Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - zimba07

#1
Tesla SW og AP / Smittestopp og model 3 Bluetooth nøkkel
onsdag 29. april 2020, klokken 08:16
iPhone 11 pro, Bluetooth nøkkel har fungert smertefritt siden mars, men de siste dagene (etter at jeg installerte smittestopp) har nøkkel respondert dårlig. Når jeg kommer til bilen må jeg ofte skru av og på blåtann flere ganger før jeg slipper inn.


Andre som har opplevd lignende?
#2
Hei,

noen som vet om man kan finne produksjonsdato (før eller etter uke 48) fra Chassisnr? E55 og mitt chassisnr slutter på ca 19900
#3
Model 3 / Cruise not available
onsdag 07. august 2019, klokken 19:39
De siste 2-3 dagene har alt av autopilot, sikkerhetsfunksjoner og regnsensor sluttet å virke. Bilen gir ingen feilmeldinger ved oppstart eller warning (!) i displayet, men når jeg prøver å aktivere cruise/autopilot med dobbeltrekk i spaken så sier den bare «not available»

Bilen er ren og ingen sensorer blokkert som jeg kan se

Det er forsåvidt greit nok at acc/autopilot ikke fungerer fordi det er noe jeg aktivt skrur på, men det er mer skummelt når man setter seg i bilen og ikke vet om bilen oppfører seg som forventet i nødsituasjoner som vanligvis er aktivert som Default (collision warning, blind sone varsling, autosteer veiskulder) og regnsensoren virker heller ikke så jeg må manuelt viske vekk regnvann selv om den står på auto i tungt regnvær.

Andre som har hatt samme problem?

Jeg får vel ta en tur innom et servicesenter...
#4
Model 3 / Vindsus - fikset med pute i dashbord
mandag 27. mai 2019, klokken 22:29
Siden dag 1 har jeg vært plaget med en veldig irriterende vindsus som kommer fra ca 75 km/t. I dag kjørte jeg som første gang som passasjer i forsetet og prøvde som et eksperiment å fikse vindsusen med en pute som ungene hadde i baksetet. Jeg klemte puten ned i høyre hjørne på dashbordet (mellom frontrute og dashboard) og med ett var vindsusen borte. Som natt og dag umiddelbart og det ble en helt annen følelse å sitte i «cockpiten» for alle passasjerer.

Skal ta det med Tesla ved neste anledning, men dette var en helt dramatisk forbedring av kjøreopplevelsen og resten av bilturen var en fornøyelse i forhold til tidligere.

Andre som har fikset vindsusen på motorvei med kreative dyi-løsninger?
#5
Model 3 / Lane depature warning?
mandag 08. april 2019, klokken 14:59
Hei,

i starten fungerte lane departure warning fint for meg, og ga tydelig varsel hver gang jeg krysset gulstripen uten å blinke. Nå etter siste softwareupdate virker den ikke lenger. Samme hvor mye jeg krysser gullinja eller hvitlinja (testet på forskjellige veityper) så gir den ikke varsel. Flere som har opplevd det samme?

Ja, jeg har sjekket innstillingene. Jeg har også resatt med skjermen. Autopilot og NoA fungerer fint, så det er ikke noe galt med kameraene.

#6
Model 3 / Angrerett - null kostnader?
søndag 17. februar 2019, klokken 14:38
Hei,

blir ikke kvitt min model S som ligger ute til salgs på Finn, så da vurderer jeg å benytte angreretten på model 3.

Noen som vet hvordan dette fungerer? Hvilke kostnader/avgifter må man betale ved benyttelse av angreretten?
#7
Hei,

får elektriker på besøk i morgen og leser meg opp litt.

Scenario:
- Frittstående dobbeltgarasje
- Bil 1: Tesla Model S (type 2, venstre side bak på bilen)
- Bil 2: Outlander Phev (type 1, høyre side bak på bilen)

I dag kjører vi naturligvis inn i garasjen og parkerer Tesla Model S på venstre side og Phev på høyre side grunnet plassering. Funker bra og er praktisk med stikk på hver side.

Men; jeg skal gå over til fastmonterte ladestasjoner og vurderer da to alternativer:

1) En ladestasjon med lastbalansering, i så fall må den kanskje monteres på bakveggen i garasjen i midten, og krever laaaaaange (og dyre) type 2/1 kabler til hver sin bil

2) To separate ladestasjoner plassert på hver sin sidevegg

Noen som har erfaringer? Lange type 2 kabler er dyre og det er kanskje like greit med 2 separate ladestasjoner som går til hver sin dedikerte kurs. Hastighet er ikke superviktig, like viktig å kunne lade 2 biler samtidig. I dag har jeg satt opp ladeprogram som gjør at tesla lader på natten og Phev lader på dag/kveld frem til midnatt.

Fordelen med 1 ladestasjon vil vel være 1 kurs og 1 B-vern i sikringsskapet + høyere speed når kun en bil lader.
#8
Har kommet i et kinkig problem:
Teslaen står i en lukket dobbeltgarasje hvor eneste inngang er den elektrisk drevne garasjeporten (og idioten som satte opp porten har ikke montert den manuelle utløseren).

Porten står på samme kurs som teslaen, som står parkert inne med UMC koblet inn. Sikringen går umiddelbart og jeg får ikke tid nok til å koble inn sikringen slik at porten virker.

Kreative forslag mottas. Jeg har forsøkt
a) stå på utsiden og unlocke ladeporten med langt trykk på keyfob samtidig som en annen skrur på sikringen

b) bruke appen og sette charging-limit under ladenivå, men går ikke fordi det kun er 56tkm igjen på bilen. Minimum chargelimit er 50%.




#9
Model S 2013 - 2022 / Skjerm og lyd hakker/henger ved start
onsdag 10. september 2014, klokken 16:57
Har nå flere ganger de siste ukene opplevd at den store skjermen fryser/hakker og det samme gjør lyden ved oppstart.

I dag når jeg skulle starte etter å ha vært en kort 5 minutter stopp på skolen så hakket lyden noe voldsomt (1 minutt pluss) og skjermen var ikke responsiv i det hele tatt. Ryggekamera kom først på etter et par minutter når jeg hadde kjørt fremover og ut på hovedveien...batteristatus oh tempmåler blankes ut nullstilles seg.

Kunne sikkert prøvd en reboot i fart, men orket ikke det midt i bybildet. Har opplevd tregheter tidligere også, men denne gangen var det ekstremt til heng og alle kommandoene køet seg opp.

Gass, brems og blinklys fungerte ok heldigvis.

Andre som har opplevd det samme? Jeg har nå slettet alle recent placed i Navigasjonsloggen så får vi se om det blir bedre.
#10
Har en interessant problemstilling som jeg kommer borti innimellom:

Bør jeg velge treglading (Schuko, 13A) eller SC når man kommer hjem med nestemt tomt batteri.

Jeg bor på Lillehammer kun 3 km unna supercharger og må noen ganger kjøre t/r Oslo uten å lade i Oslo. Nå kom jeg nettopp hjem med 30tkm igjen på batteriet. Bør jeg da superlade i 10-15 minutter først og så ta resten av ladingen hjemme? Eller gå rett på Schuko-lading?

Dilemmaet er at ved treg lading vil batteriet være ganske tomt over lengre tid enn om jeg tar en tjuvstart fra bunnen med SC. På den annen side er det jo kjent at SC sliter mer på batteriet.

Jeg vet at jeg bør unngå å kjøre mot tomt, men i dag har det regnet katter og hunder hele dagen noe som "stjal" rundt 60tkm fra turen min.

Hva tror dere eksperter?
#11
Lading av Tesla / Treg supercharger på Lillehammer?
søndag 06. april 2014, klokken 14:44
Hva er vanlig ladehastighet på Lillehammer? I dag når jeg kom sto det biler på 2b og 4b, jeg valgte derfor 1a for å unngå å dele lader med noen andre.

Jeg har ladet på Lillehammer før noen få ganger for å teste, men har alltid blitt litt skuffet over resultatet....

Starter på litt under halvfullt batteri og lader med ca. 180 km/t (370v, 110-120A). Er ikke dette litt lite på en helt vanlig vårdag med innkjørt batteri?

Når begynner ladehastighet på SC normalt å avta fordi de begynner å bli fullt? Jeg trodde det var først opp mot 70-80% at hastigheten begynner å gå ned.

Jeg sto vel drøy en halvtimes tid, men gikk fra 210 typical til ca. 300 typical.





#12
Hei,

jeg angrer på valget m/enkeltlader. Ble nærmest frarådet å velge dobbeltlader av ansatt i butikken på Alnabru høsten 2013 siden det bare var ett av ladevalgene (det høyeste på 400V) som dobbeltlader hjalp for den gangen. Hvis jeg bodde i et gammelt hus med 230V var det ikke noe vits med dobbeltlader ble jeg fortalt. I ettertid viser det seg nå at

a) det påvirker også lademulighetene m/type 2 32A lading
b) antall 22KW ladepunkter øker og vil sannsynligvis øke kraftig i tiden som kommer

Dette skal ikke være en tråd med fordel/ulempe på ladere, men jeg lurer nesten på om jeg skal

1. bestille ny bil m/dobbeltlader og selge den gamle (med en liten fortjeneste?) på finn.no om 3-4 måneder...
2. bite i det sure eplet og ettermontere dobbeltlader
(3. leve med enkeltlader og satse på at Supercharger-utbyggingen dekker mitt behov.)

Jeg bestilte rett før prisendringen og en nesten fullspekket S85 u/perfomance koster ca. 45.000,- mer i dag. Ettermontering av dobbeltlader koster omtrent det samme (???) og da skulle det i teorien lønne seg å kjøpe ny bil, forutsatt at jeg får solgt den gamle til noen utålmodige kjøpere utpå sommeren...

Luksusproblem - ja....men interessant problemstilling for de som vurderer å ettermontere dobbeltlader.
(Det er også litt fristende å vente til en oppgradert S kommer med innebygd radar for nødbrems/adaptiv cruise )osv.

#13
Model S 2013 - 2022 / Tesla står og går uten eier i nærheten
onsdag 15. januar 2014, klokken 20:03
Hei,

Det står en tesla i nærheten av slottet (vil ikke si nøyaktig hvor) som har stått over 1 time med lysene på og motor i gang...uten eier i nærheten. Svart. Regnr EL30730. Noen som kan kontakte eier? Mange med samme navn i Oslo. Har slått opp mot sms tjenesten.
#14
Hei,

jeg har vurdert å bytte farge + legge til dobbeltlader på min "S85 grey" bestilling. Finalized 11. oktober.

Jeg kontaktet først min kontaktperson tesla alnabru, men fikk beskjed om at de ikke kunne gjøre endringer og jeg måtte sende mail til customereu krøllalfa teslamotors punktum com

Etter 3 dager fikk jeg svar
"Please be advised that we can no longer perform any changes to ordered cars without significantly delaying your order by atleast 2 months."


1. Er det mulig å få inn et endringsønske gjennom andre kanaler uten å få utsettelse?
2. Er det verdt å vente "at least 2 months" på å gå til Black + dobbeltlader?

Dobbeltlader kan jeg fint leve uten, men jeg er veldig usikker på fargevalget. Jeg har sett grå et par ganger og jeg må innrømme at den ser litt kjedelig ut sammenlignet med f.eks. hvit eller svart. Med små barn og hektisk hverdag kan muligens den grå holde seg litt bedre med tanke på småriper og vask, men den svarte er tøffere. Hvit er min favoritt, men den får jeg ikke med kona på...


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA