noen unnskyldning hadde jeg heller ikke lyst til å gi. Jeg hadde ringt to ganger uten å få svar, jeg kunne ikke vite hvor lang tid det tok før hun var tilbake, og hun hadde vel kanskje kunne fått 2 km ekstra kjørelengde. Jeg lot følgelig samtalen løpe ut i sanden, uten noen videre diskusjon, selv om det hadde vært fristende å fortelle henne noe om å vise hensyn til andre som også trenger lading.

Jeg ladet ikke lenger enn jeg måtte for å komme til Kongsberg, ca 15 minutter, siden ladehastigheten var så treg, og koplet fra laderen. Først da registrerte jeg at jeg ikke behøvde å bruke ladebrikken. Dette forklarte samtidig hvorfor jeg hadde fått stoppet hennes lading. Ladingen hadde blitt satt til gratis, sannsynligvis på grunn av ladehastigheten, og bruk at brikke var dermed ikke nødvendig.

For ordens skyld: det er bare en hurtigladestasjon på Notodden, og det er bare en som kan hurtiglade om gangen.

Jeg kjørte videre, og Golfen sto der fremdeles uten at jeg hadde sett noen personer. Jeg vurderte å starte ladingen hennes igjen, men slo det fra meg siden det kanskje også ble feil, og noen ny telefonsamtale var uaktuelt.

#2
LeafSpy / Økte verdier i Leaf Spy i løpet av dagen
torsdag 03. september 2015, klokken 23:10
Se vedlagte 'View Trip Log' fra Leaf Spy.

Med unntak av de fire første linjene, er resten fra i dag. Verdiene leses av hver gang bilen startes. Derfor vil kolonnene for Energy og Gids kunne være negativ når jeg har hurtigladet. Hadde tre av dem i dag.

Startet dagen med Ahr=61.293, SOH=  93, Hx=  95.94
295 km senere var verdiene økt til
                              Ahr=65.747, SOH=100, Hx=100.62

Tok nesten samme turen på 330 km sist mandag, riktignok med et litt annet lademønster. Da var endringene langt mindre:

Start 31/08: Ahr=60.659, SOH=  92, Hx=  92.99
Slutt  31/08: Ahr=61.090, SOH=  93, Hx=  95.03

På det laveste underveis var verdiene
                   Ahr=60.155, SOH=  91, Hx=  92.13

Ikke så lett å bli klok på, men det betyr neppe at batteriet har blitt så mye bedre i løpet av dagen  ???
#3
Ankom hurtiglader på Notodden med 10% igjen på batteriet, på vei til Bø. Lader viste "lader ikke tilgjengelig - feilen er meldt". Grønn Kontakts side viste ingen problemer. Så for meg halvannen time på 16A type2 for å luske meg til Bø, deretter minst 5 timer på 10A treglader, og dropp av planlagt utflukt derfra, før retur på sparebluss til hurtiglader i Kongsberg. :-[

Ringte likevel Grønn Kontaks kundehjelp for å sjekke, og møtte en svært så hjelpsom person (fornavnet passet med sjefen sjøl...), som etter kort tid kunne konstatere at en sikring var gått. Han skulle ta en rask telefon, og deretter ringe meg tilbake to minutter senere. Og ganske riktig, etter et par minutter kunne han fortelle at en lokal reperatør ville være på plass om 7 minutter - og dette var altså på en søndag formiddag! Gjetter min forsinkelse totalt endte på drøye 15 minutter - det vil si omtrent det samme som om laderen hadde vært opptatt... :D

Hadde for øvrig vært ekstra uheldig å ha blitt stående, siden jeg hadde med min 88 år gamle far. Etter 20 min lading på Notodden, det samme på returen, og 5 minutter på Kjellstad, var vi tilbake i Bærum på grei kveldstid - etter en dagstur på 320 km. :)
#4
Elbiler i media / Omtale av elbiler i Asker og Bærum Budstikke
onsdag 13. august 2014, klokken 10:02
Det er vel ingen tvil om at innbyggere fra Asker og Bærum har vært tidlig ute med å ta i bruk elbiler, og selv om salget siste året har tatt seg kraftig opp over hele landet, blir nok fortsatt en stor andel av både Teslaer og andre elbiler solgt her.

En vesentlig årsak til dette er nok muligheten av å kunne kjøre i kollektivfeltet, på samme måten som at det var mange som kjøpte og kjørte minibusser den gang de hadde tilgang der.

Asker og Budstikka har den seinere tida hatt flere artikler om elbiler, og har etter min mening hatt en veldig problemfokusert, og ikke spesielt elbilvennlig, vinkling.

Antar denne kommentaren er litt ironisk ment, men er neimen ikke helt sikker...

Er også linker til flere artikler om elbiler i kommentaren.
#5
For første gang på et halvår har bilen stått i mer enn to dager nå i påsken, nærmere bestemt i 11 dager. Satte fra meg bilen uten ladekabel tilkoplet, på 70% batteri. Da jeg startet opp etter påske var batterikapasiteten sunket til 64%. Det er noe jeg godt kan leve med, men er dette noe man kan forvente, og i så fall hvorfor?

Har satt forvarming av bilen hver morgen, og lading prioritert til 80%. Vanligvis er bilen da ladet til 76% når jeg skal dra, men denne gangen hadde jeg altså ikke ladekabelen tilkoplet. Da skal vel heller ikke forvarmingen starte, med mindre jeg starter den manuelt via app/Carwings?
#6
Ladeplasser og ladekabler / Lading fra industrikontakter
onsdag 05. mars 2014, klokken 17:04
Har i dag en standard 10A ladekabel levert med ny Leaf i oktober 2013. Har standard lader i bilen - maks 3,7 kWt. For å ha litt ekstra lademuligheter har jeg kjøpt meg en overgang fra tre-hulls blå industrikontakt til Schuko på Clas Ohlson. Ser at denne er spesifisert med maks belastning 16A, og det virker som tre-hulls blå industrikontakt leverer 230V enfase 32A. Betyr det at jeg ikke kan bruke overgangsadapteren?

Ser nå at mange av de blå industrikontaktene er fire-hulls, og har lest meg til at de er 230V trefase 32A. Finnes det løsninger for å kople meg opp mot denne?

Har kanskje litt lang vei til en hurtiglader på vei til hytta (125 km), og en bensinstasjon ca 15 km før har et slikt fire-hulls uttak. Kjenner ikke til noen standard (Schuko) uttak i området. Er klar over at jeg fremdeles bare lader med 10, eventuelt 16A med en ny ladekabel, men 30-60 minutter kan være nok for å overvinne rekkeviddeangsten!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA