Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Trustno1

#1
Model S 2013 - 2022 / Bremser henger på i revers
onsdag 26. oktober 2016, klokken 13:14
Jeg har lagt merke til at bremsene henger ganske godt på når jeg rygger. Noen som vet om dette er "by design" i senere oppdateringer for å rense de for rust, eller om jeg har noe feil på bremsene?

Kan ikke si jeg merker noe når jeg kjører fremover, men ofte når jeg starter å rygge hører jeg også ett lite klunk. Høres/føles ut som dette kun gjelder bakhjulene
#2
Model S 2013 - 2022 / Hvor havner vrakede biler?
tirsdag 06. september 2016, klokken 13:49
Jeg har i det siste sett etter noen deksler til bilen, og pga høy pris orginalt så søker jeg etter vrakbiler på nett.

For meg ser det ut som det kun har vært en delebil ute for delekjøp de siste månedene. Det må da være flere biler enn dette som blir vraket. Noen som aner hva som typisk skjer med bilene, og eventuelt hvor man kan få kjøpt brukte deler?
#3
Jeg driver for tiden og planlegger bygging av ny enebolig. Dette blir i ett nytt felt der det skal bygges ny trafostasjon og jeg håper at det blir 400v tilgjengelig her. I den forbindelse så tenkte jeg at jeg uansett skal undersøke mulighetene for å få satt opp 22kw lading. Siden jeg uansett har dobbellader og en 32A ladestasjon fra før, så kunne vært greit å ha muligheten. (selv om jeg er klar over at jeg egentlig ikke har behov for så mye)

Det jeg lurer på, hva er vanlig størrelse på hovedsikring på nye anlegg med 400v? Eventuelt er det dyrt å be om oppgradert anlegg? Ønsker jo å ha tilstrekkelig restkapasitet for resten av huset selv om jeg lader på 22kw
#4
Model S 2013 - 2022 / Spotify henger på repeat
fredag 12. august 2016, klokken 00:21
Spotify på bilen min starter kun samme sporet etter det er ferdig. Dette er tydeligvis noe som har skjedd for noen dager siden, tror ikke dette har vært i forbindelse med software update.

Bytte spor manuelt fungerer fint, men lar jeg sporet spille ferdig så står slideren på slutte av sporet og starter det samme på nytt. (Ja, jeg har sjekket at ikke den er satt på repeat :) )

Reset av både liten og stor skjerm har ikke hjulpet på dette. Noen som har hatt lignende problem?
#5
Model S 2013 - 2022 / Prosjekt: Ombygging av lydanlegget
fredag 15. juli 2016, klokken 00:19
Som nevnt tidligere i en annen tråd så driver jeg for tiden med å bygge om hele stereoen i min P85D. Målet er å få en vesentlig bedre lydkvalitet og også få en bedre respons i det dypeste subområde der orginalanlegget ikke klarer å henge med.
I den forbindelse så tenkte jeg at jeg kan lage en prosjektråd for de som skulle ha interesse av å følge med på dette.

Litt bakgrunn: Jeg har hatt bilstereo som en «av og på» hobby i snart 20 år. Har tidligere også vært aktiv i bilstereomiljøet og bedrevet noe konkurrering.

Utfordringen med bilstereo er at man stort sett alltid må jobbe med noen kompromisser. Målet mitt er å ikke gjøre noen synlige modifikasjoner innvendig i kupeen. Bagasjerommet skal ikke miste vesentlig med plass, men brønnen i bunnen skal brukes til en glassfiberstøpt sub. Frunken skal dedikeres til alt av elektronikk og elektrisk. Frunken benytter jeg sjelden uansett, så det er ikke det store tapet for min del.

Utstyret jeg har planlagt å bruke er stort sett ting jeg har liggende fra tidligere prosjekter. Dette inkluderer:
-   Mosconi 6to8 V8 dsp
-   Mosconi One 60.6 6kanals forsterker
-   Massive Audio N4 monoblokk forsterker (2stk)
-   Apollo A1750 AGM batteri
-   Ctek DC/DC lader
-   Digital Designs 9512 12'' subwoofer
-   I første omgang kommer jeg til å benytte orginale høytalerelementer da jeg føler disse er av rimelig grei kvalitet, men kommer sansynligvis til å oppgradere på ett senere tidspunkt

Jeg har pr i dag holdt på med prosjektet hver dag i overkant av en uke og har tatt en god del bilder underveis. Pga mengden bilder så er det enkleste at jeg deler opp det som har skjedd så langt i flere poster. Så fortsettelsen følger i neste innlegg  :)

Edit: Av ukjent årsak ser noen av bildene ut til vises liggende, men klikker man på de så kommer de opp rett veg (iallefall for meg)
#6
Dette har vært en het potet i det siste. Tenkte å lage en liten avstemming bare for å se hvordan meningene på ytelsene/andre forventninger på P85D ligger an.

Gjerne legg inn en begrunnelse på hva du stemte eventuelt ikke stemte dersom ingen av alternativene passer.

Ønsker at denne avstemmingen ikke blir til en diskusjonstråd, kun avstemming og begrunnelse av sin egen mening.

Diskusjoner rundt dette foregår i denne tråden
#7
Model S 2013 - 2022 / P85D, uling fra frontmotor
fredag 03. april 2015, klokken 22:10
Fikk tatt første langtur på vår P85D i dag, og la merke til at ulingen fra frontmotoren kan bli ganske sjenerende.

Jeg testet litt forskjellig og har opplevd følgende:
- Frekvensen på ulingen henger sammen med hastighet på bilen, ikke effekt
- Volumet på ulingen henger delvis sammen med effekt.
- Lyden er værst i hastigheter mellom 50-70km/h
- Range mode på øker ulingen (sannsynligvis pga mer kraft på frontmotoren)
- Lyden er stort sett mest merkbar ved svake oppoverbakker, men kan også forekomme på sletter.
- Ved hastigheter på 80+ så er den stort sett bare hørbar ved akselerasjon, iallefall med range mode av.

Turen vi tok i dag var langs en svingete landevei der mesteparten av kjøringen foregikk i 60-70km/h og den var da spesielt plagsom.
Syntes det er litt synd at ulingen ødelegger for ett ellers vesentlig forbedret både kvalitets og lydnivå i forhold til vår gamle P85.

Misstenker også at ulingen kan ha blitt verre etter vi fikk installert 6.2 (Mulig kraftprofilen er endret slik at mer kraft går til frontmotoren? )

Er det flere enn meg som opplever lyden som sjenerende? Selv med radio/musikk på middels til svakt nivå (4-5) så legger man godt merke til ulingen.
#8
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Tesla P85 selges: 580.000,-
søndag 11. januar 2015, klokken 03:34
Selger min sorte 2014 P85 med alt utstyr unntatt bakseter. (19" felger) kmstand:38.000

Denne selges til en gunstig pris mot at overtagelse skjer medio mars (har bestillt meg P85D)

Bilen er velholdt, og hovedsakelig bare brukt til jobbpendling. Langkjøring og sjelden passasjerer, så minimal slitasje både i interiør og eksteriør
Bilen ble levert ny i mars 2014, og har også el-innfellbare speil.

Innbytte ikke aktuelt
Kun seriøse henvendelser vil bli besvart. (Send PM)
#9
Model S 2013 - 2022 / Åpning av ladeluke med keyfob
mandag 29. desember 2014, klokken 18:42
Vet ikke når dette ble fikset, men tror det kom i en relativt ny oppdatering.

Jeg kan iallefall nå åpne ladeluken min med å holde knappen for bagasjeluka inne i ca 3 sekunder.
#10
Lading av Tesla / Lading stopper uventet.
tirsdag 23. desember 2014, klokken 15:53
Jeg har ett par ganger opplevd at ladingen av bilen stopper før den når grensen som har blitt satt.

Flere som har opplevd dette? Jeg sendte inn følgende feilmelding til Tesla som jeg venter svar på:
Sitat
Hello

I have a charging issue to report for my P85, Pxxxxx
Two times now it has happened that my charging has stopped before it reached the charging limit.

When I try to restart the charging through the app, it wont start. I had to disconnect my charger, then reconnect it. When I do this, the charging works again. I am using a Keba Type 2 charging station with 32A 1phase on an IT power grid.

I dont have data when this happened the first time, but I have logged the following through VisibleTesla for my last issue:


00:25, 21.12.2014: Connected power, charged to 75%, No issues
14:40, 22.12.2014: Took a small trip
16:10, 22.12.2014: Returned and connected the charger, set for 75%
17:50, 22.12.2014: Charging stopped at 66% for an unknown reason, I did not know this at the time.
05:30, 23.12.2014: VisibleTesla started a scheduled charge to 90%, this did not start correctly, the charge remained on about 65%
13:45, 23.12.2014: I went for another trip, this is when I discovered that the charging had not started, and I could not start it through the app either. When I disconnected the charging cable, then reconnected it, it would charge correctly.
15:35, 23.12.2014: I have just returned from my last trip, and this is the moment I'm writing this, and charging seems to work correctly so far. (currently charging to 75%)


Hope this log is sufficiant to identify what caused my charging to stop at  17:40, 22.12.204

This have not caused me any big trouble so far, but I would like my charging to be reliable in the future so I would not risk having a low SoC when I need it.


Sincerly

xxxx

#11
Lading av Tesla / Tur-retur Oslo-Stocholm
onsdag 05. november 2014, klokken 14:12
Om ikke alt for lenge så skal jeg og noen kollegaer kjøre til stocholm i P85

I utgangspunktet skal det ikke være noe problem da hele strekningen er dekket av superchargers. Derimot så er jeg noe usikker på returen da Arboga-Stocholm-Arboga blir rundt 30 mil. I utgangspunktet bør det gå bra, men jeg liker å ha litt å gå på i tilfelle det blir noen endringer i planene.

Vi skal overnatte på hotell, men føler ikke for å styre masse med å få lading fra hotell osv. Noen som vet om det finnes en Type2 22kw i stocholmsområdet som kan fungere som en plan B om det mot for modning skulle bli for liten rekkevidde til å returnere til superchargeren på Arboga?
#12
Lading av Tesla / Type2-kabel som skjøteledning til UMC
fredag 17. oktober 2014, klokken 10:46
Usikker på om noen har tenkt på dette før, men det slo meg at Type2-kablen kan være en gunstig måte å skjøte UMC på ved behov? Denne er jo gjerne mye kraftigere enn en typisk skjøteledning, samt man kan slippe å ha med seg en ekstra kabel da man gjerne ofte har med seg Type2kablen uansett.

Noen som ser noen problemer med å bruke den slik?
#13
Model S 2013 - 2022 / Alarm gikk under supercharging
lørdag 12. juli 2014, klokken 01:52
Jeg sto i dag på en supercharger, og etter bilen hadde stått 10-15 minutter så gikk alarmen av på den.

Noen som har opplevd lignende?

Eneste teoren jeg har er at vibrasjonene fra kjøleanlegget har aktivert tiltsensoren.

Det var rimelig varmt i dag, nesten 30 grader i skyggen, samt at jeg også hadde på aircondition i bilen pga vi hadde handlet noe mat som lå i bagasjerommet. Så kjølinga gikk rimelig heftig.

Alarmet kuttet av seg selv etter rundt 30 sekunder, usikker på om det var pga at jeg nærmet meg den med keyfob eller ikke, men jeg var relativt langt unna 20-30m? når den kuttet ut.
#14
Lading av Tesla / Priser på 32A enfas type 2 ladestasjon
søndag 23. mars 2014, klokken 11:09
Er det noen som har sjekket litt hvilke alternativer man har for å sette opp en 32A ladestasjon for IT nett?

Som jeg har skjønnt er salto det mest populære alternativet, men finner ingen pris på nettsidene deres. Hvilke andre alternativer finnes, og hva koster de ulike?
#15
Lading av Tesla / Overgangsadaptere 400V
onsdag 19. mars 2014, klokken 13:43
Jeg har behov for ett adapter fra 400V 32A til 400V 16A for å få ladet på jobben med UMC

Ser de selger de nødvendige kontaktene og støpslene på biltema. Noen som har erfaring med disse?
Jeg er litt skeptisk på den velkjente "biltemakvaliteten" og tenkte derfor å forhøre meg her om noen har erfaring med kontaktene derfra.
#16
Model S 2013 - 2022 / Ideer til å få status på superchargers
søndag 02. februar 2014, klokken 18:30
Dette er sikkert tenkt på før, men kan ikke se jeg har sett noe om det før:

Hva med ett webkamera ved alle superchargers (og gjerne også andre ladeplasser) slik at man kan se realtime status der man har tenkt å lade (hvor mange som lader, om det er kø osv)

Gjerne ett kamera som er plassert langt unna med lav nok oppløsning for at det ikke vil ha noe betydning personvernsmessig. Poenget er bare å få en oversikt over hvor stor trafikk det er ved superchargeren.

Noen som vet om dette er foreslått for Tesla, eller om det er planer om noe slikt?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA