Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Olatho

Sider: [1] 2
1
Ladeplasser og ladekabler / Antall ladeplasser i Norge over tid
« på: Mandag 08. August 2016, klokken 10:42 »
Hei,

Noen som tilfeldigvis har f.eks. dumpa nobil-basen over noen år, og dermed har tall for utviklingen av antall ladeplasser over tid?
Helst en del år bakover.

Så vidt jeg kan se fra APIet til Nobil får jeg bare et øyeblikksbilde av hvordan situasjonen er nå, og det er ikks å veldig fristende å gå gjennom hele databasen deres og sjekke opprettet-dato.

2
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Yamaha batteri (og evt. lader)
« på: Mandag 09. Mai 2016, klokken 08:15 »
Har en transportsykkel med Yamaha-elektrifisering, og skulle gjerne hatt et ekstra batteri (og evt. en ekstra lader å ha på jobben i samme slengen)

Batteriet er et X94-8212A-20, 36V 400Wh - men om det finnes 3. parts med samme formfaktor og spenning, men gjerne med høyere kapasitet, så gjør det selvsagt ikke noe.
Har forsøkt flere elsykkel-leverandører i Norge, men de som kan skaffe har ekstremt lang leveringstid, og andre (f.eks, Evo) har det ikke i porteføljen sin.
Skulle veldig gjerne hatt det før helga, da vi skal på langtur innover i Oslomarka, og jeg ikke har veldig lyst til å måtte trille en 40 kg transportsykkel hjem igjen...

3
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Bytte bremser
« på: Fredag 22. April 2016, klokken 21:17 »
Jeg tillater meg å poste her, selv om jeg har tre hjul...

Har altså en Babboe Curve - trehjuls transportsykkel med kasse foran - men er ikke veldig fornøyd med bremsene.  Noen som har noen erfaring med å bytte bremser på tilsvarende sykler? 
Hjuloppheng og det meste er jo litt spesielt på en trehjuling, så jeg vet ikke om det er helt rett fram å bytte til f.eks. noen vanlige hydrauliske skivebremser?
Særlig foran, hvor det hadde vært fint å ha brems på begge hjulene.  Med brems bare på det ene skjener sykkelen en del ved kraftig oppbremsning.


4
Elbilen i Samfunnet / Status for solenergi i USA
« på: Fredag 12. Juni 2015, klokken 09:33 »
Ikke direkte elbil-relatert, men argumentet om kullfyrte elbiler blir i alle fall tynnere og tynnere.

Sitat
The residential and utility PV market segments each added more capacity than the natural gas industry brought on-line in Q1 2015.

Collectively, more than 51% of all new electric generating capacity in the U.S. came from solar in Q1 2015.

Mye andre interessante tall der også:

http://www.seia.org/research-resources/solar-market-insight-report-2015-q1

5
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Vurderer elsykkel
« på: ſøndag 07. Juni 2015, klokken 09:38 »
Testa en elsykkel (dvs. flere forskjellige) for første gang i går, og må si jeg ble positivt overrasket.
Jeg testa bare forskjellige cargo-sykler, ettersom et eventuelt kjøp vil bli blant annet for å kunne transportere Sønnen (på nå snart ett år) rundt omkring på tur.
Men jeg er veldig glad i marka, og er litt usikker på hvor bra disse syklene vil arte seg på skogstur.  Om jeg først skal kjøpe en sånn, så vil jeg jo ha en jeg kan dra på skikkelig tur med.  Skjønner at ingen av dem funker noe særlig på sti og sånt, men som i alle fall klarer seg fint på humpete grusveier, og på overnattingstur noen helger med telt, uten tilgang på ladestrøm. 

Riese & Müller har jo en cargobike som er fulldempa, og som ser ganske interessant ut:
http://en.r-m.de/load/

Men en Trike ser jo også veldig fristende ut, kanskje særlig denne:
http://www.butchersandbicycles.com/

Jeg er dog usikker på hvor godt egna den siste er til skogstur.

Noen erfaringer med noen av disse?
Eventuelt andre alternativer som kan funke både bra til og fra barnehage og jobb, men også altså på litt lengre fisketurer og annet fritidsbruk.

6
Elbilen i Samfunnet / "The fuel of the future"
« på: Mandag 27. April 2015, klokken 18:33 »
Siden det er her det også diskuteres Hydrogen er vel denne like relevant...

Sitat
«German car manufacturer Audi says it has created the "fuel of the future" made solely from water, carbon dioxide and renewable sources.
(...)
Unlike regular diesel, the clear fuel does not contain any sulphur or fossil oil, while it has an overall energy efficiency of around 70%.

Germany's federal minister of education and research, Dr Johanna Wanka, said she has already used the fuel in her Audi A8
http://www.ibtimes.co.uk/audi-creates-green-e-diesel-fuel-future-using-just-carbon-dioxide-water-1498524

På et vis har jeg mer tro på dette enn på Hydrogen.  Men det er ikke godt å vite noe om kostnad og faktisk energiforbruk til produksjonen foreløpig.  Men siden de må varme opp vannet til 800°C vil det jo kreve noen kW per liter, vil jeg tro.

7
Elbilen i Samfunnet / Tyskland reduserer CO2-utslipp
« på: Onsdag 03. Desember 2014, klokken 16:25 »

8
Elbilen i Samfunnet / Fornybart er nå Skottlands største energikilde
« på: Fredag 28. November 2014, klokken 12:39 »
Sitat
The combination of wind, solar and hydroelectric, along with less-publicised sources such as landfill gas and biomass, produced 10.3 terawatt hours (TWh) in the first half of 2014. Over the same period, Scotland generated 7.8TWh from nuclear, 5.6TWh from coal and 1.4TWh from gas

http://www.engadget.com/2014/11/27/renewables-scotland-green-energy/?ncid=rss_truncated

9
Ladeplasser og ladekabler / Ladestolpe i Trondheimsveien nedenfor Carl Berner
« på: Torsdag 20. November 2014, klokken 17:28 »
Noen har tydeligvis kjørt ned den ene stolpa der. Den lyser fortsatt, men er vel neppe noe å bruke.


10
Elbiler i media / NOK en batteri-revolusjon
« på: Mandag 03. November 2014, klokken 14:33 »
Selv om jeg kanskje har mer tro på denne, da den ikke er SÅ reolvusjonerende.  Ingen tusenvis av km per lading og bare fem minutter ladetid, osv.
Og de påstår der bare er et år unna masseproduksjon:

Dobbel rekkevidde og 20% kostnadsreduksjon er det vel i det minste en slags realisme i.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://www.ft.com/intl/cms/s/0/01b47ecc-6126-11e4-b935-00144feabdc0.html#axzz3HzYdPanN


11
Elbilen i Samfunnet / Danmark vil bli kull-fri
« på: Fredag 31. Oktober 2014, klokken 09:38 »
Ikke direkte elbil-relatert, men det vil jo hjelpe på "kullbil"-argumentet til haterne:

http://cphpost.dk/news/climate-minister-wants-to-ban-coal-by-2025-five-year-earlier-than-planned.11396.html
og
http://motherboard.vice.com/read/denmark-wants-to-be-coal-free-in-10-years-100-percent-clean-powered-in-35


Sitat
“I have asked my office to investigate what could be done to stop burning coal in just ten years,” Rasmus Petersen, Denmark’s climate and energy minister, told a local newspaper.

12
Elbiler i media / Er elbilpolitikken for dyr?
« på: Tirsdag 23. ſeptember 2014, klokken 09:22 »

13
Model S / (Bort)-tauing
« på: Onsdag 30. Juli 2014, klokken 10:12 »
Har ikke skjedd meg enda (venter fortsatt i spenning på bilens nedkomst), men på vei til jobb i dag var falck i full gang med å fjerne feilparkerte biler i en gate her.  Og det fikk meg til å tenke litt.  Det står jo ganske strengt over alt at man aldri må taue bilen i park. Og i tillegg er det jo ikke helt åpenbart hvor tauekrok skal festes.

Ved "normal" tauing kan man jo følge instruksjonsboka og sette bilen i tow-mode, men hvis man skulle være så "dum" å parkere et sted de vil gjøre veiarbeid eller av andre grunner blir ufrivillig taua, så er jo ikke det en mulighet.  Jeg antar man ikke kan sette bilen i tow-mode via app, så selv om de ringer på forhånd er det jo ikke gitt at man rekker fram i tide.

Hvor ille er det om bilen taues de meterne opp på tauebilen?  Manualen sier at man skal bruke ruller under hjulene, men jeg er ganske sikker på at de gutta som henter bilen gir litt faen i akkurat det...

14
En liten utfordring til de mer teknisk avanserte her

Sitat
COOLER-SIZED ISN’T COOL

Inverters are the essential boxes that take direct current from devices such as solar panels and batteries and turn it into alternating current for use in homes, businesses, and cars.

The problem is household inverters are too big—roughly the size of a picnic cooler. Making them smaller would enable more solar-powered homes, more efficient distributed electrical grids, and could help bring electricity to the most remote parts of the planet.

That’s where you come in: figure out how to shrink an inverter down to something smaller than a small laptop (a reduction of > 10× in volume) and smaller than everyone else, and you’ll win a million dollars (and help revolutionize electricity for the next century).

https://www.littleboxchallenge.com/

15
Tesla / California inne i kampen om Gigafactory igjen
« på: Mandag 21. Juli 2014, klokken 15:20 »
Ser ut som California har gjort noen lovendringer som igjen gjør dem i alle fall delvis interessante som vertskap for gigafactory-en:

Sitat
"In terms of viability, California has progressed. Now it's a four-plus-one race,'" said Simon Sproule, Tesla's vice president of global communication and marketing, referring to the four named finalists - Texas, Arizona, New Mexico and Nevada - for the prize.

http://www.sfgate.com/business/bottomline/article/California-very-much-in-running-for-Tesla-5633147.php

Sider: [1] 2