Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - LN-YOV

#1
Hei kjøpte (privat) en 2014 C-Zero på fredag den 13/12 (igår)!
Bilen virket helt normal under prøvekjøring og hjemkjøring.
Satte den på ladning i natt.
Kom så ut i morgest å bruke bilen, så da at varsellampen for høyspenning lyste :-(.
Når jeg skrudde på tenningen ble det et helt lysshow på  dashbordet!
Målte 12V batteriet til ca 11V.
Satte på batterilader i håpet om at det var 12v batteriet som var kaputt.
Etter et par timers ladnin så startet bilen normat men efter 20-30 sekunder så kom varsellampe for høyspent igjen og spenningen på 12v batteriet var igjen nede på 11 tallet!
Huff!
Lurte på om dette tyder på ACDC Converter feil? eller om det kan være en annen høyspentkomponent som svikter? (varmeapperat var såhvit jeg kunne se av (nybil for meg))!
Hvis det er ACDC Converterens14V del som er sviktet, så ser det jo ikke så vanskelig ut å fikse hvis det er disse condensatorene som vises i denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=63ZWosSyq7Q
og

https://www.youtube.com/watch?v=ynFKclou-LI&t=5s
Skulle tro det var mulig å bytte disse uten å ta boksen ut av bilen, slik at man slipper å forstyrre kjølesystemet!

Hmmm! Håpet resten av tiden med C-Zero blir bedre en starten! :-)
#2
I vinter så jeg noe som stakk ned under bilen!
Det viste seg vet nærmere eftersyn å være batteriet!
Hele fronten på batterikassen var rustet opp! :-(
Heldigvis hadde jeg en annen batteriboks stående på gåresplassen, problemet var bare det ødelagte batteri sto i den, og med en vekt på 250kg og veldig lite å ta tak i for å løfte det!
Kjøpte 4 kant rør fra biltema og sveiset sammen et åk.
For å få tak i batteret kuttet jeg til et av 4 kant rørene slik at jeg fikk to L formede stykker, et av de sveiset jeg på åket slik at det går under flensen på batteriet, det andre gjør det samme men er holdt sammen med skruer og mutterer til åket! 
Etter å sommlet et halvt år fikk jeg endelig (med hjertet i halsen :-)) løftet det ut.
Skal nå bare antiruste den "nye" kassen så skal jeg få drift på Thinken igjen :-)
https://www.youtube.com/watch?v=q3JFW1V0YUg&feature=youtu.be
#3
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Ion-Zebra
tirsdag 05. september 2017, klokken 12:49
Hei!
I Oktober er det 4 år siden jeg kom hjem med min 2010 Blå Think!
Det har vært en posestiv opplevelse, så for å forlenge den så langt som mulig kjøpte jeg i vår en dele bil, dette er også en 2010 modell, men viste seg å ha en gen1 PCU, den blå har en gen2 PCU!
Men det ville være svært greit å ha en reservebil, så da Vwspirit la ut et Li-ion batteri tilsalgs på forumet, så kjøpte jeg det (og fikk bilen med på kjøpet :-) ), var i Bergen å hentet bilen (godt råd!: unngå å kjøre på vestlandet med bil henger mitt i fellesferien ;-) )!
Så jeg har nå:
2010 Zebra gen2 (blå)
2010 Zebra gen1 (sort)
2010 Li-ion gen2 (Spy-gul,Gåen CPU)
Har tatt ut batteriet av begge delebilene.
Slik jeg forstår det så ville den logiske tingen være å sette Li-ion batteriet inn i den blå (gen2) og Zebra batteriet inn i den sorte gen1 bilen?
Det skulle bare være plug and play?
Problemet er at den blå, som nå nesten har passert 119 000 km (hvorav jeg har kjørt 100 000 km). 
Virker helt perfekt!
Når jeg kommer frem til jobben, efter 52 km, så står nåla på samme plass som den gjorde for 4 år siden!
Var en tur på byen for noen dager siden, da jeg var halvveis hjemme, oppdaget jeg at jeg hadde glemt noe, slik at jeg måtte kjøre tilbake!
Åkkesom, turen ble på 15,5 mil og det var 8% igjen!
Den fungerer derfor så greit, at jeg kvier meg meget for å begynne å ta ut batteriet av den!
Som Amerikaneren sier: «If it ain`t broke don`t fix it»! ;-)
Men jeg må jo finne ut om det batteriet jeg kjøpte, tar ladning og er ok, dessuten vil jeg jo gjerne få reservebilen opp å gå!
Så jeg ser to alternative løsninger:
      1. sette Li-ion batteriet inn i gen1 Zebra bilen!
         Er det noen som har/kan lage en konverteringa kabel gen1 CPU<-->Li-ion BMI?
    Eventuelt har koblingskjema gen1 CPU<-->Li-ion BMI?
      2,   Prøve å få tak i en gen2 CPU!
   Hvis man fikk tak i en gen2 CPU, hvor vanskelig er det å få den til å snakke med  en «ny» bil? Og er                        lednings settet, CPU<--> bil gen1 og bil gen2 det samme?

Håper på svar         Walter Nyberg
#4
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Lading! :-(
fredag 03. juni 2016, klokken 15:25
Efter å ha virket helt ok i flere år bestemte min kjære Think seg idag for at den ikke ville ta imot ladning!
symtomet er at ladekladden viser spenning og de to nederste (car link fault og power fault) blinker som de pleier å gjøre før jeg kobler på bilen!
Men idag fikk ikke kladden kontakt med bilen! (ingen av lampene i bilen lyste opp idet jeg koblet den til!)
Hadde problemer med dette på jobben før men aldrig hjemme!
Alt fungerer helt normalt ellers!
Har koblet ifra 12v. batteri et i en halv time, åpnet kladden og målte ledningene på bilsiden, det var kontakt!
Er det noen som bor inærheten av Grimstad som har en ladekladd jeg kunne ha lånt for å skjekke ut at det er den og ikke bilen som har problemet?
#5
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / LED Blinklys i skjerm
mandag 29. februar 2016, klokken 11:18
EU kontroll og så er selvsagt et av blinklysene i skjermen røket!
og th!nk i sin visdom har satt inn et engangs LED lys der :-(
Er dette noe man kan få tak i?
Hvis ikke får jeg bytte med et av de på bakskjermen, borre et hull i det og sette inn en normal pære der (og ta strøm fra den fremre blinkpæren!)
#6
Min Think har et merkelig problem med bremsene foran!
På de ca 50 000 Km jeg har kjørt den, så har den slitt ut de indre bremseklossene 3 eller 4 ganger på begge sider samtidig!
Dette tiltross for at de hver gang har fått en dråpe kobberfett på alle glidflatene!
Calliperene glir lett på holderene sine!
Har aldrig opplevd noe slik på noen andre biler jeg har hatt! noen som har samme erfaring? eller en min unik?
#7
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Er dette normalt?
fredag 20. november 2015, klokken 11:46
Jeg har må kommet ut flere ganger den siste tiden for å oppdaget at bilen holder på med en syking med utladning (se film, hvor blir det av strømmen?) oppladning gang på gang, er dette normalt ? kan ikke se at den drev med det før!

https://youtu.be/LETove1K5Qs
#8
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Feste PCU
lørdag 31. oktober 2015, klokken 14:33
Hallo!
Mens jeg holder på med å montere inn en dieseltank for webastoen så oppdaget jeg til min forskrekkels at hele PCU en er løs!
Som det går frem av bildene så er alle (i alle fall de jeg kunne se) gummiopphengene ødelagt!
Er det noen som vet hvilen bil de kommer ifra?
Eller hvor man kan få tak i/eller tilsvarende!
Er "529.6500.E PCU ISOLATOR RUBBER" I delelisten!


Walter Nyberg
#9
Hei!
Jeg heter Walter!
Bor I Birkenes kommune i Aust Agder!
Jeg har kjørt min kjære Think siden i Oktober i fjor og alt , (bortsett fra varmekolben som sluttet å virke i Mars/April!), har virket svært godt, kjempe fornøyd så langt!
Men da jeg var på veg hjem i dag, fikk jeg først Høyspenning lampe, syntes også det luktet litt rart men kjørte med åpent vindu så jeg var ikke sikkert, så kom powerlimiter lampe og så stoppet den!'
Det må ha skjedd noe med varmekolben for det var tydelig at det hadde vært varmt rundt den og ekspansjonstanken var tom!
Fikk tak i noe vann og fylt på, bilen startet som vanlig men efter sekunder kom høyspenning lampen på igjen, slo av og vrikket på temperatur velgeren, startet så igjen og denne gangen kom det ingen lampe, kjørte hjem (3km).
Det er ingen tegn til lekkasje og det er ikke mere en 2-3 dager siden jeg sjekket nivået av kjølevesken
Obs. varmeapparat velgeren sto i det blå da dette skjedde og varmekolben har ikke gitt varme siden tidlig i vår, men det virker som om den plutselig har våknet til livet igjen selv om den sto i av, har kokt varmeapparat kretsen tom!
Jeg har alt kjøpt inn en Webasto som bare venter på montering, så jeg trenger ikke varmekolben!
Det jeg lurer på er: jeg leste et eller annet sted her at man ikke bare kan koble fra kolben, fordi da vil ikke bilen starte?
Kan man lage en blindplugg? i tilfelle ikke, hvor kan man få tak i en?
En annen ting er også at han vil for øyeblikket ikke ta mot ladning :-(
Han har alltid vært kresen, vil f.eks. ofte ikke lade på jobben men her hjemme har det stort sett alltid gått greit!
Hvis han fortsetter å ikke ville ta imot ladning er det noen triks man kan prøve?






På forhånd takk :-)

PS:

http://youtu.be/5LoWzk2O4zE

http://youtu.be/8ad4O2LH5E8
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA