Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - RaBalder

Sider: [1] 2
1
Lading av Tesla / Station Power Limited
« på: Onsdag 23. Mars 2016, klokken 17:33 »
Jeg var innom Dokka idag og ladet på Chademo-lader med adapter utenfor Kiwi.

Til tider litt dårlig effekt med under 40kW (ladet fra 50-80%).

Så da en info-boks på lille-skjermen som vist på bildet. Har ikke lagt merke til slike tidligere.

Station Power Limited
Charge Rate Is Reduced

  • Er det bilen selv eller chademo-stasjonen som er kilden til denne info'en?
  • For lite strøm inn på chademo-stasjonen?
  • Eller må chademo-stasjonen redusere effekten ut for å berge seg selv?


2
Model S / Har du lest håndboka til din Model S?
« på: Mandag 29. Desember 2014, klokken 19:56 »
Ser at det er mye spørsmål om ting som er beskrevet i håndboka ganske godt.

Hadde vært interessant å se hvor mange som har lest håndboka og nårtid dette ble gjort.


Selv leste jeg den et par ganger før bilen ble bestilt.

3
Model S / Intervall-visker
« på: Lørdag 25. Oktober 2014, klokken 09:00 »
En av de tingene jeg ikke har slått meg til ro med på min Tesla er vindusvisker-styringen. Automatikken er ikke forutsigbar.

Så jeg hadde ønsket meg en mulighet til å ha god gammeldags intervall-styring på viskeren.
  • Kan aktiveres som et valg på den store skjermen.
  • Og styres f.eks. med høyre rulle-hjul på rattet for å justere frekvens på viskingen.

Den skulle kunne leveres med en firmware-oppdatering.

4
Model S / Vann rundt bakruta
« på: Lørdag 18. Oktober 2014, klokken 21:46 »
Når min bil står flatt så kan jeg tømme omtrent en desiliter vann som blir stående i glippen rundt glasset i bakruta. Det renner ikke bort, men blir stående.

Åpner jeg bak-luka helt, så renner vannet fremover, ned på bilen og bort.

  • Skal det være en glippe rundt bakruta eller er det en pakning som burde ha vært der?
  • Skal vannet renne bort fra nedkanten av bakruta via noe dreneringshull eller har andre også vann stående der?
  • Hvis så mye som en desiliter vann står rundt bakruta, hva skjer når det fryser?

5
Model S / Knapper for speil-justering i døra, hvorfor fysiske knapper?
« på: Lørdag 09. August 2014, klokken 19:44 »
Har undret meg en del på hvorfor speiljusteringen for utvendige speil er gjort via fysiske knapper i fører-døren. Dette må jo ha vært mye mer robust å hatt som noe greier på den store skjermen.

Vet ikke hvor mange ledninger som går til de 7 knappene (retning/speil-velger/innfolding) eller om det går via en bus. Potensielt sparer man ledninger og leamikk i døren.

Men fysiske knapper vil vel feile oftere enn ingen knapper.

Er det noen gode grunner for å ha disse som fysiske knapper eller er det et "stilbrudd" fra Tesla?

6
Model S / Dør går opp når håndtak kommer ut
« på: Onsdag 16. Juli 2014, klokken 19:24 »
Nå er jeg 1000km nord for Trondheim og begynner å plages litt med høyre bakdør.
Trenger noen "kjerringråd" dersom noen har noen gode :D


Når håndtak kommer ut, så åpnes høyre bakdør. Dvs. den går ut av lås og er ikke lukket/låst.
Dette skjer ikke hver gang, men har begynt med stigende hyppighet.

Jeg har forsøkt en "monster-reset", men tror vel det er noe mekanisk. Når håndtaket går ut, så dras det også nok i håndtaket til at det oppfattes som at noen vil åpne døra.



Noen som har opplevd det? Og eventuelt har en medisin.

Kan man plukke ut en sikring for å deaktivere hele døra?


Eller er det Tesla service-senter som må gjøre noe?

7
Model S / Låse bil med fob inni
« på: ſøndag 29. Juni 2014, klokken 19:31 »
Jeg skal snart ta en drøy kjøretur Oslo-Narvik om noen dager.

Og jeg ser ikke bort fra at jeg kommer til å duppe av i bilen mens den er tilkoblet en kontakt  ::)
Dvs. jeg og fob er i bilen.

Kan jeg låse på noe vis slik at en fra utsiden ikke kan åpne en dør?

Så langt jeg finner, så er det vanskelig å få gjort noe så lenge fob er i bilen. Men jeg kan jo ha oversett noe.

8
Ladeplasser og ladekabler / Spesielle ladeplasser (annerledes enn den store mengden)
« på: Mandag 09. Juni 2014, klokken 15:52 »
Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle bli sittende å surfe rundt på ladepunkter for å titte. Men det har jeg nå gjort  ::)

Kom over et ladepunkt som jeg stod veldig ut fra mengden. Var på "vestsiden av fjellene"

Synes det sier veldig mye om den som puttet opp ladepunktet.  :)


9
Ladeplasser og ladekabler / Kampen om ladekundene, eksisterer den?
« på: Lørdag 31. Mai 2014, klokken 21:43 »
Og jeg savner "bensinpris-krigen" mellom ulike firma som drifter ladestasjonene.
Store lysende skilt som henger utover veien med "2.35 kr / kWh". Og lengre borti gata "2.45".

Noen som har sett noe til en slik "krig"?


Kanskje man trenger en enhetspris på lading. Slik at det blir mulig å sammenligne enkelt ulike tilbydere. Interface+effekt gir en enhetspris per kWh.

Eksempel.
Type2-22kW     => 4.50 kr/kWh
Type2-11kW     => 3.10 kr/kWh
Chademo-50kW => 7.50 kr/kWh



Det blir ikke helt som å sammenligne med bensinstasjoner. De fleste fyller jo opp i kontakten hjemme til vanlig.

Men av og til så er man på farten. Og da hadde det vært gøy å kunne velge mellom to tilbydere når man må lade.


10
Ladeplasser og ladekabler / nobil / ladestasjoner.no
« på: Mandag 26. Mai 2014, klokken 20:41 »
Har i det siste blitt en "surfer" på ladestasjoner.no og de data som ligger i nobil-basen.

Og det jeg er interessert i er som regel de lade-stasjoner/-plasser som jeg som forbruker kan benytte.

Så kommer jeg over følgende stasjoner som er tagget:
  • For beboere (ladekontakter i borettslag)
  • For ansatte (ladekontakter/stasjoner i forbindelse med en arbeidsplass)

Disse har jeg ingen interesse av å se i det hele tatt på kartet når jeg hverken er beboer eller ansatt. Og beboere og ansatte vet vel om lademuligheter på sitt bosted/arbeidsted uansett.

Er det noe poeng å vise disse på et kart over mulige ladesteder?

Er det noe jeg ikke tenkter på?

Ekstrem-tilfellet er jo at alle registrerer sin private kontakt/ladestasjon og tagger den som "bare-min". Det ville bli bare rot.

,

11
Lading av Tesla / Teste ladeboks (rød kontakt 400V 32A 3fase)
« på: Mandag 19. Mai 2014, klokken 10:27 »
Hei...

Har en portabel ladestasjon jeg gjerne skulle ha testet.

Input er 400V 32A 3fase rød kontakt. Og ut skal boksen gi 22kW.


Vet noen om en slik kontakt i Oslo-området som uten for mye "styr" kunne brukes til en test?

Ønsker bare å se at boksen fungerer og bør ikke ta mer enn 5 minutter.


,


12
Model S / Luftdyser til baksetet
« på: Tirsdag 22. April 2014, klokken 20:24 »
Bakpå standard koppholder mellom forsetene ser det ut som der er luft-dyser til baksetene.

Er det noen som har fått noe liv i dem? Hvordan er dem koblet og hvordan får man styrt luft til dem?

Har forsøkt med god snurr på vifta og testa med luft oppe, nede, mot vindu osv.
Synes ikke det ble noe ordentlig blåsing ut av disse dysene.

Fant heller ikke disse beskrevet i manualen/håndboka, men har ikke finlest.

13
Model S / Bag til frunk
« på: Onsdag 16. April 2014, klokken 21:57 »
Fant ved en tilfeldighet en bag på Biltema til 139.- som passet perfekt til å ha overganger og skjøteledning i. Og den passer så perfekt i frunken at det neppe kunne blitt bedre for en drøy hundrings  :)

Lenken peker på en i sort og rødt som helt sikker hadde vært finere i frunk'en, mens jeg fikk en i Biltema-blått.

Hadde nok kunnet stablet UMC og Type-2 kabel også på toppen, men det er jo greier som er litt oftere i bruk.



14
Model S / Hjulbolter
« på: Mandag 31. Mars 2014, klokken 09:23 »

Noen som vet hvilken dimensjon det er på hjulboltene (hvilken koppnøkkel trenger man)?

19" felger fra Tesla.

Jeg testet med 21mm og den virket litt slarkete.
20mm hadde jeg ikke for hånden.

Det kan jo også være noe med tomme-dimensjoner. 13/16"

????




15
Sett at man kommer til et sted, f.eks. en parkeringsplass med 10 16A ladepunkter.

Med litt fantasifull kobling her, så skulle man vel relativt greit fått foret bilen med 32A?  ::)

Er vel sikkerhet og jordfeil-brytere som kan være verste "fienden".

Sider: [1] 2