Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Torpedo Ted

#1
Jeg ser gang på gang det gjentas at grunnen til at Cybertruck ikke vil bli solgt i Europa er pga de skarpe kantene, og harde stålet ikke tilfredstiller krav til kollisjonsikkerhet.

Er det noen som har noe som helst kilde til dette? Så vidt meg bekjent, er det veldig få krav til sikkerhet på tunge kjøretøy. Cybertruck vil jo havne i klasse C1.

Jeg finner for eksempel dette: "Mandatory regulation at EU level has been limited to date and though technical standards exist they tend to be optional."

Men selv i klasse B - er det noen som klarer å finne noe som konkret som forbyr designet til Cybertruck? Jeg klarer ikke helt å se at denne skal være vesentlig verre enn mye annet som eksisterer, eller har eksistert. Kantene i front, er jo ikke så veldig skarpe. Støtfangeren har ingen skarpe kanter.

Det er uansett ganske udiskutabelt at Cybertruck er tryggere enn de fleste andre pickuper når det gjelder påkjørsel av fotgjengere. Den har lavere front en vanlige pickuper som er det som betyr desidert mest når det kommer til dødlighet ved påkjørsel.

Det er jo rimelig åpenbart hvilke av disse to bilene som er soleklart mest farlig for fotgjengere:
#2
Dum som jeg er, trodde jeg at det var samme hvor ladebrikken bestilles fra.
Vi har flere gamle sorte ladebrikker fra elbilforeningen som vi har fått lagt inn hos flere leverandører uten problemer.
Men så bestilte jeg brikke fra Fortum, som jeg skulle legge inn hos disse leverandørene, men det gikk ikke like bra.

De sorte brikkene har serienummer i formatet A1XXXXF5
Fortum sin brikke har påskrevet NOA3XXX4

Når jeg prøvde å legge inn fortum sin brikke i Eviny, fikk jeg feil brikkenr (Elbilforeningens gikk bra).

Når jeg scanner Fortum sin brikke med NFC mobil app, er jo serienummeret mye lenger. Jeg fikk lagt inn dette lange nummeret i Eviny, men har ikke forsøkt om det faktisk fungerer enda. Men hos MER godtas ikke det lange nummeret...

Noen som har peiling?
#3
Lading av Tesla / Kontakene sitter fast i superladerene
onsdag 30. august 2023, klokken 12:24
Opplever stadig at superlader-kontaktene sitter fast i superladerene. Som regel får jeg jo de løs ved å riste litt, men har 3 ganger opplevd å ikke få den ut, og måtte flytte meg til en annen lader.

Er det noe jeg ikke har forstått, eller er "huset" til kontaktene elendig patent!?

Er denne her jeg ikke får løs...
#4
Tesla SW og AP / Hvordan lagre dashcam klipp manuelt?
torsdag 10. august 2023, klokken 12:16
I instillinger er det valg for å kun lagre manuelt. Men jeg ønsker jo naturligvis å ha den på auto, men vil jo samtidig ha mulighet for å lagre et klipp manuelt hvor det ikke er kollisjon. Går ikke dette?
#5
Jeg hadde en P85D da første versjon av Autopilot ble lansert.

Nå har jeg fått en Model Y, og må si meg meget skuffet over AP.

Jeg mener helt klart at MobileEye autopiloten var en bedre opplevelse enn dagens autopilot.

  • Med AP1 opplevde jeg sjelden bråe bevegelser, var svingen for skarp til at den klarte det, merket jeg gradvis at den ble litt for langt ut mot kanten, og jeg tok over uten dramatikk.
    Når min model Y blir usikker, gjør den ofte bråe bevegelser som oppleves litt "skremmende".
  • Model Y-en min har konstant problemer på veier hvor høyre stripe mangler f.eks. ved avkjørsel eller påkjørsel til høyre  (feltet blir dobbelt så bredt uten stripe). Det er helt uforståelig at den ikke prioriterer å holde seg mot midtstripen, og i stedet svinger mot høyre, ofte veldig brått som ville ført til kollisjon om jeg ikke tar over.
    Kan ikke huske at min P85D hadde problemer med det - den holdt seg ved midtstripen, uten problem.
  • AP på Model Y er i stor grad ubrukelig, siden den baserer seg på fartsgrenser, som er feil i omtrent 50% av tiden jeg kjører. Bremser rett som det er ned til 50 i en 100-sone f.eks.
  • Dette er nok ikke Tesla sin feil, men på AP1 trengte du ikke å holde i rattet hele tiden, kun ta borti det hvert 5. minutt eller noe.
    Når du må holde hardt i rattet er jo mye av poenget borte. Jeg synes også dette er forvirrende - har flere ganger opplevd at jeg har trodd autopilot var på, uten at den har vært det.
    Jeg pleide å hvile armene med åpne hender på knærne, klare til å ta over, og opplevde aldri at det var utrygt. Dette skapte også et klart skille over hvem som styrte bilen.
#6
Model Y / Blinklys stopper ikke etter 3 blink
torsdag 27. juli 2023, klokken 20:29
Når du trykker blinklyshendelen litt opp eller ned, skal den fungere slik som andre biler, og slik som beskrevet i manualen: 3 blink og så stopper den.

Vel, den stopper ikke alltid. Ofte bare fortsetter den å blinke, og jeg må stoppe den manuelt - likt som om jeg hadde trykket den helt opp eller ned.

Er det noe jeg gjør galt?
#7
Model Y / Viftestøy starter etter jeg har parkert
torsdag 20. juli 2023, klokken 13:44
Hver gang jeg har brukt bilen, så starter viftestøy etter jeg har parkert. Varer minst en halvtime.

Eksempel: Temperaturen er 14 grader og jeg kjørte bilen i 5 minutter. Med en gang jeg parkerte er den helt stille. Men etterhvert startet viftestøyet og holder det gående i lang tid etter jeg har parkert. Dette kan da ikke være normalt?

Høyt nok til at jeg faktisk kan høre det inne når bilen står i carporten.
#8
Lurer på om noe er galt med bilen jeg hentet i dag. Er ca 0 grader ute. Hver gang bilen "våkner" går viftene under panseret på max, med en utvendig støy jeg ikke trodde var mulig fra en elbil.

Eksempel: Jeg åpner Tesla appen. Tar 30 sekund før den får kontakt med bilen, så går viftene på maks I ca 2 minutter.

Panseret var åpent, bilen låst. Jeg gikk ut og lukket panseret uten å åpne bilen. Vipps, viftene på maks I et par minutter.

Samme skjer om jeg bare setter meg inni bilen.

Dette kan da ikke være normalt? Har bare hatt gammel Model S før, og den var det ikke antydning til utvendig støy fra.
#9
Noen som vet om det finnes en webapp (helst) eller mobilapp, hvor en kan filtrere på hvem som driver ladestasjonen?

Som bedrift har vi kun klart å få avtale med enkelte leverandører slik at de ansatte slipper å betale selv, så da er det jo hensiktsmessig at et ladekart kun viser disse leverandørene, og ikke alle andre som de ikke kan bruke.
#10
Når jeg forsøker å endre på et innlegg, får jeg bare opp meldingen "Meldingen inneholder ingen tekst", selv om tekstfeltet naturligvis inneholder tekst. Har vært slik lenge. Prøvd i annen nettleser også.

Ser nå at feilen kun oppstår ved bruk av "inline" endringsknappen som er nederst i innlegget over IP-adressen.
#11
Vi har 3 elbiler + noen flere som kommer, og må sørge for at de ansatte kan lade via faktura eller bedriftens mastercard.

Hvilke steder bør vi registrere konto? Er det mulig med bedriftskonto?

Gjelder Bergen sentrum (+ fana/åsane).
#12
Har fått oss en Toyota Proace Electric på jobb. Vi har ofte både rød og blå industrikontakt tilgjengelig hvor vi parkerer.

Hva trenger vi for å kunne lade med disse kontaktene?

Vet Tesla hadde utskiftbar endestykke på sin medfølgende ladekabel. Er det mulig å kjøpe en slik og bruke den på Toyotaen?
#13
Jeg har en Model Y Performance reservasjon. Nå når Berlin fabrikken åpner antar jeg den vil leveres over nyttår.

Men jeg trenger ikke bilen før til våren, og ønsker heller ikke å være "beta tester" av den nye fabrikken.

Vet noen om det finnes en mulighet for be om at en bestilling leveres en bestemt måned?
#14
Model Y / Hva skjer med Model Y Performance leveringer i Norge?
mandag 20. september 2021, klokken 13:22
Jeg har en Performance reservert. Men har ikke hørt noe. Har vel lest noe rykter om at den ikke kommer før de nye batteriene er tilgjengelig, som jo sikkert vil ta en evighet.

Er det noen som vet noe mer om dette? Er det slik å forstå at Performance Y aldri har blitt levert utenfor USA?
#15
https://www.dagbladet.no/tema/fire-suv-er-i-stortest-suveren/71699889

Tidenes mest useriøse elbil-test? De må ha brukt mye tid på å planlegge hvordan de skal klare å få E-Tron til å vinne en test med disse kriteriene  :laugh:

Sitat
I tillegg er alle enige om at bilen må ha så lang rekkevidde som mulig, og deretter skal den kunne lades i lynets hastighet.

Elbil24 har derfor tatt med oss de fire bilene på en grundig rekkeviddetest, med påfølgende ladetest i etterkant. Hvilken bil kommer lengst, og hvilken evner å ta til seg ny energi så raskt som mulig?

Vi tester rett og slett 100 – 0, og deretter 0 – 100 igjen.


SitatDet tok noe som føltes som en evighet å tømme de fire bilene, men så var det endelig på tide på lade dem opp igjen. Ikke bare nok til å komme seg hjem igjen, men hele veien - fra null til 100 prosent. I det daglige bruk anbefales det naturligvis å holde seg innenfor 20 – 80 prosent av arbeidsområdet, ettersom dette er batteriets trivselsområde. Derfor har vi naturligvis også logget tiden det tar å lade opp nettopp 20-80 prosent i tillegg.

SitatAt vi valgte Ionitys ladere på Ringdalsskogen var ingen tilfeldighet.
Nei, dere hadde jo undersøkt på forhånd at dette var eneste måten E-Tronen hadde noen som helst mulighet å konkurrere...
#16
Kjøpe elbil? / Fortsatt ingen brukbare EL-varebiler i 2019?
tirsdag 02. april 2019, klokken 15:57
Synes det er særdeles dårlig utvalg blant EL varebiler. Elendig rekkevidde, manglende hurtiglading på noen, og ganske dyre.

Har sett på Peugeot Partner Electric. Men ser samtidig at det har kommet en ny vanlig Partner med full refresh i interiøret, mens elversjonen ser skikkelig gammeldags ut...

Noen som vet om det er noe bra på vei i år?
#17
Matt karbonfiberspoiler, som var originalt på en P85 i 1 år før den ble tatt av og liggende i boden.

Ser nypris er $1500 på shop.tesla.com.

Selger den for 4000 kr. Kan hentes/leveres i Bergensområdet. Sender ikke denne i post...
#18
Tror aldri jeg har sett noen høy km stand som ikke har byttet batteri eller DU minst én gang?
#19
Kjøpe elbil? / Varebil: Hva er de beste kjøpene nå?
mandag 27. august 2018, klokken 15:11
Er på jakt etter en varebil (firma).

Forstår det slik at det er fortsatt ingen kan trekke henger med last?

Er det noen som utmerker seg?

Noen nye modeller eller oppdateringer som er rett rundt hjørnet?

Prismessig, hvordan ligger de i forhold til dieselversjonen med grønne skilter?
#20
Hver eneste dag ser vi helt latterlige diskusjonsinnlegg fra elbil-hatere i nettaviser etc. Vi ser jo allerede i dag hvor utrolig teite de fremstår, men folk flest tror fremdeles på alle mytene.

Det hadde vært morsomt å begynne å ta skjermbilde av innlegg, og samle på de, slik at de kan publiseres på en nettside om 10 år.

Det var nok mange kritikere til internett også, men veldig få ble foreviget slik som denne.

Nå har vi muligheten til å forevige slike morsomheter!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA