Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - BadaBing

#1
"Parkeringsappen EasyPark går sammen med ladeoperatøren Recharge om forenklet betaling for elbillading i Norge."

"– Ja. Vi har en ambisjon om å fungere på tvers av alle ladeoperatører på sikt, slik som vi allerede gjør for parkering i dag, sier Ludvik Eide."

Hvis dette fungerer fint og de andre lade-aktørene henger seg på er det en lykkens dag...

https://dinside.dagbladet.no/motor/na-blir-dette-enklere/72428422
#2
Ladeplasser og ladekabler / Lading hos IONITY med Maingau
torsdag 04. juni 2020, klokken 18:00
Prøvde å betale med Maingau-appen på IONITY ved Dal i helgen, men fikk det ikke til å virke. I appen sto det at laderen ikke var tilgjengelig. Ser nå at alle IONITY-ladere i Norge og Sverige (som jeg sjekket) var tatt bort fra kartet i Maingau-appen. Noen som vet om avtalen Maingau har med IONITY er opphørt?
#3
Ladeplasser og ladekabler / Lynlading - oppdatert kart
søndag 31. mai 2020, klokken 21:28
Noen som vet om et oppdatert kart/app, bortsett fra ElbilAppen, hvor man kan sortere frem kun lynladere?
#4
Hei,
Er det noen som vet om navigasjon med Google Earth er tilgjengelig på en tidlig 2019-modell med Virutal Cockpit Plus, eller er det noe som har kommet i det siste? Hva med kartvisning i Virtual Cockpit? Altså slik som vist her:
https://www.audi.no/no/web/no/audi-connect/layer/at-a-glance-audi-connect-navigation-and-infotainment-plus.html
#5
Golf GTE / E-mode ikke tilgjengelig ved rundt minus 10-13
torsdag 07. januar 2016, klokken 10:18
De siste dagene har det vært skikkelig kaldt, og da nekter bilen å gå over på E-mode. Flere som opplever dette? Er det lagt inn en sperre i systemet for å hindre bruk av batteriet når det er kaldere enn minus 10.

Her om dagen var det minus 7.5. Da fikk jeg startet i E-mode, men da jeg trykket inn gassen helt i et påkjøringsfelt mistet den plutselig all kraft i et øyeblikk før den gikk over på bensin-motoren på full styrke. Det var ganske ubehagelig og potensielt farlig. Heldigvis gikk det fint. Rakk å se på displayet at det sto "E-modus ikke tilgjengelig". Kjip sak...
#6
Golf GTE / Forbruk om vinteren
torsdag 19. november 2015, klokken 10:41
Etter at det ble kaldt og vi gikk over til vinterdekk synes jeg rekkevidden på strøm har gått betraktelig ned. Her om dagen kjørte jeg 19 km med tre stopp, slaps, 0 grader og en del kø, og da var batteriet TOMT!
I dag tidlig var bilen forhåndsvarmet, det var 0 grader, og jevn trafikk. Etter ca 7 km lå forbruket på rundt 23 kwh i snitt. Synes det er ganske høyt!

Hva ligger forbruket på hos dere andre?
#7
Golf GTE / USB til iPhone - Crappy lyd
onsdag 10. juni 2015, klokken 12:29
Tok lightning-kabelen og plugget den inn i USB-inngangen i rommet rett foran giret samt i telefonen. Det fungerte fint med at album-cover ble synlig på skjermen (det har jeg ikke sett med blåtann ennå). Men lyden var skikkelig crappy. Som om den var nedsamplet til minimumsnivå og lagt inn i en blikkboks. Av og til kuttet den lyden også.

Jeg tenkte at OK da får vi ta lyden gjennom blåtann, og bare lade via USB. Men nei - det gikk ikke. Hvis den er plugget inn i USB er blåtann blokkert. Noen som har erfart tilsvarende?

Da jeg bestilte bilen krysset jeg av for USB-lightning-kobling til iPhone. Selgeren visste ikke helt om USB-inngangen var dette. Kan kanskje se slik ut, eller???
#8
Plugg-inn hybrider / Golf GTE prøvekjøring
tirsdag 10. mars 2015, klokken 14:17
Snakket med selgeren min her om dagen, og det er ikke lenge til prøvekjøring er mulig. Bilene er visst i landet, men er ikke helt klare ennå. Tenkte vi kunne ha en tråd om erfaring rundt prøvekjøring. Er bilen som forventet/ikke-forventet osv...
#9
e-Golf / Montering av "hengerfeste" til sykler
fredag 10. oktober 2014, klokken 10:12
Noen som vet om det er mulig, og lovlig, å montere hengerfeste for bruk til sykkeltransport? Altså ikke til å dra henger - kun sykler.
#10
e-Golf / Hjemmelader til e-Golf - pakken til VW eller kjøpe en annen?
lørdag 20. september 2014, klokken 20:37
Forhandleren har en pakke for hjemmelader hvor du får en veggboks og oppkobling. Frem til nå har visst veggboksen vært fra Bosch, men ifølge forhandleren har de nå gått over til Siemens. Ledningen fra Siemens-veggboks til type 2 kontakten som skal i bilen er på 4 meter, og er for vårt bruk litt i korteste laget. Ser at det finnes en rekke veggbokser, f.eks. Saltoboks Type-2. Den har fem meter kabel - noe som er langt nok for oss.

Problemet er at forhandleren sier at hvis man kjøper en annen veggboks enn de selger i sin pakke, og noe skulle gå galt med laderen i bilen, da kan det hende at garantien ikke gjelder.

Hva skal en stakkar som ikke har innsikt i eventuelle forskjeller i veggboksene tro da? Er det spesielle tilpasninger i VW/Siemens sin veggboks som gjør at den kommuniserer bedre med e-Golf enn andre veggbokser? Er det forsvarlig å gå for en veggboks fra f.eks. Salto, og risikere at garantien går fyken? Er det virkelig noen spesiell risiko knyttet opp til disse veggboksene hvis de er installert av en elektriker med erfaring på å sette opp disse boksene (ref. listen med elektrikere på hjemmesiden til Salto)?

Uansett er det kjipt at det er momsfritt å kjøpe pakken til VW, mens det ikke er det hvis man kjøper den utenom. Forstå det den som kan...
#11
e-Golf / Takboks og forbruk/kjørelengde
søndag 10. august 2014, klokken 14:14
Har bestilt e-golf, og gleder oss selvsagt stort til det :-). I noen tilfeller kan bagasjerommet bli litt lite. Lurer derfor på hvordan en takboks vil påvirke forbruk og kjørelengde. Mange faktorer spiller inn, men la oss for eksempel si en stappfull Packline FX-SUV og at man kjører på en 80 km/t vei. Noen som vil gjette/mene noe om dette?
#12
e-Golf / Mye interessant info om e-Golf
mandag 25. november 2013, klokken 16:28
Fant dette presseskrivet om den nye e-Golfen som kommer til våren (trykk på show press release):

http://www.autoblog.com/2013/11/13/2015-vw-e-golf-ev-la-2013/

Det er VW USA som har skrevet denne, men antagelig er nok ikke Europa e-Golf så veldig forskjellig.
#13
BMW i3 / Rekkevidde om vinteren
fredag 22. november 2013, klokken 19:59
Nå som det begynner å bli litt småkaldt (10 kalde i Oslo-området) er det kanskje noen som har erfaring med hvordan dette påvirker batterikapasiteten. Anyone?
#14
BMW i3 / Diverse spm om batteri, servicepakker osv
søndag 17. november 2013, klokken 09:30
Nå som bilen har kommet til iAgentene er det kanskje noen som har fått litt mer utdypende info. Har ikke rotet meg til forhandleren ennå, men det er en del ting jeg lurer på:

1. Det er nevnt i en artikkel på elbil.no at det kanskje kan være mulig å bytte batteriet til et med høyere kapasitet ved et seinere tidspunkt. Noen som har noe mer info om det? Er det en sjukt omfattende og dyr prosess, eller er det faktisk en reell mulighet om 2-3 år?

2. Jeg antar at verditapet/avskrivning på denne ift en fossilbil vil være mye knyttet til batteriets levetid og hvor dyr og omfattende det er å bytte batteri. Vanskelig å si nå, men hva kan man anta at et fullstendig eller delvis batteribytte om 8-10 år vil koste?

3. I England har jeg sett at de har tre ulike pakker (service og vedlikeholdspakke, strømladningsavtale, og leiebilavtale (tilgang til fossilbiler ved behov)) som man kan kombinere på ulike måter. Noen som har hørt om BMW Norge har noe tilsvarende? Jeg er da mest interessert i tilgang på fossil leiebil og service-pakken. Hva koster det og hva får man?

4. Hurtiglading på i3 følger den nye combo-standarden. Ifølge hurtigladingskartet er det ingen slike utbygd pr i dag, men mange som har chademo. Ser at det noen kommende combo-stasjoner, men det ser ut til å være begrenset til E18 og E6 nedover i Vestfold og Østfold, og noe rundt Oslo. Hva med de andre chademo-stasjonene? Vil de også etterhvert bli konvertert til combo?

5. Vinterhjul. Hva finnes av vinterhjul til denne og hva koster det?

6. Den er jo stort sett bygd i aluminium og karbon, men antar at det er noen deler i stål. Er det noen som vet om bilen rustbehandles på noen som helst måte? Aluminium oksiderer jo, og trenger kanskje litt beskyttelse. Ikke mitt ekspertfelt, men er aluminiumet beskyttet på noen måte mot oksidering?
#15
BMW i3 / Takstativ evt hengerfeste
fredag 01. november 2013, klokken 14:14
Noen som vet om man kan ha takstativ på i3, eller eventuelt hengerfeste? Tenker ift å frakte sykler, ikke for å trekke en 2000 kg stor henger...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA