Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - suverin

#1
Citroën (PSA) / Citroën ë-C3 Aircross med syv seter
fredag 19. april 2024, klokken 10:33
Dette kan bli en fin bil for de som trenger syv seter til en grei pris!

"Med en lengde på 4,39 meter er Aircross hele 38 centimeter lengre enn den mer kompakte ë-C3, som snart er på vei inn over landegrensene, antagelig en gang i juni.

Dette betyr naturligvis langt bedre plass, så god plass at den faktisk skal lanseres som 7-seter for utgavene med forbrenningsmotor. Da antar vi også at dette vil bli tilfellet for den fullelektriske utgaven."

https://www.elbil24.no/nyheter/lanserer-liten-elbil-med-7-seter/81280641

#2
bZ4 / Glad i lyd? 38 minutt nerdeprat om lydoppgradering i bZ4X
onsdag 21. februar 2024, klokken 10:05
Oppgraderingsmulighet av lyd i Toyotaene uten Harman Kardon- anlegg. Tydeligvis et meget bra potensialet i bilen!

"Toyota bZ4X Plug&play lydpakke! Her får du en litt lenger innføring og forklaring på vår kommende lydpakke til bZ4X. Eller mer korrekt, du får her en laaaang forklaring. Frode er så happy og fornøyd at han greier ikke å holde kjeft. Du er herved advart, det er her snakk om 38 minutter med nerdeprat."

https://www.facebook.com/watch?v=1220719108886957

#3
Solterra / 2024 Subaru Solterra eV AWD ST-E
fredag 19. januar 2024, klokken 08:30
Fin sak! Da er det bare å vente på en Solterra WRX St-e som neste :)

"Take a closer look at the 2024 Subaru Solterra eV AWD ST-E Package that was at the 2023 Auto Zürich."

https://www.youtube.com/watch?v=QcDepKGqjoo
#4
Model 3 / Første EU-kontroll på skranglekassa
tirsdag 09. januar 2024, klokken 09:59
Første EU-kontroll på min 2020 modell TM3 LR med 75.000km på telleren, skrudd sammen i Freemont.

Var rent skeptisk til å levere på eu-kontroll etter å lest om alt trøbbel folk har med disse Freemont- bilene, men den trillet rett gjennom med null hull! <3

Det skrangler og rister, men det ser ut som det funker!


#5
Solterra / Solterra vs Forester - off road
mandag 08. januar 2024, klokken 10:32
Sammenligning av Forester og Solterra off-road. Ser ut som en ganske klar seier til elbilen.

Litt fra oppsummeringen:
"The Solterra, I enjoyed driving it, it is a fun car to drive, it is way more capable offroad than I would have speculated initially! I could totally see it as a daily driver for going around doing all this fun activities, which I cant say that for most of the other EV-s out there."

Svaret på det store spørsmålet! Har de klart å beholde Subaru-genet selv om den er tvilling med en Toyota:
- Can the Solterra Subaru?
- Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!

"It is definitely a Subaru, it did Subaru stuff great!"


https://www.youtube.com/watch?v=z9PBzNk1RLo

#6
Tesla Pickup / Juletrehenting gone wrong
tirsdag 12. desember 2023, klokken 13:49
Fra Instagram:
"Cyber Truck getting recovered after sliding off trail at Corral Hollow ohv. No clue how he was so far off trail.
No lockers due to software issues, not aired down, no pickup points, no recovery points! Credit to my buddies who went there Sunday and happened to be the ones who rescued him 💪🏼"


https://www.instagram.com/p/C0uxBW5v_Bl/?igshid=MzRlODBiNWFlZA%3D%3D

Dette så ut som noe man burde klart å kjørt ut av uten vinsj... Men sjåføren har vel litt å bety og :)
#7
Model 3 / Flest feil av alle modeller, ifølge tysk rapport
torsdag 16. november 2023, klokken 18:10
https://www.motor.no/aktuelt/tysk-rapport-tesla-model-3-har-flest-feil-av-alle-modeller/259952

111 biler er inkludert på listen. På 111.-plass: Tesla Model 3.

Det er særlig hjuloppheng, lys og bremser Teslaene sliter med, ifølge TÜV, som særlig er bekymret for det siste – elbilers bremser, generelt.


Min har fått byttet litt ymse i hjuloppheng allerede, så dette rimer nok bra.. :) Blir spennende med første eu-kontroll på nyåret..
#8
bZ4 / bZ4X awd diagonal test (og offroad)
torsdag 26. oktober 2023, klokken 08:27
Diagonal-test i normal mode, x-mode (med/uten grip control) og x-mode deep.

"The best performance for this diagonal test is achieved by using X-mode deep snow and mud  ( TCS OFF )! There is a small rollback in normal mode. But it really shows that it's a SUBARU system on a Toyota! "


https://www.youtube.com/watch?v=MQ6Nc8BIRBE

Samme gjengen har også kjørt bZ4X offroad, og er imponert:

https://www.youtube.com/watch?v=VOgUVhzSf80&t=112s

Kommer forhåpentligvis en skikkelig snø-video til vinteren!
#9
Solterra / Subaru Solterra Off road - video
mandag 02. oktober 2023, klokken 09:22
Auto Bears tester Solterra utenfor asfalten, og er godt fornøyde.

Noen sitater fra testen:
- You got the ground clearance, you've got all the angles if you need to kind of go over a crest or go up an incline, and that sophisticated all-wheel drive system, just giving you that confidence to know that you can go places that say a family in a Volkswagen ID4 won't be able to reach, so there is a nice little bit of a one-upmanship you can have then, if a couple of you are going off-road in your EV SUVs, especially in rough conditions, one of you is going to get stuck, and you can just plow on past them and leave em for dust.

- Oh wow! Yeah, that really did cope well with that! Now I could easily imagine something like a Hyundai Ioniq 5 struggling with that, or a Volkswagen id4, but this, not a problem!

- So yeah, If you are after an off-roading EV SUV, this is the one to go for!


Viktige vinkler og specs;
Approach angle 17.7°
Break over angle 18.2°
Departure angle 25.4°


https://www.youtube.com/watch?v=GAb63DQLO80
#10
bZ4 / Framstår mye mer «riktig» etter siste oppdateringer.
lørdag 23. september 2023, klokken 08:01
Gammelt nytt, men ny artikkel fra Broom. Gode skussmål for Bz4x post-update:

Nå har vi hatt en av topputgavene på ny test i Broom, og vi kan avsløre med én gang: Hadde forbedringene vært på plass allerede da bilen ble lansert, hadde den etter all sannsynlighet fått en helt annen mottakelse.

....

Uansett framstår bZ4X anno september 2023 mer gjennomarbeidet, med gode kjøreegenskaper og fine praktiske egenskaper. Den virker også mer effektiv enn den var ved lanseringen, noe som kommer godt med: Batterikapasiteten er fortsatt ikke på mer enn rundt 64 kWt netto. Vi tror uansett de fleste lever godt med en rekkevidde på 40-45 mil – i hvert fall i det daglige.


https://www.tv2.no/broom/sjelden-har-en-bil-fatt-sa-mye-kritikk-na-har-toyota-tatt-viktige-grep/16034753/
#11
Fisker / Fisker Alaska
søndag 13. august 2023, klokken 11:30
#12
Solterra / EcoBest Challenge 2023
mandag 07. august 2023, klokken 13:19
Solterra gjør en god figur i EcoBest Challenge 2023:

Minste avvik i wltp vs reell rekkevidde (92,7%)
Tredje best i "Time to charge 100km".
Fjerde beste i km/kWh (6,7)

Test og resultater:
https://ecobestchallenge.org/challenges/ecobest-challenge-2023/

https://www.youtube.com/watch?v=uTjjfXJ6ax0

Her kjører de bilene tomme, som i NAF-testen, og man ser at Solterra også har testens største buffer (rekkevidde etter bilen viser 0).


Dette er utgaven med 18" hjul, som tilsvarer Nordic-utgaven her til lands.. I NAF- testen stilte de med 20" av en eller annen grunn :)
#13
Alt det andre / Liten fritidshenger til elbil
fredag 14. april 2023, klokken 09:37
Driver og sonderer terrenget for en liten fritidshenger til elbilen(e). Skal jeg kunne dra den med begge bilene, må den ikke være over 750kg totalvekt. Ser det finnes et mylder av hengere å velge i, i forskjellige prisklasser.

Nå som man kan kjøre i 80 både med og uten brems, har man behov for brems på liten 750kg-henger? En bremset henger vil vel i praksis "stjele energi" som kunne gått til regenerering? Og dermed øke forbruk mer enn en uten bremser?

Litt om behovene:
Ferie og turer der man skal ha med seg mer enn det som går inni bilen. Vi har tidligere brukt kassebil med "ubegrenset" plass til dette formålet, og vi har (dessverre) lært oss å pakke deretter :)

I sommerhalvåret skal jeg ha plass til minimum fem sykler . I hengerverden, ser jeg det finnes løsninger med sykkel på rails oppå taket på henger, og med glassfiber/plasttopper så syklene kan stå inni (typ 80-90 høyde bør holde om tar av forhjul).

