Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Kristian O

#1
Model 3 / Følge med på forbruk
onsdag 03. april 2019, klokken 21:32
Noen som veit om det er mulig å følge med på forbruket siden siste lading og totalt siden reser? Finn ingen tripteller som på S/X, kun energy som viser maks siste 50 km.
#2
Leaf 2010-2017 / Hva bør man pass på ved kjøp av brukt Leaf?
tirsdag 26. juli 2016, klokken 14:29
Har en tråd under "Kjøpe elbil", men det var liten respons. Prøver derfor her også  :)
Vi har nylig solgt dieselbilen vår, og skal derfor kjøpe en elbil. Det blir sannynligvis Leaf, muligens Golf.
Vi ser for oss å bruke 150 - 200 og vil ha en 2014 eller nyere som har gått under 50.000 km.
Er småskeptisk til importert bil, men ser jo at de er mye rimeligere. Er det fornuftig å styre unna importerte biler? Noen spesielle firma man bør styre unna?

Vi har denne på prøve nå:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79362316
Er det et ok kjøp? Kunne godt tenkt meg 6,6 kW lader, men det er ikke kritisk.
Sammenligner jeg den med importbiler så ser jeg jo at jeg får bedre utstyrte biler langt rimligere, så vi er litt i villrede. Gode råd og konkrete annonser mottas med takk  :)
#3
Kjøpe elbil? / Kjøpe liten elbil - Leaf eller Golf eller andre?
lørdag 23. juli 2016, klokken 22:48
Vi har endelig fått solgt dieselbilen vår, og skal dermed kjøpe elbil nummer to i husstanden. Vi har en Tesla fra før, så vi treng ikkje lang rekkevidde. Den nye vil bli brukt til pendling, 10 mil pr dag og evt småkjøring på ettermiddag / kveld. Vi bor på nordvestlandet, så det er stort sett 60 og 80 som er fartsgrensa, så rekkevidde bør være ok på dei fleste bilane.
Den må ha ok plass til 2 voksne og 2 barn i bilstol, en framovervendt og en bakovervendt. Kjekt med litt bagasjeplass, men det er ikkje kritisk.
Vi vil helst holde oss under 200k.
Har prøvekjørt de som er aktuell:

I3: Bra å kjøre, men ser fæl ut både innvendig og utvendig (vår meining, skjønner at andre er uenig). Dessuten er den dyr.

Zoe: Lenge siden vi prøvekjørte denne, men synes å huske at den vart liten framme med bilstol montert bak. Minus at lading er komplisert. Pluss for pris.

Soul: Heilt ok å kjøre, usikker på reel rekkevidde. Einaste negative er at den ser litt rar ut, og at den er dyr både ny og brukt.

Leaf: Einaste vi har å utsette på Leaf er at den kanskje er umoderne i forhold til f.eks Egolf og at den ikkje er spesielt vakker. Utsjående kan vi leve med, siden den er såpass rimelig.
Kva bør vi prioritere på evt brukte Leaf? Er europeisk import ok?
Har nyere Leaf adaptiv cruise kontroll og automatisk oppbremsing?

Mercedes: For dyr, ingen hurtiglading.

E-up: Hadde håpt at denne kunne være ok, men den er rett og slett for liten for meg. Tar oppi taket når eg sitt i framsetet  :(

Egolf: Om vi ser vekk fra pris så er det Egolf vi liker best. Ingenting å utsette på den utenom pris.
Såg en brukt som ikkje hadde hurtiglading. Blir Egolf levert uten hurtiglading??
Er det realistisk å finne den brukt til under 200k?

Rekner med at vi går for enten Leaf eller Egolf, men kan la oss overbevise av gode argumenter.
#4
Lading av Tesla / 400 V, rødt adapter passer ikkje
lørdag 26. april 2014, klokken 19:51
Kom over ei rød kontakt i garasja til svogeren min. Kan Tesla lade på denne (rød adapter passer ikkje)?
Den hadde 4 hull, og var merka:
Mennekes
16 - 6h / 400V
3P+ TYP1266

Tolka dette som ei 3 fase + N- leder 16 A 400 V kontakt, men rødt adapter passer som sagt ikkje. Ser heller ikkje ut til å passe med adapterane til Kirkebø.
Noen som har et tips om det er mulig å lade her?
Ingen krise for meg, men det er greit å ha til å overtale innehaverane av kontakta at alt allerede ligg til rette for at dei kjøper Tesla  ;)
#5
Vi skal kjøre fra Sunnmøre til Kristiansand i sommer. Vi har to små unger og ikkje hastverk, så vi rekner med 2 overnattinger.
Vi er "litt" lei av Gudbrandsdalen, så vi ser for oss å kjøre via Aurland. Den strekninga burde gå heilt smertefritt.
Neste strekk, Aurland - Kristiansand via riksvei 9, ser litt verre ut. Rett under 50 mil, så vi må nok ha fylle en skvett underveis. Ingenting på ladekartet på denne strekninga, men det passer igrunn fint med ei overnatting et stykke etter Aurland.
Noen som har gode tips til hotell i dette området?
Evt forslag til andre ruter? E6 er nok det beste reint lademessig, men vi er som sagt ikkje så gira på den veien.

#6
Model S 2013 - 2022 / Usikker på fargevalg - trenger hjelp
søndag 22. desember 2013, klokken 19:01
Vi har bestilt TMS i rød multibelegg, men vi er litt i tvil. Synes den varierer veldig fra bilde til bilde, men vi har ikkje sett den "live" enda.
Er det nokon i Ålesundsområdet som har en i rødt som vi kan sjå?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA