Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Vind

#1
BMW i3 / Apple CarPlay i fullskjerm på i3
onsdag 13. november 2019, klokken 22:39
Installerte en måneds prøveabonnement på Apple CarPlay i min nye i3, da jeg er veldig fornøyd med CarPlay i min andre bil.  Trådløst CarPlay er jo veldig bra, men er det noen som vet hvordan man får den over hele skjermen.  Får bare opp CarPlay i 2/3 deler til venstre - mens den siste 1/3 til høyre viser musikkbilde, eller ingenting om jeg slår av .

Noen som har gode tips - eller er det slik.  Ikke mye hjelp å få i manual eller på nett her...
#2
Elbilen i Samfunnet / 71 kr for elbiler fra Bærum Til Oslo i 2025
tirsdag 17. april 2018, klokken 11:28
Østlandssendingen og Nettavisen satt kaffen fast i halsen i dag tildig.

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/snart-ma-elbileiere-betale-i-bommene---ma-ut-med-70-kroner-dagen/3423441743.html

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kaGx6X/oslo-pendling-med-elbil-kan-koste-71-kroner-innen-2025

30 kr dagen "snart" og 71 kr fra 2025.  Ryktene er 200 kr for fosilbiler, men vi får se....
#3
Tesla / Hvorfor er Tesla mere effektiv uten varmepumpe
onsdag 21. mars 2018, klokken 10:17
Under tråden på Kjøpe Elbil  om "Hva skal man velge, Jaguar I-Pace eller Tesla", har det kommet en del inlegg om at Tesla har langt mere effektiv oppvarming uten varmepumpe enn med.

For meg fremstår det litt underlig, men om det er en god og veldokumentert forklaring så hører den heller hjemme her på Tesla forumet.

Dere kan sjekke den orginale tråden her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38729.0
#4
i-Pace / Vektavgift på I-Pace?
onsdag 11. oktober 2017, klokken 23:03
Det varsles avgift på elbiler over 2000 kg fra neste år.  F-Pace veier 1870 kg, hva blir vekten på I-Pace?

Dette kan fort øke prisen med 10-30 000.
#5
BMW i3 / Forlenger - tilhenger!
søndag 01. mars 2015, klokken 08:01
Her er det ett seriøst firma som arbeider med en "forlenger" for i3 i dobbel forstand.

En tilhenger med batteri.  Ideen er god.  Den kan stå i garasjen og lade til daglig, men du tar den med på langtur.  Det jobbes også med leieavtaler., og byttestasjoner. Tysk firma - arbeider også mot det amerikanske markedet.

Jeg er klar: http://nomadic-power.com

Hjemme kan den i tillegg både være ekstra strømforsyning - eller selge strøm tilbake på nettet i "peak" perioder.

300 km rekkevidde er jo fint med i3, men det går nok litt utover ytelsen.  Typegodkjenning / ettermontering kan bli en utfordring.

http://youtu.be/u6UZ6XOOF24?list=PLbYd-b7BBUcq1poAP8cVbOrAmYd6Prvfp

#6
BMW i3 / Modell oppgradering
tirsdag 16. desember 2014, klokken 22:16
Det begynner å lekke litt informasjon om neste oppgradering.  Merker jeg får lyst på denne...

http://www.bmwblog.com/2014/12/15/bmw-i3-fully-automated-parking-coming-ces-2015/

Helautomatisk parkering, lasere som måler avstand - dette kan bli bra!
#7
BMW i3 / BMW i samtaler med Tesla...
mandag 03. november 2014, klokken 14:24
http://insideevs.com/bmw-buy-stake-tesla/

Dette kan jo bli spennende for fremtidige produkter - Kansje i5 og Modell 3 blir samme bil  8)
#8
B-Electric / Bestilling og Venteliste
lørdag 01. november 2014, klokken 06:25
her kan man diskutere dialog med forhandlere, Informasjon Og ventelistehåndtering.
 
#9
BMW i3 / Fotgjengervarsling
fredag 24. oktober 2014, klokken 17:00
i3 er en fantastisk liten bil, og jeg er godt fornøyd med det meste - det er imidlertid en funksjon som jeg er veldig usikker hvor godt den virker - og det er fotgjengervarsling.  A stolpene kan jo nesten skjule en tømmerbil, og en stakkars fotgjenger kan lett virre seg inn bak dem.

Er det andre enn meg som har 5AT (Driving Assistant Plus) som aldri har fått varsel om kryssende fotgjenger?

Jeg har faktisk 3 ganger (i bra dagslys) vært nære på å sneie borti noen fotgjengere, og synes det er merkelig at jeg ikke har blitt varslet.  Nødbrems, ACC og alt det andre varsler som det skal.

- og ja den er slått på - Grønn ring under nødlys knappen.
#10
Dette burde vi jo raskt kunne slå i Norge - i morgen tidlig fra Sandvika til Skøyen er det vel raskt noen flere :-)

..men spøk til side - om 507 kommer i Guinnes burde vi vel lett få til 1 000 her i Norge.

Noen som tar utfordringen med å organisere?

http://insideevs.com/official-new-guinness-record-ev-parade-set-507-vehicles-pics-video/
#11
BMW i3 / Hva slags problem har du opplevd på din i3
torsdag 19. juni 2014, klokken 13:27
Tenkte å prøve en avstemming, så ser vi litt hvor mye problemer det er.  Med alvorlig så mener jeg type problem som gjør at man ikke får kjørt, eller at kjøreturen blir kraftig "foringet" / dårligere enn planlagt.
#12
BMW i3 / Beste betjening av navigering
onsdag 19. mars 2014, klokken 09:46
Skal man tolke denne oversikten over brukervennlighet på betjening av systemene til forskjellige elbiler, så kan vi rangere de slik:

Best: BMW i3
Bra: Tesla Modell S

Trafikkfarlige - eller klønete: Alle de andre...

Les hele omtalen av betjeninger her: http://www.side3.no/motor/en-av-disse-kan-vre-livsfarlige/5178938.html
#13
BMW i3 / Rekkevidde
tirsdag 11. februar 2014, klokken 09:06
Det er laget en del tråder om rekkevidde, rekkevidde om vinteren, rekkevidde spesielle strekninger osv. 

Jeg tror det er på tide å lage en egen rekkevidde tråd, hvor de som har fått biler kan legge inn sine erfaringer. Nå gir jo bilen vanvittig gode forslag på rekkevidde, og jeg er mer og mere overasket over nøyaktigheten på rekkeviddeindikatoren.  Viser den feil er det som regel i positiv favør, de eneste unntakene er om man kjører "som man har stjålet bilen", hvor det er mulig å komme litt kortere.

Bruk gjerne ett tabell oppsett, og summer opp lengre turer, værforhold og temperatur.  Kjøremodus, hvilke begrensninger man la på seg selv er også viktig informasjon.
#14
BMW i3 / Karbon og Alluminium er ikke særlig magnetisk
fredag 31. januar 2014, klokken 09:02
Har to ganger nå opplevd at garasjeporter eller bommer ikke åpner opp for en i3 når jeg kjører ut.  Den ene gangen ga jeg plass til en "fosil bil" og han fikk åpnet bommen, og jeg lå rett etter.  Den andre gangen måtte jeg åpne garasjeporten i ett parkeringsanlegg manuelt.

Flere bommer og garasjer er jo styrt av en sløyfe i bakken som registrerer en mengde metall.  Jeg tenkte at batteriene og aluminiumen ville veie opp for dette.  Har også en Audi A2 (kun alluminium) som dette ikke har vært ett problem med.

Men etter to hendelser så lurer jeg på om andre har opplevd dette - og om noen som kjenner teknologien til slike sensorer kan forklare om dette er ett reelt problem.

Vil jo nødig måtte stjele kummlokk og superlime dem under bilen  ;D
#15
BMW i3 / Morsomme tilpassninger av BMW i3
tirsdag 28. januar 2014, klokken 17:00
Nå har jeg fått bombrikke fra Fjellinjen, og siden jeg ikke er glad i for mye rot i vinduet har jeg montert den på innsiden av motorpanseret - rett over pumpesettet til hjulene.  Der synes den ikke, og fungerer helt utmerket.

- som en kuriositet så har jeg ikke fått blink når jeg har passert - jeg lurer på om det er for lite stål i bilen (litt i hjuloppheng) til at den registreres i bomstasjonene.  Det kan jo være en fordel om gratis bom fjernes en gang, da passerer i3 som motorsykkel pga. for lite stål  8)

Jeg synes heller ikke parkeringsskiven til elbil foreningen var superlekker (håper jeg ikke tråkker noen på tærne nå) - så jeg har bestilt elektronisk fra www.parkeringsur.no - lurte veldig på om jeg skulle ha sort eller alluminium, men valgte den siste.

Følg opp med andre tilpasninger (det er vel ingen som har funnet ett skistativ som passer ;-)
#16
BMW i3 / Første dager i en i3, og litt om utstyret
mandag 20. januar 2014, klokken 12:17
Mine første dager i en BMW i3, og mine tanker om utstyrsvalg og funksjoner
Først: bilen er fantastisk, den kjører bra, og er fortsatt så sjelden (jeg fikk ifølge min forhandler kundebil nr 10 i Oslo ;-)  og folk snur seg etter den overalt ;-)

Jeg valgte en bil med det meste av utstyr, jeg droppet bare alarm, HK anlegg, soltak og Concergie service.  Ganske enkelt fordi jeg ville holde meg på mitt budsjett for nr 2 bil på 350 000.  Nå blir nok dette nr 1 bil, men det er en annen historie.

Siden ikke alt utstyret er veldig godt beksrevet så prøver jeg å beskrive hvordan jeg har opplevd det, for å hjelpe både de som enda ikke har bestilt, og de som venter i "spenning"

Bluetooth Professional,  Internet, Connected drive
Det er svært lett å koble opp telefonen.  Når jeg koblet opp iPhone sier den at jeg bør installere en app på telefonen.  Denne er ikke lansert i Norge (muligens i Tyskland), men skal visstnok komme i løpet av februar.  Handsfree fungerer svært godt, spesielt fordi bilen er så stille. En kollega ringte meg, og utbrøt, «så flott at du fortsatt er på jobben» – da han ikke hørte noe handsfree støy, og trodde jeg satt på kontoret.  Musikk fra telefonen fungerer med god kvalitet, både iTunes og Spotify.  Albumbilde kommer opp på skjermen – som man kan dele, med f.eks 2/3 navigasjon, 1/3 Radio eller media.  Søk i kontakter – siste ringte, siste mottatte er svært raskt med iDrive.

I en annen tråd ble det diskutert hvordan man skal koble bilen til internett.  Det trenger man ikke – den er på, webbrowseren fungerer på de fleste sider (når bilen står stille, eller kjører veldig sakte). iDrive er lett for å søke, finne telefonnummer osv, men skal man skrive lange webadresser blir litt slitsomt.

Comfort Access
Veldig behagelig, men det denne pakken gir også knapper i interiøret for å åpne «frunk» foran og bagasjerom.  På biler uten Comfort Access er dette kun på fjernkontroll.  Bilen åpner når man stikker hånden inn i håndtaket, og låses med å legge fingeren på ett område på håndtaket.  Eller selvfølgelig fra nøkkel.  Holder man inne punktet på håndtaket litt lenger vippes også speilene opp.  (det kan man også gjøre fra fjernkontroll ved å holde inne låseknappen ca ett sekund.
Fjernkontrollen er forresten skikkelig flott – så i en test at den sammenlignes med "badgen" til crewet i StarTrek, og det er en bra beskrivelse.

Lyspakke
Gir lys i sminkespeil solskjermer, lys i interiøret, fotbrønnner, bakdører, og på dørhåntakene.  Ser veldig bra ut – og for noen er lys i sminkespeil viktig.  Er ikke sikker på om det er en del av lyspakken, men det er tre ladepunkter (12V lighter plugger) i bilen.  En midt under dashbordet, en i midt konsollen og en i bagasjerommet.

Parkeringspakke
Det går fint å parkere automatisk.  Den slår ikke til på alle plasser, men fungerer bra for vanlig gateparkering.  Jeg parkerer nok ett par sekunder raskere selv, men jeg har svart belte i lukeparkering fra før.  For de som ikke har så god trening så vil funksjonen være kjærkommen.

Det som gjør denne pakken veldig bra er kameraet.  I tillegg til sensorene, så gir dette veldig god oversikt.  Kameraet sitter midt i støtfangeren (litt høyt oppe under bakluken), og har en ganske vid vinkel.  Man kan slå på at avstandssensorene også viser avstand til objektene i bildet – med farger for hvor nærme objektet er.  I tillegg til støttelinjene som svinger med rattet – så bør selvforskyldte parkeringsbulker være historie.  Kameraet kan også aktiveres når man kjører (akkurat som på Tesla) , kan være praktisk om man har slått ned setene og lastet til taket som erstatning for speilet.

Interiørdetaljer
Det er ikke håndtak i taket i baksetene, men det er små kroker som kan vippes rundt, om man skal henge opp en jakke, eller klærne man har hentet på renseriet.
Baksetene kan felles forover, eller felles ned både fra baksetet og fra bagasjerommet.  Hemper på hver side av bakseteryggen gjør dette enkelt.

Adaptive LED kjørelys,
Disse ser veldig bra ut, og gir ett svært godt lys.  Som noen bemerker er det en svak fiolett kant på lyset, plager ikke meg, synes den ser bra ut.  Har ikke helt forstått hva det adaptive betyr, trodde dette var lys som svingte - men ser ikke dette tydelig når jeg kjører.  Her må jeg få kjørt litt på landevei før jeg forstår det.  Basert på brosjyre kan det virke som det er noe automatikk på fjernlys, men dette er ikke beskrevet i manual.  Mulig at Adaptive betyr at de justeres i høyderetningen, for de gjør de, de blender ikke motgående i det hele tatt.

Lydanlegg
Jeg har ikke valgt ekstra lydanlegg - men er godt fornøyd med standard anlegget.  Skulle jeg allikevel ha endret på bestillingene min er nok dette det første jeg ville lagt til.

Fint om andre nybakte eiere deler sine erfaringer - jeg foreslår at enkeltdiskusjoner om utstyret prøver å styres til de egne trådene der de finnes.  Alt tilsier at det blir mange flere i3er på gaten de neste ukene og månedene.  (fikk foresten tommel opp fra en Leaf i dag - så det er tydelig at mange liker at BMW har kommet på veien)
#17
Siden en rekke andre tråder som er tiltenkt andre diskusjoner snus til regenereringsdiskusjoner, delvis basert på uvitenhet og synsing, tenkte jeg vi får lage en egen tråd for dette.

Det er veldig mye synsing rundt i3's regenerering.  Flere feilaktige påstander er fremsatt i dette forum, blant annet at i3 har regenerering basert på PSA 15 år gamle funksjon, Think er bedre, Det er umulig å seile osv.  Det som er fakta er:
- i3 har en sterkere regenerering enn de fleste (jeg kjenner til) merkene på markedet
- i3 har en regenerering som styres elektronisk i forhold til kjøreforhold, valgt kjøreprogram og kjørestil
- i3 har som eneste elbil på markedet mulighet for adaptiv cruisecontroll, med denne aktivert styrer bilen gass, seiling og regenerering helt optimalt i forhold til hvor man skal - og bilene rundt seg.
- i3 har som eneste elbil på markedet mulighet for å styre gass, brems, regenerering og styring i kø opp til 40 km/t - noe som gir en svært økonomisk og avslappet kjørestil
- i3 kan "seile" som alle andre - det er svært tydelig i gasspedalen hvor dette er, og det krever ingen kraft

Så håper jeg diskusjonen fortsetter her og ikke i tråder tiltenkt andre diskusjoner.  Det er god forum kultur å lese tråd overskrift før man svarer eller begir seg ut på lange forklaringer.
#18
Mens vi venter på bilene våre – og det er veldig mye jeg gleder meg til (tror aldri jeg har gledet meg så mye til en ny bil), så er det noen ting jeg synes BMW bør vurdere å oppgradere til neste modellår.

5 ting jeg mener BMW burde konstruert annerledes:

1: Ladeporten på høyre side, Dette har nok med konstruksjon å gjøre, og gir i det minste kort vei til ladestolpen når man parkerer med kjøreretningen i gata, alle andre ganger vil dette være veldig irriterende å måtte gå rundt bilen.
2: Bagasjerom og Frunk uten REX (som jo er alle norske biler)  kunne nok vært større – eller hatt en ekstra luke.  Varmeveksleren tar ikke hele rommet, og der bensintanken er på REX kunne man sikkert hatt plass til noen spyleveskekanner.
3: Takstativ, ikke bekreftet – og usikkert om det går – litt trist for oss som liker å gå på lange ski.  Det er heller ikke skiluke
4: Setebeltevarslere i baksetet, og standard kollisjonsvarsling – ville gitt 5 stjerner med god margin på sikkerhetstest til EuroNcap (ett poeng fra 5 stjerner)
5: Mulighet for en 5 passasjer i midten bak.  Har en Audi A2 med 3 sitteplasser bak (det var ekstrautstyr), det er ikke god plass, men veldig praktisk en gang i mellom.

Hva er dine 5 forbedringsønsker?

(Kan vi holde denne tråden fokusert på i3, ikke hvor mye bedre eller dårligere den er enn alle andre elbiler og ikke elbiler - selv om det selvsagt er lov å ta med eksempler)
#19
Kjøpe elbil? / Hvem har rett - med elbilprognose for 2014
fredag 20. desember 2013, klokken 11:50
I Bilnorge kan man lese forhandlernes estimater for 2014, og de ser slik ut:



Jeg lurer på hvordan både Mitsubishi, Peugeot og Citroen skal selge 1 000 nye trillinger i Norge, mens Nissan skal selge 5 000 Leaf (inkludert noen varebiler som kommer på slutten av året).  BMW har solgt ut sine 2 000 allerede, men Tesla tallene nok kan stemme basert på årets tall og bestillinger.  4 000 e-Golf og e-Up, kan virke optimitsisk, men spennende anslag.

Finnes det så mange El-bil kjøpere eller blir det noen veldig skuffede bilselgere neste høst?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA