Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - pberg

Sider: [1] 2 3
1
BMW i3 / Rareste feil jeg har opplevd
« på: Onsdag 26. August 2020, klokken 11:59 »
Bilen ville ikke lade i går.

Når jeg kikket inn i ladeporten, så var lå de en snegle inni der, passe most...

Fikk skrapt ut restene, så funket det fint.

 :o

2
BMW i3 / Bytte av styrelager
« på: ſøndag 22. Mars 2020, klokken 19:21 »
Jeg hadde fått en litt rar klunking foran når jeg vred på rattet, en slags sploing-klikk-lyd.. :-)

Med litt mer etterforskning så viste det seg at fjæra hoppet litt i fjærskåla ved svinging, altså styrelageret fulgte ikke helt med. Bestilte nye styrelagere, som forøvrig viste seg å koste under 500.- pr stk. hos koed.no

Jeg bestilte også nye belger - som også er øvre fjærgummi, og alle bolter og muttere nye.

Og i dag var det på tide å gjøre noe med dette.



Slik ser dette ut på bilen, styrelageret henger bare i tre skruer oppe. Det sies at disse lett knekker når du skal ha de ut, men det hadde ikke jeg noen problemer med.



En må vide ut navet for å få løsnet demperen nede. Det er kun en skrue som holder demperen fast. I tillegg må du løsne linken til krengestaget. Så totalt må du ut med fire skruer og to muttere for å få ut hele fjærbeinet.



Enkelt og greit å vippe hele dempere ut.



Styrelageret ser nokså guffent ut.





Masse irr inni.



Litt utfordring å klemme fjæra nok sammen, siden den er konisk.



De nye ser nokså mye bedre ut.





Det har samlet seg en hel masse salt (tror jeg, smakte ikke på det.. ) inni festet i ramma/drivemodulen til bilen. Jeg skrapte dette ut og kostet så rent jeg fikk det.

3
Lade hjemme / Underfordeling og sikringer
« på: Lørdag 14. Desember 2019, klokken 00:39 »
Hei, skal opp med en underfordeling i garasjen som skal brukes til bl.a. lading.

For ikke å få jordfeilbryter på jordfeilbryter i systemet, er dette noenlunde riktig oppsett?

Hovedsikring -> Automatsikring for underfordeling -> PFXP-kabel til garasje -> Jordfeilbryter type A -> Ladestasjon med DC-vern.


4
Lade hjemme / Defekt ladekabel
« på: Torsdag 07. November 2019, klokken 08:21 »
Ladekablene til i3en min ser ut til å ha tatt kvelden. Er det ok å bytte plugger selv på en ladekabel? (Hvis det da viser seg at det er en av pluggene)

5
BMW i3 / Defekt ladekabel
« på: Torsdag 07. November 2019, klokken 07:43 »
Oppdaget her om dagen at type-2 kabelen rett og slett ikke fungerte lenger fra laderne på jobben. Noen andre som har vært ute for det samme?

Bilen ladet fint med kladd, og da jeg i dag prøvde med en annen kabel, så funket det helt fint.


6
Skal få lagt ut mer strøm til garasjen, og vil da ha ut 3-fas (Det er 400V TN i området). Og vil «future-proof» på ladestasjonsfronten, og sette opp 3-fas ladere til to biler. Bilene jeg har kan kun lade med 1-fase. Kan en kjøre forskjellig «rekkefølge» på fasene på ladestasjonene, slik at stasjon A lader fra L1, og stasjon B fra L2, selv om en har totalt trefase-mulighet på begge laderene?

7
Kjøp og salg av deler og utstyr / *Solgt*: Type-2 32A 3-fas ladekabel
« på: Torsdag 23. Mai 2019, klokken 09:35 »

8
BMW i3 / Tynneste og letteste Type-2 kabel
« på: Torsdag 11. April 2019, klokken 18:22 »
Hvilken er den tynneste og letteste 16A 1-fas type-2 kabel en får kjøpt? Har lyst på en som tar minst mulig plass i bagasjerommet. Bør vel være 5m for å nå frem til div. ladestopler/ladestasjoner.

9
BMW i3 / Lade to biler
« på: ſøndag 24. Mars 2019, klokken 12:11 »
Hei, noen som har noen formening om hva som er beste løsning (innenfor et fornuftig budsjett) for å ha lademulighet til to biler hjemme. Jeg har en i3 60Ah (1-fas 32A) fra før, og har skaffet meg en 530e (1-fas 16A) nå. Det er TN-nett i området, jeg har p.t. kun 1-fas inntak, men lurer på om jeg skulle fått meg 3-fas.

Det vil være praktisk å kunne styre strømtrekket når en tenker på kommende effektprising osv.

10
BMW i3 / Type-2 kabel som skjøteledning
« på: Torsdag 21. Mars 2019, klokken 14:22 »
Hei, teit spørmål, kanskje, men kan en bruke en type-2 til type-2 kabel som skjøteledning for en ladekladd?


11
AC fleksilading / Type-2 kabel som skjøteledning
« på: Torsdag 21. Mars 2019, klokken 14:13 »
Hei, teit spørmål, kanskje, men kan en bruke en type-2 til type-2 kabel som skjøteledning for en ladekladd?


12
BMW i3 / Nøkkelproblemer
« på: Torsdag 03. Mai 2018, klokken 07:10 »
Hei, noen andre som har hatt problemer med at nøkkelen faller fra hverandre?

 [ You are not allowed to view attachments ]

13
BMW i3 / i3 vs Zapcharger
« på: Fredag 05. August 2016, klokken 07:54 »
Det er blitt innstallert en haug med Zaptec-ladere på jobben, men når jeg kobler meg til med i3-kabelen (32A), så skjer det ingen ting. Kabelen låser seg ikke fast i bilen, og det lades ikke. Er det noen kjente problemer med dette? Hva skal til for at kabelen skal låse seg fast? Må det være signal på signalpinnene i kontakten?

Kabelen har virket før på laderen på Ikea på Forus, så jeg har ikke noen grunn til å tro at det er noe galt med den.

14
BMW i3 / Ladepluggholder
« på: Torsdag 09. Juni 2016, klokken 21:25 »
Ble litt lei av at ladekabelen henger og slenger, så jeg fikk en kompis med 3d-printer til å lage en veggholder:


15
BMW i3 / Kjørelengde
« på: Torsdag 02. Juni 2016, klokken 22:55 »
Rundet 40000km i dag, har hatt bilen i litt over to år. Hvordan ligger dere an?

Sider: [1] 2 3