Hengeren bør også funke til ved, miljøstasjon, IKEA etc når den ikke skal ha sykler og bagasje i seg :)

Har vurdert følgende:
Arctic med sykler inni: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=254282465
Tredal m/rails og sykler på taket: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=250021956

Gaupen, Tysse, Brenderup og BKhengeren har alle rimeligere hengere som tilbys med plast/glassfibertak så kan få syklene inni. På disse koster selve hengeren +/- 15k og totalt et sted mellom 20k og 30k for henger m/lokk ser det ut som. Altså en god del billigere enn Tredal/Arctic.

Andre alternativer?

Hva blir mest praktisk, hva velger man, og hvorfor?

Gode tips og forslag mottas med takk :)
#14
bZ4 / Nyttelasttest hos motor/naf - her henger bz4x godt med.
onsdag 08. mars 2023, klokken 10:32
Sitat fra: motor.no
Av de 29 testbilene var det kun to som innfridde NAFs anbefaling om 480 kilo nyttelast – Mercedes EQB og Voyah Free. Disse fikk henholdsvis 560 og 525 kilo faktisk nyttelast.

Toyota bZ4X nådde nesten opp, med sine 475 kilo, tett fulgt av Volkswagen ID.5 (465 kilo) og Tesla Model Y (453 kilo).

Bilen med testens største bagasjerom, Volkswagen ID. Buzz, fikk en faktisk nyttelast på 425 kilo.

Mener det er samme bilene som i rekkevidde-testen, så 2wd utgavene av bz4x, id5 og MY det referes til over her.

Skremmende med "familiebiler" som havner under 300kg- grensa, og egentlig burde vert registrert som firesetere  ???

Sitat fra: motor.no
Firesetere ...?
Tre biler havnet under den gylne 300-grensen.

Hvorfor denne er viktig? Jo, fordi en bil må ha nyttelast på over 300 kilo – fire ganger 75 – for å bli registrert som femseter.

De tre modellene som havnet under denne grensen, var Hyundai Ioniq 5, Jac e-JS4 og Maxus Euniq6. NAF noterer at det neppe blir noen «nedgradering» av disse, siden Statens vegvesen opererer med marginer.

Artikkelen:
https://www.motor.no/aktuelt/sa-mye-eller-lite-kan-du-laste-i-disse-29-elbilene/243756




#15
bZ4 / "Den beste elbilen på is og snø!"
mandag 13. februar 2023, klokken 19:27
Utdrag fra vintertest hos elbil24:

Sitat
Soleklar vinner i Elbil24s vintertest av elbiler på glatta

For å blåse resultatet først som sist, så var det Toyota bZ4X som klorte seg fast i underlaget på beste måte i akselerasjonstestene, og det med veldig god margin. Den stakk fra feltet umiddelbart, og selv når bilene kom opp i fart holdt den unna. Dette til tross for at den motormessig er den svakeste vogna i flokken. Grepet var så merkbart bedre at det kjentes umiddelbart, selv uten å gjøre måletestene.

Etter mange repetisjoner, bytte av spor, bytte av sjåfør og alle øvrige variabler, så var det ganske så åpenbart hvordan resten av feltet ville se ut også. Tesla Model Y og VW ID.4 tok de to neste plassene. Mellom disse skilte det svært lite, men fellesnevneren var at de begge ble parkert grundig av bZ4X.

....
Best på bremsetestene
Igjen var det tre biler som hadde relativt like ytelser. Det skilte omtrent en billengde fra bilen som ble nummer to (Volvo XC40), ned til ID.4 og Tesla Model Y - som i praksis stoppet på samme sted.

Den fjerde bilen stoppet imidlertid hele to billengder lenger bak XC40, noe som vitner om at elektronikken og systemene gjør en bedre jobb med å få stoppet de drøye to tonnene disse bilene veier.

Det er antagelig ikke nødvendig å nevne at flere billengder kan være forskjellen på liv og død, eller i det minste på mye mindre skade, enten på mennesker, dyr eller materiell. Og vinneren? Toyota bZ4X går av med seieren også her.

....

Men en god bil er mye mer enn bare rekkevidde og lading. Det vises til gagns i denne testen.

https://www.elbil24.no/pro/soleklar-vinner-i-elbil24s-vintertest-av-elbiler-pa-glatta/78482080
#16
Bestilling og levering / Newbie-spm på bestilling av MY.
tirsdag 31. januar 2023, klokken 13:36
Har en fossilbil som skal skiftes ut innen rimelig tid, tipper den kan være litt tung-solgt i dagens marked.

Er det så enkelt som jeg ser for meg?

  • Legge inn en bestilling på Y nå, for å sikre prisen, og deretter utsette levering om det viser seg at jeg ikke får solgt den andre innen MY er klar til levering?
  • Worst case; avbestille, ikke hente den ut i det hele tatt? Uten risiko utenom evt de 2500,- i forskudd?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA