Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - fws

#1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Problem med skjerm/stereo
mandag 26. juni 2023, klokken 18:59
Hei, det er noen år siden jeg var på forumet her nå. Lager denne saken fordi jeg har en del problemer rundt stereoen/skjermen i min 2018 leaf. Er interessert i om dette er noe andre også opplever.
Så til problemet... jeg opplever ofte at skjermen /stereoanlegget fryser/henger. Så går det ca. Et halvt minutt før hele saken restarter seg. Jeg kjører alltid med Apple CarPlay. Jeg opplever også at ryggekamera henger seg når den skal veksle mellom kamera og CarPlay. Har hatt dette problemet sporadisk siden bilen var ny. Er det noen andre som har opplevd dette?
#2
Model 3 / Størrelse på bagasjerom
tirsdag 13. juni 2017, klokken 09:00
Siden det har vært mye snakk om størrelse på bagasjeluke, og bagasjerom tenkte jeg å se om jeg kunne gjøre noen egne beregninger ut fra bilder. Jeg har lagt bilder fra siden, og bakfra inn i AutoCAD. Så har jeg skalert bildene slik at de er riktig størrelse i forhold til akselavstand og total lengde. Med hjelp av div bilder av bagasjerommet og baksetene i M3 har jeg prøvd å beregne størrelsen.

Dette er tallene jeg kom frem til:

Dybde: 95-100cm (langs gulvet)
Høyde: 45-50cm
Bredde: ca 120cm
Volum: 450-500 Liter
Bagasjeåpning: drøye 40x120cm

Alle tallene er for bagasjerommet. Rommet foran er ikke tatt med.
Jeg har ikke tatt med evt. volumet rundt hjulbuene.

Jeg tar forbehold om at disse tallene kan være riv ruskene gale=)
#3
Lading / Ladetimer, og overstyring av den
mandag 08. mai 2017, klokken 15:50
Jeg har i det siste opplevd at bilen ikke vil lade pga. innstillinger i ladetimeren. Først hadde jeg den kun til 80%. Selv om jeg trykket på "timer off" knappen greide jeg ikke overstyre bilen slik at den ladet til 100%. Eller be bilen om å fortsette å lade opp til 100% gjennom appen. Så endret jeg timeren slik at den skulle være fulladet (100%) rett før jeg trengte bilen, istede for å lade de siste 20% når jeg startet den manuelt. Jeg hadde heller ikke haket av for lading på lørdag og søndag. Når jeg lader i helgene brukte jeg "off timer" knappen. Men nå har jeg opplevd flere ganger at den ikke vil lade selv om "off" knappen er brukt. Bilen piper når jeg trykker på den, og viser at lading starter. Men når jeg kommer tilbake et par timer senere har ingen ting skjedd. Hvis jeg skrur begge timerene helt av i menyen lader den fint. Det har også hent at bilen ikke har ladet selv om timeren er satt til å lade i det gitte tidsrommet.

Har noen andre erfart noe liknende?
Jeg må vel inn på verksted igjen "sukk"
#4
Carwing / Carwings: Når funker det, eller ikke
torsdag 03. desember 2015, klokken 09:21
Siden Nissan skal ha utvidet serverkapasiteten. Så tenkte jeg å få mer konkrete tall på bordet. I stede for å klage over at det ikke fungerer, kan man heller bruke denne tråden til å si når det sist fungerte/ ikke fungerte.
Jeg kunne selfølgelig laget et excel ark istede, men tenkte det kunne være greit å samle fakta på et sted. Så har vi en bedre sak hvis ting ikke skulle fungere.

Siden i går har alt fungert for min del, så håper jeg det fortsetter. Bruker forøvrig Leaf link og Leaf commander

2. Desember: 06.25 Oppdatering og klimaanlegg fungerte
3. Desember: 07.09 Oppdatering og klimaanlegg fungerte
4. Desember: 07.30 Oppdatering fungerte først etter 3. forsøk. Start av lading fungerte
7. Desember: 07.57 Oppdatering og klimaanlegg fungerte
8. Desember: 06.47 Oppdatering, lading og klimaanlegg fungerte
9. Desember: 07.20 Oppdatering og klimaanlegg fungerte
10. Desember: 06.40 Oppdatering, lading og klimaanlegg fungerte
11. Desember: 06.33 Oppdatering og lading fungerte. Klimaanlegg ikke prøvd
14. Desember: 06.37 Oppdatering og lading fungerte. Klimaanlegg (satt på 08.00) fungerte
15. Desember: 07.12 Oppdatering og lading fungerte. Klimaanlegg (ca. 08.00) fungerte ikke! minst 10 forsøk
16. Desember: 06.24 Oppdatering og lading fungerte. Klimaanlegg (satt på 07.40) fungerte
17. Desember: 07.28 Oppdatering og lading fungerte. Klimaanlegg (satt på 08.10) fungerte
18. Desember: 07.38 Oppdatering og lading fungerte. Klimaanlegg (satt på 08.24) fungerte
Juleferie!
06. Januar: 07.09 Oppdatering og lading fungerte. Klimaanlegg (satt på 08.00) fungerte
07. Januar: 06.36 Oppdatering (måtte prøve fire ganger). lading fungerte. Klimaanlegg (satt på 07.34) fungerte
08. Januar: 07.13 Oppdatering og lading fungerte. Klimaanlegg (satt på 08.29) fungerte
11. Januar: 07.44 Oppdatering og lading fungerte. Klimaanlegg (satt på 08.28) fungerte
12. Januar: 07.11 Oppdatering og lading fungerte. Klimaanlegg (satt på 08.19) fungerte
13. Januar: 08.11 Oppdatering og lading fungerte. Klimaanlegg (satt på 08.30) fungerte ikke. Men trykket ikke "oppdater" først
14. Januar: 06.53 Oppdatering og lading fungerte. Klimaanlegg (satt på 07.38) fungerte
15. Januar: 06.28 Oppdatering og lading fungerte. Klimaanlegg (satt på 07.36) fungerte
18. Januar: 06.53 Oppdatering og lading fungerte. Klimaanlegg (satt på 08.18) fungerte
19. Januar: 06.41 Oppdatering og lading fungerte. Klimaanlegg (satt på 08.04) fungerte
20. Januar: 07.50 Oppdatering og lading fungerte. Klimaanlegg (satt på 08.30) fungerte
21. Januar: 06.32 Oppdatering og lading fungerte. Klimaanlegg (satt på 07.38) fungerte
22. Januar: 06.29 Oppdatering og lading fungerte. Klimaanlegg (satt på 07.50) fungerte
25. Januar: 07.25 Oppdatering og lading fungerte. Klimaanlegg (satt på 08.50) fungerte

Jeg kommer til å oppdatere dette innlegget i stede for å lage nytt innlegg ver dag.
#5
Elbiler i media / Audi angriper Tesla
tirsdag 15. september 2015, klokken 11:10
Da var det litt flere bilder og info også!
http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=44722
#6
TLC / Hjemmesnekra matter
onsdag 05. august 2015, klokken 13:47
Det har vært mye snakk om de orginale mattene som er i Leafen og at stoffmattene ikke passer skikkelig, og at gummimatten på fører siden ikke dekker så stort areal. Man får kjøpt andre matter, men det koster fort litt. Så derfor fikk jeg et lite innfall her i ferien. Jeg kjøpte en kvadratmeter med "dørmatte" teppe, og brukte gummimattene som mal. Etter ca. en time med klipping og tilpassing ble det slik:   

Pasasjerside


Førerside

Jeg har klippet mattene slik at jeg er sikker på at de ikke kommer bort i pedalene.
#8
Leaf 2010-2017 / Akselerasjon og antispinn
fredag 24. april 2015, klokken 08:52
Jeg vet ikke om det stemmer, men for meg føles det ut som bilen responderer raskere på gasspedalen når jeg skrur av antispinn. Og at bilen blir mer kontant. Det kan også henge sammen med at jeg har fått på sommerdekka, men for meg føles det ut som bilen blir mer kontant når antispinn skrues av.

Jeg vet at antispinn kan "strupe" effekten hvis man begynner å spinne, men så lenge man ikke spinner burde den jo ikke koble inn.

Er det noen andre som har erfaringer/meninger om dette? Innbiller jeg meg noe, eller er det reelt?
#9
Elektriske utfordringer / Tomt 12v batteri..... igjen
tirsdag 17. mars 2015, klokken 09:54
Jeg greier vist det Nissan mener er umulig. Nå er det tredie gang den går tom siden bilen var ny. Det som er spesielt denne gangen er at bilen hadde laderen plugget i.
BNH Har hatt bilen inne før og har ikke funnet noe galt med batteriet (de tok omfattende tester da). Software er nyeste versjon. Jeg misstenker at batteriet kan være årsaken. Men det kan like gjerne være bilen som ikke lader batteriet, eller at noe trekker strøm.
Når jeg snakker med verkstedet lurte de selvfølgelig på om det hadde stått på noe lys i bilen. Men hvis det teoretisk ikke skal gå ann å tømme 12v batteriet, så skulle man jo kunne ha på lys (eller andre ting) i bilen uten å tømme 12v batteriet. Da skal man jo ikke gå tom før hovedbatteriet er tomt.
Jeg vet vi har diskutert temaet før. Men jeg lurer på om problemet har blitt løst med nytt batteri, eller om det er noe annet som gjør at batteriet (12v) ikke blir vedlikeholdsladet.

Jeg har forøverig Euro leafen.
#10
Elektriske utfordringer / Jording av lys
onsdag 06. august 2014, klokken 09:43
Nå har vi rundet august, og jeg tenkte å være litt "føre var" før høsten slår inn. Lys på Leaf'en har blitt mye diskutert tidligere, men jeg har ikke funnet så mye konkret om tiltak. Det er flere som har oppgradert jordingen til lysene med tilsynelatende gode resultater. Dette høres ut som et relativt enkelt, og billig tiltak. Jeg vet det har vært diskutert mange andre løsninger, men nesten ingen av disse har virket enkle, eller lovlige.

I den forbindelse har jeg noen spørsmål.
1. Hvor finner jeg eksisterende jordingskabler? Er det mange, eller bare en.
2. Er jordingspunktene flyttet til andre steder, eller er det de originale punktene kabelen festes til?
3. Hvilke dimensjoner er brukt i de oppgraderte kablene?

På forhånd takk!


#11
Mekanisk / Jaffs av bakfangern
tirsdag 03. juni 2014, klokken 08:32
Da jeg gikk ut til bilen i morges oppdaget jeg at bilen som sto bak meg har tatt ett godt "jaffs" av bakfangern min. Dette er kjedelig å bli utsatt for. Og selv om jeg husker ca. hvordan bilen så ut, så er det vanskelig å bevise noe. Selv om jeg fant bilen med passende merker.

Er det noen som har noe erfaring med hvor mye det koster å lakkere dette?
#12
Dekk / Felger / Dekkmerke
onsdag 21. mai 2014, klokken 10:17
Kjapt spørsmål. Hvilke dekk blir Tekna levert med fra forhandler(215/50 R17)?
#13
Plugg-inn hybrider / Bentley plugg-inn hybrid
fredag 11. april 2014, klokken 08:57
Den blir litt utenfor den gjennomsnittlige Nordmanns lommebok, men gøy for det.

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=42094
#14
Leaf 2010-2017 / Faktafeil i annonse
torsdag 03. april 2014, klokken 09:53
Ble sittende å titte på brukte elbiler tidligere. Så kom jeg over en annonse for en USA Leaf på Finn. Er det meg eller er det en del missvisende info i denne annonsen?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47483869&searchclickthrough=true

Synes det er flere annonser på finn.no der jeg får inntrykk av at fakta bevist holdes tilbake. 
#15
Ladeplasser og ladekabler / ABB hurtiglader villedende info
søndag 23. mars 2014, klokken 11:46
I dag prøvde jeg ABB hurtigladeren ved Alnabru. På laderen står det 100kr pr. lading. De sier ingen ting om at dette er pr. halvtime. Dette vil i mitt tilfelle si at jeg fikk ladet 50% for 100kr. Det er ikke veldig imponerende.
#16
Leaf 2010-2017 / Fett på bakluka?
torsdag 06. mars 2014, klokken 09:14
Jeg vasket bilen i går. For øvrig ingen stor sak det. Men jeg har oppdaget at bakdelen av bilen er full av noe som ligner på fett. Jeg så det forrige gang jeg vasket bilen også, men hadde ikke mulighet til å se grundig på det da. Jeg har ikke greid å vaske det bort, selv om jeg brukte avfetting. Er ganske sikker på at dette ikke er asfaltrester ol. Minner meg mest om det fettet man har i hjullager, men kan ikke se at det skal komme fra noe sånt. Lurer på om det kan komme fra Understellsbehandlingen som ble gjort når bilen var ny. Er det noen har opplevd det samme, eller har noen tanker om hva det kan være? Kan nevne at ingen av felgene har noe på seg.
#17
Lading / Ladekabel 2013 modell
onsdag 22. januar 2014, klokken 08:56
Dette har sikker vært diskutert før, men fant det ikke noe sted. For de som har 2013 euro-leaf, så har sikkert flere oppdaget at kontakten som settes i veggkontakten en 90 graders knekk. Dette ble gjort for å hindre brudd i kabelen (følge BNH). Men problemet er da på alle offentlige ladestasjoner. Da må man sette inn kontakten "oppned". Noe som gjør at det ikke er mulig å låse lokket på ladestasjonen. Dette lar seg gjennomføre hvis du har ladestolpen alene, men hvis du lader sammen med en f. eks. eldre Leaf som ikke kan låse kabelen til bilen så blir den brått ulåst. Dette er ikke en heldig situasjon. Det er også uheldig at min ladekabel blir stående i en bue, og får knekk på seg.

Tenkte kanskje å lage en liten skjøtekabel på f. eks. 40cm. Det ville løst problemet, men BNH har sagt at det er "fy fy" å gjøre noe sånt.

Er det noen som har erfaringer/løsninger på dette problemet?
#18
Lading / Helt dø
mandag 06. januar 2014, klokken 08:45
Når jeg skulle dra til jobb i morges var bilen helt dø. Ikke et eneste livstegn. Alt var helt fint når jeg kjørte den på lørdag. Vet ikke om det kan være 12v batteriet som er tomt? Hovedbatteriet skal ha godt med strøm.
#19
Elbilen i Samfunnet / Elbilparkering
torsdag 19. desember 2013, klokken 09:29
I går var jeg en tur på Colosseum kino. I den forbindelse parkerte jeg på parkeringsplassen ved Frognerparken fordi jeg trengte å lade. Da jeg kom dit var det en ladeplass ledig igjen, så jeg hadde flaks der. På denne parkeringen er det totalt 14 elbilparkeringer. Av disse plassene var det seks biler som ladet bilen sin.

Og da til de åtte elbilene som sto der å tok opp plass. Det var nok plasser til å parkere på de "vanlige" plassene. Vær så snill og ikke bruk elbilparkeringene hvis dere ikke trenger å lade.
#20
Leaf 2010-2017 / Litt erfaringer ang. kjørelengde
fredag 29. november 2013, klokken 08:51
Det er mange tråder her om kjørelengde, men vi tåler en til=)
Igår kom jeg i den situasjonen at alle ladestasjoner i borettslaget var opptatt. Dette er en situasjon som mange sikkert kjenner seg igjen i. Og den er ganske frustrerende. Jeg hadde 17% batteri igjen for å komme meg til jobb. Jeg kjører ring 3 fra øst til vest. Det blir ca. 20 km. Vanligvis bruker jeg i beste fall 15%, eller i hverste fall 30% batteri til jobb. Så jeg gikk inn for å se hvor økonomisk jeg greide å kjøre. Tempraturen var på ca. 0 grader og trafikken var grei. Det var litt kalt i bilen siden jeg kjørte uten varmen på, men sete og rattvarme er fin og ha. Da jeg kom på jobb hadde jeg brukt 9% batteri på turen. Det hadde jeg ikke trodd.

Jeg kan nå si at man kommer mye lenger hvis man =)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA