Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - teralv

#1
Trasig melding å få i dag på mail.
Er det noen "fix" for dette ? Tenker da på om man kan sette inn annet GSM rele som kan trigge to kabler som i en bryter, eller noe lignende som får klima til å starte på kommando ? Tenker feks å koble en relestyrt fjernbryter på "noe" som kan slå av og på klima / varme funksjon.

Eller annen løsning - bilen vår er inne i solnedgangen, men hadde vært kjekt å kunne komme til tint bil fremdeles, uten å bruke menyer inne i bil, da vi har helt ulike arbeidstider og bruk fra dag til dag.





Kjære kunde,

Vi ønsker å informere deg om at NissanConnect EV-appen, som for øyeblikket er koblet til din bil med VIN-nummer JN1FAAZExxxxxxxxx, avvikles i forbindelse med at 2G-nettet vil slukkes. Dette påvirker Nissan LEAF og Nissan eNV200 som er produsert til og med 2016.

Avviklingen av NissanConnect EV-appen skjer som en følge av beslutningen om å stenge 2G-nettet fra mobilleverandørene, hvilket påvirker alle bilprodusenter som bruker den samme 2G-teknologien. Det finnes dessverre ingen løsning for å omgå denne nedstengingen.

Som et resultat av dette vil du ikke lenger kunne fjernbetjene NissanConnect-tjenester via NissanConnect EV-appen fra og med 1. april 2024.

Viktige funksjoner som tidsinnstilling av klimakontroll og lading er imidlertid fremdeles tilgjengelig i bilens navigasjonssystem. Se videoene her for en veiledning til hvordan du bruker disse funksjonene i bilen.
#2


Jeg lurer på hva det er for en komponent man har i diverse elbil ladere som programmeres mellom 6-32 amp lading. Jeg har salto progammeringsutstyr, men aldri helt forstått hvilken komponent jeg faktisk justerer med software og datakabel. Man kan bestemme at en lader skal gi feks 6 amp, eller 8 - 10 - 16 - 20 osv.... Det er denne komponenten jeg søker etter.

Jeg er på jakt etter en slik komponent til noe helt annet, men når jeg ikke helt vet hva dette heter, så er jeg like langt. Har du peiling på hva jeg skal søke og lete etter?

På forhånd takk.
#3
Leaf 2010-2017 / Visit dealer - Parkbrems
torsdag 09. februar 2023, klokken 19:17
Bilen vår, 2013 mod - gått 110.000 km.

Fruen skulle hente meg i kveld, og da kommer "visit dealer" opp.
Det ble etter raskt google søk funnet noen alternativer, og parkbrems var en av dem.

Gikk ut i bilen, og da tester jeg parkbrems, og nei - det skjer ingenting. Blinker i P symbol rødt i dashbord, men ingen respons på håndbrekk.

Hva kan dette være  ?
Hvor begynner jeg å feilsøke?
Frister særdeles lite å levere den inn til Nissan, så kanskje noen har noen teorier om hva som pleier å være problemet når denne plutselig gir seg ?
#4
Nissan / Type B jordvern - amp spørsmål
onsdag 08. februar 2023, klokken 17:06
Jeg har en Easee, og har en dedikert kurs for denne.
Følgende oppsett:

Sikringsskap - 32 amp sikring.
5 leder - 6mm2 tverrsnitt kabel.
400V - 3 fas - TN-C-S

Sikringen på kurs er helt vanlig, 32 amp.
Laderen er konfigurert for 32 amp lading - 22kw.

Om jeg vil inn med ett jordvern type B - kan jeg da sette inn disse som er på 63 amp ?
https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2023/1/vertical-0/03/9/286/271/229_1705303117.jpg

Er det da slik at man bruker sikring, så via jordvern, og så til laderen ?
#5
Leaf 2010-2017 / Noen som har ladeinntak Leaf 2011-2017 delebil ?
tirsdag 13. desember 2022, klokken 15:22
Klarte å knekke ramma som står med 4 bolter i ladeinntak frontluke i dag.
Noen som har en bil som skal hugges som vil selge meg noe slikt?

Min er 2013 modell.

terje(a) gmail.com
#6
Leaf 2010-2017 / Lenkearm/stabstag var noe HELT annet (skummelt)
søndag 11. desember 2022, klokken 13:21
For 1,5 år siden var vår 2013 modell Leaf på eu kontroll NAF, og da sa han at jeg burde bytte lenkearm/stabstag, for jeg "hørte sikkert lydene". Han tok det ikke med, men jeg kunne være obs sa han.

Kjørt med svært svake lyder i humper, men nå siste 2 mnd har det tatt seg opp. Kjerringa kjører den mest, så når hun sa at det var veldig bråkete nå, så burde jeg, men gjorde ikke det - tatt det på alvor.

Kjøpte to stk lenkearmer, og rigget meg til i garasjen i går. Mye rydding for å komme inn, istedenfor å skru ute i 6 minus.

Fekk bilen på bukk, og da så jeg at venstre fremhjul hellet innover, mer enn normalt, mens høyre var "normalt".
Spurte en om dette var normalt, og det mente han siden trykket var av bilens forstilling pga bukken.

Skifta lenkearm, og måtte bruke jekk for å få forstilling på plass til at lenkearm var i øvre og nedre pos. Likevel var det ikke slik det skulle vår hjul var satt på.

Da sjekket jeg støtdemper, og hele dritten var løs.
Fant inspeksjonsluka over, og der var hele festet rustet bort, og demperen med mutter på topp fant jeg 10 cm under der den skulle være, og mye styr for å senke bil så toppen av demper kom opp der den skulle.

Da har altså korrosjon og "konstruksjonsfeil", etter en dreven mekaniker som har sett på dette - årsaken. Han mener dette er dårlig konstruksjon.

Så her har hjul streket, og levd sitt eget liv lengre enn det burde. Man må bytte lager i toppen og feste dette igjen.
Så har du en eldre Leaf er mitt formål med dette å be deg være obs på dette. Min bil har 108.300 km på telleren, gått i Bergen siden ny, står ute.
#7
Leaf 2010-2017 / Forvarming tid
onsdag 07. desember 2022, klokken 09:03
Hvor lenge varer forvarming fra påslått til Leafen selv kutter varmingen ved;

- tilkoblet strøm fra lader

- ikke tilkoblet lader.


Leaf 2013 modell.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#8
Leaf 2010-2017 / Forvarming av 10 min
tirsdag 06. desember 2022, klokken 13:10
Hva som gjør at min Leaf ved bruk av timer i app, påkoblet Easee lader, kun forvarmer 10 min så slår den seg av selv.

Dette er ett nytt fenomen. Før ville den uten lader stå i 15 min, og med kabel i mye lengre enn 15 min.

Hva er årsaken?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#9
Jeg har Easee lader, og i dag er jeg over på spottpris strøm etter 6 mnd med nice avtale.

Jeg er ikke Tibber strømkunde, men ønsker at Easee skal lade min 2013 modell Nissan Leaf de billigste timene.

Vil Easee som vedlagte bilder viser satt på Tibber gjøre jobben? Hvordan virker i så fall dette?

Gammel Leaf, så laderen vet ikke hvor «tom» min bil er heller.

Vil dette her fungere, eller må jeg manuelt bare legge inn utsatt start eller time range fra dag til dag ?



Sent from my iPhone using Tapatalk
#10
Har 400V-TN-C-S / 3 faser (L1 L2 L3 N og jord).

På kurs til elbilladeren Easee home, er det kun denne laderen påkoblet.
Fra sikringsskap brukes det en dobbeltisolert kabel av denne typen:
https://www.elektroimportoren.no/tfxp-mr-flex-5g6mm-sort/1019193/Product.html

Kabelen har en automatsikring i sikringsskap 32 amp 3 fas - uten jordfeilbryter.
Alle andre kurser i sikringsskap har jordfeilbryter.

Spørsmålet er da om jeg bør få satt inn en Type B jordfeilbryter, eller om alt er som det skal mtp at laderen har innebygget diverse sikkerhet, og bruk av dobbeltisolert kabel, og automatsikring uten jordfeilbryter funksjon.
#11
Leaf 2010-2017 / Forvarming kw
lørdag 09. april 2022, klokken 18:17
Har no hatt denne bilen siden 2013, og lurt mang en gang, men aldri funnet eller lett etter svaret.

Hvordan er det med denne bilen og forvarming. Den står påkobla 16 amp lader døgnet rundt, og lades til 100%, alltid (utenom sommerferier).

Når jeg aktiverer forvarmer på app, leverer da laderen all strømmen som går med? Mener å ha lest at varmeelement er 5,5kw ca, og da går det jo mer enn 16 amp, mer bestemt 24 amp på kolben.

Nå vet jeg også at man i eco mode ikke får levert så mye kw på kolben som  i vanlig drive.

Så da er spørsmålet; 

1. hvor mange kw trekker vannvarmeren når man aktiverer forvarming på app?

2. hentes noe kw fra batteriet i bilen, selv om lader 16 amp står tilkoblet? Dersom ja, hvor mye - og vil da 30 min forvarming redusere rekkevidden på bil om den da tapper hovedbatteri ifm forvarming?

#12
Leaf 2010-2017 / Hva er denne til?
lørdag 05. mars 2022, klokken 20:15

Finner dette i bagasjerom i dørk på min 2013 Leaf. Hva er dette til? Tenker da på den grå plastkopp/deksel man ser i bilde.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#13
Leaf 2010-2017 / Vannlekkasje antenne LEAF 2013
tirsdag 15. februar 2022, klokken 07:44
Noen som har erfart vannlekkasje antenne for FM radio Leaf lekker som en sil?

Hørte med forhandler om det finnes pakning, men får ett vagt og dyrt svar.

Noen som har demontert den, eller reparert vannlekkasje på sin Leaf og kan gi noen tips?

Virker rart set ikke skal finnes løs pakning å kjøpe.



Sent from my iPhone using Tapatalk
#14
Leaf 2010-2017 / Vannlekasje Leaf 2013 - bak (funnet feilen)
tirsdag 25. januar 2022, klokken 18:48
Er det noen som har erfaring med vannlekkasje i disse Leafene?

Observerte for 2 mnd siden plutselig mye vann foran baksetene, der beina er for de som sitter der.
Tørket opp gang på gang med aviser, men det kommer stadig mer. Trodde lenge det var ungene som trakket snø og is inn, eller våte paraplyer. Dessverre, det var ikke årsaken.

Vi har hatt bilen siden 2013, og den har alltid vert tørr frem til nå.

Jeg merker ikke fukt fremme under mattene, derfor utelukket front, selv om frontruta ble bytta hos Riis Bilglass for 2 år siden.

Åpner bagasjerom i kveld, og der var det masse fukt, direkte vått. Det lå mye vann under den matta som ligger der, og det var åpenbart at dette renner frem under baksete, og ned i fotbrønn foran baksetene.

Da er spørsmålet, hvor kan dette komme inn?
Er dette noe kjent fenomen for disse tilårskomne Nissan Leafer?
Er det plasser jeg skal begynne i akterenden på bilen?

Håper noen har gode råd og tips, for det kan være så mangt egentlig. Men føler meg sikker på at det kommer inn fra bagasjerom og renner fremover.
#15
Lading / Hurtiglading Leaf 2013
fredag 17. januar 2020, klokken 17:38
Ser at det nå er rimelig mange alternativer på BKK sine ladeanlegg i Bergensområdet.

Det er forskjellige priser, da pr min basert på hvilken lader man velger.

Jeg har en Leaf 2013 modell. Altså steinalder. Hva er MAKS lading i KW min bil tar imot på ladestasjoner som bruker den store inngangen i front?

På hjemmeladeren er jo 16 kw maks på inngangen til høyre i front. Lurer derfor på hva som er maks lading i kw på min bil når man hurtiglader?

Det er jo ikke vits i å gå for den dyreste laderen, ettersom jeg antar min bil ikke lader fortere likevel.

#16
Mekanisk / Bremsebytte / generering
torsdag 10. oktober 2019, klokken 16:59
Bytta for en uke siden bremser fremme. Skiver og klosser. Ikke orginale deler, men eurodel.

Etter det er regenerering av strøm mye dårligere. Får en til to prikker generering, og av og til ingen.

Før bremsebytte fikk jeg full genering ofte, og ellers god generering.

Jeg forstår ikke dette. Ingenting genereres via bremsene, det er vel motor som regenererer slik det gjøres på tog antar eg.

Så hvorfor skal dette skje ved bytte av bremser ?

Bil 2013 modell, gått 078.000 på orginale bremser og bytta der, fremme.




Sent from my iPhone using Tapatalk
#17
Lading / Orginal Leaf kabel ombygging
lørdag 06. juli 2019, klokken 12:08
Har sett at det finnes orginale ladere som er bygget om fra 10 til 16 amp.
F.eks denne som jeg har kjøpt i dag.  https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=150912178

Bare lurte på hvordan man kan bygge om slike, for jeg har en orginal som jeg har brukt maks 5 ganger, den er 10 amp. Kunne heller tenkt meg en 16 amp versjon av denne.

Er det mulig, og finnes det en oppskrift?

Ser i annonsen at det skal kunne gå å modifisere amperen på den, noen som kjenner til dette? Han skriver det er innviklet, og ikke fått noe svar på dette.

Noen som vet??
#18
Carwing / Nissan EV app nede?
tirsdag 20. november 2018, klokken 16:58
Får ikke kontakt med app eller bil på 2 døgnet nå. Noen flere som sliter med appen til Leaf?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#19
Lading / Leaf Ladetimer over midnatt
lørdag 13. oktober 2018, klokken 11:47
Jeg prøver nå å bruke "ladetimer" litt mer ettersom man har fått smartmålere, og vi har timespriser pga spottpris.

Ser at det f.eks koster ned mot 2 øre kw deler av natt, eller sen kveld, vs f.eks 55 øre kl 16 når man kommer hjem med elbilen.

Leaf har jo mulighet for timerbruk ved lading. Sist jeg brukte denne, røk laderen, og det kostet med 28500,- men man får tro at det var tilfeldig.
Brukte den forresten i natt, fungerte fint da med ny ombord lader.

I kveld vil jeg sette den på lading 2300, LØRDAG.
Hva må jeg da gjøre 00:00 søndag på timer?
Ønsker ikke drop i lading for at den på lørdag starter 2300 og da ønsker jeg den går uten "klikking" i rele 00:00 til den er opplada.

Setter jeg den på lør 23:00 og **:** på sluttid, men ingen "TIMER" på søndag, så vil den vel slutte å lade 23:59:59 ??

Poenget er at jeg helst ikke ønsker å sette ladetimer på 00:00 søndag til **:** for da stoppes lading ved midnatt noen sekunder, og trigger ladereler i laderen.
#20
Leaf 2010-2017 / LEAF lader ikke etter bruk av "LADE TIMER"
søndag 30. september 2018, klokken 12:14
Jeg tenkte at jeg for første gang skulle bruke "lade timer", ettersom jeg nå har timespris på SPOTT strøm.
Fant ut at i natt kl 0100 var det omtrent "gratis" å lade den opp, da den var nesten tom. Jada, vet at nettleie osv kommer utenom, men strømpris var da ca 20 øre, og andre netter ned i 2 øre. Man får spare der man kan, særlig når bilen er tom for strøm.

Gikk inn i ladetimer menyen, og aktiverte "TIMER 1" fra 0100 til 0900 alle dager.
På garasjen har jeg et kamera som surrer 24/7 med opptak til disk. Det viser at på sekundet 0100 i natt, begynner bilen å lade. Den kommer seg til å starte å blinke på 2 prikker før den kutter 0239 i natt. Da er den ladet til 6 streker, dvs ca 55% ladet opp fra nesten tom.

Etter det har den stoppet å lade.
Jeg prøver å aktivere ladingen igjen med å tvangslade via app, "start charging", samt trykke på knappen "TIMER OFF" i bil. Det klikker i ladesystem, og vifta for lading starter, men kutter etter 5 sekunder. Så kommer en GUL varsel lampe opp inne i bil med "!" symbol.

Tar ladekabel ut, og deaktiverer alt som har med ladetimer å gjøre i meny. Sånn som det pleier å være vanligvis. Det hjelper ikke noe.
Nå får jeg ikke ladet bilen, forsøkt med 3 kabler.

Jeg leser at det bør frakobles 12V batteri ca 15 min. Men mener å ha lest at man kan fucke bilen skikkelig opp ved å frakoble 12V batteriet.

Hva tror dere? Hvorfor virker ikke LADETIMER som tiltenkt? Og hvorfor ligger den når deaktivert å blokker for videre lading?

Hva kan jeg gjøre med dette?

Hva om jeg vil bruke ladetimer i fremtiden, og ikke kan stole på dette. Hva er da løsningen?
Tidsur av gode gamle sorten som slår inn fra 0100 istedenfor?

Jeg har en 32 amp (men gir bare ut 16 amp til min bil) Salto lader, der kan jeg ikke sette timer, men jeg kan bruke tidsur på de tre andre ladekablene jeg har som har schukko kontakt i enden inn til strømkontakt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA